NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Voorlopig hebben we van dat laatste nu geen last... :wink:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Wat zal ik blij zijn met wat regen zodat iedereen de dagen erna weer is kan fietsen ipv hier allemaal onzin te melden.. En dan ook echt onzin melden alsof het waarheid is en de wijsheid zelve is. wie de schoen past die....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor iedereen die denk dat als de UHR onrijdbaar is er niks meer te fietsen is: Vlaardingen ligt er top bij en heeft meer features dan de gemiddelde Heuvelrug route. En als je dan toch in de buurt bent pak Bergschenhoek dan ook mee, leer je meteen dat Kwint nog best meevalt :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Joop! schreef: zo 31 mei 2020, 20:38 :winkie:

Maar goed: Allemaal leuk en aardig, maar dat heeft toch helemaal niets meer met MTB’en te maken...?
Dan kun je er net zo goed met je gravelbike, of zelfs de racefiets over die singletracks heen knallen.

Is vooral zonde van alle tijd, geld en moeite die in de routes zijn gestopt, dat deze nu uit elkaar aan het vallen zijn. Dat kan zeker niet de bedoeling zijn, vandaar ook de goedbedoelde adviezen om de routes een beetje met rust te laten. Maar een ‘klein’ beetje uitdaging in de vorm van stoffige gladde ondergrond, mul zand of in de nattere periodes wat blubber mag er toch wel inzitten lijkt mij?!
Eensch niet té veel ingrijpen, maar niets doen is ook geen optie met de huidige aantallen gebruikers. UHR was een mudfest in de winter en Schoorl de zomermaanden een kattenbak .... je kunt het een uitdaging noemen maar ook dát had met MTB'en weinig te maken.... het blijft behelpen hier.

Maar we mogen ook niet vergeten dat in veel plekken in buitenland de trails ook maar een beperkt deel v.h. jaar begaanbaar zijn!
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

suravida schreef: zo 31 mei 2020, 21:12 Voor iedereen die denk dat als de UHR onrijdbaar is er niks meer te fietsen is: Vlaardingen ligt er top bij en heeft meer features dan de gemiddelde Heuvelrug route. En als je dan toch in de buurt bent pak Bergschenhoek dan ook mee, leer je meteen dat Kwint nog best meevalt :-q
Een hele dikke +1. :-q

"Wij" van de Randstad rijden met regelmaat richting UHR, maar andersom gebeurt dit volgens mij amper.
Terwijl de locals die momenteel "blijf weg!!" schreeuwen nu toch écht een reden hebben om hierheen te komen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

yo-eddy schreef: zo 31 mei 2020, 19:46 UHR heuvels zijn vnml. keileembulten
Neen. De UHR bestaat overwegend uit opgestuwde bulten van zand en fijn grind dat is afgezet door de Rijn en Maas die toen (meer dan 150.000 jaar terug) iets noordelijker stroomden dan nu. Keileem vind je (soms) op de flanken, maar is vaak weggeërodeerd .
Afzettingen van keileem en opgestuwde bulten van keileem vind je in de noordelijkere provincies, voornamelijk in Drenthe.
De meeste droge gebieden in het buitenland zijnvooral rotsachtig .....
Voor de beleving in een zomerse vakantie hooguit. Rotsbodem wordt meestal juist ontsloten door neerslag. In de meest droge gebieden in Europa gaan wij niet fietsen. Te saai (Midden-Europa) of te heet (Spaanse binnenlanden). Betere stelling is: Op de plekken waar je zomers in het buitenland wil gaan fietsen vind je vaak een rotsondergrond. En dan kan het er nog steeds net zo goed de andere 9 maanden lang gruwelijk plenzen.
Anyway, nieuwe tijden nieuwe inzichten (...) Straks in Schoorl wat North Shore bouwen juist om mulle stukken te overbruggen ..... ... regeren is vooruitzien.
Ligt er al jaren eentje in Oostvoorne. Jullie praten toch wel eens met andere beheerders :winkie:
Ja, doei !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Joepie de schreef: zo 31 mei 2020, 21:29 Neen. De UHR bestaat overwegend uit opgestuwde bulten van zand en fijn grind dat is afgezet door de Rijn en Maas die toen (meer dan 150.000 jaar terug) iets noordelijker stroomden dan nu. Keileem vind je (soms) op de flanken, maar is vaak weggeërodeerd .
Afzettingen van keileem en opgestuwde bulten van keileem vind je in de noordelijkere provincies, voornamelijk in Drenthe.
:-q thx voor de opheldering

Ligt er al jaren eentje in Oostvoorne. Jullie praten toch wel eens met andere beheerders :winkie:
Het ging mij erom dat vlonders/northshores op verschillende plekken een verschillend doel hebben .... in Schoorl zijn de eerste North Shores al weer jaren terug weggehaald..... of kwam je nooit in Schoorl :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

yo-eddy schreef: zo 31 mei 2020, 21:45 In Schoorl zijn de eerste North Shores al weer jaren terug weggehaald..... of kwam je nooit in Schoorl :winkie:
Busted...
De echte reden is dat mijn auto op de A4 bij Nieuw Vennep altijd begint te sputteren :kiss:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Amerongen heeft ook Northshore elementen!!!
Welliswaar slechts 2 meter lang ofzo :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Horsthil schreef: zo 31 mei 2020, 22:14 Amerongen heeft ook Northshore elementen!!!
Welliswaar slechts 2 meter lang ofzo :lol: :lol: :lol:
De lengte is dit keer niet van belang. Lag hij er eerder dan ooit in Schoorl?!
Ja, doei !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wederom: Vlaardingen en Bergschenhoek hebben beiden meer Northshore dan Amerongen en Schoorl bij elkaar.... :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: zo 31 mei 2020, 22:27 Wederom: Vlaardingen en Bergschenhoek hebben beiden meer Northshore dan Amerongen en Schoorl bij elkaar.... :winkie:
... nou, als schapenhek als northshore telt........ :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:


anyway, we verzanden (pun intended) in een wedstrijdje ver pissen .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Horsthil schreef: zo 31 mei 2020, 22:14 Amerongen heeft ook Northshore elementen!!!
Welliswaar slechts 2 meter lang ofzo :lol: :lol: :lol:
lachen he, het is niet spectaculair maar het oog vind het iedere keer weer prachtig en kan er toch keer op keer van genieten :-q
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Giant-E schreef: zo 31 mei 2020, 21:28
suravida schreef: zo 31 mei 2020, 21:12 Voor iedereen die denk dat als de UHR onrijdbaar is er niks meer te fietsen is: Vlaardingen ligt er top bij en heeft meer features dan de gemiddelde Heuvelrug route. En als je dan toch in de buurt bent pak Bergschenhoek dan ook mee, leer je meteen dat Kwint nog best meevalt :-q
Een hele dikke +1. :-q

"Wij" van de Randstad rijden met regelmaat richting UHR, maar andersom gebeurt dit volgens mij amper.
Terwijl de locals die momenteel "blijf weg!!" schreeuwen nu toch écht een reden hebben om hierheen te komen.
Tja, daar ben ik er zeker een van. Maar een rondje op/naast een veredeld industrieterrein ( :-q) heeft wat mij betreft erg weinig met mtb te maken. Dat draait voor mij namelijk in hoge mate in lekker buiten in de natuur zijn. Dus het blijft voor mij zeker bij een incidenteel bezoekje daar, ondanks dat er an sich voldoende uitdaging is.

Maar voel je vooral vrij om lekker in de randstad te blijven fietsen, is het hier ook wat rustiger :bier:
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Fred (mtb-sport) schreef: zo 31 mei 2020, 19:16 Heeft/had Schoorl niet van die schapenhekjes ingegraven om nog een beetje te kunnen trappen? Vond dat niet echt geweldig om het netjes uit te drukken, maar beter dan klunen in januari. Althans dat kan ik me van de laatste keer herinneren.
Matten / honingraat en andere handel zoals bij andere rondjes zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten.
In dat opzicht nog steeds blij met de manier waarop het gaat op en rondom de UHR. Denk dat bijvoorbeeld het leemhoudend zand een goed voorbeeld is van hoe het op (redelijk) natuurlijk manier aangepakt kan worden.

Verder kan ik met niet herinneren dat de bouwers van parcours A met modder gooien naar parcours B. Zou overigens nu een uitkomst zijn........
Grote hoeveelheden schapenhekjes waren inderdaad een noodgreep na de grote bosbranden in 2009 in de Zuid-west hoek, op de rest van de route liggen ze zeer sporadisch (gelukkig!)
Geloof niet dat er iemand is die er echt blij mee is, met de juiste bandendruk is het wel te doen trouwens.
Op een aantal plekken ligt het nog, maar ik denk dat daar zeer binnenkort een laag muk overheen gaat.
Dat werkt bij ons uitstekend, zelfs zonder die matten eronder.

Wat mijn ervaring wel is, is dat je kleine problemen groots moet aanpakken.
Onder de passage van vele mountainbike wielen gaat alles aan de wandel, zeker als dit wiel niet precies rechtuit staat (het spreekwoordelijke haakse beginners voorwiel)

Als je dus gaat verstevigen/wapenen/bouwen, dan moet je dit echt overdreven doen.
Een nieuwe toplaag aanbrengen, niet 10cm dik maar 30cm, zijdelings opgesloten.
Meestal gaat dat zijdelings opsluiten makkelijk omdat daar waar de toplaag weg gesleten is het spoor toch al dieper ligt.
Ik kan me voorstellen dat dat met leemhoudend zand net zo werkt als met onze muk.
Verdichten voordat de mtb wielen rollen is ook sleutel tot succes.
Wij doen dat nu met de voet, maar ook onze trekker met volle aanhanger verdicht ook erg goed.
Stiekem denk ik terug aan mijn internationale wegenbouw cariere: de bandenwals.
Dat moet in het klein achter ons trekkertje (klein kubootaatje) kunnen.
Of een simpele trilplaat, niet te zwaar want trilplaten heuvel af is recept voor ellende. En heuvelop helemaal. :winkie:
Maar het is iig. al heel duidelijk dat die nieuwe toplaag die je aanbrengt erg dik, zijdelings opgesloten en verdicht moet zijn.
Laatst gewijzigd door Ironhorse Erik op zo 31 mei 2020, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie