NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Als we LV en HV aanhalen voor vergelijk, dan vind ik de balans daar prima. Zo veel mogelijk singletrack en een paar korte rechte stukjes waar je iets kan drinken. Betreft hoeveelheid singletrack zouden HV en LV echt een voorbeeld moeten zijn van de ideale situatie (met het geluk dat het daar ook allemaal kan en mag).

Op amerongen klopt de balans singletrack en breed pad ook prima. De brede paden zijn vooral voor het klimmen, terwijl afdalen bijna alleen maar singletrack is. Zo hoort mtben echt te zijn, als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

🤔 Nu rij ik wel eens in Het buitenland. In van die landen waar de MT in MTB ook daadwerkelijk voor mountain staat. In sommige regio’s moet je de singeltrack toch echt met een lichtje zoeken. Terwijl toch met een grote smile op je porum aan het rond rijden bent op trails die hier “veel te gevaarlijk” genoemd zouden worden. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Tijgerhaai schreef: wo 16 juni 2021, 08:34 🤔 Nu rij ik wel eens in Het buitenland. In van die landen waar de MT in MTB ook daadwerkelijk voor mountain staat. In sommige regio’s moet je de singeltrack toch echt met een lichtje zoeken. Terwijl toch met een grote smile op je porum aan het rond rijden bent op trails die hier “veel te gevaarlijk” genoemd zouden worden. :bier:
En ik rijd in die landen met de B te weinig, omdat daar weer andere sporten beoefen
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zijn die ook niet met een B? :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Goedemorgen, even wakker worden. MT natuurlijk
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Horsthil schreef: wo 16 juni 2021, 08:07 Als we LV en HV aanhalen voor vergelijk, dan vind ik de balans daar prima. Zo veel mogelijk singletrack en een paar korte rechte stukjes waar je iets kan drinken. Betreft hoeveelheid singletrack zouden HV en LV echt een voorbeeld moeten zijn van de ideale situatie (met het geluk dat het daar ook allemaal kan en mag).

Op amerongen klopt de balans singletrack en breed pad ook prima. De brede paden zijn vooral voor het klimmen, terwijl afdalen bijna alleen maar singletrack is. Zo hoort mtben echt te zijn, als je het mij vraagt.
Dat is jouw mening (en de van mij ook wel) maar er is een grote groep die slingerpaadjes helemaal niet kan waarderen en liever een recht breed pad heeft waar hij lekker kan stoempen, ook op LV/HV zie ik vaak genoeg mensen parallel aan de trail op het wandelpad fietsen en vraag me dan af wat is daar nou leuk aan? waarschijnlijk denkt hij dat ook over mij :lol:

Ga eens op een zondag ochtend in het PWN gebied rijden en je ziet hoeveel old skool ATB'ers er nog bestaan die het liefst in een groep hard rechtdoor fietsen.

Ligt natuurlijk lastig met al die smaken/voorkeuren, maak je een route met veel rechtdoor gaat er een groep naast de route rijden opzoek naar uitdaging. Maak je een route met veel singletrack gaat er een groep naast de route rijden omdat ze lekker willen doortrappen zonder sturen.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Singletrack Sundays schreef: wo 16 juni 2021, 11:10
Horsthil schreef: wo 16 juni 2021, 08:07 Als we LV en HV aanhalen voor vergelijk, dan vind ik de balans daar prima. Zo veel mogelijk singletrack en een paar korte rechte stukjes waar je iets kan drinken. Betreft hoeveelheid singletrack zouden HV en LV echt een voorbeeld moeten zijn van de ideale situatie (met het geluk dat het daar ook allemaal kan en mag).

Op amerongen klopt de balans singletrack en breed pad ook prima. De brede paden zijn vooral voor het klimmen, terwijl afdalen bijna alleen maar singletrack is. Zo hoort mtben echt te zijn, als je het mij vraagt.
Dat is jouw mening (en de van mij ook wel) maar er is een grote groep die slingerpaadjes helemaal niet kan waarderen en liever een recht breed pad heeft waar hij lekker kan stoempen, ook op LV/HV zie ik vaak genoeg mensen parallel aan de trail op het wandelpad fietsen en vraag me dan af wat is daar nou leuk aan? waarschijnlijk denkt hij dat ook over mij :lol:

Ga eens op een zondag ochtend in het PWN gebied rijden en je ziet hoeveel old skool ATB'ers er nog bestaan die het liefst in een groep hard rechtdoor fietsen.

Ligt natuurlijk lastig met al die smaken/voorkeuren, maak je een route met veel rechtdoor gaat er een groep naast de route rijden opzoek naar uitdaging. Maak je een route met veel singletrack gaat er een groep naast de route rijden omdat ze lekker willen doortrappen zonder sturen.
Weet ook dat die soort mensen bestaan. Denk ook dat er voor die mensen mooie gravel routes uit moeten worden gezet. Het zijn alleen geen MTB routes wat een deel van die klassieke ATBers rijdt, tenminste, het zijn geen mtb routes meer volgens de huidige standaard.

Maar in verhouding is die ATB groep klein tov van de groep die op singletracks rijdt (gravel hype dan niet meegerekend). Zeker als je de Vuursche als voorbeeld aanhaalt, kan ik met behoorlijk veel zekerheid zeggen dat de groep naast de route erg klein is en altijd dezelfde personen. Die wielerclub 'de adelaar' uit het gooi heeft bijvoorbeeld een atb clubje wat echt al jaren schijt aan alles heeft en bijvoorbeeld dwars ober de stulp crosst. Die fietsen op plekken waar nog nooit een fiets is toegestaan geweest.

De paden waar de rest van de oude ATBers rijdt, zijn overigens ook beperkt. Zie het als een paar corridors door het gebied, waar ze misschien al vanaf de jaren 90 illegaal rijden. Maar nogmaals, dit is vaak maar een enkeling. Ook al behoorlijk grijs. En de gravelaars zie je er ook zelden, die gaan vaak rond de kuil illegale paden op, precies waar het veel te druk is met wandelaars.

Dus zie het vooral allemaal in perspectief. Maar het is wel belangrijk dat er nog genoeg brede paden of schelpenpaden overblijven om te kunnen rijden, buiten een MTB route om. Helaas zijn zulke paden een beetje schaars aan het worden. Dit is overigens niet per se aan MTB routes toe te schrijven, maar wel aan een nieuw idee over hoe met recreanten in het bos moet worden omgegaan.

Ik denk dat je vooral je energie moet steken in het behouden van zulke opties. Op die manier kun je dan creatief routes gaan tekenen op de computer. Zeker rond amerongen, maar misschien nog meer rond leersum, kun je echt heel goed routes bedenken waarbij je een stukje mtb route pakt en daarna over een legaal breed pad gaat rijden. Om het helemaal divers te maken moet je eigenlijk even van de stuwwal af gaan en wat gravelwegen erbij pakken in de vallei of richting doorn.

Op de Vuursche is het lastiger, maar hebben we gelukkig GNR. Vooral als je op een maandag, dinsdag of woensdagochtend gaat, kun je daar geweldig rijden buiten de schelpen paden. Ook als je dan alle goede "geheime" trailtjes weet te vinden, kun je een hele diverse route maken. Op de Vuursche zelf is het vol, druk en vooral ook klein. Daar zijn geen legale bospaden die echt makkelijk te combineren zijn. Het bosgebied is ook absoluut niet uitgestrekt, dus zoek vooral de ruimte van het GNR op
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Iedereen die loopt te mokken dat er te weinig brede bospaden zijn: Ga naar Brabant. Daar liggen honderden kilometers van dit soort paden met nauwelijks slingerende singletrack. Op de een of andere manier moet blijkbaar álles te vinden zijn in die flinterdunne strook Heuvelrug, maar dat kan dus niet of nauwelijks.
Overigens ben ik nooit zo'n liefhebber van Leersum wegens teveel saaie brede paden, en heb ik het idee dat in een rondje Amerongen de afwisseling breed en omhoog en slingerend en omlaag aardig de perfectie benaderd.
HV en LV is inderdaad wel wat veel alleen maar geslinger, daar ben ik altijd blij als ik even langs de weg of de camping rechtdoor mag rijden. Rare is dat ik dat bij Zeist dan weer niet heb, maar die route loopt gewoon mooier/vlotter denk ik.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Horsthil schreef: wo 16 juni 2021, 10:30 Goedemorgen, even wakker worden. MT natuurlijk
Bolderen en Basejumpen. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: wo 16 juni 2021, 11:53
Horsthil schreef: wo 16 juni 2021, 10:30 Goedemorgen, even wakker worden. MT natuurlijk
Bolderen en Basejumpen. :winkie:
Vergeten jullie niet de meest voor de hand liggende? Bergbeklimmen?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hoe dan ook ik ga Harry zo eens even een slinger geven. Of was daar ook al gezeik over?
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zeik maar gerust over Harry. Ligt er wat droogjes bij.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ga kijken wat ik voor jullie kan betekenen. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

suravida schreef: wo 16 juni 2021, 11:50 Iedereen die loopt te mokken dat er te weinig brede bospaden zijn: Ga naar Brabant. Daar liggen honderden kilometers van dit soort paden met nauwelijks slingerende singletrack. Op de een of andere manier moet blijkbaar álles te vinden zijn in die flinterdunne strook Heuvelrug, maar dat kan dus niet of nauwelijks.
Quote van de dag wat mij betreft, zo zie ik het ook.
Tijgerhaai schreef: wo 16 juni 2021, 11:53
Horsthil schreef: wo 16 juni 2021, 10:30 Goedemorgen, even wakker worden. MT natuurlijk
Bolderen en Basejumpen. :winkie:
Zo cool ben ik niet :lol:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

vibemaker schreef: wo 16 juni 2021, 12:43
Tijgerhaai schreef: wo 16 juni 2021, 11:53

Bolderen en Basejumpen. :winkie:
Vergeten jullie niet de meest voor de hand liggende? Bergbeklimmen?
Bierdrinken?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie