NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Das een fijne oplossing! Was weer een leuk ritje daar trouwens.. echt hulde voor al dat onderhoud daar!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Met een kentekenplichtig voertuig mag je niet in het bos komen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

... wat niet impliceert dat het per definitie met een niet kentekenplichtig voertuig wel mag. Ter aanvulling. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

TenZNL schreef: ma 14 september 2020, 16:20
bert l. schreef: ma 14 september 2020, 13:39 Je moet altijd in je achterhoofd houden dat achter elke bocht een grootmoeder met een kleinkind kan staan die paddestoelen aan het zoeken zijn en oprecht niet beter weten
Met het risico dat ik als een BWR klink: Denk het niet...ik hou met alles en iedereen rekening, rem keurig bij de overgangen, beginners, papa`s in teamoutfit met kinderen op fietsjes met zijwieltjes, zeg wielrenners en gravel racers gedag en blijf zelfs beleefd als mensen na 3x vragen niet aan de kant gaan maar ik weiger om alles op 50% rijden.
Op 50% lijkt me ook echt overdreven. Het is wel handig om op zo'n snelheid te rijden dat je nog kunt anticiperen op een onverwachte situatie. Hoe hard je dan per saldo kunt rijden hangt af van je vaardigheden en je vermogen om verder te kijken dan die ene meter voor de fiets waar zoveel fietsers gek op lijken te zijn.

De vaardigheid om tijdens het fietsen nog op je omgeving te kunnen blijven letten is denk ik de belangrijkste. Als je in controle bent, vooruit kijkt en attent bent op geluiden dan zul je in principe altijd op tijd kunnen reageren. Doe je dat allemaal niet dan is die 50% zo gek nog niet. Het mooie is dat goed vooruit kijken ook nog helpt om een betere fietser te worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij ben je op 100% nog steeds in volle controle :-q :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zeg je nu dat ik niet kan rijden en alleen naar m`n voorwiel kijk :~

Weet je, al die goedbedoelde safety moraal praat is leuk en aardig maar ik ga simpelweg niet geloven dat iemand die regelmatig op een MTB rijdt nog nooit van z`n leven eens flink gas heeft gegeven op een stukje track/segment (afdaling in dit geval) dattie leuk vind. YMMV :wink:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Lars TB schreef: ma 14 september 2020, 20:04 Volgens mij ben je op 100% nog steeds in volle controle :-q :bier:
Mwah, dat zou ik in z'n algemeenheid niet stellen. Ik zie er genoeg die wel hard kunnen trappen maar wat minder kunnen sturen en anticiperen.
TenZNL schreef: ma 14 september 2020, 20:06 Zeg je nu dat ik niet kan rijden en alleen naar m`n voorwiel kijk :~

Weet je, al die goedbedoelde safety moraal praat is leuk en aardig maar ik ga simpelweg niet geloven dat iemand die regelmatig op een MTB rijdt nog nooit van z`n leven eens flink gas heeft gegeven op een stukje track/segment (afdaling in dit geval) dattie leuk vind. YMMV :wink:
Nee, op basis waarvan zou ik dat moeten doen? Ik heb je nooit zien rijden.
Mijn verhaal moet je zien als een algemene uitleg hoe ik hier tegenaan kijk. Hoe meer controle je hebt hoe harder je kunt waarbij je toch nog ruimte hebt om in te spelen op een onverwachte situatie. Dat is toch gewoon een logisch verhaal?

Je maakt er zelf van dat je dan maar op 50% zou kunnen rijden en nu dat je dan nooit flink gas zou geven. Dat is niet wat ik zeg.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bottecchia schreef: ma 14 september 2020, 20:19 Nee, op basis waarvan zou ik dat moeten doen? Ik heb je nooit zien rijden.
Mijn verhaal moet je zien als een algemene uitleg hoe ik hier tegenaan kijk. Hoe meer controle je hebt hoe harder je kunt waarbij je toch nog ruimte hebt om in te spelen op een onverwachte situatie. Dat is toch gewoon een logisch verhaal?

Je maakt er zelf van dat je dan maar op 50% zou kunnen rijden en nu dat je dan nooit flink gas zou geven. Dat is niet wat ik zeg.
Die 50% was gebaseerd op Bert`s paddo-consumerende grootmoeders in elke (blinde) bocht. Als er zo`n hallucinerend oudje op een meter voor je vanachter een boom vandaan op de track stapt, rem je dat zelfs met 10km/h niet aan.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Vorige week nog zoiets meegemaakt op lange afdaling LV daar lag er 1 hard gevallen met paar mensen erbij op de track. 5 seconden eerder dacht ik nog he, het is hier wel dicht begroeid met varens wat als er iets na de ,blind spot, is. Ik kwam bij oversteek op HV iemand tegen die door kon trappen, bleek bij het brede stuk een notoire hardrijder (naam zag ik op shirt) en podiumkandidaat van de marathons te zijn in mijn leeftijdscategorie.
Samen LV gedaan en das dus flink aanpoten af en toe dat rondje , in die afdaling LV moest ik natuurlijk vol gas voorop maar houd wel mijn kop erbij ook al rijd ik op de limiet. Varens maar wat snoeien daar binnenkort.
Ik las hierboven iets van stenen op amerongen etc, heb ik iets gemist of zijn dit gewoon glijdende kiezels wat bedoelt wordt.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Simpel gesproken, een MTB-route is geen afgesloten wedstrijdparcours dat door de wedstrijdleiding pas wordt vrijgegeven als is vastgesteld dat de route vrij is. Kortom je moet kunnen remmen binnen het stuk track dat je kan overzien. Vaak kan dat ook wel, met enige slipschade aan de track ( en soms wat schaafschade aan jezelf) kan in een noodsituatie vaak heel veel.
Dit is iets anders dan wanneer iemand zonder te kijken vanachter een boom vandaan komt. Maar wanneer een rijder net om de hoek gevallen is (of iemand op z'n dooie gemak van de natuur aan het genieten is), moet je ervoor kunnen remmen als je erop klapt ben jij aansprakelijk.
Met de drukte op de tracks zorgt dit voor extra vaardigheden die je nodig hebt: de noodstop en dit zorgt ook voor wat extra thrils op de track; want ik neem aan dat je een forse extra prikkel kreeg toen die twee koters voor je neus opdoemden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

NelizRijn schreef: ma 14 september 2020, 21:48Vorige week nog zoiets meegemaakt op lange afdaling LV daar lag er 1 hard gevallen met paar mensen erbij op de track. 5 seconden eerder dacht ik nog he, het is hier wel dicht begroeid met varens wat als er iets na de ,blind spot, is.
Het lijkt me toch een basisprincipe dat als iemand crasht op een onoverzichtelijk punt en er zijn een paar mensen bij dat je dan niet met z'n alle op de track erbij gaat staan, maar dat iemand (standaard de laatste) zich voor de bocht / zichtbaar opstelt om te waarschuwen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Willem Altes schreef: ma 14 september 2020, 23:11 Dit is iets anders dan wanneer iemand zonder te kijken vanachter een boom vandaan komt. Maar wanneer een rijder net om de hoek gevallen is (of iemand op z'n dooie gemak van de natuur aan het genieten is), moet je ervoor kunnen remmen als je erop klapt ben jij aansprakelijk.
Als fietser ben je volgens mij sowieso aansprakelijk als je een wandelaar aanrijdt, ongeacht of die nu achter een boom vandaan komt of niet. Maar ik denk dat als ik pa op z`n speedpedelec had aangereden de aansprakelijkheid mss nog wel eens anders kan liggen omdat hij daar sowieso al niet mag zijn met dat ding.
Willem Altes schreef: ma 14 september 2020, 23:11 Met de drukte op de tracks zorgt dit voor extra vaardigheden die je nodig hebt: de noodstop en dit zorgt ook voor wat extra thrils op de track; want ik neem aan dat je een forse extra prikkel kreeg toen die twee koters voor je neus opdoemden.
Vlaardingen Broekpolder is m`n thuisrondje. Als je ergens veel wandelaars, trailrunners, honden, kinderen, etc op een track tegenkomt, is het daar wel. Geloof me, de noodstop is een goed getraind onderdeel van m`n skillset. Nu weet ik niet hoe het bij jou zit maar hier valt een noodstop niet in de categorie thrilling, opwindend of prikkelend, eerder het tegenover gestelde.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

NelizRijn schreef: ma 14 september 2020, 21:48 Vorige week nog zoiets meegemaakt op lange afdaling LV daar lag er 1 hard gevallen met paar mensen erbij op de track. 5 seconden eerder dacht ik nog he, het is hier wel dicht begroeid met varens wat als er iets na de ,blind spot, is. Ik kwam bij oversteek op HV iemand tegen die door kon trappen, bleek bij het brede stuk een notoire hardrijder (naam zag ik op shirt) en podiumkandidaat van de marathons te zijn in mijn leeftijdscategorie.
Samen LV gedaan en das dus flink aanpoten af en toe dat rondje , in die afdaling LV moest ik natuurlijk vol gas voorop maar houd wel mijn kop erbij ook al rijd ik op de limiet. Varens maar wat snoeien daar binnenkort.
Ik las hierboven iets van stenen op amerongen etc, heb ik iets gemist of zijn dit gewoon glijdende kiezels wat bedoelt wordt.
Ik denk dat je op mijn stukje tekst doelt? Waarschijnlijk bedoelde mijn fietsmaat glijdende kiezels en gladde keitjes die hun kopje boven het zand beginnen uit te steken. Hij zei het na de Snakerun.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Zal ik het nog maar eens roepen: Anticiperen, dus rekening houden met het onverwachte. Dat kan een gevallen MTB'er, verdwaalde wandelaar of dikke boom om het parcours. Hoe moeilijk kan het zijn? kom maar op met jullie commentaar...........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Fred (mtb-sport) schreef: di 15 september 2020, 08:58 Zal ik het nog maar eens roepen: Anticiperen, dus rekening houden met het onverwachte. Dat kan een gevallen MTB'er, verdwaalde wandelaar of dikke boom om het parcours. Hoe moeilijk kan het zijn? kom maar op met jullie commentaar...........
Op jou geen commentaar, jij weet toch altijd alles beter :bier:
Plaats reactie