NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik snap dat ook nooit. Argument van Fred voor de lange ritten misschien beetje maar dan nog geniet ik vooral van de rust en geluiden om me heen.

Strava is gekoppeld aan de Garmin en ik zie de evt resultaten pas als ik thuis ben en de rit is geüpload. Maar met de kale versie gaat het mij eigenlijk maar om de totale afstand en evt hoogtemeters. Oh en de hartslag sinds ik de ASR Vitality app gebruik. Zo kom je lekker snel aan je punten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Ook nooit problemen gehad met Vofafone...
...maar je bent er om te fietsen denk ik....? ;-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Met die oortjes hoor ik genoeg andere geluiden, geen zorgen. Rammelen van ketting, zoeven van de bandjes, fietsbel van een ander :winkie:, blaffende hond die graag mijn kuit wil veroberen of "Hoi Fred" gaan niet aan de ouwe voorbij.
De Aftershokz zitten niet in of op je oren, maar vlak in de buurt.
Maar ieder zijn of haar ding, ook op de UHR
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Aftershokz zijn echt fijn. Op de atb wil ik ze niet, voor de duurritten op de racer een uitkomst. Je hoort alles nog prima om je heen, kan mij zelfs irriteren aan een niet lekker lopende ketting oid door de muziek heen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

daniel1975 schreef: za 27 maart 2021, 23:30 Op de atb wil ik ze niet, voor de duurritten op de racer een uitkomst.
Boswielrenner gespot!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Horsthil schreef: zo 28 maart 2021, 08:31
Boswielrenner gespot!
Direct afvoeren!
Afbeelding
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Fred (mtb-sport) schreef: za 27 maart 2021, 20:51 Met die oortjes hoor ik genoeg andere geluiden, geen zorgen. Rammelen van ketting, zoeven van de bandjes, fietsbel van een ander :winkie:, blaffende hond die graag mijn kuit wil veroberen of "Hoi Fred" gaan niet aan de ouwe voorbij.
De Aftershokz zitten niet in of op je oren, maar vlak in de buurt.
Maar ieder zijn of haar ding, ook op de UHR
Je zegt ook altijd vriendelijk Hoi terug, maar nooit enig idee wie het was :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Horsthil schreef: zo 28 maart 2021, 08:31
daniel1975 schreef: za 27 maart 2021, 23:30 Op de atb wil ik ze niet, voor de duurritten op de racer een uitkomst.
Boswielrenner gespot!
"Daniel1975 heeft z'n wekelijkse afstandsdoel bereikt". :wink:
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Vanmiddag een heerlijk rondje Amerongen gefietst. De trail lag er (vanzelfsprekend) mooi droog bij, maar wat mij opviel waren de natte plekken her en der waar wortels boven de grond liggen. Het was me niet eerder zo opgevallen als vandaag. Kan iemand mij uitleggen wat dat vocht precies is? Ik dacht zelf aan het "zweten" van de boom via de wortels op die plek, dit omdat de wortels door het continu er overheen fietsen wonden krijgt waardoor het vocht dan naar buiten komt, maar natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten... :winkie:
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Jannijm schreef: ma 29 maart 2021, 16:42 Vanmiddag een heerlijk rondje Amerongen gefietst. De trail lag er (vanzelfsprekend) mooi droog bij, maar wat mij opviel waren de natte plekken her en der waar wortels boven de grond liggen. Het was me niet eerder zo opgevallen als vandaag. Kan iemand mij uitleggen wat dat vocht precies is? Ik dacht zelf aan het "zweten" van de boom via de wortels op die plek, dit omdat de wortels door het continu er overheen fietsen wonden krijgt waardoor het vocht dan naar buiten komt, maar natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten... :winkie:
Dit viel mij ook op, maar voor het eerst gezien na de vorst/sneeuw. Misschien zijn die wortels gebroken toen ze bevroren waren, terwijl ze bij temperaturen boven nul nog normaliter kunnen buigen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Jannijm schreef: ma 29 maart 2021, 16:42 Vanmiddag een heerlijk rondje Amerongen gefietst. De trail lag er (vanzelfsprekend) mooi droog bij, maar wat mij opviel waren de natte plekken her en der waar wortels boven de grond liggen. Het was me niet eerder zo opgevallen als vandaag. Kan iemand mij uitleggen wat dat vocht precies is? Ik dacht zelf aan het "zweten" van de boom via de wortels op die plek, dit omdat de wortels door het continu er overheen fietsen wonden krijgt waardoor het vocht dan naar buiten komt, maar natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten... :winkie:
Ik zag dat vorige week ook en na 1 wortel dacht ik iemand heeft die boom water gegeven maar toen ik er meerdere zag ging er een lampje branden :D
Denk ook iets van "zweten" door druk erop. Iets anders zou ik echt niet kunnen bedenken maar er zal vast wel een deskundige verklaring komen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In deze periode zuigen bomen heel veel water op. Dat gebeurt middels capillaire werking, heel dunne kanaaltjes die het water min of meer omhoog trekken. Daarvoor moet het systeem wel 'gesloten' zijn. Beschadigt een wortel, dan is er een opening ontstaan en loopt het water weer terug en via de beschadiging naar buiten. Dat water zie je dus.

Er zijn boomsoorten die er erg slecht tegen kunnen.


En het beschadigen komt dus omdat we er overheen rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In aanvulling op Lars: Daarom worden de wortels vaak ook weer door de vrijwilligers afgedekt, zodat de boom zijn water beter kan vasthouden en steviger blijft staan. Wortels worden in principe nooit weggehaald, maar ze verdwijnen af en toe dus wel uit het zicht.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Vandaag Leersum en Amerongen gefietst en dat was heerlijk genieten zowel de routes als het weer. Beide routes een jaar geleden voor het eerst en laatst gefietst. Ik ga vaker een dag vrijnemen om deze routes te fietsen.

De routes lagen er top bij... bedankt crew :-q
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Lars TB schreef: ma 29 maart 2021, 16:48 In deze periode zuigen bomen heel veel water op. Dat gebeurt middels capillaire werking, heel dunne kanaaltjes die het water min of meer omhoog trekken. Daarvoor moet het systeem wel 'gesloten' zijn. Beschadigt een wortel, dan is er een opening ontstaan en loopt het water weer terug en via de beschadiging naar buiten. Dat water zie je dus.

Er zijn boomsoorten die er erg slecht tegen kunnen.


En het beschadigen komt dus omdat we er overheen rijden.
De bomen hebben een tijdje stilgestaan in de winter, en komen nu inderdaad weer op gang. Als de sapstroom goed op gang is gekomen grendelt de boom beschadigde vaten vanzelf af. Dit gebeurt bij naaldbomen met harsen, bij loofboomen met een soort zakjes die uit de houtcellen naar buiten treden en de vaten verstoppen. Dit noemt men thyllen. Deze worden naar verloop van tijd beter afgedicht met een soort gommen.

Sommige soorten, zoals de berk en de esdoorn hebben een erg hoge sapdruk, en zijn niet in staat de verwondingen af te dichten. Men noemt dit verschijnsel bloeden. Het afgrendelen lukt pas als de bladeren van de boom veel vocht verdampen, en de druk daardoor afneemt. Maplesirup bijvoorbeeld, word gewonnen door opzettelijk snoeiwonden te maken, en dus vocht van de bomen af te tappen.

Overigens neemt de boom vocht uit de bodem op door osmose. Door een verhoogde concentratie mineralen in de wortels, word het water de wortels in getrokken. De capilaire werking zorgt wel voor verder transport door de boom, in combinatie met het vacuum wat de bladeren creëren door vocht te verdampen.

Tot zover mijn dendrologische bijdrage, sorry, het is mijn vak :wink:
Sneeuwmonster
Plaats reactie