NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Vooruit, dan mag het.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hoe laat is die omleiding opgeheven? Anders was ik ook 1 van die sukkels die gister de verkeerde kant op ging! :oops: :oops:
(Er stonden toen ook nog van die mooie omleiding A4'tjes, dat wel)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als de bordjes er stonden, was-ie nog niet opgeheven :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jeetje wat lag het er goed bij. Ik heb Leersum-Amerongen gedaan en ik had onderweg steeds het gevoel dat het zwaar ging. Klimmetjes gingen wel maar ik miste snelheid bergaf. Alsof iemand de zwaartekracht lager had gezet. Strava dacht daar heel anders over en was juist bijzonder gul met PR-en.

Uiteraard verkeerd gereden bij de splitsing zonder bordje. Heb er maar een pauze van gemaakt om wat te eten en te wachten tot er iemand voorbij kwam die de route kent. Dat gebeurde niet maar wel twee mensen die helemaal door waren gereden de verkeerde kant op.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vanmiddag even een WTF-momentje op Amerongen.
Na de klim voor het begin van Ramstein even staan te rusten en een grote groep voor laten gaan, 10min lang niemand gezien. Volgas eraf en net in de grote kombocht (dus eigenlijk waar je de meeste snelheid hebt) doemde er ineens een papa met 2 koters van een jaar of 6 op. Die reden op stadsfietsjes met dunne bandjes en zonder helm. Papa zelf gaf het goede voorbeeld aangezien hij met badslippers en zonder helm op z`n speedpedelec met semislicks was geklommen...

Mijn noodstop met krijsende remmen en slipgeluiden hielpen niet mee aan het geklungel en maakten de chaos compleet. Alle drie eindigden ze in paniek buiten de track in de bosjes :roll:

Het zal wel aan mij liggen maar wat doe je in hemelsnaam met zulke fietsen op zo`n track? En waar kwamen ze vandaan? Waren ze al zo lang aan het klungelen of zijn ze ergens halverwege spontaan de route opgedraaid? Ik denk toch dat je weet dat je je op een MTB-route bevind, wat voor beeld hebben mensen daarbij dat ze het op een gewone fiets willen proberen?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Sinds enkele maanden is de hoeveelheid mensen die met een gewone fiets het bos inrijden toegenomen. Ik vermoed dat ze gewoon ergens het bos in zijn gereden en op dat leuke pad zijn gaan fietsen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

viel me vanmiddag sowieso op dat zeker 80% van alle bikers op Amerongen op hardloopschoenen reed. Wist wel dat er sinds corona veel nieuwe bikers bij waren gekomen maar zo extreem heb ik het nog nooit gezien.
Have fun!
Rinse.
Knakworstkweker

Singletrack Sundays schreef: zo 13 september 2020, 21:41 viel me vanmiddag sowieso op dat zeker 80% van alle bikers op Amerongen op hardloopschoenen reed. Wist wel dat er sinds corona veel nieuwe bikers bij waren gekomen maar zo extreem heb ik het nog nooit gezien.
elke schoen is een hardloopschoen als je opeens nodig moet poepen
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

dubbelop schreef: do 10 september 2020, 09:49
dubbelop schreef: wo 9 september 2020, 20:45 LEERSUM: OMLEIDING BEËINDIGD
Het is waarschijnlijk de langst durende omleiding op een UHR-route geweest: op 13 juli ging ongeveer 1/3 van Leersum dicht. Vandaag zijn ook de laatste pakweg 2 kilometers weer vrijgegeven en kun je dus weer de hele route rijden. Inclusief die lekkere klimmetjes die je naar dierenpension De Hazenberg brengen. Veel plezier!
Op het punt waar je de laatste weken nog rechtsaf moest (naar het fietspad) is het spoor 'rechtsaf' dieper dan het spoor 'linksaf'. Nu eens kijken hoeveel rijders er rechtsaf blijven slaan :D

Afbeelding
Erg leuk punt ja, nog nooit daar gereden.. overal sporen en tot best een eindje door.. zeker 7 mtbers verkeerd zien rijden en uiteindelijk zelf het vervolg gevonden.. hopelijk snel een bordje wat ritme was er mooi ff uit
Macpanjer
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 12:38
Mijn mountainbike: Canyon Nerve Al29

Knakworstkweker schreef: zo 13 september 2020, 21:47
Singletrack Sundays schreef: zo 13 september 2020, 21:41 viel me vanmiddag sowieso op dat zeker 80% van alle bikers op Amerongen op hardloopschoenen reed. Wist wel dat er sinds corona veel nieuwe bikers bij waren gekomen maar zo extreem heb ik het nog nooit gezien.
elke schoen is een hardloopschoen als je opeens nodig moet poepen
Pure poezie werkelijk waar.

Nog kudos aan de heren onderhoudsploeg die zaterdag stonden te bikkelen op amerongen!
"After all, we are ALL brothers and sisters on the road"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Poëzie om te lachen. **proest**
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

TenZNL schreef: zo 13 september 2020, 20:58 Vanmiddag even een WTF-momentje op Amerongen.
....

Het zal wel aan mij liggen maar wat doe je in hemelsnaam met zulke fietsen op zo`n track?
Dit krijg je (dus) als iemand ergens in de keten vindt dat alles voor iedereen te rijden moet zijn. Net zoiets als mensen met stadsfietsen aan de noordkant van de Posbankroute (succes in het mulle zand), of ladingen e-bike gezinnen op de 'downhill flowtrail' in Oostenrijk. Als je niet na de eerste paar meters op je stadsfiets denkt "Hey, dit mountainbiken over zo'n ruw paadje tussen de bomen door is toch niet zo zelf-evident", dan rij je natuurlijk gewoon door, alle waarschuwingsborden ten spijt. Dat kan je mensen ook niet kwalijk nemen - ze hebben lol, of zo. Dit 'probleem' ligt daarom vooral bij beheerders/eigenaren.

Wederom roep ik op tot meer diversiteit, zowel voor de ultratechnische MTB.nl forumleden als de andere kant van het spectrum, zonder dat daarbij wordt doorverwezen naar geasfalteerd fietspad of Whistler Bikepark.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

eRicW schreef: ma 14 september 2020, 10:10
TenZNL schreef: zo 13 september 2020, 20:58 Vanmiddag even een WTF-momentje op Amerongen.
....

Het zal wel aan mij liggen maar wat doe je in hemelsnaam met zulke fietsen op zo`n track?
Dit krijg je (dus) als iemand ergens in de keten vindt dat alles voor iedereen te rijden moet zijn. Net zoiets als mensen met stadsfietsen aan de noordkant van de Posbankroute (succes in het mulle zand), of ladingen e-bike gezinnen op de 'downhill flowtrail' in Oostenrijk. Als je niet na de eerste paar meters op je stadsfiets denkt "Hey, dit mountainbiken over zo'n ruw paadje tussen de bomen door is toch niet zo zelf-evident", dan rij je natuurlijk gewoon door, alle waarschuwingsborden ten spijt. Dat kan je mensen ook niet kwalijk nemen - ze hebben lol, of zo. Dit 'probleem' ligt daarom vooral bij beheerders/eigenaren.

Wederom roep ik op tot meer diversiteit, zowel voor de ultratechnische MTB.nl forumleden als de andere kant van het spectrum, zonder dat daarbij wordt doorverwezen naar geasfalteerd fietspad of Whistler Bikepark.
Nu niet meteen alles aangrijpen om te zeggen dat de routes niet moeilijk genoeg zijn. Ik denk dat je de routes dan zo moeilijk moet maken, dat je ook een hele grote groep mountainbikers weer uitsluit.

Vrienden van me presteerden het om voor het eerst van hun leven op een mountainbike op slippertjes de downhill bij Mont Baldo te doen. Tja, fiets gehuurd dus gewoon doen.

Hier rijden momenteel mensen gewoon het bos in, want dat lijkt ze leuk. Niet tegen te houden.

Daarnaast is er een hele grote groep beginners die het allemaal best spannend vinden.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bouwpakket schreef: ma 14 september 2020, 10:52 Nu niet meteen alles aangrijpen om te zeggen dat de routes niet moeilijk genoeg zijn. Ik denk dat je de routes dan zo moeilijk moet maken, dat je ook een hele grote groep mountainbikers weer uitsluit.

Vrienden van me presteerden het om voor het eerst van hun leven op een mountainbike op slippertjes de downhill bij Mont Baldo te doen. Tja, fiets gehuurd dus gewoon doen.

Hier rijden momenteel mensen gewoon het bos in, want dat lijkt ze leuk. Niet tegen te houden.

Daarnaast is er een hele grote groep beginners die het allemaal best spannend vinden.
Idd, daar heb je een punt. Ram-stein is nu ook niet het meest gepolijste stukje track van Amerongen, bovendien was het daar (rempunt voor de kombocht) alweer aardig mul aan het worden. Niet iets om met dunne bandjes voor de lol af te rijden, lijkt me.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

eRicW schreef: ma 14 september 2020, 10:10
TenZNL schreef: zo 13 september 2020, 20:58 Vanmiddag even een WTF-momentje op Amerongen.
....

Het zal wel aan mij liggen maar wat doe je in hemelsnaam met zulke fietsen op zo`n track?
Net zoiets als mensen met stadsfietsen aan de noordkant van de Posbankroute (succes in het mulle zand),
Velperweg is gewoon een onverhard fietspad he waar de route overheen gaat.
Maar ook ik moet stiekem wel een beetje lachen als hele groepen daar met stadsfietsen rijden en dan gaan lopen op het mulle gedeelte.
Plaats reactie