NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lars TB schreef: ma 11 oktober 2021, 21:40
Het is niet dat ik me niet meer vermaak op de route (Amerongen), maar sinds de laatste ronde groot onderhoud zijn de laatste paar bochten waar je met lef en kunde nog een verschilletje kon maken, vervangen door hellende bochten. Niet direct kommetjes, maar wel dusdanig dat een rijder met een goede conditie en slechte techniek nu gewoon bij mij weg kan rijden omdat het bochtje hem niet meer beperkt.

Is dat belangrijk? Tja, nee, eigenlijk niet. Maar het was om onderhoudsredenen ook niet nodig op veel van die plekken kombochten aan te leggen. Dus vind ik het jammer dat daarmee juist die stukjes die genoeg uitdaging boden voor degenen die dat wel zochten nu dus weg zijn. Niet een minder leuke route, wel een andere route, een minder uitdagende route. Het lag er gratis, ook voor de onderhoudsploeg, dus het had net zo goed kunnen blijven liggen.

Neemt niet weg dat wat onderhoudsniveau en dus wat rijdbaarheid gedurende het hele jaar op Amerongen op eenzame hoogte staat :-q
Dit dus. Exact dit.

(Ik kies tegenwoordig ook wat vaker voor de Zuid-Veluweroutes of Nijmegen. Absoluut geen kritiek naar de crew, gewoon een constatering zoals Lars uitlegt)
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Voor mij wel belangrijk, een van de leukste dingen van mountainbiken is techniek, sturen/juiste moment remmen/schakelen etc.
Met van die verkante bochten zijn de eerste twee minder belangrijk.
Maar qua onderhoud en water afvoer is dit wel het meest effectief.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Amerongen 3.0: off-camber only... :winkie:
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het mooie van Nederland is dat een andere route niet eens zo heel veel verder is :bier:

We zijn allemaal te gast in het bos en moeten het doen met wat de gastheer ons voorschotelt. Ik moet zeggen dat ik me nog steeds prima vermaak.
Zou ik wel eens wat anders willen uit de route? Ja. Maar dan stap ik in de auto en ga ik ergens anders naartoe.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef: di 12 oktober 2021, 07:49 Zou ik wel eens wat anders willen uit de route? Ja. Maar dan stap ik in de auto en ga ik ergens anders naartoe.
Je zult maar net op de UHR zijn gaan wonen voor de routes... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik weet in Zoetermeer nog wel een uitdagende track. :bier:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gelukkig heb ik er nog (schoon)familie wonen :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In dat geval fiets in naar Ede, of Otterlo, of Lunteren of de Posbank of ik ga zandwegen in de Gelderse Vallei rijden. Keuze is reuze vanuit hier
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef: ma 11 oktober 2021, 21:40 Nee, het is precies dit:
Singletrack Sundays schreef: ma 11 oktober 2021, 16:42 Vroeger als in het begin van 2.0 ;)
Toen was het kombocht gehalte nog een stuk lager.
Het is niet dat ik me niet meer vermaak op de route (Amerongen), maar sinds de laatste ronde groot onderhoud zijn de laatste paar bochten waar je met lef en kunde nog een verschilletje kon maken, vervangen door hellende bochten. Niet direct kommetjes, maar wel dusdanig dat een rijder met een goede conditie en slechte techniek nu gewoon bij mij weg kan rijden omdat het bochtje hem niet meer beperkt.

Is dat belangrijk? Tja, nee, eigenlijk niet. Maar het was om onderhoudsredenen ook niet nodig op veel van die plekken kombochten aan te leggen. Dus vind ik het jammer dat daarmee juist die stukjes die genoeg uitdaging boden voor degenen die dat wel zochten nu dus weg zijn. Niet een minder leuke route, wel een andere route, een minder uitdagende route. Het lag er gratis, ook voor de onderhoudsploeg, dus het had net zo goed kunnen blijven liggen.

Neemt niet weg dat wat onderhoudsniveau en dus wat rijdbaarheid gedurende het hele jaar op Amerongen op eenzame hoogte staat :-q
:-q
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Waarschijnlijk al eerder gevraagd en beantwoord, maar wat is die nieuwe paarse pijl welke je op het stuk amerongse berg ziet als je het bos uit komt? Hij staat rechtdoor de bergweg over richting hoge ginkel.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Idske schreef: za 16 oktober 2021, 13:19 Waarschijnlijk al eerder gevraagd en beantwoord, maar wat is die nieuwe paarse pijl welke je op het stuk amerongse berg ziet als je het bos uit komt? Hij staat rechtdoor de bergweg over richting hoge ginkel.
MacReal schreef: ma 4 oktober 2021, 07:00
RPG schreef: zo 3 oktober 2021, 18:51 Toen ik vanmiddag Amerongen reedt viel mij op dat wanneer je de klim naar de Bergweg gedaan hebt je een nieuwe paarse route kunt pakken. Het was te slecht weer om deze te verkennen maar hopelijk lukt het van de week. Heeft iemand meer info over deze nieuwe route?

P.s. voor wie het wil weten het is echt een waterballet op het moment 😉 Oomen Gore helpt je er door.
Dat is geen nieuwe route, maar zoals de heren voor mij al aangeven een overblijfsel van Hoge Ginkel.
Er is nu een doorsteekje gemaakt zodat je direct vanaf de route Amerongen dat stukje kunt rijden. Dit stuk is altijd al open gebleven, maar was alleen toegankelijk vanaf de bergweg (asfalt).
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Nooit eerder gezien dan... Is dat dan een heel klein stukje afdaling ofzo?
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Idske schreef: za 16 oktober 2021, 20:53 Nooit eerder gezien dan... Is dat dan een heel klein stukje afdaling ofzo?
Vroeger liep de afdaling nog 17 km door tot bijna in Amersfoort. Maar erosie heeft ervoor gezorgd dat er nog maar een goede 100 meter van over is :cry:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Lars TB schreef: za 16 oktober 2021, 21:09
Idske schreef: za 16 oktober 2021, 20:53 Nooit eerder gezien dan... Is dat dan een heel klein stukje afdaling ofzo?
Vroeger liep de afdaling nog 17 km door tot bijna in Amersfoort. Maar erosie heeft ervoor gezorgd dat er nog maar een goede 100 meter van over is :cry:
Toen was de crew nog wat minder ambitieus.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Idske schreef: za 16 oktober 2021, 20:53 Nooit eerder gezien dan... Is dat dan een heel klein stukje afdaling ofzo?
https://strava.app.link/LdoACzbxpkb

Kort, maar stiekem best leuk :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie