NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Och, och... Wat een zurigheid weer allemaal... :-D

Maar helemaal mee eens, AM en LE mogen echt een stuk technischer worden. Tis nu meer een baan voor herintredende BMX rijders :winkie:

Gelukkig, het redelijke gebrek aan onderhoud momenteel maakt al een hoop goed.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Giant-E schreef: zo 11 april 2021, 09:24
Fred (mtb-sport) schreef: zo 11 april 2021, 07:21 Dat is ook de bedoeling, parcours is meer voor de MTB :winkie:
Dat bedoelde ik ook, Fred.Het mag allemaal wat minder toegankelijk wat mij betreft. Maak AM en LE maar wat technischer.
Al heeft natuurlijk iedereen recht om er te rijden, maar wat regulering is wel noodzakelijk. Nu staat de P Bergweg elke zondag ramvol, tot ergernis van vele wandelaars.
Weet ik ook wel, maak maar een ‘geintje’. Tja, de ergernis van wandelaars zou alleen het gebrek aan parkeerplek moeten zijn. Voor de rest bevinden de MTB’ er (en enkele ATB’er :D ) zich alleen maar op de daarvoor aangelegde trails.
Maar ergernis zal minder worden zodra de IKEA’s en Basic-fit’s hun deuren weer gewoon open mogen doen. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Waarom zou Amerongen technischer moeten. Mogen baatjes dan geen eigen karakter hebben, mag amerongen dan niet een oneindige flow baan zijn. Waarom moet er altijd dit en dat gebeuren op die UHR routes. Je kan ook zeggen: zou mooi zijn als er ooit nog een echt technische route bij komt op de heuvelrug, met een ander karakter dan de rest. Je kan ook zeggen: leersum lekker technisch houden en maken, maar Amerongen zo'n flowbaan laten.

Alsof de UHR het altijd moet uitvinden. Er zijn ook andere trails in NL, misschien (zeker) nog wel beter dan de heuvelrug.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Horsthil schreef: zo 11 april 2021, 11:30 Waarom zou Amerongen technischer moeten. Mogen baatjes dan geen eigen karakter hebben, mag amerongen dan niet een oneindige flow baan zijn. Waarom moet er altijd dit en dat gebeuren op die UHR routes. Je kan ook zeggen: zou mooi zijn als er ooit nog een echt technische route bij komt op de heuvelrug, met een ander karakter dan de rest. Je kan ook zeggen: leersum lekker technisch houden en maken, maar Amerongen zo'n flowbaan laten.

Alsof de UHR het altijd moet uitvinden. Er zijn ook andere trails in NL, misschien (zeker) nog wel beter dan de heuvelrug.
Chill...eigenlijk zijn die verzoeknummers allemaal complimenten van mensen die er toch al graag komen :wink:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Gelukkig lijkt rijk van Nijmegen wat technischer te worden, is nog niet zo oud als Amerongen maar lijkt er nu al wat ruiger bij te liggen.
Had ook het idee dat sommige afdalingen wat steiler waren en bochten niet zo vloeiend lopen als op de UHR.
Beetje zoals Hoge Ginkel was.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Horsthil schreef: zo 11 april 2021, 11:30 Waarom zou Amerongen technischer moeten. Mogen baatjes dan geen eigen karakter hebben, mag amerongen dan niet een oneindige flow baan zijn. Waarom moet er altijd dit en dat gebeuren op die UHR routes. Je kan ook zeggen: zou mooi zijn als er ooit nog een echt technische route bij komt op de heuvelrug, met een ander karakter dan de rest. Je kan ook zeggen: leersum lekker technisch houden en maken, maar Amerongen zo'n flowbaan laten.

Alsof de UHR het altijd moet uitvinden. Er zijn ook andere trails in NL, misschien (zeker) nog wel beter dan de heuvelrug.
Jij vind regulering niet noodzakelijk?

Er moet helemaal niets van mij, maar je zal toch iets moeten verzinnen om de P Bergweg wat te ontlasten. Ik probeer ook wat mee te denken, en momenteel kan bijna iedereen hier rijden. Ook het jaarlijkse bedrijfsuitje. Als onderbouwing moet ik toch Kwintelooijen noemen, waar de route opmerkelijk rustig blijft.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat kwinteloojen ook rustiger is vanwege zijn korte afstand en het een beetje geïsoleerd ligt.

Als je Amerongen technischer maakt zullen er vast wat mensen afhaken maar ik denk dat het er druk blijft vanwege de ligging.
Schoorl is al een stukje lastiger en daar rij je in het weekend ook tussen grote groepen huurfietsen.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

We hebben twee parkeerplaatsen aan de SCHERPENZEELSE weg vlakbij Ginkelduin waar bijna nooit iemand parkeert
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Giant-E schreef: zo 11 april 2021, 12:06
Horsthil schreef: zo 11 april 2021, 11:30 Waarom zou Amerongen technischer moeten. Mogen baatjes dan geen eigen karakter hebben, mag amerongen dan niet een oneindige flow baan zijn. Waarom moet er altijd dit en dat gebeuren op die UHR routes. Je kan ook zeggen: zou mooi zijn als er ooit nog een echt technische route bij komt op de heuvelrug, met een ander karakter dan de rest. Je kan ook zeggen: leersum lekker technisch houden en maken, maar Amerongen zo'n flowbaan laten.

Alsof de UHR het altijd moet uitvinden. Er zijn ook andere trails in NL, misschien (zeker) nog wel beter dan de heuvelrug.
Jij vind regulering niet noodzakelijk?
:~

Amerongen is zo druk omdat het een naam heeft. Het staat bekend als dé plek om te mtben. Daar dragen sites als mtbroutes.nl, maar ook dit forum erg aan bij. Al die positieve reclame heeft een negatief gevolg: het type bezoeker wat hier komt. Punt is, je kan het hier zo technisch maken als je wil, de mensen komen toch wel. Ook huurbedrijven helpen daar aan mee. Op de vuursche zijn sinds zeer recent een hele hoop fietsen verhuurders gekomen. Vrijgezellenfeestjes of dwaze familieuitjes zijn nu heel gebruikelijk op de route.

En zal ik je nog eens wat vertellen. Die lui duiken ook zo de technische lus op daar.

En zal ik je nog eens wat vertellen, die mensen gaan meestal direct gigantisch hard op hun plaat.

Ongetwijfeld zal een route spannend maken iets helpen, maar het is te simpel gedacht. Er zijn echt heel veel andere factoren die een rol spelen in waarom mensen komen. Heel veel van die factoren staan ook buiten je macht en dat is irritant. Aan de andere kant kun je ook accepteren dat mensen lol willen hebben en graag willen fietsen. Alleen nu nog de negatieve externe effecten verhelpen.
Voordeel voor Amerongen is dat men daar geen klimmen kapot kan lopen, iets wat op de vuursche wel op grote schaal gebeurt door diverse vak onbekwame mensen. (Ik snap inmiddels wel waarom schakelen onderdeel is van de meeste beginnersclinics, men doet het namelijk nooit).

Punt is uiteindelijk, ik denk (en vind) dat Amerongen een mega flowbaan is met overdreven kombochten etc. Dat is het karakter van die route. Dat je dan allerlei technische features gaat bouwen om het moeilijk en technisch te maken om drukte te reguleren, doet totaal geen recht aan het karakter van de baan. Daar zijn er andere routes voor op de heuvelrug, waar je dat kan en zou moeten doen.

Actief het stoppen van amerongen promoten zou een mooie eerste stap zijn.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bert l. schreef: zo 11 april 2021, 12:27 We hebben twee parkeerplaatsen aan de SCHERPENZEELSE weg vlakbij Ginkelduin waar bijna nooit iemand parkeert
ik ga daar wel eens staan want dan heb je nog een bonus trail :-D
maar laatste keer stond het ook daar helemaal vol.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Horsthil schreef: zo 11 april 2021, 12:36
Op de vuursche zijn sinds zeer recent een hele hoop fietsen verhuurders gekomen. Vrijgezellenfeestjes of dwaze familieuitjes zijn nu heel gebruikelijk op de route.

En zal ik je nog eens wat vertellen. Die lui duiken ook zo de technische lus op daar.

En zal ik je nog eens wat vertellen, die mensen gaan meestal direct gigantisch hard op hun plaat.

Dat valt best mee, laatste keer dat ik daar was viel me op dat de old school MTB ers meer moeite hebben met dat lusje dan
groepjes jongeren huurfietsen en gympies.
De old school mountainbiker probeert het geen eens en rijd er langs om vervolgens hard op te roepen "Oh niet gezien, maar nu ben ik er al voorbij" om vervolgens nog een keer hard op zijn trappers te duwen.

Ik denk dat we JUIST voor de nieuwe generatie mountainbikers de route technischer moeten maken en niet voor dat groepje wat als jaren op een mountainbike zit en geen nieuwe dingen meer wil leren.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Horsthil schreef: zo 11 april 2021, 12:36Actief het stoppen van amerongen promoten zou een mooie eerste stap zijn.
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Grappig Rinse, maar ik zie denk ik andere dingen dan. (Overigens zijn er ook verhuurders die hele oude fietsen verhuren hier op de vuursche, beide groepen zie ik klungelen).

Maar ik ben hier niet bezig om het technisch maken van routes tegen te houden. Sterker nog, volgens mij ben ik juist actief (met mijn handjes) bezig om meer uitdaging op UHR routes te creëren. Ik ben alleen realistisch in die zin dat ik weet dat het mensen niet gaat tegenhouden. En ik ben in die zin ook realistisch, dat ik rekening houd met het karakter van een route.
En ik hoop vooral dat men beter gaat fietsen

Genoeg over mij, ik ga fietsen
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Horsthil schreef: zo 11 april 2021, 13:34<knip>
En ik hoop vooral dat men beter gaat fietsen

Genoeg over mij, ik ga fietsen
Dat eerste inderdaad geen overbodige luxe, maar is niet alleen van toepassing op Amerongen of UHR. (herhaling van zetten zoals vaker)
Tweede : Enjoy, dus zon komt door :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Nou, om de enthousiaste gelegenheidmtbers te behoeden voor een valpartij, maar even een onbedoelde “qualifier” (aka boomstamtak) weggehaald voor een afdaling. Ben benieuwd welke “liefhebber” die er meer heeft gelegd...
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie