NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gewoon een opgevoerde e-MTB nemen, dan is het hele parcours een HS!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niet alleen HS aub. Hij is zeker leuk maar HG vind ik qua ruigheid (vooral het laatste stukje voor de oversteek Bergweg minstens zo leuk.) En bovenop bij de Watertoren (Leersum) ook zo’n stuk. Dus nee niet alleen dat.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 374
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Lars TB schreef: di 20 oktober 2020, 20:08 Gewoon een opgevoerde e-MTB nemen, dan is het hele parcours een HS!
Als je daarmee Hazardous Substance bedoelt: inderdaad!

Als een e-MTB aandrijfkracht blijft leveren boven de 25km/u, dan is het in de definitie van de Wegenverkeerswet geen fiets met trapondersteuning meer, maar een bromfiets (en naar verwachting zonder kenteken en zonder bromfietsverzekering).

Als je daarmee het parcours opgaat, dan overtreedt je niet alleen de toegangsregels van de terreineigenaar,
maar maar begeef je je ook op de weg (de Wegenverkeerswet geldt de mtb-routes op opengestelde paden) met een ongekentekend en onverzekerd motorrijtuig (fietsen met trapondersteuning tot 25 km/u zijn uitgezonderd van de eisen in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen).

Los van de boetes die daarop staan, kan het echt ingrijpend worden als je iemand aanrijdt en jouw gewone WA-verzekeraar (die wel schades veroorzaakt op de fiets dekt) de schade aan de tegenpartij niet wil vergoeden , omdat je op een motorrijtuig reed en je daarvoor een andere verzekering nodig hebt..
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

RobK79 schreef: di 20 oktober 2020, 19:35
JoopO schreef: di 20 oktober 2020, 16:12 Gisteren met mijn zoon Leersum en Amerongen gereden. Pas laat op pad gegaan, tegen half drie. Amerongen kenden we al, Leersum was nieuw. Wat hebben we genoten! Heerlijk weer, gave trails, lekker rustig.
Na Harrie Slinger zei mijn zoon: degene die dit heeft bedacht is geniaal. Inderdaad, kicken!

Kunnen er niet meer HSlingers gebouwd worden in Amerongen? Iedere mountainbiker vind het gaaf en de lycra treintjes gaan het ergens anders zoeken.

Ik zeg een win win situatie! :-q
Nou 1 HS is al meer dan genoeg. Vind het ook doodzonde dat de Y tell sectie ook al helemaal "gebotoxt" is, vond het oorspronkelijke karakter veel mooier. Net als HG.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

B100 schreef: di 20 oktober 2020, 21:50 ... het oorspronkelijke karakter..
Bijna rechte streep naar beneden, onderste stuk alleen maar remkuilen en daarna een bocht.

Was inderdaad fantastisch :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: di 20 oktober 2020, 22:07
B100 schreef: di 20 oktober 2020, 21:50 ... het oorspronkelijke karakter..
Bijna rechte streep naar beneden, onderste stuk alleen maar remkuilen en daarna een bocht.

Was inderdaad fantastisch :lol:
Als je t als een rechte streep ervoer en nog remkuilen voelde ging je misschien niet hard genoeg... :-q
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

B100 schreef: di 20 oktober 2020, 22:11
bouwpakket schreef: di 20 oktober 2020, 22:07
Bijna rechte streep naar beneden, onderste stuk alleen maar remkuilen en daarna een bocht.

Was inderdaad fantastisch :lol:
Als je t als een rechte streep ervoer en nog remkuilen voelde ging je misschien niet hard genoeg... :-q
Oké, op snelheid was het een flauw knijpbochtje met aan het eind remkuilen

Nog fantastischer
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Het is denk ik gewoon even wennen is met de Y Tell...

Het was mijn favoriete "empty the tank" segment. Eerst die klim, dan een minimaal herstel op die "rechte lijn" afdaling en vervolgens weer vol in het rood op dat klimmetje. Het stuk erna is ook geen walk in the park op snelheid, dus tegen de tijd dat ik bij de saaie Amerongse klim ben lig ik er mooi helemaal af.

