NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Afgelopen zaterdag heb ik een noodstop moeten maken met bijna OTB tot gevolg omdat ik een stelletje tegenkwam met peuter + kinderwagen die bij Camping Molecaten in Leersum het mountainbikepad opliepen. Ze liepen tegen de richting in en verschenen opeens om de hoek waardoor ik letterlijk bijna een kleuter onder m'n wiel had.

Ik weet bijna wel zeker dat ze vanaf dit punt het pad op zijn gelopen omdat het een paar 100 meter hier vandaan was: https://www.google.com/maps/@52.0270623 ... 384!8i8192

Ik vermoed dat er wel een bordje staat met verboden in te rijden, maar het is me daar al een keer eerder overkomen dat ik voetgangers (tegen de richting in) ben tegengekomen.

Ik weet niet goed of een oproepje hier de juiste plek is voor de vrijwilligers die de route Leersum beheren, maar even meedenkend over onze veiligheid en die van de campinggasten aldaar toch even dit berichtje.
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ja, bekend fenomeen op Ginkelduin. Ook al paar keer meegemaakt, tegenwoordig let ik wat extra op daar.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Vandaag weer eens tijd voor een tripje naar Amerongen, lag er prachtig bij, het spaarzame zand was niet noemenswaardig voor mensen die Schoorl als thuisbaan hebben :wink:
HS toch maar gewoon naar beneden gereden https://gopro.com/v/Qn7dwldB0eGmE :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De Vuelta Holanda start dit jaar in Utrecht. We krijgen ze a.s. zaterdag 20 augustus op bezoek op de Utrechtse Heuvelrug. Dat gaat een aantal beperkingen opleveren met bereikbaarheid en parkeren.

De details staan hier:
https://www.lavueltaholanda.com/bereikb ... heuvelrug/

Er zijn beperkingen rond Amerongen, Leersum, Maarn, Maarsbergen, Overberg, Driebergen en Doorn.
Doorgaande N-wegen zijn dicht. Verwacht op kleinere wegen daarom sluipverkeer.
Bekende parkeerplaatsen zijn niet bereikbaar of staan vol met toeschouwers.

Kortom: #komopdefiets #kommetdetrein #blijfweg
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Nielsdj77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 februari 2022, 14:46

Zo, moest ik toch maar eens geloven aan een eerste berichtje hier. Voorstellen e.d. moet ik nog doen, maar nu ter zake :wink:

Vrijdag wil ik voor het eerst naar Amerongen gaan en ik neem mijn weinig ervaren broer mee die een MTB moet huren. Twee vraagjes:
Morgen zou het aardig moeten gaan regenen, en vrijdag is er ook nog kans op een bui. Is het dan een beetje te doen bij Amerongen? Of is het in combinatie met de afgelopen droogte dan 1 grote glijpartij of spoorvorming?

Vraag 2: Heeft iemand nog verhuurtips in de buurt?

En thanks voor de tip Bert, dat zou vrijdag nog goed moeten gaan begrijp ik.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Nielsdj77 schreef: di 16 augustus 2022, 14:39 Zo, moest ik toch maar eens geloven aan een eerste berichtje hier. Voorstellen e.d. moet ik nog doen, maar nu ter zake :wink:

Vrijdag wil ik voor het eerst naar Amerongen gaan en ik neem mijn weinig ervaren broer mee die een MTB moet huren. Twee vraagjes:
Morgen zou het aardig moeten gaan regenen, en vrijdag is er ook nog kans op een bui. Is het dan een beetje te doen bij Amerongen? Of is het in combinatie met de afgelopen droogte dan 1 grote glijpartij of spoorvorming?

Vraag 2: Heeft iemand nog verhuurtips in de buurt?

En thanks voor de tip Bert, dat zou vrijdag nog goed moeten gaan begrijp ik.
Welkom hier !

Donderdagmorgen vind je geen druppel van die regen meer terug :-D nee echt niet, dat wordt meteen door de grond geabsorbeerd en zowel de natuurlijke- als aangelegde afwatering op Amerongen is top.

Als jullie nog puf over hebben, neem Leersum mee in je rit, ook echt een hele mooie route die wat natuurlijker aan doet dan Amerongen. Leersum ligt gewoon aan de overkant van de weg.

