NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik hoop vooral dat alles ten noorden van de Utrechtse baan snel wordt opgelost. Dan hebben we in ieder geval weer wat meer te fietsen. Dat lombokbos etc. komt wel weer
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

De beelden van de schade zijn indrukwekkend. Waar is de schade het ergst? Op het kaartje ligt de rand van het "rampgebied" net langs de Utrechtse baan. Als het stuk vanaf de parkeerplaats tot aan de Scherpenzeelse weg te redden is, dan scheelt dan alweer een heel stuk.
(eindelijk een legitiem excuus om de "oude crossbaan", die altijd in de laatste km's van mijn fietstocht liggen en die heul vaak pijn doen om die reden, te mijden :bier: :bier: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Singletrack Sundays schreef: ma 21 juni 2021, 11:36
suravida schreef: ma 21 juni 2021, 11:03 Mooie gelegenheid om het karakter van weilen Hoge Ginkel terug te brengen. :winkie:


(wel opvallend dat dit zo snel na het definitief sluiten van HG gebeurt. Daar zou je in die omgeving best wel eens een teken in kunnen zien :wink: )
De wraak van Hoge Ginkel?
Ja dat wordt een lange lijdensweg. Die zoekt een nieuwe plek.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 21 juni 2021, 11:25 Dat klinkt al wat genuanceerder :lol:

We gaan het meemaken, opruimen achter een harvester aan is bekend werk :wink: ! Prio ligt nu bij bos weer veilig maken voor alle gebruikers.

Het komt echt wel goed. De doorgaande wegen zullen inderdaad eerst veilig gemaakt worden. MTB route heeft waarschijnlijk prio laagst. Maar het is echt niet zo dat de complete route weg is, die ligt er onder. Met de GPS de vage stukjes weer aan elkaar knopen, En van die ontwortelde boom kan je een mooie TTF maken. :-q Het is geen parkje met bankjes en prullenbakken. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Tijgerhaai schreef: ma 21 juni 2021, 12:13Het komt echt wel goed. De doorgaande wegen zullen inderdaad eerst veilig gemaakt worden. MTB route heeft waarschijnlijk prio laagst. Maar het is echt niet zo dat de complete route weg is, die ligt er onder. Met de GPS de vage stukjes weer aan elkaar knopen, En van die ontwortelde boom kan je een mooie TTF maken. :-q Het is geen parkje met bankjes en prullenbakken. :winkie:
Misschien doelt Bert niet op de uitvoerbaarheid van begaanbaar maken voor MTB maar meer op dit:
Nieuwsblad de Kaap schreef:LEERSUM (ANP) Staatsbosbeheer gaat met onder meer de gemeente Utrechtse Heuvelrug nadenken over de toekomst van het Lombokbos aan de noordkant van Leersum. Een deel van dat bos is compleet weggevaagd door het noodweer van vrijdag. Alle bomen zijn omgewaaid. Het is de vraag wat er nu moet gebeuren met het gebied, dat geen bos meer is, aldus gebiedsbeheerder Staatsbosbeheer.

In het Lombokbos stonden veel oude bomen. Mogelijk worden alle omgewaaide bomen opgeruimd. Het kan ook dat een deel blijft liggen. Of er helemaal opnieuw wordt aangeplant, is nog onduidelijk. De komende weken of maanden wordt eerst alle andere schade in de bossen rond Utrechtse Heuvelrug opgeruimd, want het is daar nu nog levensgevaarlijk, zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer.

Nu het regent worden takken en boomkruinen die al los in de bomen liggen zwaarder. Die kunnen dan alsnog vallen. De toegangswegen naar de bossen blijven daarom volgens Staatsbosbeheer zeker nog dagen met dranghekken afgesloten. Boa’s houden toezicht. Zondag zijn vijf bekeuringen uitgedeeld aan wandelaars die de verbodsborden negeerden.

De gebiedsbeheerder hoopt aan het eind van de week de eerste stukken natuur weer vrij te kunnen geven. Het Utrechts Landschap meldt dat het Breeveen en de Dartheide zeker de hele week nog afgesloten blijven.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Weer die wandelaars die alles verpesten... Gelijk uit alle bossen weren die gasten. :winkie:
Geeft mooi wat ruimte voor bijvoorbeeld mountainbiken om maar iets te noemen. :-D
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Voor hetzelfde geld laat Staatsbosbeheer het bos gewoon liggen en kijken ze hoe de natuur zich daar aankomende jaren ontwikkelt. Ik denk dat ecologen dat wel interessant vinden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Da's te hopen. Alhoewel... Het is dan de vraag of daar MTB trails bij passen...
awinkel schreef: ma 21 juni 2021, 14:07 Weer die wandelaars die alles verpesten... Gelijk uit alle bossen weren die gasten. :winkie:
Geeft mooi wat ruimte voor bijvoorbeeld mountainbiken om maar iets te noemen. :-D
Nou, ze nemen de situatie behoorlijk serieus.
Ik weet niet wat een wandelaar allemaal moet overtreden om een boete te krijgen.

Ongekend, zo'n bende daar. Sama heeft vrijdagavond en de nacht naar zaterdag zaagwerk gedaan en liet wat foto's zien.
Heel veel mensen die eerst uitzicht hadden op bos en nu op een vlakte met omgewaaide bomen.
Ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken hoe het stuk vanaf de parkeerplaats Utrechtse Baan tot de wortelklim er uitziet zonder bomen :-{ :((
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Waarschijnlijk een heel triest gezicht… :(
Echt zonde van het bos.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jan Willem schreef: ma 21 juni 2021, 14:19
Ik weet niet wat een wandelaar allemaal moet overtreden om een boete te krijgen.
In dit geval puur het negeren van een verbodsbord. En daarmee het ongeoorloofd gebruik van het bord voor de kop.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Kapitein Iglo schreef: ma 21 juni 2021, 14:42
Jan Willem schreef: ma 21 juni 2021, 14:19
Ik weet niet wat een wandelaar allemaal moet overtreden om een boete te krijgen.
In dit geval puur het negeren van een verbodsbord. En daarmee het ongeoorloofd gebruik van het bord voor de kop.
Iedereen die nu in dat afgesloten gebied komt krijgt een prent.

De eerste boetes zijn al uitgedeeld aan mensen die moedwillig borden negeren of zelfs hekken aan de kant schuiven.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 21 juni 2021, 14:16 Voor hetzelfde geld laat Staatsbosbeheer het bos gewoon liggen en kijken ze hoe de natuur zich daar aankomende jaren ontwikkelt. Ik denk dat ecologen dat wel interessant vinden.
Dan kan ik ieder geval mijn P.R. voor rondje Leersum in ieder geval verbeteren................
Zonder gekheid: De gedachte van laten liggen is idd niet zo vreemd. Misschien jammer voor wat km's MTB plezier, maar is in feite van ondergeschikt belang (ja, ja ik weet het : gewaagde opmerking)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

We wachten af. Allang mooi dat Leersum oost en Amerongen niet getroffen en nog open is.
Maar voor de getroffen inwoners is het het ergste.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Met al dat hout weet ik anders wel raad :-D

Die bomen bieden ook een unieke situatie voor een mtb route, kan een hele andere ervaring worden daar. Maar daar kan je nu nog niks over zeggen, eerst maar eens afwachten wat er met dat bos gaat gebeuren. Het is in ieder geval eeuwig zonde. Dat stuk vond ik qua omgeving het mooiste van van Leersum. Ook de steilheid van de hellingen was iets waar ik best verbaasd over was toen ik voor het eerst langs dat stuk reed en later ook op de trail voor het eerst mee maakte. Gelukkig zijn die heuvels er nog
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vignet een eurootje goedkoper volgend jaar :winkie:

Zoveel kms minder onderhoud dus kan er wel wat vanaf ... :tong

Maar nu effe serieus. HG en dit stukje Lombok bos was echt lekker ruig. Daar baal ik dus echt wel van .. :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie