NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: ma 17 januari 2022, 11:34 Nou is misschien ook wel het probleem in Nederland dat wij routes (door landschap en ondergrond) hebben waar iedereen op hoge snelheid kan afdalen.
Verschil is alleen dat een ervaren mountainbiker eerder een fout zal kunnen herstellen waar dat bij een beginner vaak misgaat.
Alle afdalingen zijn rolbaar. Dat wil zeggen je kunt ze met de fiets rollend onder je naar beneden afleggen. Geen gas geven en de zwaartekracht het werk laten doen. Dan kan er nog steeds iets gebeuren, maar de snelheid is dan gewoon geen factor meer in de impact.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bert l. schreef: ma 17 januari 2022, 15:37
Singletrack Sundays schreef: ma 17 januari 2022, 11:34 Nou is misschien ook wel het probleem in Nederland dat wij routes (door landschap en ondergrond) hebben waar iedereen op hoge snelheid kan afdalen.
Verschil is alleen dat een ervaren mountainbiker eerder een fout zal kunnen herstellen waar dat bij een beginner vaak misgaat.
Alle afdalingen zijn rolbaar. Dat wil zeggen je kunt ze met de fiets rollend onder je naar beneden afleggen. Geen gas geven en de zwaartekracht het werk laten doen. Dan kan er nog steeds iets gebeuren, maar de snelheid is dan gewoon geen factor meer in de impact.
Lopen je remblokken aan Bert? :wink:
Ook rollend haal je op sommige afdalingen wel de 40kmpu
Have fun!
Rinse.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Singletrack Sundays schreef: ma 17 januari 2022, 15:50
bert l. schreef: ma 17 januari 2022, 15:37
Alle afdalingen zijn rolbaar. Dat wil zeggen je kunt ze met de fiets rollend onder je naar beneden afleggen. Geen gas geven en de zwaartekracht het werk laten doen. Dan kan er nog steeds iets gebeuren, maar de snelheid is dan gewoon geen factor meer in de impact.
Lopen je remblokken aan Bert? :wink:
Ook rollend haal je op sommige afdalingen wel de 40kmpu
Bert is wat minder zwaar dan de gemiddelde biker :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

dubbelop schreef: ma 17 januari 2022, 14:31
38x10 schreef: ma 17 januari 2022, 13:34 huh? Heeft (had) Amerongen off-camber stukken dan? Waar dan?
Ja. Noin bedoelde de bocht na de Tarzanbocht in het stuk boven Het Berghuis. Die bocht (ligt voor 'Son of Tarzan') was altijd een offcamberrommelbocht. Die heeft nu negatieve offcamber :D
Ah, is dat de bocht die we hier rond 4:00 nemen?
https://www.youtube.com/watch?v=g0axpy3OudM&t=186s

Dat was altijd wel een lastig bochtje om met snelheid te nemen inderdaad. Als ik het goed begrijp is die nu gevaarlijker (want veel sneller te nemen) geworden? :winkie: :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

38x10 schreef: ma 17 januari 2022, 16:01
dubbelop schreef: ma 17 januari 2022, 14:31 Ja. Noin bedoelde de bocht na de Tarzanbocht in het stuk boven Het Berghuis. Die bocht (ligt voor 'Son of Tarzan') was altijd een offcamberrommelbocht. Die heeft nu negatieve offcamber :D
Ah, is dat de bocht die we hier rond 4:00 nemen?
https://www.youtube.com/watch?v=g0axpy3OudM&t=186s

Dat was altijd wel een lastig bochtje om met snelheid te nemen inderdaad. Als ik het goed begrijp is die nu gevaarlijker (want veel sneller te nemen) geworden? :winkie: :bier:
Volgens mij wel, daar ga je op een gegeven moment steeds dichter naar die boom toe :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: ma 17 januari 2022, 11:18
Stunning schreef: ma 17 januari 2022, 11:06

Iedere nieuwe MTB'er dient minimaal twee clinics te hebben gedaan voordat ze de routes op mogen...
Of kunnen aantonen dat ze ruime fietservaring hebben op de racefiets of ebikes...
Uiteraard via QR code kunnen overleggen, na 9 maanden weer een clinic doen, anders vervalt de QR code...

Tegens dienen ze zichtbaar, ongeacht de staat van de route, met dikke Downhill banden zoals Magic Mary of Maxxis Minions te rijden, of vergelijkbare banden van minimaal 2.4".

:o
En zelf dan nog, als ik zie hoe hard ervaren mountainbikers naar beneden gaan is dat eigenlijk ook niet "verantwoord"
ja misschien heb je de juiste techniek en materiaal maar ook dan kan er altijd wat gebeuren, net dat stronkje over het hoofd zien, lekke voorband of bocht verkeerd inschatten etc.
Met die extra snelheid kan het dan makkelijk verkeerd aflopen.
*reminder aan mijzelf, je hoeft niet perse zo hard mogelijk naar beneden, lekker flowen is ook leuk.
Kom op. In NL?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

MacReal schreef: ma 17 januari 2022, 17:17
Volgens mij wel, daar ga je op een gegeven moment steeds dichter naar die boom toe :winkie:
Nu ik er over nadenk. In het verbindingsstukje Amerongen - Leersum langs de bergweg zit, net na de afslag Amerongen, ook een stukje off-camber waar je het nauwelijks kunt zien. Daar kun je ook met flinke vaart op af komen. Dat, in combinatie met wat wortels, heeft mij ook meer dan eens bijna van de fiets geworpen. Linke soep dus, dat MTB-en op de UHR!

(@trailcrew: dat stuk alsjeblieft NIET aanpassen :kiss: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

MVMVML schreef: ma 17 januari 2022, 17:25
Singletrack Sundays schreef: ma 17 januari 2022, 11:18

En zelf dan nog, als ik zie hoe hard ervaren mountainbikers naar beneden gaan is dat eigenlijk ook niet "verantwoord"
ja misschien heb je de juiste techniek en materiaal maar ook dan kan er altijd wat gebeuren, net dat stronkje over het hoofd zien, lekke voorband of bocht verkeerd inschatten etc.
Met die extra snelheid kan het dan makkelijk verkeerd aflopen.
*reminder aan mijzelf, je hoeft niet perse zo hard mogelijk naar beneden, lekker flowen is ook leuk.
Kom op. In NL?
Juist in Nederland, ik denk dat de gemiddelde snelheid op een afdaling Amerongen hoger is dan een technische afdaling in het buitenland.
Denk maar eens na, hoe vaak gebruik je je remmen op een afdaling als bijvoorbeeld Ramstein?
Technisch is het geen lastige afdaling dus zal er niet heel veel gevallen worden, maar als het een keer op hoge snelheid gebeurd zijn de gevolgen wel stuk groter.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

38x10 schreef: ma 17 januari 2022, 17:33
MacReal schreef: ma 17 januari 2022, 17:17
Volgens mij wel, daar ga je op een gegeven moment steeds dichter naar die boom toe :winkie:
Nu ik er over nadenk. In het verbindingsstukje Amerongen - Leersum langs de bergweg zit, net na de afslag Amerongen, ook een stukje off-camber waar je het nauwelijks kunt zien. Daar kun je ook met flinke vaart op af komen. Dat, in combinatie met wat wortels, heeft mij ook meer dan eens bijna van de fiets geworpen. Linke soep dus, dat MTB-en op de UHR!

(@trailcrew: dat stuk alsjeblieft NIET aanpassen :kiss: )
Is net gedaan :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Jellejongkind
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 januari 2022, 17:53

Wayne77 schreef: zo 16 januari 2022, 23:47
klauterkamer schreef: zo 16 januari 2022, 23:45 Ah, kleine wereld. Ik ben die 'meneer' op de fat-bike. Ja was echt niet tof. Ik krijg nog steeds een kronkel in mijn maag alles ik aan die man denk. De rest van het rondje was ik ook niet veel meer waard. Kwam amper de berg op naar de parkeerplaats. :cry:
Krijg het ook nog niet uit mijn kop.
Ben rechtstreeks terug gereden naar Rhenen, fiets achterop en naar huis gereden...

Nogmaals, ik hoop echt zo hard dat het goed komt!!

Ps.: Goed van je om op een andere kaart te kijken enzo de plek door te geven!
Hoi iedereen,
Voorafgaand wil ik even zeggen dat ik nieuw ben met dit forum en niet zo goed weet hoe het werkt. Ik ben een van de omstanders welke reanimatie heeft verleend aan de man welke zondag was gevallen. Ik heb via het ziekenhuis en de politie verder geen informatie gekregen (ik heb zelf gebeld) ik hoop nog bericht te krijgen omdat ik mijn gegevens bij de agent ter plaatsen heb afgegeven, maar tot dusver niks. Ik ben voordat de man was afgevoerd (uiteraard nadat de hulpdiensten het hadden overgenomen) naar beneden gegaan. Ik had even wat lucht nodig. Opvolgend heb ik niet meer met de hulpdiensten gesproken.

Ik hoop graag te weten te komen hoe het met de meneer gaat en of wij het allemaal goed hebben gedaan met hulp verlenen etc. Evenrueel ben ik ook naast dit forum bereikbaar.
Mvg Jelle
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

bouwpakket schreef: ma 17 januari 2022, 02:59
Nespresso schreef: ma 17 januari 2022, 00:46 Hopen dat het goed komt met die meneer.

Maar waarom kan de hulpdienst niets met GPS-coordinaten? Gebruiken zij een ander lokatiesysteem?
De ambulance heeft het normale wegennet op de navigatie beschikbaar. . Bospaden staan hier niet in. Dus ook al hebben ze de XY coördinaten, hun systemen weten de weg niet. De brandweer heeft deze wel. En de boswachter, die ook gewoon benaderd kan worden
Uit betrouwbare bron weet ik wel dat Meldkamers óók de MTB-routes in hun geo-systeem hebben staan.
klauterkamer
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 16:40

Jellejongkind schreef: ma 17 januari 2022, 18:10
Wayne77 schreef: zo 16 januari 2022, 23:47

Krijg het ook nog niet uit mijn kop.
Ben rechtstreeks terug gereden naar Rhenen, fiets achterop en naar huis gereden...

Nogmaals, ik hoop echt zo hard dat het goed komt!!

Ps.: Goed van je om op een andere kaart te kijken enzo de plek door te geven!
Hoi iedereen,
Voorafgaand wil ik even zeggen dat ik nieuw ben met dit forum en niet zo goed weet hoe het werkt. Ik ben een van de omstanders welke reanimatie heeft verleend aan de man welke zondag was gevallen. Ik heb via het ziekenhuis en de politie verder geen informatie gekregen (ik heb zelf gebeld) ik hoop nog bericht te krijgen omdat ik mijn gegevens bij de agent ter plaatsen heb afgegeven, maar tot dusver niks. Ik ben voordat de man was afgevoerd (uiteraard nadat de hulpdiensten het hadden overgenomen) naar beneden gegaan. Ik had even wat lucht nodig. Opvolgend heb ik niet meer met de hulpdiensten gesproken.

Ik hoop graag te weten te komen hoe het met de meneer gaat en of wij het allemaal goed hebben gedaan met hulp verlenen etc. Evenrueel ben ik ook naast dit forum bereikbaar.
Mvg Jelle
Hoi Jelle, ja ik ben ik erg benieuwd hoe het nu met m is. Wat betreft jullie hulp denk ik dat jullie het echt goed gedaan hebben. Afwisselend met zn drieën reanimeren totdat de hulpdiensten het overnemen. Gewoon helemaal volgens het boekje.
Groeten,
Dirkjan
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Jullie zijn hoe dan ook toppers!
Wat ik van mevr 38x10 (huisarts) altijd begrijp is dat bij een reanimatie IETS doen in alle gevallen beter is dan NIETS doen. Misschien hebben jullie wel een leven gered. Wees trots op jezelf :-q :-q
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

bouwpakket schreef: ma 17 januari 2022, 11:32 Overigens zijn we nu alweer aan het speculeren over de toedracht. Dat deed ik in het verleden ook wel eens en dan bleek de betreffende persoon niet door een val maar door hartproblemen onderuit gegaan.
Inderdaad, het kan van alles zijn !

De Harry Slinger was van het weekend overigens wel optimaal. Snel ! Maar ook een grippige, compacte ondergrond.

We kunnen alleen maar hopen dat het goed zal aflopen uiteindelijk en een dikke :-q voor alle mensen die hulp hebben verleend. Zelf heb ik een dergelijk voorval voor mijn ogen zien gebeuren tijdens de Houffamarathon in de Ardennen. Toen konden we alleen niet bij de persoon komen omdat de afgrond te steil was, heel frustrerend. Bleek trouwens ook om een hartfalen te gaan.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

klauterkamer schreef: ma 17 januari 2022, 18:36
Jellejongkind schreef: ma 17 januari 2022, 18:10

Hoi iedereen,
Voorafgaand wil ik even zeggen dat ik nieuw ben met dit forum en niet zo goed weet hoe het werkt. Ik ben een van de omstanders welke reanimatie heeft verleend aan de man welke zondag was gevallen. Ik heb via het ziekenhuis en de politie verder geen informatie gekregen (ik heb zelf gebeld) ik hoop nog bericht te krijgen omdat ik mijn gegevens bij de agent ter plaatsen heb afgegeven, maar tot dusver niks. Ik ben voordat de man was afgevoerd (uiteraard nadat de hulpdiensten het hadden overgenomen) naar beneden gegaan. Ik had even wat lucht nodig. Opvolgend heb ik niet meer met de hulpdiensten gesproken.

Ik hoop graag te weten te komen hoe het met de meneer gaat en of wij het allemaal goed hebben gedaan met hulp verlenen etc. Evenrueel ben ik ook naast dit forum bereikbaar.
Mvg Jelle
Hoi Jelle, ja ik ben ik erg benieuwd hoe het nu met m is. Wat betreft jullie hulp denk ik dat jullie het echt goed gedaan hebben. Afwisselend met zn drieën reanimeren totdat de hulpdiensten het overnemen. Gewoon helemaal volgens het boekje.
Groeten,
Dirkjan
Hulde voor wat jullie gedaan hebben.
Je mag om nazorg vragen, Klauterkamer. Een reanimatie kan lang in je systeem blijven zitten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie