NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik ben opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Alle ruimte in de zeeuwse polders als kind/jongere om rond te dwalen, kievitseieren te zoeken, fuikjes zetten, fietsen, door de polders te zwerven. Tot 2004 daar gewoond.
Voor werk min of meer verplicht naar Randstad verhuisd. Superleuke uitdagende baan, maar die drang naar vrijheid heb ik nooit kwijt geraakt. En in situaties als dit wordt dit enorm op proef gesteld. Zeker omdat ik ECHT mijn best doe om de regels te respecteren en de rustige momenten op te zoeken. Het voelt nu een beetje dat ik (we) moeten bloeden voor de mensen die niet nadenken of aanpassen (dus niet in weekend om 14.00 de hort op gaan).
En dat voelt niet oke.
Wellicht dat daar de soms wat agressieve benadering vandaan komt.
Bicycle, bicycle, bicycle
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik werk van maandag tot vrijdag . Ga graag in weekend lekker mtb in het bos. Ik kom geregeld door de weeks langs Lage Vuursche en Zeist en zie dan de mensen die Corona vakantie hebben lekker genieten en Mountainbike. Ik word er niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

De realiteit is gewoon nu even dat je in je eigen omgeving je frisse neus moet halen. Ik weet bijna wel zeker dat het niet de bedoeling is dat hele volksstammen naar de Heuvelrug en het strand trekken voor die frisse neus. Dat stop je makkelijk met parkeerplaatsen sluiten. Voor een mtber geen probleem, maar voor een wandelaar wel. Die blijft wel weg. En vergeet niet dat een van de belangrijkste argumenten bij de eerste sluiting van parkeerplaatsen op de Heuvelrug de afstandsregel was. Die werd gewoon totaal niet nageleefd op de parkeerplaatsen. Dat is ook onmogelijk. Dat het verder in het bos wel kan prima, maar als je dan nog een groepsvorming van ruim 100 man op een parkeerplaats hebt... (was echt de situatie op verschillende plaatsen). Dat gaat gewoon niet.

Even balen nu, maar er komt vast wel weer een tijd dat we onbeperkt kunnen fietsen. Maar als local blijf ik nu ook gewoon even thuis
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

daniel1975 schreef: do 2 april 2020, 19:07 ....Het voelt nu een beetje dat ik (we) moeten bloeden voor de mensen die niet nadenken of aanpassen (dus niet in weekend om 14.00 de hort op gaan).....
Dat voelt niet alleen zo. Het is zo.

Probleem is dat we daar dus helaas zelf niets aan kunnen doen. Iedereen moet het netjes doen en als dat naar het oordeel van de mensen die de beslissingen moeten nemen onvoldoende gebeurd dan krijg je dit. Op heel veel momenten zal het geweldig goed zijn gegaan. Ik snap dat mensen die het zelf zo hebben ervaren nu deze maatregel niet begrijpen vanuit hun persoonlijke ervaring. Maar er gebeurd natuurlijk ook iets op andere momenten.

Daarbij denk ik dus ook dat ze deze maatregel nemen om duidelijkheid te scheppen én uit praktisch oogpunt (niet steeds moeten afsluiten en openen).Het is niet leuk maar tegelijkertijd is het even niet anders en het is ook niet het einde van de wereld. Met een beetje extra creativiteit is er nog steeds wel op een verantwoorde manier buiten te onspannen.

Overigens, voor de gemoedsrust van mensen waar het even verkeerd valt: Bedenk dat deze maatregel niet exclusief voor mtb'ers is maar voor alle bezoekers die met de auto die kant op willen. Ook de wandelaars die normaal over letterlijk tussendoor wandelen hebben hiermee te maken.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Bottecchia schreef: do 2 april 2020, 19:38
daniel1975 schreef: do 2 april 2020, 19:07 ....Het voelt nu een beetje dat ik (we) moeten bloeden voor de mensen die niet nadenken of aanpassen (dus niet in weekend om 14.00 de hort op gaan).....
Dat voelt niet alleen zo. Het is zo.
Vroeger, toen er op zondagochtend nog maar 5 auto's bovenaan de Bergweg stonden en de routes bestonden uit rechte paden en haakse bochten, was dat al zo. Het was vrij en onbezorgd fietsen, tot het niet meer werkte tussen fietsers en wandelaars (ruiters waren toen al apart). En zie nu, voor je het weet zit je een kilometer vast achter iemand die wel weet dat je achter hem fietst, plotseling in het wiel zit en je er stug niet voorbij laat. Waarschijnlijk met de gedachte van, we hebben evenveel recht om hier te fietsen, je wacht maar. In plaats van even kort aan de kant te gaan en allebei verder weer je ding te doen.

De routes zijn leuk, qua mentaliteit en ruimte was het vroeger beter. Dus om je nu die paar weken benadeeld te voelen terwijl je daarna weer gewoon kan doen en laten wat je wilt..
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

The Flying V schreef: do 2 april 2020, 19:47 Vroeger, toen er op zondagochtend nog maar 5 auto's bovenaan de Bergweg stonden en de routes bestonden uit rechte paden en haakse bochten, was dat al zo. Het was vrij en onbezorgd fietsen,

De routes zijn leuk, qua mentaliteit en ruimte was het vroeger beter.
Deze 2 stukjes quote's vatten het heel mooi samen. :-q
Maar zelf voor die route(s) met die lange rechten paden was het echt vrij, maar dan praat Fredje over 30 jaar terug. Toen was je bijna een bezienswaardigheid met je fiets in het bos. Oeps, ik wordt (herstel) ben oud :~

Voor de rest: Goed weekend allemaal en gebruik allemaal gezond verstand in de hoop meer mensen gezond te kunnen houden. Dat telt nu, rest is bijzaak.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Is ook zo hoor. Ik wil maar aangeven dat dit uiteindelijk toch echt het gevolg is van gedrag van mensen.

Sowieso is alles natuurlijk relatief. Zeker als het gaat om toegang tot een mtb route. :-q
Tijden veranderen. Meestal worden dingen beter, een enkele keer niet. En soms zit het even tegen Nou, dat is wel weer genoeg relativering voor vandaag. Ik ga nog effe lekker een stukje hardlopen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Buiten het parkeren is het gedrag van de Mtbers ook niet je van het.

Met zn allen bovenaan een mul zand klimmetje gaan staan en je gaan aanmoedigen als je er aan komt.
Onder wat voor steen hebben die mensen geleefd?

Van mij mogen ze de routes ook afsluiten want dit gedrag is ook dodelijk.
Om nog maar te zwijgen over alle school gaande jeugd zonder helm op de routes.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

bouwpakket schreef: do 2 april 2020, 18:47
Giant-E schreef: do 2 april 2020, 18:44

Ervoor zorgen dat de mooiste natuurgebieden (en dus ook de UHR) bereikbaar blijft voor recreatie. Ook met locals neemt die druk toe, en gaat álles straks op slot.
Wij rijden toch al onze zaaddodende ritjes naar die paar tracks hier in de buurt. Blijven jullie nu ook even weg van de populaire routes, het is voor je eigen (local) bestwil.
De locals die ik ken (dat zijn er best wat) zie je meer door de weeks een kort ritje maken en in het weekend niet op de routes of heel vroeg of heel laat. Die beseffen zich heel goed hoeveel waarde het heeft om af en toe je hoofd leeg te kunnen fietsen.

Ik ga waarschijnlijk zaterdagochtend weer mijn tochtje doen en zal van de routes afgaan op het moment dat ik vind dat het niet verantwoord is. Afgelopen zaterdag heb ik ook een aantal mensen netjes uitgelegd dat een andere plek stilstaan op de track handiger is en passeren toch echt wel ruimer moet.
:-q
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Die drukte op de routes.. tja het feest van de vooruitgang...
struin al jaren door de bossen en paadjes. Maar ben tegenwoordig toch steeds blijer om op mijn racefiets te zitten.
Lekker de ruimte om te genieten en vrij door veranderend landschap te rijden. Mountainbiken is nu goudvissenrondjes rijden met overal dezelfde bochtjes en niemand is schuldig aan die drukte het is ook gewoon leuk om te doen het was alleen zoveel leuker voor ONS toen we nog de 6 van amerongen hadden en de technisch paadjes zelf wel vonden. Welkom aan alle bikers die het in de laatste jaren hebben ontdekt maar vroeger was het pas echt tof :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Reinhard schreef: do 2 april 2020, 20:33 Die drukte op de routes.. tja het feest van de vooruitgang...
struin al jaren door de bossen en paadjes. Maar ben tegenwoordig toch steeds blijer om op mijn racefiets te zitten.
Lekker de ruimte om te genieten en vrij door veranderend landschap te rijden. Mountainbiken is nu goudvissenrondjes rijden met overal dezelfde bochtjes en niemand is schuldig aan die drukte het is ook gewoon leuk om te doen het was alleen zoveel leuker voor ONS toen we nog de 6 van amerongen hadden en de technisch paadjes zelf wel vonden. Welkom aan alle bikers die het in de laatste jaren hebben ontdekt maar vroeger was het pas echt tof :wink:
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat scheelt in ieder geval een biker op de routes :-q
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Rayb81 schreef: do 2 april 2020, 20:22 Om nog maar te zwijgen over alle school gaande jeugd zonder helm op de routes.
Vooral hierover verbaas ik mij. Ik zie veel helmloze jeugd rond de MTBroutes op oude fietsjes in trainingspakken (even om het beeld compleet te maken). Men weet het bos ineens extra goed te vinden
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Lars TB schreef: do 2 april 2020, 20:37
Reinhard schreef: do 2 april 2020, 20:33 Die drukte op de routes.. tja het feest van de vooruitgang...
struin al jaren door de bossen en paadjes. Maar ben tegenwoordig toch steeds blijer om op mijn racefiets te zitten.
Lekker de ruimte om te genieten en vrij door veranderend landschap te rijden. Mountainbiken is nu goudvissenrondjes rijden met overal dezelfde bochtjes en niemand is schuldig aan die drukte het is ook gewoon leuk om te doen het was alleen zoveel leuker voor ONS toen we nog de 6 van amerongen hadden en de technisch paadjes zelf wel vonden. Welkom aan alle bikers die het in de laatste jaren hebben ontdekt maar vroeger was het pas echt tof :wink:
Afbeelding
Hij is serieus en ik snap hem wel. Inmiddels is zijn thuis bos Den Treek ook veranderd. Daar kon hij jarenlang rondfietsen zonder met enig andere recreant problemen te hebben. Met de aanleg van de nieuwe route is daar ook een stuk (gedoogd) vrij rijden weg. Maar is de drukte ook extreem toegenomen.

De rondjes hebben in deze tijd wel weer als voordeel dat iedereen dezelfde kant op rijdt (in principe). Dat is waarschijnlijk ook de reden dat we er nog mogen komen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Serieus met knipoog, maar ook een flink deel chagrijnig van de huidige situatie.
Ik kan op rondjes Leersum Amerongen Zeist genieten en het meetbaar zijn van onderlinge resultaten op Strava is echt wel leuk.
Voor mij is dit echter een enkele keer, daarna heb ik het snel gezien. De allermooiste rondjes zijn nog steeds meerdere bosgebieden bestrijken, doorsteken zoveel mogelijk offroad ( in hipstertermen heet dat gravelstroken ) en dan van Leusden via Lunteren - Ede - Wageningen _ UHR weer naar huis of vlasakkers - soestduinen - LV - hilversum - huizen and back. Of nog mooier Leusden - Veluwe - Nijmegen - duitsland - limburg - maastricht.
En vooral daar zie ik de beperkingen ontstaan door de overdaad aan vaste routes.
Vooralsnog geven de bosbeheerders aan dat de scheiding van recreatiestromen er voor heeft gezorgd dat er minder problemen en overlastmeldingen zijn.
Ik begrijp het dus ook wel.

Overigens wel een hele dikke duim voor de onderhoudsploeg voor Amerongen. Was er een tijdje wat minder geweest en de toevoeging van meer kuipbochten is prettig. Y tell me Y is er een stuk leuker op geworden. Harry Slinger is natuurlijk fantastisch.
Plaats reactie