NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even zomaar een vraagje. Waarom wordt deze discussie niet in het welbefaamde Harry Slinger topic gehouden? Het lijkt nu net alsof Amerongen en HG alleen bestaat uit HS?

Kom anders lekker naar de route Ede. Daar is vrij rijden toegestaan dus kun je sommige stukken meerdere malen rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

HS is mooi, leuk. Y-tell ook. Heel Amerongen is leuk en mooi. Geldt eigenlijk voor alle UH routes.
Anderzijds kan je heel goed stellen dat we nog heel veel dingen missen en als ik mij niet vergis staan al die dingen op een heel lang verlanglijstje van onze UH MTB kopstukken.
Zo af en toe, druppelsgewijs wordt een blaadje uit het verlanglijstje gescheurd en volgt er direct een bombardement van complimenten en een beetje (opbouwende) kritiek.
Fijn dat de UH kopstukken met die mix van heel veel complimenten en wat kritiek, naar buiten toe althans..., zo goed om kunnen gaan.
Anders reden we inmiddels alláng weer tot onze enkels in de blubber.

Valt me de laatste tijd op dat in de weekenden, elke dag minimaal zo'n 200-250 Strava snuivende bikers gebruik maken van de UH rondjes.
Hebben we het nog niet over gebruikers die Strava clean zijn.
Geen wonder, en gelukkig, dat er dan zo af en toe een paar bikers zijn die hier (opbouwende) kritiek hebben.
Dat heeft zo'n routenetwerk juist nodig.
Met zoveel UH gebruikers zou je juist aanzienlijk veel meer terugkoppeling vanuit het veld verwachten. Toch?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja maar JW, die strava ridders hebben helemaal geen tijd om hier feedback te geven want die zijn alleen maar bezig om hun rondetijden te verbeteren. ;)

...iets met knuppel en hoenderhok... :D
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

hanjovdberg schreef: wo 4 december 2019, 10:20Kom anders lekker naar de route Ede. Daar is vrij rijden toegestaan dus kun je sommige stukken meerdere malen rijden.
Bovendien gratis toegang :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

hanjovdberg schreef: wo 4 december 2019, 10:20 Even zomaar een vraagje. Waarom wordt deze discussie niet in het welbefaamde Harry Slinger topic gehouden? Het lijkt nu net alsof Amerongen en HG alleen bestaat uit HS? Kom anders lekker naar de route Ede. Daar is vrij rijden toegestaan dus kun je sommige stukken meerdere malen rijden.
Amerongen incl. HS (en andere pareltjes) kan je ook meerdere malen rijden. Je moet er wel wat km’s voor over hebben, maar het kan allemaal........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Onderwerp is nu meer gericht op wat afwegingen zijn om route aan te leggen. Kan voor de gehele UHR en daarbuiten gelden.

Ik heb de smaak te pakken. En draag hopelijk bij aan ontwikkeling UHR. Heb ook een mening. Ik voeg me naar wat er is.
Zie mogelijkheden in het kader wat ik ken. Of die passen weet ik niet dat bepaald stichting UHR en eigenaren.

Spijtig en pijnlijk voor de bouwers en bedenkers. HS leert meer dan dat biken erg leuk is.

Ik denk dat het zoals nu blijkt noodzakelijk is om de optie van een retour lus mee te nemen in bepaalde secties.
Hiermee voorkom je onwenselijk gedrag in het bos. Dit kan je voortschrijdend inzicht noemen.

Om illegaal rijden te verminderen
De keuze kan zijn : Retour lus en iets drukkere sectie of sturen op doorgaande flow van rijders op het hele parcours

Retour lus hoeft niet alleen die functie, de kortste weg te hebben, maar kan ook een afkorting of doorsteek zijn waar wenselijk en passend in doelstelling.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik snap je punt, maar je kan hem ook van een andere kant bekijken. :wink:
De bouwers hebben de mogelijkheid gekregen om een segment als HS te maken zoals die nu is.
Helaas is er dus geen retourlus o.i.d. mogelijk, dus de enige optie is om nog een rondje te rijden als je HS nog een keer wil rijden.
Je mag er nog steeds van uitgaan dat volwassen mensen zich weten te gedragen en dat als het niet toegestaan is om over een bepaald pad terug te rijden, dat dit dan niet gedaan wordt.
Net zoals je 's nachts om 2 uur ook niet door een rood verkeerslicht mag rijden, ondanks dat de overige wegen compleet leeg zijn.
Het heeft van alles te maken met de mentaliteit van mensen.
Helaas wijst de praktijk uit dat er nog genoeg mensen zijn die vinden dat ze dat om wat voor reden dan ook wel mogen.
Het meest vervelende is dat als mensen zich niet weten gedragen een segment als HS in de toekomst niet meer toegestaan gaat worden door de terreineigenaren.
Mensen die zich wel weten te gedragen zijn daar zoals gewoonlijk weer de dupe van.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Wat een beetje schuurt in het specifieke geval van HS is dat een retourlijntje praktisch gezien heel eenvoudig te realiseren is door fietsers toe te staan via het wandelpad omhoog te rijden. Desnoods met een bordje "rustig rijden en uiterst rechts houden" erbij of iets dergelijks. Maar, zoals meermaals duidelijk gemaakt door m.n. Bert en Bouwpakket wil men daar om verschillende redenen niet aan, en daar zullen we ons dus bij neer moeten leggen. Ik hoop echter niet dat daarmee het idee om op de routes (ooit) diverse doorsteekjes te maken daarmee helemaal van de baan is, want het voorziet volgens mij in een hoop behoeftes.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

@: awinkel Klopt geheel. Heeft ook met mentaliteit te maken.

Voor MTB routes moet het praktisch blijven. Hoe kun je het gedrag/mentaliteit zo sturen dat het passend is in een bepaald bos gebied.

Mooi uitgangspunt kan zijn: We zijn te gast in het bos.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat ís volgens mij het uitgangspunt al.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Niet voor iedereen. Dat besef mag bij meer mensen komen. Dat helpt.

Staat mooi op de nieuwe batch stickers van 2020 : Gast van nationaal park UHR....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het simpele antwoord is nee. En toch gaat het zeuren door.


Mijn reactie voor een extra vignet was eigenlijk om stiekem te peilen hoeveel interesse er is om er een bikepark van te maken, dus om te zien hoeveel het niet door hebben hoe de situatie ligt... . Maar dat escaleerde weer snel... .


Nog maar 5 jaar terug hadden we 'niets', blijf dat nou in je achterhoofd houden. En als die 'omhoogfietsers' dus geen halt wordt toegeroepen, dan hebben we binnenkort weer minder...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Jammer dat je de reacties als "zeuren" wegzet. Jan Willem heeft het een aantal posts terug m.i. uitstekend onder woorden gebracht:
Jan Willem schreef:(...)
Geen wonder, en gelukkig, dat er dan zo af en toe een paar bikers zijn die hier (opbouwende) kritiek hebben.
Dat heeft zo'n routenetwerk juist nodig.
(...)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik hoop eerlijk gezegd dat er helemaal geen extra lusje in de route komen. Dan ben je lekker je rondje(s) Amerongen aan het doen en kom je ineens op een stukje waar een rij staat van mensen die allemaal de HS willen doen. Lekker dan ...

Had ik laatst op Ede ook al, daar zit ook een mooi stukje met jumps in, die heel makkelijk meerdere malen te doen is via een pad terug omhoog. Was een hele trein van fanatiekelingen die dat stuk alleen maar aan het doen zijn.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zo'n treintje is natuurlijk niks minder dan het bewijs van honger naar meer (uitdaging).
Een beter compliment kunnen onze UH routebazen niet krijgen, ook al ervaren ze dat misschien niet altijd zo.
Vanaf dit punt nog 15min wachten, net als bij de Efteling, hebben ze er allemaal wel voor over.
Door een heel sombere bril bezien is zo'n treintje wachtenden een bewijs dat die 500m HS, de resterende 18km van Amerongen lijkt te degraderen tot een uitdagingsloze route.
Ook al is dat in de kern misschien het geval, gelukkig ervaar ik dat niet zo.

Van mij hoeven die retourlussen niet, ik heb andere dingen op mijn verlanglijstje dan 50x HS of Y-tell pakken.
Blaadjes die wellicht nooit uit dat verlanglijstje gescheurd zullen worden.
Herhaalbehoefte blijkt er bij andere bikers overduidelijk wel te zijn en plaatst de UH denktank onverwacht voor nieuwe uitdagingen.
Zo gaat dat bij innoveren.
Onophoudelijk geconfronteerd worden met onvoorziene, vervelende nieuwe uitdagingen.
De NL routes UH, Ede enz zijn innovatief ja, ook al lachen de Fransen zich kapot.
Ik zou zeggen, goed bezig zo.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie