NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Rhenen is inderdaad ook een aanrader, na de afdaling door het maisveld volgt een smerig klimmetje. Die ga je wel even voelen vrees ik :winkie:
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Ik heb een heel andere insteek, volgens mij maakt die het leven heel veel makkelijker. Ik MAG routes rijden, want die worden voor mij opengesteld. Probeer er zo veel mogelijk te rijden, de veelzijdigheid maakt het mtb land echt heel veel mooier. Als ik hier sommige reacties lees krijg ik een beetje het idee dat mensen vinden dat het bos van hun is, zo hoor ik ook veel anti mtb activisten altijd over HUN bos waar al die anderen maar vervelend zijn. Ik ben erg blij met de routes in NL en de vele vrijwilligers die veel inzet tonen om het mogelijk te maken dat wij een leuk rondje kunnen fietsen. Volgens mij is er genoeg trail te ontdekken en moeten we niet zo zeuren!
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat bijna iedereen hier op het forum ook wel begrijpt hoe het werkt en zich netjes aan de regels houdt.
Probleem zit hem meer in de groep die niet hier te vinden is en eigenlijk ook niet zo’n liefhebber is van singletrack/flow routes.
Hoe ga je die bereiken of nog belangrijker hoe ga je die overtuigen om niet wild te gaan rijden, niet voor hun zelf maar voor de groep die wel mooie Singletracks kan waarderen.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

George schreef: zo 13 juni 2021, 22:20 Rhenen is inderdaad ook een aanrader, na de afdaling door het maisveld volgt een smerig klimmetje. Die ga je wel even voelen vrees ik :winkie:
Ja, die voelde ik wel :-{ ....maar was te doen :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Singletrack Sundays schreef: ma 14 juni 2021, 08:50 Ik denk dat bijna iedereen hier op het forum ook wel begrijpt hoe het werkt en zich netjes aan de regels houdt.
Probleem zit hem meer in de groep die niet hier te vinden is en eigenlijk ook niet zo’n liefhebber is van singletrack/flow routes.
Hoe ga je die bereiken of nog belangrijker hoe ga je die overtuigen om niet wild te gaan rijden, niet voor hun zelf maar voor de groep die wel mooie Singletracks kan waarderen.
Dat is mooi samengevat en het antwoord zit 'm gedeeltelijk in je samenvatting denk ik.

Met alle (diep) respect voor de vrijwilligers die we hebben en goed werk doen aan de routes van de UHR, vind ik al die constante singletrack/flow routes een beetje too much. De routes zijn zo creatief en afwisselend, dat ze tè afwisselend zijn. Neem Amerongen nou. Amerongen 1.0 had echt paden met verschrikkelijke mooie uitzichten op de omgeving. Nu zie ik alleen maar 50min lang 10 meter singletrack voor mijn neus en rechts en links van mij alleen maar bosjes. Nu chargeer ik natuurlijk wel een beetje, maar ik rijd Amerongen nu alleen nog maar wegens de hoogtemeters en niet zozeer dat ik mijn sport met mijn aanwezigheid in die omgeving kan combineren. Dan pak ik sneller mijn racefiets.

Genoeg gezeurd. Ik woon aan het Gooisch Natuur Reservaat, waar ik vrij off road over de paden mag rijden. Toch mijd ik die paden, of ik beperk mijzelf tot de schelpenpaden gezien off road rijden op de manier hoe ik dat doe daar gewoon niet samen gaat met andere recreanten. En daar word ik zelf ook niet happy van. Dus ik neem de discipline om alleen de vaste routes te rijden. Echter ik zou iets meer afwisseling op de vaste routes een welkome afwisseling vinden...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die afwisseling is er ook, in de vorm van andere routes.
Rij eens Ede, Lunteren en Otterlo dan zie je weer eens wat anders, inclusief vrij uitzicht over velden, kudden semi-wilde paarden, een verdwaald zwijn, wat vogels en runderen.
Veel plezier!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Als je mijn tempo rijdt krijg je heeeeel veel van de mooie omgeving mee :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Stunning schreef: di 15 juni 2021, 19:15 Dat is mooi samengevat en het antwoord zit 'm gedeeltelijk in je samenvatting denk ik.

Met alle (diep) respect voor de vrijwilligers die we hebben en goed werk doen aan de routes van de UHR, vind ik al die constante singletrack/flow routes een beetje too much. De routes zijn zo creatief en afwisselend, dat ze tè afwisselend zijn. Neem Amerongen nou. Amerongen 1.0 had echt paden met verschrikkelijke mooie uitzichten op de omgeving. Nu zie ik alleen maar 50min lang 10 meter singletrack voor mijn neus en rechts en links van mij alleen maar bosjes. Nu chargeer ik natuurlijk wel een beetje, maar ik rijd Amerongen nu alleen nog maar wegens de hoogtemeters en niet zozeer dat ik mijn sport met mijn aanwezigheid in die omgeving kan combineren. Dan pak ik sneller mijn racefiets.

Genoeg gezeurd. Ik woon aan het Gooisch Natuur Reservaat, waar ik vrij off road over de paden mag rijden. Toch mijd ik die paden, of ik beperk mijzelf tot de schelpenpaden gezien off road rijden op de manier hoe ik dat doe daar gewoon niet samen gaat met andere recreanten. En daar word ik zelf ook niet happy van. Dus ik neem de discipline om alleen de vaste routes te rijden. Echter ik zou iets meer afwisseling op de vaste routes een welkome afwisseling vinden...
Ik zal een keer een paar routes tekenen die je met de crossfiets (ik heb een hekel aan het marketingwoord gravelbike) kunt rijden. Onze langere routes zoals Amerongen en Leersum kun je ook deels over de route rijden en deels over een naast liggend schelpenpad. Ik maak allerlei combi's als me dat zo uitkomt.

Fietsen op de UHR is écht iets anders dan elke dag boerenkool met worst
(deze mededeling wordt mede mogelijk gemaakt door Funda.nl)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Die routes Bert ken ik ook. Deed ik vroeger met de "pekelbak" (oudere MTB met slicks) wat nu idd gravelbike (sorry Bert) genoemd wordt.
Maar ik begrijp ergens wel de mening van "Stunning" en gelukkig zijn er ook in de directe omgeving voldoende (legale) opties om toch km's/hm's met minder bochtjes/hobbels te pakken.

Alle dagen wagyu vlees verveelt ook en dan smaakt een vette frikandel ook :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik word soms een beetje knorrig als ik wil gaan mountainbiken, maar een route heb die dan te veel brede paden heeft in verhouding tot het aantal singletracks (een van de redenen waarom ik Ede niet zo leuk vind, te veel breed pad terwijl singletracks top zijn). Als ik over brede paden wil rijden, ga ik wel een tocht op mn crosser/gravelbike/racefiets met dikke banden maken.

Smaken verschillen dus erg
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Horsthil, wat je daar aanhaalt is volgens mij ook een beetje de essentie van mijn pleidooi.

Smaken verschillen uiteraard, echter de balans tussen wat bredere paden (denk ook aan het inhalen of ingehaald worden, even bijkomen, drinken, eten etc) en singletracks hangt op de UHR routes toch wel heel erg naar singletracks. Tuurlijk kan je dan ook voor een route zoals Ede kiezen of, zoals Bert aangeeft, een combinatie met Schelpenpaden maken, en dat gebeurt ook echt wel door mij zelf, maar mensen die niet uit de omgeving komen doen dat wellicht juist niet. Zou het ook kunnen zijn dat het gemis aan meer bredere paden tussendoor juist ook voor de vele afsteekjes zorgt ?

Overigens, zelf ben ik niet zo'n gravelaar. Ik zit of graag op de racer, of op de MTB. Gravelen zie ik persoonlijk meer als een hybride vorm van het "net niet" gehalte, waarbij ik (voor mezelf dan) juist de pure snelheid van het racen mis of juist de ultieme uitdaging/afwisseling die het MTB'en biedt.

Saillant detail... ik sprak gisteren met de schaatstrainer van mijn dochter en we hadden het zo over fietstrainingen (en de beste man kan 'aardig' fietsen..) en tijdens dat gesprek haalde ik mijn zondagsrit over HV/LV aan en ik vroeg of hij die routes kende. Hij had daar wel eens gefietst op de MTB en interessant genoeg gaf hij aan dat hij zich niet echt op z'n gemak voelde op die routes vanwege de vele singletracks en vele bochtjes... We hebben het hier over een ex NL top 3 shorttrack rijder die best wel weet wat een bochtje is...

Nogmaals, smaken verschillen inderdaad, maar nu is het toch wel heel veel of juist alleen Wagyu beef of alleen frinkandel. Als ik uitgebreid aan het fonduen ben, eet ik graag beide :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

In die zin valt de route van Amerongen nog wel mee vergeleken met het bochten walhalla van de Vuursche routes.
Ook niet mijn favoriet dus daar kom ik dan ook bijna niet.

De route van Amerongen heeft er nog wel wat brede mooie klimmen in zitten.
Verder kun je ook wat singletracks afsteken door bepaalde gedoogpaden te kiezen.

Wat dat betreft blijft Amerongen en het zuidelijk gedeelte van Leersum mijn favoriet wanneer ik naar de UHR afreis.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Gedoogpaden?

Ik neem aan dat je bedoelt fietspaden die vaak parallel aan stukken singletrack liggen. Hier geen gedoogpaden meer, die tijd is voorbij
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bouwpakket schreef: wo 16 juni 2021, 05:10Gedoogpaden?
Ik neem aan dat je bedoelt fietspaden die vaak parallel aan stukken singletrack liggen. Hier geen gedoogpaden meer, die tijd is voorbij
Op Amerongen kan je het brede pad naar de parkeerplaats pakken, toch nog een soort van gedoogpad :wink:
Stunning schreef: di 15 juni 2021, 22:28 Saillant detail... ik sprak gisteren met de schaatstrainer van mijn dochter en we hadden het zo over fietstrainingen (en de beste man kan 'aardig' fietsen..) en tijdens dat gesprek haalde ik mijn zondagsrit over HV/LV aan en ik vroeg of hij die routes kende. Hij had daar wel eens gefietst op de MTB en interessant genoeg gaf hij aan dat hij zich niet echt op z'n gemak voelde op die routes vanwege de vele singletracks en vele bochtjes... We hebben het hier over een ex NL top 3 shorttrack rijder die best wel weet wat een bochtje is...
Die heeft natuurlijk moeite met de bochten naar rechts :lol:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Horsthil schreef: di 15 juni 2021, 21:42 Ik word soms een beetje knorrig als ik wil gaan mountainbiken, maar een route heb die dan te veel brede paden heeft in verhouding tot het aantal singletracks (een van de redenen waarom ik Ede niet zo leuk vind, te veel breed pad terwijl singletracks top zijn). Als ik over brede paden wil rijden, ga ik wel een tocht op mn crosser/gravelbike/racefiets met dikke banden maken.

Smaken verschillen dus erg
You must really ride a ride with me. Ik zal je dan laten zien hoe je legaal van Ede ineens een route met heel veel extra leuke paadjes (natuurlijke singletracks kunt rijden.

Pb me maar.

En een shorttracker is nog geen goede mtber. Veel schaatsers doen hun trainingen op de weg. Alternatief is brede rechte paden lekker hard gaan.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie