NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: vr 18 september 2020, 21:29MTB seizoen?
Dat is heel het jaar door, de boswielrenners gaan nu de fietsenwisselweken doen....
Yes, toch iemand die hapt...... :winkie:
Overigens is boswielrennen (gravelen) een geweldig alternatief/aanvulling op fietsen in de vrije natuur, voor mij mede oorzaak dat het MTB’ en op lager pitje is gekomen.
Maar zoals gisteren was toch wel weer heel lekker en Fredje gaat zijn Scale toch nog niet verkopen..........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Fred (mtb-sport) schreef: za 19 september 2020, 07:02
Knakworstkweker schreef: vr 18 september 2020, 21:29MTB seizoen?
Dat is heel het jaar door, de boswielrenners gaan nu de fietsenwisselweken doen....
Yes, toch iemand die hapt...... :winkie:
Overigens is boswielrennen (gravelen) een geweldig alternatief/aanvulling op fietsen in de vrije natuur, voor mij mede oorzaak dat het MTB’ en op lager pitje is gekomen.
Maar zoals gisteren was toch wel weer heel lekker en Fredje gaat zijn Scale toch nog niet verkopen..........
Je hoeft je niet te schamen Fred, er zijn inmiddels zo veel mountainbikers die een gravelbike erbij hebben. Het interessante wat we straks krijgen is dat de wielrenners het bos intrekken op de mtb, terwijl een aantal mountainbikers juist de weg en het gravel op gaan. Ik ook, puur om drukte te omzeilen op de zondagochtend én voor de zeer natte periodes in het bos. Het beviel mij vorig jaar om op de mtb te gravelen, maar dit jaar toch maar een geschikte fiets genomen (want ik wil sneller en langer fietsen)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Schaam me inderdaad nergens voor, althans op fietsgebied dan.......
Op zowel gravelbike als MTB is het geweldig om over de UHR te rijden. In verleden had ik ook een MTB voor “gravelen”, nog voor dat dit een bekende uitdrukking was. Toen ook paden zoals een LdS etc. Daarna overstap naar CX en die kreeg de rode bolide als opvolger en dat is een regelrecht schot in de roos. Ik heb daarmee enorm veel plezier, net zoals ik eerder op de MTB had.
Lekker als je kan kiezen en ook wat je aangeeft, bij slechtere omstandigheden (Nee, ik noem het t-woord niet) of bij grote drukte op de trails.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Knakworstkweker

Fred (mtb-sport) schreef: za 19 september 2020, 07:02
Knakworstkweker schreef: vr 18 september 2020, 21:29MTB seizoen?
Dat is heel het jaar door, de boswielrenners gaan nu de fietsenwisselweken doen....
Yes, toch iemand die hapt...... :winkie:
Overigens is boswielrennen (gravellen)
Boswielrenners zijn die te dikke mannen van 40+ in strak lycra die niet willen dat hun overgewaardeerde racefiets besmet wordt met een druppel regen en daarom in grote getalen de bossen opzoeken en ineens van mening zijn dat ze op een brede bospad ook de 35km/u moeten rijden om vervolgens bij bochtige singletracks de zaak weer op te houden.

Uitzondering hierop zijn de club/ verenigings rijders, die doen tenminste wel normaal.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Knakworstkweker schreef: za 19 september 2020, 08:51Uitzondering hierop zijn de club/ verenigings rijders, die doen tenminste wel normaal.
Werkelijk...? Het leek me nu juist een vrij treffende omschrijving van de plaatselijke toervereniging...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Knakworstkweker schreef: za 19 september 2020, 08:51 Boswielrenners zijn die te dikke mannen van 40+ in strak lycra die niet willen dat hun overgewaardeerde racefiets besmet wordt met een druppel regen en daarom in grote getalen de bossen opzoeken en ineens van mening zijn dat ze op een brede bospad ook de 35km/u moeten rijden om vervolgens bij bochtige singletracks de zaak weer op te houden.

Uitzondering hierop zijn de club/ verenigings rijders, die doen tenminste wel normaal.
Die laatste alinea was sarcastisch, toch? :lol:
Knakworstkweker

Nu was het wel sarcasme ja.
Knakworstkweker

cheeta schreef: za 19 september 2020, 08:56
Knakworstkweker schreef: za 19 september 2020, 08:51Uitzondering hierop zijn de club/ verenigings rijders, die doen tenminste wel normaal.
Werkelijk...? Het leek me nu juist een vrij treffende omschrijving van de plaatselijke toervereniging...
Als dit leest i.c.m. wat er bovenstaat, zie je een antithese
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Van mijn racefiets clubje (waar ik dit jaar nauwelijks mee gefietst heb) is wel bekend dat ze nu meer de mtb gaan pakken.

Een maatje van me had ook in z’n titel gezet dat het mtb seizoen weer begonnen was .. dus ik reageerde, maar hij snapte echt niet wat ik bedoelde. Voor sommigen is het echt heel logisch dat je meer op de mtb stapt in de herfst en winter periode.

Dat een deel van ons (moi inclusive) juist meer over de weg/gravel gaat rijden is voor hen juist vreemd.

Verder maar niet teveel storen aan al die razende boswielrenners. Paar tips;

- niet op de bekende tijdsstippen gaan rijden
- geen toertochten of niet direct bij het startmoment
- wanneer er een toertocht is, elders op vaste routes gaan fietsen

Maar goed de meesten van ons weten dat toch al lang.

Verder hopen op een echte winter. Niets mooiers dan snowbiken en evt schaatsen :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Het was op 5 dagen na een vol jaar geleden dat ik nog eens Amerongen en HG had gefietst, dus het was hoog tijd. Routes lagen er prima bij. Het viel me op dat ze wat rauwer zijn geworden, meer wortel, meer gehobbel (tel de remkuilen niet mee), maar dat vond ik wel prima, maakte het net wat interessanter.
In ieder geval lekker kunnen afdalen, mijn 15kg aan reserves vervloekt, en daarna weer lekker kunnen dalen. Was ook redelijk druk, grote diversiteit, van trailrijders op 130+ fully's, tot een groep dames uit Noord-Holland en beginners in sportkleding. Van niemand hinder gehad, ook niemand van mij. Topdag gehad!!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dan waren wij er rond hetzelfde tijdstip, groepje dames ook gezien. Sowieso veel dames in het bos gisteren.
Ik vond het ook druk maar op een gemoedelijke manier en niet allemaal strava-jagers.
Mijn trailfully begint zich steeds meer thuis te voelen op Amerongen 8)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

drpaul schreef: za 19 september 2020, 23:23 Het was op 5 dagen na een vol jaar geleden dat ik nog eens Amerongen en HG had gefietst, dus het was hoog tijd. Routes lagen er prima bij. Het viel me op dat ze wat rauwer zijn geworden, meer wortel, meer gehobbel (tel de remkuilen niet mee), maar dat vond ik wel prima, maakte het net wat interessanter.
Aha, ik ben niet de enige die dat waarschijnlijk opviel. Ik wilde dat vrijdag niet melden na mijn rit, maar het gevoel van harder moeten werken en ruigere trails ligt niet alleen aan mij.
Nog even terug op fully, althans dat werd me op Strava ook geadviseerd. Maar daar pas ik voor, althans nu even geen zin om 6K of zoiets uit te geven.
Gewoon zoals altijd: Het lichaam laten werken :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Gisteren ook weer geweest. Af en toe flink doorgereden met een paar andere en ook een thee kransje gehouden tijdens de rit.
Gezellig! Begon koud heb nog 4,5 graden op de teller gehad :o Einde rit was het 19,5 dat was fijner

Parcour lag er lastig bij. Ik denk veel wegglijdertjes gisteren ik hoop niets ernstig!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Vandaag ook maar even AM en HG gedaan. Ergens bij een afdaling op Amerongen werd ik opgehouden door een groep van 12 dames die allemaal op retro fietsen heel rustig de tijd namen en tegelijkertijd wat ui en ooh jee riepen naar elkaar. Uiteraard heb ik netjes gezegd dat ik geen haast had en ik er niet per se voorbij moest. Dat kwam op de klim erna wel. De rest van de route bijna niemand gezien maar het was ook al tegen 15 uur.

Wat betreft dat ruigere. Ik vind het ook heerlijk en pak bewust vaak mijn hardtail voor deze routes. Complete workout zeg maar, de sportschool ziet me toch al 2 jaar niet.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Vandaag een UHR5 rondje gemaakt en dan zit LE/AM/HG er natuurlijk ook in...

...AM en HG lagen er droog maar op zich nog wel prima bij. Wel wat glijden in de bochten, maar goed controleerbaar. Leersum begint al wel weer een behoorlijke zandbak te worden. Vooral dat eerste deel vanaf de Bergweg omhoog en voorbij het vakantiepark.
Plaats reactie