NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Vrij rijden is ideaal. Met hier en daar een aangelegd baantje :-q

Daarom baal ik van de route op landgoed Henschoten - De Treek
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

baron062 schreef: di 3 december 2019, 20:35 Het nadeel is dan voor de andere gebruikers........ :winkie:
Dat je in één stukje heel veel mountainbikers tegen komt, maar in andere gebieden helemaal niet.
Nu kom je "overal" op de heuvelrug wel een route tegen van West tot Oost.
Ik zeg LV/HV, Zeisterlitz, Kwintelooijen en Rhenen dicht en dat alle kilometers (120?) neerleggen tussen Leersum en Amerongen :winkie:
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bouwpakket schreef: di 3 december 2019, 20:41
corex schreef: di 3 december 2019, 20:16 Zo'n fijnmazige route structuur is in Nederland geen bos maar een bikepark. Is in nederland ook mogelijk. Dan moet je nu vooralsnog wel lappen.
3.0 over 5 jaar?

.
Ede heden
neh dat is 2.1
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De breedte van het hele bos tussen Elst en Veenendaal waar Harry Slinger op het hoogte punt ligt, is iets van 4km. In die breedte moet alles ingepropt worden: wandelaars, honden, fietsers, mountainbikers, ruiters. En dan willen we nog wat ruimte overhouden voor de wilde dieren en de wilde planten en bomen. Niet alles kan, vrinden. Deal with it.
Daniel heeft nog nooit zoveel grond mogen verplaatsen als bij de aanleg van Harry. Het is een natuurgebied, het is een nationaal park. We hebben het niet alleen voor het zeggen. Het is geen bikepark, het is geen pretpark, geen recreatieterrein en er zijn mensen die ons strak houden.
Nog vragen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

NelizRijn schreef: di 3 december 2019, 12:04 Het was afgelopen zondag bij Harry Slinger weer druk met grote groep baggy rijders (wellicht trainen of afgesproken) die een blokje hadden uitgezet. Dus meteen naar links, niet zo handig op zondag en in grote aantallen of uberhuapt voor goodwill. Baggy zegt overigens niks over rijkwaliteit bleek maar weer eens
Dat laatste klopt - zelfs met de tandem konden we er een paar opjagen 😋. Op andere plaatsen zagen we deze grooep ook al.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

NelizRijn schreef: di 3 december 2019, 12:04 Het was afgelopen zondag bij Harry Slinger weer druk met grote groep baggy rijders (wellicht trainen of afgesproken) die een blokje hadden uitgezet. Dus meteen naar links, niet zo handig op zondag en in grote aantallen of uberhuapt voor goodwill. Baggy zegt overigens niks over rijkwaliteit bleek maar weer eens
Dat laatste klopt - zelfs met de tandem konden we er een paar opjagen 😋. Op andere plaatsen zagen we deze groep ook al.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je reactie is dubbelop... :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: di 3 december 2019, 21:21 Het is een natuurgebied, het is een nationaal park. We hebben het niet alleen voor het zeggen. Het is geen bikepark, het is geen pretpark, geen recreatieterrein en er zijn mensen die ons strak houden.
Nog vragen?
En dat is wat velen vergeten, waaronder ook ik (soms dan, heel soms :wink: ). Fiets gewoon het grotere legale rondje voor de slinger óf train nog verder en rijdt Amerongen gewoon 10 keer. Dan doe je ook 10 keer de Harry, maar ook nog andere topstukken.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bert l. schreef: di 3 december 2019, 21:21 De breedte van het hele bos tussen Elst en Veenendaal waar Harry Slinger op het hoogte punt ligt, is iets van 4km. In die breedte moet alles ingepropt worden: wandelaars, honden, fietsers, mountainbikers, ruiters. En dan willen we nog wat ruimte overhouden voor de wilde dieren en de wilde planten en bomen. Niet alles kan, vrinden. Deal with it.
Daniel heeft nog nooit zoveel grond mogen verplaatsen als bij de aanleg van Harry. Het is een natuurgebied, het is een nationaal park. We hebben het niet alleen voor het zeggen. Het is geen bikepark, het is geen pretpark, geen recreatieterrein en er zijn mensen die ons strak houden.
Nog vragen?
Weet je dat wel zeker? HS is wel echt een type trail voor in een bikepark.
Vind het op zich niet gek dat men daarvoor weer omhoog fietsen over het wandelpad.
Enige manier om dit tegen te gaan is downgraden denk ik, of leukere trails aanleggen op een plek waarbij je bijvoorbeeld een fietspad of stuk route kan gebruiken om terug omhoog te gaan.
Stukje downhill xx leent zich hier erg goed voor, marmottenbak, stuk bij P bergweg ,afdaling langs bergweg ook.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

We hebben deze afdaling moeten verplaatsen naar dit smalle perceel. Daar hebben we geprobeerd een leuke afdaling in te leggen die anders is dan de andere afdalingen die we tot nu toe kennen in Nederland. Ik denk dat we daar aardig in geslaagd zijn (ik krijg op de meest rare momenten te horen dat Harry zo gaaf is). Wij hebben (achteraf pas) gemerkt dat een terug lus wel leuk zou zijn en deze vraag direct bij de terreineigenaar neergelegd. Zoals eerder aangegeven zag deze hier geen mogelijkheden voor. We zitten ingesloten tussen de heide (no go) en het oude bosperceel waar we juist uit moesten. Het enige wat langs de trail omhoog loopt is een wandelpad wat regelmatig gebruikt wordt door wandelaars.

Op de laatste paar pagina's lijken wij mountainbikers een stel verwende nesten. We kunnen blijkbaar niet accepteren dat iets niet gewenst is. We leggen een leuke track aan. Maar omdat die track té leuk is en zooooo anders dan alle andere delen van de route, dan is het ronduit belachelijk dat er geen lus terug bij bedacht is. Lees nog eens even heel goed terug wat jullie uitkramen. Het lijkt er echt op dat we dit stuk niet hadden aan moeten leggen.

We hebben een duidelijk visie voor de ontwikkeling van de routes. Bij Amerongen hebben we ervoor gekozen om op de plekken waar het kan en mag meer lol in de afdaling in te bouwen. We hebben nog een mooie plek op het oog. Deze locaties hebben we alleen maar op het oog omdat het daar naar beneden loopt. Niet omdat daar wel of niet een retourlus mogelijk is. Moeten we nu om die reden dan maar geen aanpassingen maken? Wat een onzin!

Ik reken er overigens weer op dat we bij een volgende aanpassing ook weer te horen gaan krijgen dat het niet allemaal zo moet gaan worden (wat zo dan ook mag zijn).

Wees een keertje blij met wat er is. Geniet hier lekker van met elkaar. Hou rekening met andere recreanten. En probeer ook de wensen van de terreineigenaar te respecteren.
Laatst gewijzigd door bouwpakket op di 3 december 2019, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Drop the mic! :-q

Tis een prachtig stuk. De hele route trouwens. Mensen uit utrecht en omstreken mogen in hun handjes wrijven met dergelijke route(s). Ben er nog maar 1x geweest, maar kom zeker weer terug
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

@bouwpakket: zie het als een compliment dat er vraag naar meer, meer, meer is. Ik snap dat dit wel eens verwend overkomt (ik besef me dat ik daar soms keihard aan mee doe), maar de reden van al dat "gezeur" (mijn reden althans) is dat MTB'er dankzij de UHR trailcrew hebben kunnen proeven aan hoe leuk MTB'en in Nederland kan zijn.

Als helemaal niemand iets op te merken had over de routes, dan lijkt me dat ook niet een goed teken. Dan vind men ze blijkbaar onvoldoende de moeite waard.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

bert l. schreef: di 3 december 2019, 21:21 Het is geen bikepark, het is geen pretpark, geen recreatieterrein en er zijn mensen die ons strak houden.
Nog vragen?
Precies dit, laat het aub een bos blijven, geen bikepark met overal groepjes oefenende bikers op de vierkante meter.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

@bouwpakket
Volgens mij lees je het verkeerd, volgens mij vind niemand het hier belachelijk dat er geen terug rij lus is. Hoogstens jammer.
Maar je kan toch niet ontkennen dat er heel veel mensen omhoog fietsen over het wandelpad? Lijkt me dat je hier wat aan moet doen. Bord plaatsen, trail downgraden, of terug rij lus maken.
Maar goed het is ook niet mijn probleem.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Rayb81 schreef: wo 4 december 2019, 02:26
bert l. schreef: di 3 december 2019, 21:21 Het is geen bikepark, het is geen pretpark, geen recreatieterrein en er zijn mensen die ons strak houden.
Nog vragen?
Precies dit, laat het aub een bos blijven, geen bikepark met overal groepjes oefenende bikers op de vierkante meter.
Helemaal mee eens.
Hoe meer het een bikepark gaat worden, hoe meer weerstand je zal krijgen bij de aanvraag voor nieuwe routes.
Terreineigenaren zitten er niet op te wachten dat hun mooie bos een funpark wordt.
En groepjes hangende mensen worden over het algemeen ook niet echt gewaardeerd.
Plaats reactie