NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Cube-Elite schreef: wo 16 september 2020, 10:42 (...)
Voor de (voor mij) langzamere deelnemers. Ik vind het heel fijn als je aan de kant gaat .
Maar dat hoeft niet met gevaar voor ongevallen! Het is voor de hobby, geen wedstrijd! Doe het op een veilig stukje :-q
Herkenbaar! Hoe benader je de trage(re) beginnende fietser? Stilletjes erachter blijven rijden totdat er plek is om makkelijk in te halen is niet altijd de beste strategie. Vaak genoeg schrikt men alsnog om links of rechts de berm in te vliegen :~
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

cheeta schreef: di 15 september 2020, 23:49 ... het wordt in NL ook niet echt geaccepteerd als het een keer wel afgestraft wordt.
Het zit in de aard van de Nederlanders. Als je in het binnenbad je zwemdiploma A hebt gehaald, kun je ook in donker zeewater met stroming zwemmen. Resultaat daarvan was vier verdronken zwemmers en velen die daar niets van geleerd hebben
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Cube-Elite schreef: wo 16 september 2020, 10:42 Voor de (voor mij) langzamere deelnemers. Ik vind het heel fijn als je aan de kant gaat .
Maar dat hoeft niet met gevaar voor ongevallen! Het is voor de hobby, geen wedstrijd! Doe het op een veilig stukje :-q
Helemaal eens!

En je krijgt altijd een bedankje als je plek maakt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

38x10 schreef: wo 16 september 2020, 11:59
Cube-Elite schreef: wo 16 september 2020, 10:42 (...)
Voor de (voor mij) langzamere deelnemers. Ik vind het heel fijn als je aan de kant gaat .
Maar dat hoeft niet met gevaar voor ongevallen! Het is voor de hobby, geen wedstrijd! Doe het op een veilig stukje :-q
Herkenbaar! Hoe benader je de trage(re) beginnende fietser? Stilletjes erachter blijven rijden totdat er plek is om makkelijk in te halen is niet altijd de beste strategie. Vaak genoeg schrikt men alsnog om links of rechts de berm in te vliegen :~
"Goedemorgen, als er zo een plekje is zou ik er graag langs willen. Maar neem je tijd hoor!"

Meestal werkt dat wel :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

38x10 schreef: wo 16 september 2020, 11:59
Cube-Elite schreef: wo 16 september 2020, 10:42 (...)
Voor de (voor mij) langzamere deelnemers. Ik vind het heel fijn als je aan de kant gaat .
Maar dat hoeft niet met gevaar voor ongevallen! Het is voor de hobby, geen wedstrijd! Doe het op een veilig stukje :-q
Herkenbaar! Hoe benader je de trage(re) beginnende fietser? Stilletjes erachter blijven rijden totdat er plek is om makkelijk in te halen is niet altijd de beste strategie. Vaak genoeg schrikt men alsnog om links of rechts de berm in te vliegen :~
Gewoon als snellere rijder op tijd even een belletje geven. Dus niet als je er 1 meter achter zit, maar op een meter of 7.
Als je ziet dat iemand dan schrikt of gehaast wordt even roepen dat inhalen geen haast heeft en dat je prima kan wachten tot er ergens een punt is waarop de langzamere rijder zonder problemen wat naar rechts kan.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

awinkel schreef: wo 16 september 2020, 12:11
38x10 schreef: wo 16 september 2020, 11:59
Herkenbaar! Hoe benader je de trage(re) beginnende fietser? Stilletjes erachter blijven rijden totdat er plek is om makkelijk in te halen is niet altijd de beste strategie. Vaak genoeg schrikt men alsnog om links of rechts de berm in te vliegen :~
Gewoon als snellere rijder op tijd even een belletje geven. Dus niet als je er 1 meter achter zit, maar op een meter of 7.
Als je ziet dat iemand dan schrikt of gehaast wordt even roepen dat inhalen geen haast heeft en dat je prima kan wachten tot er ergens een punt is waarop de langzamere rijder zonder problemen wat naar rechts kan.
Ik vind een belletje ontzettend irritant en ervaar het niet als vriendelijk verzoek om er langs te kunnen. Meer als een "pas op ik kom eraan! aan de kant!"

(zal wel aan mij liggen)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Volledig mee eens, maar ik ben op een fietsforum al eens eerder volledig verguisd en in de aso-hoek geplaatst omdat ik aangaf (om o.a. die reden) geen gebruik te maken van een bel.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat zal persoonlijk zijn inderdaad.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het passeren van andere fietsers, wandelaars e.d., maar dat kan wellicht ook komen omdat ik al gas terugneem voordat ik bel en verder ook laat merken dat ik rustig kan wachten voordat ik er voorbij kan.
Ik vind het weer erg vervelend als iemand achter mij aankomt en begint te schreeuwen dat hij er langs wil. :-)
Komt toch wat agressief over.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

In mijn ervaring maakt het allemaal niet heel veel uit, als je gewoon rustig nadert. Nu zal dat in een afdaling niet altijd lukken - en teveel remmen wil ik dan ook niet - maar het ligt gewoon aan degene die je inhaalt, hoe die reageert. Je hebt schrikkers en niet-schrikkers. Het blijft afwachten. Sommigen blijven ook gewoon stoïcijns rijden ook al is er écht plek zat en je zit er al een tijdje achter. Schreeuwen doe ik niet, ik adem liever gewoon door en dat klinkt al hijgerig genoeg.

Ik ben wel benieuwd wie er hier zo eerlijk gaat zijn om te zeggen dat-ie gewoon schreeuwt 8)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Zie hier toch wel een beetje een causaal verband :-?

Op een zwarte Alpen route laten mensen het wel uit hun hoofd om de limiet op te zoeken zonder bijbehorende vaardigheden, maar ja als je overal mensen ziet met fullface helmet hoef je ook geen bordje meer te lezen, dan valt het kwartje wel :winkie:

Routes moeten hier voor iedereen te doen zijn, bevatten zelden extremen en hebben ook geen classificatie o.i.d.

Dus ja, eens met Bert, ik kan toch fietsen (of zwemmen...), zal dan als het wel een keer iets meer vaardigheid vraagt ook tot ongewenste situaties leiden. Sommige mensen hebben gewoon geen idee....

Maar even goed, of iemand nou wel of niet de skills heeft, beetje verdraagzaamheid is soms ver te zoeken, soms bijna triest :o

Beetje anticiperen en soms de vaart eruit is niets mis mee, met een ikke-ikke-instelling maken wij het voor elkaar niet leuker :-{
Kleine kinderen, mensen op badslippers, zonder helm, op stadsfietsen, tja, die zijn er nou eenmaal die willen ook genieten
Als je dat te vervelend vind moet je m.i. marathons gaan rijden, naar buitenland verhuizen of lekker in een gesloten bikepark gaan spelen.

Samen moeten recreeren in de publieke ruimte heeft hier in NL nou eenmaal zijn beperkingen, so be it

Heb overigens de indruk dat dit vooral voor mensen die een zo snel mogelijk rondje als doel hebben een probleem is :-{
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

awinkel schreef: wo 16 september 2020, 12:27 Dat zal persoonlijk zijn inderdaad.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het passeren van andere fietsers, wandelaars e.d., maar dat kan wellicht ook komen omdat ik al gas terugneem voordat ik bel en verder ook laat merken dat ik rustig kan wachten voordat ik er voorbij kan.
Ik vind het weer erg vervelend als iemand achter mij aankomt en begint te schreeuwen dat hij er langs wil. :-)
Komt toch wat agressief over.
Zou zomaar kunnen dat jij een heel vriendelijk klinkend belletje hebt :bier:

Een timberbell zou ik wel waarderen
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Schreeuwen is wel de overtreffende trap (in negatieve zin) van bellen, dus dat doe ik ook niet. Ik denk dat de kapitein gelijk heeft dat het voor een groot deel aan de rijder die ingehaald wordt ligt. Ik probeer wel altijd tegen de schrikkers te zeggen dat ze echt niet per direct van de trail hoeven te rijden als ik achter ze zit. Misschien helpt dat voor een volgende keer :-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De reacties op het geluid van een bel gaan volledig van links naar rechts met alle varianten die je bedenken kunt.
"je denkt toch niet dat ik voor je aan kant ga",
"ik had je al lang gehoord",
"het is hier een bos, hoor", (hoofd omdraaien om te horen of het echt een bel is en dan naar links uitwijken),
"O, wat fijn, U heeft tenminste een bel",
"kun je niet bellen?" *beginnende doofheid*.

Mijn gillende remschijven (nat weer, Shimano, capillaire werking) werden een keer voor een misthoorn aangezien.
Voor stemgebruik, woordgebruik, kuchen, benen stilhouden etc geldt grosso modo hetzelfde
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bert l. schreef: wo 16 september 2020, 12:44 De reacties op het geluid van een bel gaan volledig van links naar rechts met alle varianten die je bedenken kunt.
"je denkt toch niet dat ik voor je aan kant ga",
"ik had je al lang gehoord",
"het is hier een bos, hoor",
(hoofd omdraaien om te horen of het echt een bel is en dan naar links uitwijken),
"O, wat fijn, U heeft tenminste een bel",
"kun je niet bellen?" *beginnende doofheid*.

Mijn gillende remschijven (nat weer, Shimano, capillaire werking) werden een keer voor een misthoorn aangezien.
Voor stemgebruik, woordgebruik, kuchen, benen stilhouden etc geldt grosso modo hetzelfde
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

vasquez schreef: wo 16 september 2020, 12:35 (...)
Kleine kinderen, mensen op badslippers, zonder helm, op stadsfietsen, tja, die zijn er nou eenmaal die willen ook genieten
Als je dat te vervelend vind moet je m.i. marathons gaan rijden, naar buitenland verhuizen of lekker in een gesloten bikepark gaan spelen.
(...)
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik vind dat je van iedere gebruiker van de routes een zekere verantwoordelijkheid naar zichzelf, de trails en de andere gebruikers mag verwachten. Dus niet ongecontroleerd een afdaling afraggen, maar ook niet op een stadsfiets, niet op je slippertjes, niet op een onmogelijk punt stilstaan en niet tegen de route in (om maar wat voorbeelden te noemen).

Bij kleine kinderen is de begeleider verantwoordelijk. Mijn zoontje fietst sinds zijn 4e soms met me mee, maar die heb ik vanaf de eerste keer echt wel aangeleerd waar hij wel en niet kan stoppen en plaats kan maken voor snellere rijders bijvoorbeeld.

@Bert (2x ;-) ): P'cies! Je onderstreept het punt van Bouwpakket m.i.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie