NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Industrieterrein? :roll:

In Vlaardingen rij je gewoon gedeeltes in een bos hoor, zie je niets van de stad. En B'hoek ligt aan de rand van het Bergsche Bos, in natuurgebied "de Rottemeren".
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

suravida schreef: zo 31 mei 2020, 21:12 Voor iedereen die denk dat als de UHR onrijdbaar is er niks meer te fietsen is: Vlaardingen ligt er top bij en heeft meer features dan de gemiddelde Heuvelrug route. En als je dan toch in de buurt bent pak Bergschenhoek dan ook mee, leer je meteen dat Kwint nog best meevalt :-q
Stt..we hebben al genoeg toeristen op die routes. :wink:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Giant-E schreef: zo 31 mei 2020, 22:46 Industrieterrein? :roll:

In Vlaardingen rij je gewoon gedeeltes in een bos hoor, zie je niets van de stad. En B'hoek ligt aan de rand van het Bergsche Bos, in natuurgebied "de Rottemeren".
eerst de schoorl hooligans. nu dat tuig uit b'hoek en Vlaardingen moet niet gekker worden hoor :lol: :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ironhorse Erik schreef: zo 31 mei 2020, 22:46 (...)
Wat mijn ervaring wel is, is dat je kleine problemen groots moet aanpakken.
Onder de passage van vele mountainbike wielen gaat alles aan de wandel, zeker als dit wiel niet precies rechtuit staat (het spreekwoordelijke haakse beginners voorwiel)

Als je dus gaat verstevigen/wapenen/bouwen, dan moet je dit echt overdreven doen.
Een nieuwe toplaag aanbrengen, niet 10cm dik maar 30cm, zijdelings opgesloten.
Meestal gaat dat zijdelings opsluiten makkelijk omdat daar waar de toplaag weg gesleten is het spoor toch al dieper ligt.
Ik kan me voorstellen dat dat met leemhoudend zand net zo werkt als met onze muk.
Verdichten voordat de mtb wielen rollen is ook sleutel tot succes.
Wij doen dat nu met de voet, maar ook onze trekker met volle aanhanger verdicht ook erg goed.
Stiekem denk ik terug aan mijn internationale wegenbouw cariere: de bandenwals.
Dat moet in het klein achter ons trekkertje (klein kubootaatje) kunnen.
Of een simpele trilplaat, niet te zwaar want trilplaten heuvel af is recept voor ellende. En heuvelop helemaal. :winkie:
Maar het is iig. al heel duidelijk dat die nieuwe toplaag die je aanbrengt erg dik, zijdelings opgesloten en verdicht moet zijn.
Goed plan. Onderlaag van zand heb je al, even vlakken, 20 cm consoliderend repak aanbrengen, laagje bestratingszand erboven, aantrillen en dan een mooie voorgekleurde betonklinker erop. Gegarandeerd geen wortelopdruk meer, dus allemaal op de wielrenfiets. Om het fietsen in de winter te stimuleren zou ik het vlak ca 2 cm per meter naar één zijde laten afwateren in een halfronde goot. Uiteindelijk zijn het allemaal natuurlijke materialen want repak en beton zijn ook niet veel meer dan mengsels van klei, kalkhoudend zand en fijn grind.
Ja, doei !
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

En na het wekelijks rijden van het rondje en het meemaken van het "slechter" worden van de routes snap ik nog steeds de hele commotie en laat ik het maar gewoon woordenwisselingen noemen in dit topic :roll:

Het mulle valt reuze mee en op een paar stukken zijn de knipper/remkuilen wel hevig maar 95% van de route ligt er nog meer dan prachtig bij.
Als die 95% nog gladder en strakker moet dan komt de club van AXA vanuit het industrie terrein trainen op de route waarschijnlijk :lol:

De route is prachtig gebouwd en na het rijden van Harderwijk en Ede in deze omstandigheden valt er serieus niks te zeggen van Amerongen.
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

suravida schreef: zo 31 mei 2020, 22:27 Wederom: Vlaardingen en Bergschenhoek hebben beiden meer Northshore dan Amerongen en Schoorl bij elkaar.... :winkie:
Bedankt voor de waarschuwing, hoef ik daar niet naar toe :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Allemaal buiten de vaste route, dus kom vooral eens kijken :-q (Al zou ik met jouw botten Bergschenhoek misschien maar overslaan :winkie:)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

suravida schreef: ma 1 juni 2020, 08:17Allemaal buiten de vaste route, dus kom vooral eens kijken :-q (Al zou ik met jouw botten Bergschenhoek misschien maar overslaan :winkie:)
Was idd inkoppertje. Overigens in verleden geweldig mooie cross country wedstrijden op Bergschenhoek gereden, was een heerlijke slopers dat parcours.
Maar terug naar Amerongen - Leersum - Hoge Ginkel: Ik mag hopen dat dergelijke TTF's/speeltjes weg blijven op de UHR. Gisteren met de motor nog langs Willingen/Winterberg gereden en als je bijna de files met auto's die kant op ziet met dikke bikes achterop op weg naar de speeltuinen dan hebben weer een ander/nieuw probleem bij. :winkie: (let op, niet voor niets een smiley)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Fred (mtb-sport) schreef: ma 1 juni 2020, 08:37Gisteren met de motor nog langs Willingen/Winterberg gereden en als je bijna de files met auto's die kant op ziet met dikke bikes achterop op weg naar de speeltuinen dan hebben weer een ander/nieuw probleem bij. :winkie: (let op, niet voor niets een smiley)
Als je het zo stelt, dan is het bijna misdadig dat de milieu-lobby niet meewerkt om met een graafmachine op de heuvelrug aan de slag te gaan om ook zoiets centraal in Nederland aan te bieden. :bier:

En hoogtemeters zijn geen excuus, de meeste stoppen toch 2x onderweg dus meer dan 50 hoogtemeters aan een stuk heb je toch niet nodig (Winterberg is 160 hoogtemeters uit m'n hoofd).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

En dan gewoon op spierballenstoom weer naar boven fietsen ipv dat liften-watjes-gedoe :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

rikkertsmf schreef: zo 31 mei 2020, 23:11 En na het wekelijks rijden van het rondje en het meemaken van het "slechter" worden van de routes snap ik nog steeds de hele commotie en laat ik het maar gewoon woordenwisselingen noemen in dit topic :roll:

Het mulle valt reuze mee en op een paar stukken zijn de knipper/remkuilen wel hevig maar 95% van de route ligt er nog meer dan prachtig bij.
Als die 95% nog gladder en strakker moet dan komt de club van AXA vanuit het industrie terrein trainen op de route waarschijnlijk :lol:

De route is prachtig gebouwd en na het rijden van Harderwijk en Ede in deze omstandigheden valt er serieus niks te zeggen van Amerongen.
Resumé: Het is onzin dat de routes gesloten zijn dmv een morele gijzeling?
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Ironhorse Erik schreef: ma 1 juni 2020, 11:25
rikkertsmf schreef: zo 31 mei 2020, 23:11 En na het wekelijks rijden van het rondje en het meemaken van het "slechter" worden van de routes snap ik nog steeds de hele commotie en laat ik het maar gewoon woordenwisselingen noemen in dit topic :roll:

Het mulle valt reuze mee en op een paar stukken zijn de knipper/remkuilen wel hevig maar 95% van de route ligt er nog meer dan prachtig bij.
Als die 95% nog gladder en strakker moet dan komt de club van AXA vanuit het industrie terrein trainen op de route waarschijnlijk :lol:

De route is prachtig gebouwd en na het rijden van Harderwijk en Ede in deze omstandigheden valt er serieus niks te zeggen van Amerongen.
Resumé: Het is onzin dat de routes gesloten zijn dmv een morele gijzeling?
Als ik dat bedoeld had, dan had ik dat er wel neergezet.

Ik snap de commotie van de afgelopen 5 pagina's in dit topic niet echt :)
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee het is juist logisch om te voorkomen dat de drukte x4 oploopt als de waarschuwing niet gegeven wordt. Dan zouden nu de routes er echt bijliggen als Zeisterlitz. En dus echt fysiek gesloten worden.

Zie het als filerijden in de spits. De oproep is er om niet allemaal op hetzelfde tijdstip te gaan rijden. Een deel houdt zich daaraan en zorgt ervoor dat de files minder lang zijn. Zou de waarschuwing niet uitgaan dan zouden de files 2-4x zo lang worden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: zo 31 mei 2020, 14:32
bouwpakket schreef: za 30 mei 2020, 15:50
Die heb ik denk ik gemist. Welke pagina?
Ik ben nog steeds nieuwsgierig
Ja. Laten we het veluwezoom noemen, komt er ook niemand meer fietsen
Veluwezoom?
Is dat beeldbellen met een groep op de Veluwe?
Of fiets je dan virtueel met zn allen over de routes? Scheelt een hoop onderhoud!

Alle UHR routes moeten gewoon kleine 10km rondjes worden. Blijven al die toeristen mooi weg
Leersum West => Maarsbergen
Leersum Oost => Leersum
Amerongen West => Amerongen
Amerongen Oost => Elst

:-q
Alleen nog de naam Amerongen laten verdwijnen. Zullen we Veluwezoom hernoemen tot Amerongen. En Amerongen dan Veluwezoom 2.0. Noord-Beveland is namelijk niet geloofwaardig

Ja. Laten we het veluwezoom noemen, komt er ook niemand meer fietsen
Wel als je het oldskool Veluwezoom noemt. Dan wordt het 10x zo druk
Maar dat bestaat niet meer, dus gaan we voor de self destruction variant
Downhill is geen grapje
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

StephanR schreef: zo 31 mei 2020, 22:39
Giant-E schreef: zo 31 mei 2020, 21:28

Een hele dikke +1. :-q

"Wij" van de Randstad rijden met regelmaat richting UHR, maar andersom gebeurt dit volgens mij amper.
Terwijl de locals die momenteel "blijf weg!!" schreeuwen nu toch écht een reden hebben om hierheen te komen.
Tja, daar ben ik er zeker een van. Maar een rondje op/naast een veredeld industrieterrein ( :-q) heeft wat mij betreft erg weinig met mtb te maken. Dat draait voor mij namelijk in hoge mate in lekker buiten in de natuur zijn. Dus het blijft voor mij zeker bij een incidenteel bezoekje daar, ondanks dat er an sich voldoende uitdaging is.

Maar voel je vooral vrij om lekker in de randstad te blijven fietsen, is het hier ook wat rustiger :bier:
Denk dat de genoemde routes (samen met andere randstadrondjes als zoetermeer, oostvoorne, spaarnwoude) rijtechnisch gezien meer met mtb te maken dan het gemiddelde UHR rondje (misschien Kwintelooyen uitgezonderd)
Downhill is geen grapje
Plaats reactie