Met de nieuwe botoxsessie is dat herstelmomentje weg, want kop erbij in de bochten (en billabongs ontwijken bij veel nattigheid). Vind hem dus nu ook even wat minder. Denk na een keer of 10-20 rijden dat de flow vanzelf weer terugkomt en mijn haat/liefde verhouding met Y weer op het oude niveau zit :bier:
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: di 20 oktober 2020, 22:22
B100 schreef: di 20 oktober 2020, 22:11

Als je t als een rechte streep ervoer en nog remkuilen voelde ging je misschien niet hard genoeg... :-q
Oké, op snelheid was het een flauw knijpbochtje met aan het eind remkuilen

Nog fantastischer
Een glad geplamuurd gootje is ook niet alles... maar we kennen intussen wel de voorkeuren van de locale crew. :kiss:
Downhill is geen grapje
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Ik vind het juist leuk dat ze een soort mini flow trail hebben gebouwd. Juist om het bochtenwerk en (mini) jumps te perfectioneren Ook mogen er wel meer tafels komen. Net als het traumapad in Nijmegen zijn dit wel de stukjes waar ik van kan genieten. Maar dit is allemaal persoonlijke voorkeur. :bier:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

B100 schreef: di 20 oktober 2020, 22:36
bouwpakket schreef: di 20 oktober 2020, 22:22
Oké, op snelheid was het een flauw knijpbochtje met aan het eind remkuilen

Nog fantastischer
Een glad geplamuurd gootje is ook niet alles... maar we kennen intussen wel de voorkeuren van de locale crew. :kiss:
Je hebt in ieder geval opgemerkt dat Hoge Ginkel niet geplamuurd is. En als het goed is merk je dat ook bij Leersum. Én Kwintelooijen natuurlijk. Het lijkt wel alsof er over nagedacht is
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Niemand is verplicht om Amerongen te fietsen. Er is keuze. Echt waar.
En als er een onverklaarbaar onderbuik gevoel is dat zegt dat je, hoe vervelend ook, beslist tóch even Amerongen moet fietsen, probeer dat dan in zo'n tempo te doen dat je nog een beetje brandstof over hebt voor één van de vele aangrenzende rondjes :-q
Elke route heeft zijn eigen karakter en ik zie dat dit zich langzaam maar zeker steeds sterker begint af te tekenen.
Als het zo door blijft gaan, denk ik dat het allemaal wel goed komt.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op wo 21 oktober 2020, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zeker is nu de afwisseling nog dikke prima :-q

Ook de Marmottenbak en het stuk door het hondenlosloop gebied is ook nog steeds lekker ruig. Die klim met al die wortels moet zeker zo blijven.

Ik klaag ook niet. Gaf alleen wat tegengas aan een iets te enthousiaste reageerder.

Ik kom overigens nooit voor alleen Amerongen of alleen Leersum. Doe altijd een combi van minstens 3 routes. Hoe dan jullie dat. Gezien de drukte op Amerongen en relatief wat meer rust op de andere routes denk ik toch dat velen alleen voor Amerongen komen. Dan mis je idd wel het gehele plaatje.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik pak ook altijd 2-4 routes, vaak start ik wel op Amerongen en kijk ik hoe het onderweg is voor ik bv afsla naar Rhenen. Anderzijds vermijd ik de piekuren dus over het algemeen heb ik er niet zo`n last van. En ik stop bv ook bovenaan de klim Elst (net voor HS) om alles voor me (en mezelf) ruim baan te geven, op die manier heeft niemand last van mij en ik geen last van de rest :)
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Sta er ook altijd van te kijken, die exterme drukte op Amerongen en de relatieve rust op HG, Leersum en Rhenen. Ga je vervolgens door naar Kwint, dan ben je echt off the beaten track. Ik zou geen favoriete route kunnen kiezen, elk heeft zo zijn eigen charme en mooie stukken.

Alleen Leersum al heeft zo veel afwisseling. Als je start op de P Utrechtse Baan dan begin je ruig en eindig je met hangen in de vele bochtjes..
Echt zonde als je, zoals de BWR treintjes, puur je rondjes blijft maken op Amerongen.
Plaats reactie