Veel plezier daar :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Hou er wel rekening mee dat delen van de route Leersum (deel Ginkelduin en heel Lombokbos) en Amerongen (Harry Slinger) afgesloten zullen zijn
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Nielsdj77 schreef: di 16 augustus 2022, 14:39 Zo, moest ik toch maar eens geloven aan een eerste berichtje hier. Voorstellen e.d. moet ik nog doen, maar nu ter zake :wink:

Vrijdag wil ik voor het eerst naar Amerongen gaan en ik neem mijn weinig ervaren broer mee die een MTB moet huren. Twee vraagjes:
Morgen zou het aardig moeten gaan regenen, en vrijdag is er ook nog kans op een bui. Is het dan een beetje te doen bij Amerongen? Of is het in combinatie met de afgelopen droogte dan 1 grote glijpartij of spoorvorming?

Vraag 2: Heeft iemand nog verhuurtips in de buurt?

En thanks voor de tip Bert, dat zou vrijdag nog goed moeten gaan begrijp ik.
bouwpakket schreef: di 16 augustus 2022, 19:03 Hou er wel rekening mee dat delen van de route Leersum (deel Ginkelduin en heel Lombokbos) en Amerongen (Harry Slinger) afgesloten zullen zijn
Of wel, ga naar Zoetermeer en kom een andere keer naar Amerongen/Leersum. De leuke/mooie delen zijn niet te rijden. (Of als het een bos moet zijn, Dorst/Oosterhout)
Nielsdj77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 februari 2022, 14:46

Dank voor de reacties. Ik woon zelf op de Utrechtse Heuvelrug, dus daar wil ik het liefst ook gewoon gaan fietsen vrijdag. Als deze plek echt niet veel aan is nu hou ik me nog aanbevolen voor andere tips in Utrecht/Gelderland. Mijn broer komt overigens uit Zuid Holland, maar het heuvelige en bosachtige uit mijn regio trekt mij toch wel een stuk meer.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Nielsdj77 schreef: di 16 augustus 2022, 22:02 Dank voor de reacties. Ik woon zelf op de Utrechtse Heuvelrug, dus daar wil ik het liefst ook gewoon gaan fietsen vrijdag. Als deze plek echt niet veel aan is nu hou ik me nog aanbevolen voor andere tips in Utrecht/Gelderland. Mijn broer komt overigens uit Zuid Holland, maar het heuvelige en bosachtige uit mijn regio trekt mij toch wel een stuk meer.
“Echt niet veel aan” klopt niet, het is zéker heel leuk en gaaf (Leersum en Amerongen blijven, naast Rhenen, zeer mooie routes). Alleen de gaafste delen zijn deze keer net afgesloten. Los daarvan is de route nog leuk en uitdagend genoeg.

Wat je ook kan doen, is Rhenen een paar keer rijden. 6km pure pret. Ik vind het de meest ondergewaardeerde route die er is. Maar zeer zeer leuk.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Een combi van meerdere keren Rh en Kw is iets wat wij af en toe rijden. Laatste keer bijv 2x Rh, 5x Kw.
Dan heb je een leuk middagje, met flow en wat ruiger spul. En vooral weinig mulle zooi.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
HansGSX-R
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 6 april 2022, 18:07
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 hpc race

bouwpakket schreef: di 16 augustus 2022, 19:03 Hou er wel rekening mee dat delen van de route Leersum (deel Ginkelduin en heel Lombokbos) en Amerongen (Harry Slinger) afgesloten zullen zijn
Waarom is Harry Slinger afgesloten?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

HansGSX-R schreef: wo 17 augustus 2022, 18:06
bouwpakket schreef: di 16 augustus 2022, 19:03 Hou er wel rekening mee dat delen van de route Leersum (deel Ginkelduin en heel Lombokbos) en Amerongen (Harry Slinger) afgesloten zullen zijn
Waarom is Harry Slinger afgesloten?
Droogte
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Harry slinger afgesloten? Dat zou wel heel jammer zijn. Heb voor morgen met een groep vanuit Zeeland afgesproken om Amerongen en Leersum te gaan rijden. Ik had gelezen dat Leersum delen waren afgesloten, maar van Amerongen had ik niets gelezen? (Fb en mtb routes) Dat zou wel heel zuur zijn voor het bijna 2 uur ernaartoe rijden.. en het plannen/ vrij vragen.
Plaats reactie