NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Horsthil schreef: za 19 juni 2021, 12:07 Men heeft het ook over een "kleine" strook van 3 bij 5 kilometer bos waar bomen om zijn gevallen of complete bospercelen zijn verdwenen. Al zou je willen fietsen, je kan de route niet eens meer vinden bij de utrechtse baan. Zag ook een filmpje genomen vanaf de graftombe, dat was een verdrietig uitzicht. Op website van staatsbosbeheer hebben ze het over een herstel van paden wat weken kan gaan duren. Zo zonde en bizar
Ik zag het vanaf de Maarsbergseweg, een bizar gezicht. Een stuk bos gewoon helemaal weg.
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

:o Bizar wat een schade in zo’n korte tijd. Ik lees en zie vooral veel schade aan de westelijke kant van de route van Leersum. Is de route van Amerongen ook zo zwaar getroffen?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

ice246 schreef: za 19 juni 2021, 12:38 :o Bizar wat een schade in zo’n korte tijd. Ik lees en zie vooral veel schade aan de westelijke kant van de route van Leersum. Is de route van Amerongen ook zo zwaar getroffen?
Ik reed er langs boven de op Bergweg op de racefiets en van wat ik daar zag leek het me mee te vallen. Alles heel erg plaatselijk. Op pakweg 3 km van Leersum ook dikke boom op de weg en zag ook op de Lekdijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede aantal hele dikke bomen liggen.
Maar oproep lijkt me duidelijk, men zal zeker ook checken op de z.g. “Widow makers”.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik kreeg gisteren al een reactie in een Mtb appgroepje dat het wel meeviel. Hij was net terug van een rondje Amerongen ... :roll:

Maar even duidelijk gemaakt wat de ernst was rondom Leersum en dat zijn ervaring niet direct een weergave van de werkelijkheid is. Gelukkig gaf hij toen ook toe dat hij dan geluk heeft gehad.

Het is echt enorm wat een schade. Is iedereen gisteren veilig uit het bos gehaald/gekomen?

Lijkt me echt serieus scary als je bomen om je heen ziet afknappen als lucifer houtjes.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Fred (mtb-sport) schreef: za 19 juni 2021, 13:20
Ik reed er langs boven de op Bergweg op de racefiets en van wat ik daar zag leek het me mee te vallen. Alles heel erg plaatselijk. Op pakweg 3 km van Leersum ook dikke boom op de weg en zag ook op de Lekdijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede aantal hele dikke bomen liggen.
Maar oproep lijkt me duidelijk, men zal zeker ook checken op de z.g. “Widow makers”.
Oproep is zeker duidelijk en ben ook zeker niet van plan om zelf te gaan kijken of het wel meevalt... :-q Succes iig voor de Crew met het herstellen van de getroffen stukken
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Aan Strava te zien flink wat bikers op parcours Leersum...
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Vanochtend naar een vriend in Elst over de N256 en door Leersum gereden. Kippenvel en met open mond het natuurgeweld aanschouwd. Hele percelen met dikke bomen volledig om (net bij de graftombe). Onder de indruk van dit natuurgeweld en nog niet eerder in Nederland zoiets gezien…
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

fedaia schreef: za 19 juni 2021, 16:02 Aan Strava te zien flink wat bikers op parcours Leersum...
Neem aan dat je ze kudo's gegeven hebt?
Maar niet heel Leersum (ongeveer de helft) is getroffen, idem Amerongen. Zou ook best kunnen dat er rijders (nietsvermoedend) vanaf Amerongen op Leersum zijn gekomen of vanaf de Scherpenzeelse weg de andere kant en ongeschonden deel hebben gereden.
Denk op aantal plekken zeker geen KOM's gescorrd zijn :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Ik mocht vanochtend assisteren bij de boswachter en politie. Een paar stroken bos zijn compleet weggevaagd. We konden de wandel, ruiter- en mtb paden niet meer terugvinden (en ik ken die laatste toch erg goed in dit gebied). 99% van de bomen lag hier om; ontworteld of gewoon geknapt. En het maakte niet uit wat voor soort boom of de leeftijd ervan. Alles lag om. Echt een slagveld


Wat betreft fietsers op de route Leersum. Niet iedereen heeft de berichtgeving meegekregen (of er schijt aan). Maar bepaalde delen hebben ze zeker niet kunnen fietsen. Een paar uur geleden zijn deze delen ook afgezet en worden mountainbikers omgeleid.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Aram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 11:44

bouwpakket schreef: za 19 juni 2021, 16:48 Ik mocht vanochtend assisteren bij de boswachter en politie. Een paar stroken bos zijn compleet weggevaagd. We konden de wandel, ruiter- en mtb paden niet meer terugvinden (en ik ken die laatste toch erg goed in dit gebied). 99% van de bomen lag hier om; ontworteld of gewoon geknapt. En het maakte niet uit wat voor soort boom of de leeftijd ervan. Alles lag om. Echt een slagveld


Wat betreft fietsers op de route Leersum. Niet iedereen heeft de berichtgeving meegekregen (of er schijt aan). Maar bepaalde delen hebben ze zeker niet kunnen fietsen. Een paar uur geleden zijn deze delen ook afgezet en worden mountainbikers omgeleid.
Bizar, heb je foto's?
Dit zie je alleen in films of ergens in het buitenland.
Succes met het opruimen, zijn er genoeg mensen?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Aram schreef: za 19 juni 2021, 16:51
bouwpakket schreef: za 19 juni 2021, 16:48 Ik mocht vanochtend assisteren bij de boswachter en politie. Een paar stroken bos zijn compleet weggevaagd. We konden de wandel, ruiter- en mtb paden niet meer terugvinden (en ik ken die laatste toch erg goed in dit gebied). 99% van de bomen lag hier om; ontworteld of gewoon geknapt. En het maakte niet uit wat voor soort boom of de leeftijd ervan. Alles lag om. Echt een slagveld


Wat betreft fietsers op de route Leersum. Niet iedereen heeft de berichtgeving meegekregen (of er schijt aan). Maar bepaalde delen hebben ze zeker niet kunnen fietsen. Een paar uur geleden zijn deze delen ook afgezet en worden mountainbikers omgeleid.
Bizar, heb je foto's?
Dit zie je alleen in films of ergens in het buitenland.
Succes met het opruimen, zijn er genoeg mensen?
Kan zijn dat ik na het weekend wat foto's op onze openbare Facebook pagina zet.

Het opruimen is nu aan de professionals. Er staan genoeg vrijwilligers te trappelen om te helpen, maar eerst moeten Staatsbosbeheer en Utrechts Landschap beraden wat verstandig is. Hier is in ieder geval met de hand niets meer mee te doen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Dit ziet er best serieus uit zo van bovenaf…

Afbeelding

Afbeelding
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Joop! schreef: za 19 juni 2021, 17:10 Dit ziet er best serieus uit zo van bovenaf…

Afbeelding

Afbeelding
Dat dus: als een graanveld na een storm. En dan oneindig veel krachtiger. Bizar om te zien.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

ice246 schreef: za 19 juni 2021, 12:38 :o Bizar wat een schade in zo’n korte tijd. Ik lees en zie vooral veel schade aan de westelijke kant van de route van Leersum. Is de route van Amerongen ook zo zwaar getroffen?
Amerongen is amper getroffen. Eén grote afgebroken tak weggehaald en wat 'leunende' boompjes. Leersum is nu gehalveerd: alleen de oostelijke helft is te gebruiken. Je gaat bij camping Molecaten Ginkelduin linksaf over het asfalt (Scherpenzeelseweg) en dan bij paal LE18 weer linksaf terug richting Amerongen. Er is niet te zeggen tot wanneer deze inkorting blijft bestaan.

LET OP: je kunt de komende dagen niet met de auto via Leersum naar Amerongen.

Afbeelding
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

dubbelop schreef: za 19 juni 2021, 17:13 Dat dus: als een graanveld na een storm. En dan oneindig veel krachtiger. Bizar om te zien.
Luchtfoto's doen mij denken aan de storm die in het najaar van 2018 in de Dolomieten raasde. Nog een orde van grootte 1000x meer bomen om... Met bizarre beelden in de Giro van 2019 tot gevolg en op vakantie later dat jaar.
Plaats reactie