NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat is dat?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Geen idee, maar er lijkt een YWAYD topcap op te zitten :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: do 9 januari 2020, 14:05 Wat is dat?
Grapple hook, met bijpassend pistool om af te schieten. Zie Google of de diverse James Bond films :wink:


Ook ideaal om passerende Strava tijgers speed pedelec rijders te stoppen zonder al te veel schade aan te richten (mits je goed kunt mikken).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Interessant :bier:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Enige tijd geleden was ik aan het bladblazen op de Ede kids route. Komt er een opa op elektrische fiets met kind achter in het kinderzitje (zonder helm) over de route gefietst. Of paps en mams die zoontje begeleiden op de route op de gewone fiets. Uiteraard zonder helm.

Dat is voor mij wel een criterium. Helm op. Maar kunnen we verder bovenstaande situaties verbieden? Speedelec snap ik nog aangezien die krengen zo richting de 50km/h gaan. Maar als je besluit met je gewone fiets over de route te rijden ben je mijns inziens niet zo snugger bezit maar echt fout zit je toch niet? Kan eea uitleggen over gevaarsituaties maar soms ben ik ook bang dat dit dus een gevolg is van de mooie gebaande flowroutes. Het ligt er soms zo strak bij dat je zelfs met een racefiets over het parcours kan .. 🤷🏻‍♂️
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je er met een racefiets overheen mag waarom dan niet met een stadsfiets?
Niet iedereen heeft meerdere fietsen ;)

Dat van die helmen vind ik wel lame idd, ik hoop altijd dat ze er zelf achterkomen dat het wel veiliger is om een helm op te hebben.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ok duidelijk dit zou dan ook wel voor de meetraploze variant gelden met kenteken. De kentekenloze variant zou dan wellicht wel mogen. Zie nu ook wel eens groepjes e mtb's en sowieso steeds frequenter een e-mtb en er is zoveel anders leuk speelgoed te koop wat er op lijkt.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

NelizRijn schreef: do 9 januari 2020, 23:13 De kentekenloze variant zou dan wellicht wel mogen.
Zie nu ook wel eens groepjes e mtb's en sowieso steeds frequenter een e-mtb en er is zoveel anders leuk speelgoed te koop wat er op lijkt.
Interessante zaak.

Als je daarmee de langzame ebikes bedoelt met een (motor)vermogen van niet meer dan 250 Watt en waarvan de (elektrische)aandrijfkracht wordt onderbroken vanaf 25 km/h:
dat zijn voor in de definities in de Wegenverkeerswet "fietsen met trapondersteuning" (en dus geen motorrijtuigen zoals een bromfiets).

Als de terreinbeheerder ze niet verbiedt in de toegangsborden dan mag je daarmee de trails op (zij kunnen op niet-openbare wegen meer eisen stellen via hun toegangsborden dan wegbeheerders op openbare wegen kunnen met alleen gewone verkeersborden). En op de UHR-bordjes gaat het over "fietsen [...] uitsluitend op daartoe aangegeven paden" , en daar mag je redelijkerwijs dus ook fietsen met trapondersteuning onder rekenen.

Maar mocht je doelen op niet gekentekende snelle ebikes (meer dan 250 Watt en/of ook vermogen leveren boven 25 km/h): dat zijn ook zonder kenteken nog steeds bromfietsen en door daarmee de trails op te gaan overtreed je de toegangsregels zoals geformuleerd op de gebiedsbordjes zoals die nu op de UHR staan vermeld.

Bovendien zou daarmee een tweede overtreding worden begaan;
niet mbt toegang op dit terrein (art 461 Wvs), maar mbt de Wegenverkeerswet:
ook als je niet op openbare wegen komt met zo'n ding, maar alleen op bospaden achter een bordje "Eigen weg" , dan is het voertuig nog steeds kentekenplichtig en verzekeringsplichtig en daar zal dan niet aan worden voldaan.

Dat komt omdat de Wegenverkeerswet niet alleen geldt op openbare wegen (dat is de Wegenwet en dat is wat anders), maar op "alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen", -zie eveneens hier- waaronder ook paden zoals de MTB-trails.

Het criterium is of het pad feitelijk toegankelijk is (geen afgesloten hek of toegangssysteem / bewaker).

In een met een hek afgesloten bikepark waar je een code moet hebben om binnen te komen zou je (voor de Wegenverkeerswet, los van de toegangsvoorwaarden) vermoedelijk wel op een snelle mtb wel zonder kenteken mogen rijden. Maar bijvoorbeeld een parkeergarage met een slagboom die wel voor iedereen opent die maar betaalt is voor de Wegenverkeerswet nog steeds een weg die "openstaat voor het openbaar verkeer", zie bijvoorbeeld hier en gelden de eisen van de Wegenverkeerswet.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Ik schrok me zojuist nog de t..... toen er vanachter een vuilniswagen een elektrische step met een noodgang van meer dan 25 p\u denk ik op me af kwam rijden. Wellicht zijn al deze dingen ook illegaal op de weg en onverzekerd etc. Als we in de Ardennen fietsen zie je wel eens groepjes op crossmotoren / enduro's daar is het denk ik wel toegestaan. Ook stonden wel wel eens als fietsgroepje op de camping daarzo en waren er groepen op quadtrip. In Frankrijk kan ik vrijwel overal crossen met mijn quad en zijn de paden voor wandelaars, mtb, crossmotor en quad. m.u.v van kwetsbaar gebied (dan zie je wel eens een bordje) als je bv beekje door moet wat als bron gebruikt wordt.
Devide
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 6 december 2019, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Reign 1.5 2018

Vandaag nog even gezwaaid naar de onderhoudsploeg bij Harry. Die waren weer top bezig. :bier:

Helaas ook eerste hulp moeten bieden bij iemand die hard gevallen was bij de marmottenbak. Net gestart dus. Waarschijnlijk over het stuur gegaan en op zn hoofd/nek terechtgekomen.
Het ambulancepersoneel ondersteunt met een paar anderen en de man op een brancard naar de ambulance gesjouwd.
Zn fiets hebben wij meegenomen en word waarschijnlijk opgehaald door zn vrouw of misschien hijzelf als het meevalt.

Altijd vervelend om zo onderuit te gaan. :((
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Vandaag Hoge Ginkel en Amerongen gefiets... Wat ligt dat er goed bij zeg 👍🏻.

Thuis aangekomen even de route terug gekeken die ik gefietst had. Blijk ik Hoge Ginkel en Leersum gefiets te hebben 😱.

Haha wat een pannenkoek. Ik zat ik de auto nog tegen mezelf te zeggen paars en groen, paars en groen... fiets ik na paars gewoon rood 🤣.

Nou ja volgend weekend Amerongen proberen. Vandaag was in ieder geval top 😁.
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Buchie schreef: za 11 januari 2020, 18:29 Vandaag Hoge Ginkel en Amerongen gefiets... Wat ligt dat er goed bij zeg 👍🏻.

Thuis aangekomen even de route terug gekeken die ik gefietst had. Blijk ik Hoge Ginkel en Leersum gefiets te hebben 😱.

Haha wat een pannenkoek. Ik zat ik de auto nog tegen mezelf te zeggen paars en groen, paars en groen... fiets ik na paars gewoon rood 🤣.

Nou ja volgend weekend Amerongen proberen. Vandaag was in ieder geval top 😁.
:lol: :lol: :lol: :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Vanmiddag een flinke klapper gezien op de Marmottenbak. Was al een ambulance bij, en ik hoop dat het letsel mee valt voor de betrokkene.
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Blastfromthepast schreef: za 11 januari 2020, 19:04 Vanmiddag een flinke klapper gezien op de Marmottenbak. Was al een ambulance bij, en ik hoop dat het letsel mee valt voor de betrokkene.
Daar zag ik ook al iemand onderuit gaan... waarschijnlijk een ander. Ik fietste daar vlak achter en met die persoon ging het goed. Gelukkig had hij een maatje bij zich.
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik vraag me af wat voor gevoel er bij de ambulancebroeders heerst bij het zoveelste ritje naar het bos voor een gewonde fietser.

Is het gewoon werk, vinden het ze het vervelend of onnodig?

Uiteraard gaat niemand bewust onderuit maar met de toegenomen populariteit zijn de ambulance ritjes natuurlijk ook meer geworden.
Kan me indenken dat daar wel mankracht voor moet zijn en dat deze ritjes misschien ook andere spoed gevallen in de weg zitten.
Plaats reactie