NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Waar is die 18km singletrack :~

Ga ik morgen gelijk kijken .. :tong

Effe serieus ... het is bijna 50/50 breed/singletrack. Weet niet welke bril je op had??
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Stunning schreef: ma 7 december 2020, 19:19 Ik denk dat ze stiekem zo'n stalen monoliet zoals men die in Utah, Roemenië en Friesland of all places gevonden hebben aan het plaatsen zijn :winkie:

On topic.

Als herintredende UHR 1.0 rijder, misschien zelfs 0.0 rijder (fck, dat klinkt zo Buckler voor wie dat nog begrijpen..) uit de tijden dat er geen onderhoud was, verbaasde het mij dat toen ik voor het eerst weer op de Amerongen route was, dat het eigenlijk gewoon een 18km lange single track is. Op zich geweldig natuurlijk, maar er zijn haast geen opties tot inhalen of ingehaald worden. Persoonlijk denk ik dat dit een best wel onderdeel van het "probleem" rondom de drukte is. Immers, als de paden breder zijn, dan verspreidt de menigte zich beter over de route. Dat heb ik vaak genoeg gezien tijdens de Amerongen marathon in het verleden op de Amerongen 1.0 route. Die 150 deelnemers die gelijk van start gingen zag je binnen 5km niet meer terug...

Het is zeker niet mijn bedoeling hier iemand op aan te vallen oid, het is meer slechts mijn onwetendheid die zich dan af vraagt of de aanleg van bredere paden niet gedeeltelijk kan bijdragen tot een oplossing ?

Overigens, het aanleggen van nieuwe routes op de UHR helpt natuurlijk ook voor een betere spreiding en daar ben ik op zich niet tegen :wink:
Amerongen is in mijn ogen juist een van de routes waar je makkelijk kan inhalen. Helemaal tov hoge vuursche (route met meeste singletrack op de UHR). Juist die aantal brede paden in amerongen (wel vaak klimmen) maken inhalen juist makkelijk (mits je een beetje kan klimmen)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

I_do schreef: ma 7 december 2020, 19:23 Wel aanzienlijk breder dan een gewone MTB en zullen ook aanzienlijke minder plekken zijn waar die aan de kant kan.
En dan snap ik wel dat iemand zo'n kar meetelt in de omschrijving van "circus".
Hij is aanzienlijk smaller eerlijk gezegd, 45 centimeter. Mijn stuur is 78. Ik kom ook zonder moeite rijdend de poortjes op het LdS pad door. Al is even aan de kant staan en met je volledige lengte het pad af zijn niet zo gemakkelijk als met een MTB. Maar ik maak echt zonder klagen en op tijd ruimte en doe dat ook altijd, dus ik ben echt een stuk minder hinderlijk dan de stereotype zondag-morgen-beginner die in een totale paniekaanval slaat als er iemand in het wiel komt en half vallend op de verkeerde plek stopt. Je kent het wel en de gemiddelde sociale biker hier zegt dan nog even 'je had niet hoeven stoppen hoor' :bier:.

Maar eerlijk gezegd heb ik dit pas 2x in het weekend gedaan, en verder door de week. Is voor mezelf ook leuker hoor :D
Alleen m'n zoontje vind in het weekend het bos leuker, want er zijn meer hondjes en paardjes.

Ik vind Amerongen ook veel leuker. Ten eerste zijn de afdalingen veel gladder en daardoor is het leuker voor m'n zoontje (en mij). Harrie Slinger is veruit de meest trailer-proof afdaling die ik ken. Kombochten en een gebrek aan wortels is maximaal comfort en plezier achterin.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 7 december 2020, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Horsthil schreef: ma 7 december 2020, 19:30 Amerongen is in mijn ogen juist een van de routes waar je makkelijk kan inhalen. Helemaal tov hoge vuursche (route met meeste singletrack op de UHR). Juist die aantal brede paden in amerongen (wel vaak klimmen) maken inhalen juist makkelijk (mits je een beetje kan klimmen)
LV is erg goed om in te halen, beginners en BWRs verliezen alle snelheid in bochten, dan is het gemakkelijk om off-piste te gaan of door een afwateringsgat om in te halen.
Lage snelheid maakt het ook veilig
Laatst gewijzigd door void op ma 7 december 2020, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Mountainbikers op de bon in Amerongen
ma 7 dec 2020, 18:26 Overig

AMERONGEN Zeven mountainbikers zijn zondagochtend in Amerongen bekeurd omdat ze buiten de paden/route aan het fietsen waren. Ook werden er honderd mountainbikers van het parcours gestuurd. Dat gebeurde bij een controle waarbij in totaal driehonderd mountainbikers werden gecontroleerd.

De controle werd zondagochtend gehouden door de politie Utrechtse Heuvelrug in samenwerking met Utrechts Landschap, Recreatie Midden-Nederland, gemeente Rhenen en het RUD. Tijdens de actie werd gecontroleerd op de naleving van het afsluiten van de paarse mountainbike route in Amerongen, het hebben van vignetten die nodig zijn om op de mountainbikeroute te mogen fietsen en op de geldende corona maatregelen. De politie meldt dat op korte termijn wederom een handhavingsactie gehouden gaat worden.
https://www.nieuwsbladdekaap.nl/sport/o ... -amerongen


Ik schrik wel van dit nieuws, helemaal als we kijken naar de cijfers van lage Vuursche eerder dit jaar waar maar een handje vol mensen geen vignet had :o
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Horsthil schreef: ma 7 december 2020, 19:30
Stunning schreef: ma 7 december 2020, 19:19 Ik denk dat ze stiekem zo'n stalen monoliet zoals men die in Utah, Roemenië en Friesland of all places gevonden hebben aan het plaatsen zijn :winkie:

On topic.

Als herintredende UHR 1.0 rijder, misschien zelfs 0.0 rijder (fck, dat klinkt zo Buckler voor wie dat nog begrijpen..) uit de tijden dat er geen onderhoud was, verbaasde het mij dat toen ik voor het eerst weer op de Amerongen route was, dat het eigenlijk gewoon een 18km lange single track is. Op zich geweldig natuurlijk, maar er zijn haast geen opties tot inhalen of ingehaald worden. Persoonlijk denk ik dat dit een best wel onderdeel van het "probleem" rondom de drukte is. Immers, als de paden breder zijn, dan verspreidt de menigte zich beter over de route. Dat heb ik vaak genoeg gezien tijdens de Amerongen marathon in het verleden op de Amerongen 1.0 route. Die 150 deelnemers die gelijk van start gingen zag je binnen 5km niet meer terug...

Het is zeker niet mijn bedoeling hier iemand op aan te vallen oid, het is meer slechts mijn onwetendheid die zich dan af vraagt of de aanleg van bredere paden niet gedeeltelijk kan bijdragen tot een oplossing ?

Overigens, het aanleggen van nieuwe routes op de UHR helpt natuurlijk ook voor een betere spreiding en daar ben ik op zich niet tegen :wink:
Amerongen is in mijn ogen juist een van de routes waar je makkelijk kan inhalen. Helemaal tov hoge vuursche (route met meeste singletrack op de UHR). Juist die aantal brede paden in amerongen (wel vaak klimmen) maken inhalen juist makkelijk (mits je een beetje kan klimmen)
Ja, eens, tov de HV en ook wel LV zijn de inhaalplekken beter.

Ik bedoel te zeggen, in het verleden waren het zowat alleen maar brede paden en nu ervaar ik toch vaker knelpunten.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ok, dan nu waarom de 2,5 km (jawel, dat is het tov vele tientallen anders km's) afgesloten is.

Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Is dit nou zo'n zandhagedis waar die hobo het steeds over heeft?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Hagedissen hebben toch een winterslaap? Lijkt mij dit jaar ook wel een goed plan.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Horsthil schreef: ma 7 december 2020, 19:40
Mountainbikers op de bon in Amerongen
ma 7 dec 2020, 18:26 Overig

AMERONGEN Zeven mountainbikers zijn zondagochtend in Amerongen bekeurd omdat ze buiten de paden/route aan het fietsen waren. Ook werden er honderd mountainbikers van het parcours gestuurd. Dat gebeurde bij een controle waarbij in totaal driehonderd mountainbikers werden gecontroleerd.

De controle werd zondagochtend gehouden door de politie Utrechtse Heuvelrug in samenwerking met Utrechts Landschap, Recreatie Midden-Nederland, gemeente Rhenen en het RUD. Tijdens de actie werd gecontroleerd op de naleving van het afsluiten van de paarse mountainbike route in Amerongen, het hebben van vignetten die nodig zijn om op de mountainbikeroute te mogen fietsen en op de geldende corona maatregelen. De politie meldt dat op korte termijn wederom een handhavingsactie gehouden gaat worden.
https://www.nieuwsbladdekaap.nl/sport/o ... -amerongen


Ik schrik wel van dit nieuws, helemaal als we kijken naar de cijfers van lage Vuursche eerder dit jaar waar maar een handje vol mensen geen vignet had :o
Bikers zonder vignet van het parcours gestuurd. Zijn ze daarna bekeurd voor buiten de route fietsen?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bouwpakket schreef: ma 7 december 2020, 20:15
Horsthil schreef: ma 7 december 2020, 19:40

https://www.nieuwsbladdekaap.nl/sport/o ... -amerongen


Ik schrik wel van dit nieuws, helemaal als we kijken naar de cijfers van lage Vuursche eerder dit jaar waar maar een handje vol mensen geen vignet had :o
Bikers zonder vignet van het parcours gestuurd. Zijn ze daarna bekeurd voor buiten de route fietsen?
Ik hoop het. Misschien weten die mensen van MTB heuvelrug meer
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef: ma 7 december 2020, 19:56 Ok, dan nu waarom de 2,5 km (jawel, dat is het tov vele tientallen anders km's) afgesloten is.

Afbeelding
Noem je ons nou een stelletje fossielen? :o
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

vibemaker schreef: ma 7 december 2020, 20:23
Fred (mtb-sport) schreef: ma 7 december 2020, 19:56 Ok, dan nu waarom de 2,5 km (jawel, dat is het tov vele tientallen anders km's) afgesloten is.

Afbeelding
Noem je ons nou een stelletje fossielen? :o
Als ik in de spiegel kijk, dan zeg ik volmondig JA :winkie:

Overigens als ik dit lees "Ook werden er honderd mountainbikers van het parcours gestuurd. Dat gebeurde bij een controle waarbij in totaal driehonderd mountainbikers werden gecontroleerd" dan zou dus 1 op de 3 geen vignet hebben. :oops:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Net even opgezocht: eerder dit jaar op de Vuursche 255 mensen gecontroleerd, waarbij en maar 35 mensen geen vignet hadden. Dit was ook in coronatijd. Waar zal het verschil door komen?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

hanjovdberg schreef: ma 7 december 2020, 19:27 Waar is die 18km singletrack :~

Ga ik morgen gelijk kijken .. :tong

Effe serieus ... het is bijna 50/50 breed/singletrack. Weet niet welke bril je op had??
Ik wou net zeggen.... juist Amerongen heeft nog genoeg brede stukken.
Benieuwd wat hij dan vindt van LV, HV, Zeist, Rhenen etc. :lol:
Plaats reactie