NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

38x10 schreef: ma 9 september 2019, 10:34
RoySmit schreef: zo 8 september 2019, 22:09Zeker maar volgens mij had bouwpakket al gemeld dat de eigenaar dat niet wilt.. Dus dat maakt het lastig op dit moment.. maar omhoog lopen is gedoogd. Nou zit niet iedereen die op de route komt ook hier mee te lezen. dus een bordje zou miss wel het beste zijn
Ik snap het hoor, dat als de eigenaar van het gebied niet wilt dat er gefietst wordt omhoog, dat je daar dan maar beter gehoor aan kan geven, maar het is wel een beetje Nederland op zijn smalst natuurlijk. Alsof stapvoets omhoog rijden meer schade/overlast veroorzaakt dan lopen naast de fiets...
Klinkt logisch, maar dat is het niet. Er zijn ook tegenkrachten en die hebben ook een stem. Een greep uit de geluiden waar wij rekening mee hebben te houden:
- je geeft ze een vinger en ze grijpen direct de hele hand.
- je geeft ze een hand en ze pakken er gelijk een tweede bij
- je zit daar in een kwetsbaar heidegebied
- het moet geen pretpark/bikepark worden
- het moet natuur blijven
- de mountainbikers zitten werkelijk overal
- de overgang bos naar heide is ecologisch hoogwaardig (zon/schaduw/nat/droog....)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Precies wat ik bedoel: Nederland op zijn smalst :evil:
(Ik snap helemaal dat daar rekening mee gehouden moet worden. Triest dat dat moet)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

38x10 schreef: ma 9 september 2019, 12:08 Precies wat ik bedoel: Nederland op zijn smalst :evil:
(Ik snap helemaal dat daar rekening mee gehouden moet worden. Triest dat dat moet)
Bekijk dit ook gewoon positief. Als niemand zich druk maakt over de natuur, dan houden we geen natuur over. En het is toch wel heel erg lekker dat je zo door de natuur kan fietsen (wandelen/paardrijden/hardlopen), toch?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bert l. schreef: ma 9 september 2019, 11:55 Er zijn ook tegenkrachten en die hebben ook een stem. Een greep uit de geluiden waar wij rekening mee hebben te houden:
Precies Bert, dat maakt het zo moeilijk om het voor iedereen leuk te houden. Het is al fantastisch wat er uiteindelijk kan/mag op de UHR en dat maar koesteren als rijders.
Dus de tegenstanders geen munitie geven door foutief gedrag (iedereen kan het rijtje ongetwijfeld nog aanvullen)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Welkom in Nederland. Het mooiste land ter wereld. Dit is hoe het hier werkt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Hoort niet direct in dit top thuis maar sluit wel aan bij de discussie, zou mooi zijn als we in Nederland ooit bij de trails 3.0 af stappen van het idee van een vast rondje maar gaan naar losse trails die je zelf aan elkaar kan koppelen.
Op die manier kan je je eigen route samenstellen met de trails die voor jouw interessant zijn of stukken die je meerdere malen wil rijden (trainen)

Zo rij ik vaak na eerste deel van bergje over de bergweg omhoog om vervolgens de Marmottenbak in te duiken, afslag Amerongen te nemen tot aan stuk "losloopgebied honden" om daar via de weg weer terug de bergweg op te komen en vanaf daar langs dierenasiel
weer de route hoge Ginkel op te pakken.
Op deze manier creëer ik een rondje waar voor mij aantal leuke stukken in zitten die dicht bij elkaar liggen.

Zeker nu met de nieuwe HS zou oostkant Amerongen ook zo'n mooi stukje kunnen zijn, is er een mogelijkheid hier een officieel afkorting van te maken via het fietspad?
zo geef je de mogelijkheid (voor niet locals) om Amerongen Oost en West als aparte lus te rijden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

funride schreef: ma 9 september 2019, 15:14Zeker nu met de nieuwe HS zou oostkant Amerongen ook zo'n mooi stukje kunnen zijn, is er een mogelijkheid hier een officieel afkorting van te maken via het fietspad?
zo geef je de mogelijkheid (voor niet locals) om Amerongen Oost en West als aparte lus te rijden.
Zo?
Dit is het kortste rondje dat je volledig mag fietsen. Tenzij je het stuk singletrack in het zuiden ook wil overslaan en daar ook het fietspad parallel eraan pakt.
Afbeelding
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bouwpakket schreef: ma 9 september 2019, 15:31
funride schreef: ma 9 september 2019, 15:14Zeker nu met de nieuwe HS zou oostkant Amerongen ook zo'n mooi stukje kunnen zijn, is er een mogelijkheid hier een officieel afkorting van te maken via het fietspad?
zo geef je de mogelijkheid (voor niet locals) om Amerongen Oost en West als aparte lus te rijden.
Zo?
Dit is het kortste rondje dat je volledig mag fietsen. Tenzij je het stuk singletrack in het zuiden ook wil overslaan en daar ook het fietspad parallel eraan pakt.
Afbeelding
ja, al zou ik persoonlijk crazy singletrack ook nog wel meenemen
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

funride schreef: ma 9 september 2019, 15:14Hoort niet direct in dit top thuis maar sluit wel aan bij de discussie, zou mooi zijn als we in Nederland ooit bij de trails 3.0 af stappen van het idee van een vast rondje maar gaan naar losse trails die je zelf aan elkaar kan koppelen.
Ik rijd bijna nooit volledige rondje en lus altijd van alles aan elkaar. Circuittraining Rhenen: drie keer de ene helft en over asfalt naar boven. Daarna drie keer de andere helft en over het fietspad naar beneden. Zondags een of andere variant van Am/Le/Hg.
Le leent zich zeer goed voor afwisseling fietspaden/LdS en route. Stukjes hard en zacht afwisselen. Met de trein naar Oma in Hvs en dan op de MTB terug naar Vnd. Je hebt toch geen mtb-route nodig om rond te kunnen fietsen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

bert l. schreef: ma 9 september 2019, 17:30
funride schreef: ma 9 september 2019, 15:14Hoort niet direct in dit top thuis maar sluit wel aan bij de discussie, zou mooi zijn als we in Nederland ooit bij de trails 3.0 af stappen van het idee van een vast rondje maar gaan naar losse trails die je zelf aan elkaar kan koppelen.
Ik rijd bijna nooit volledige rondje en lus altijd van alles aan elkaar. Circuittraining Rhenen: drie keer de ene helft en over asfalt naar boven. Daarna drie keer de andere helft en over het fietspad naar beneden. Zondags een of andere variant van Am/Le/Hg.
Le leent zich zeer goed voor afwisseling fietspaden/LdS en route. Stukjes hard en zacht afwisselen. Met de trein naar Oma in Hvs en dan op de MTB terug naar Vnd. Je hebt toch geen mtb-route nodig om rond te kunnen fietsen?
In mijn ogen is de belangrijkste reden om kortere secties te hebben die in een netwerk aan elkaar gelust kunnen worden (ipv een enkele route) het aspect van moeilijkheidsgraden. In zo'n netwerk kun je dan bepaalde edges (=segmenten) moeilijker maken [*] terwijl er ook een geschikt alternatief is voor beginners . Het toekennen van één moeilijkheidsgraad aan een route van 30 Km is lastig, al helemaal in NL, omdat de moeilijkheid toch niet homogeen is over de gehele route.

[*] dat is hoe het in het buitenland vaak is. De hoop is natuurlijk dat we dat in nederland ook voor elkaar kunnen krijgen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Huh-huh, ga Nederlanders maar eens vertellen dat ze beter weg kunnen blijven van 'zwarte' secties... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

38x10 schreef: ma 9 september 2019, 12:08 Precies wat ik bedoel: Nederland op zijn smalst :evil:
(Ik snap helemaal dat daar rekening mee gehouden moet worden. Triest dat dat moet)
Helemaal gelijk! Gewoon vrij geven, ook voor motorcrossers! En wat maakt het uit: ook in 2 richtingen. Stomme bemoeizucht van die boswachters... .

O ja, je 4x4 gewoon bij de Eenzame Eik neer zetten, via de binnendoor route!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Van puin en zwart asfalt als surrogaat rotsen een route bouwen. Dan piepen ze wel anders. Al dat zand mos en blaadjes ziet er te lief uit.

Het hele lusjes idee kun je nu ook al doen. Het is even zelf aan de slag en uitzoeken hoe je de leukste route kan rijden. Een beetje asfalt mag geen probleem zijn. Anders even doorrijden naar Rheden

Harry slinger is de 2e route - en zal niet de laatste zijn_( route rheden is de 1e) waar een uitdagend en spannend stukkie ligt. In Rheden hebben ze de luxe van een lusje over een nauwelijks glad gestreken deel.

Route Nijmegen gaat op de schop. Waar hopelijk Licht verzet en dan met name de Freeride groep een vinger in de route krijgt. En een paar leuke extra's aanbrengt.

Voorwaarde voor echt leuke routes is bos met hoogte verschil die beschikbaar is. Dat is dus zoeken en soebatten met de grondeigenaar.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 9 september 2019, 19:19
38x10 schreef: ma 9 september 2019, 12:08 Precies wat ik bedoel: Nederland op zijn smalst :evil:
(Ik snap helemaal dat daar rekening mee gehouden moet worden. Triest dat dat moet)
Helemaal gelijk! Gewoon vrij geven, ook voor motorcrossers! En wat maakt het uit: ook in 2 richtingen. Stomme bemoeizucht van die boswachters... .
O ja, je 4x4 gewoon bij de Eenzame Eik neer zetten, via de binnendoor route!
:lol: :-q :lol:
bert l. schreef: ma 9 september 2019, 17:30Je hebt toch geen mtb-route nodig om rond te kunnen fietsen?
Deze past wel in het rijtje van mooiste quote's van het jaar :-D
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Beetje kinderachtige reactie Lars... Ik vergelijk stapvoets op de fiets met stapvoets naast de fiets. Dat is lijkt me niet echt te vergelijken met door het bos heen crossen met de motor.

In het ene geval is de "schade" en "overlast" zo ongeveer identiek en zit het verschil alleen in het hoofd van sommige mensen. In het andere geval is er een aanmerkelijk verschil.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie