NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

FietsenIn2021 schreef: ma 17 januari 2022, 10:09
Heel goed gedaan! Chapeau aan iedereen die hulp heeft geboden!
Update: ik was er even nadat de gevallen meneer al was vervoerd met de ambulance.
De politie ter plaatsen gaven aan dat de meneer al een stuk aan de betere hand was toen hij in de ambulance werd vervoerd, maar dat ze nog op zoek waren naar zijn identiteit.
Aan iedereen een oproep om tijdens het fietsen zijn ID of legitimatie mee te nemen.
Dit klinkt positief!
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

38x10 schreef: ma 17 januari 2022, 16:01
dubbelop schreef: ma 17 januari 2022, 14:31 Ja. Noin bedoelde de bocht na de Tarzanbocht in het stuk boven Het Berghuis. Die bocht (ligt voor 'Son of Tarzan') was altijd een offcamberrommelbocht. Die heeft nu negatieve offcamber :D
Ah, is dat de bocht die we hier rond 4:00 nemen?
https://www.youtube.com/watch?v=g0axpy3OudM&t=186s

Dat was altijd wel een lastig bochtje om met snelheid te nemen inderdaad. Als ik het goed begrijp is die nu gevaarlijker (want veel sneller te nemen) geworden? :winkie: :bier:
Ja dat is m, die was al eerder opgevallen en hier gemeld.
De ruigheid is weg er is idd nog wel op dat stukje onderaf uitloop marmotten bak wat STS aangaf.
Is er al voortgang bij herstel Leersum eigenlijk of is het nog een mikado bos.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

38x10 schreef: ma 17 januari 2022, 16:01
dubbelop schreef: ma 17 januari 2022, 14:31 Ja. Noin bedoelde de bocht na de Tarzanbocht in het stuk boven Het Berghuis. Die bocht (ligt voor 'Son of Tarzan') was altijd een offcamberrommelbocht. Die heeft nu negatieve offcamber :D
Ah, is dat de bocht die we hier rond 4:00 nemen?
https://www.youtube.com/watch?v=g0axpy3OudM&t=186s

Dat was altijd wel een lastig bochtje om met snelheid te nemen inderdaad. Als ik het goed begrijp is die nu gevaarlijker (want veel sneller te nemen) geworden? :winkie: :bier:
Dat is de bocht die ik bedoelde ja. off camber is er eigenlijk een een te groot woord voor, maar je moest daar in ieder geval een beetje je best doen, zeker als je wat snelheid had.
dubbelop schreef: ma 17 januari 2022, 13:27 Deze vraag was nog onbeantwoord. Ja, het is met opzet dat deze off-camber bocht is vervangen. De nieuwe bocht is veel beter houdbaar (zeker als het om de waterafvoer gaat) en tegelijk door de constructie minder interessant - of spannend voor wie niet wist wat er kwam :tong. Je moet wel eens keuzes maken ..............
Ik realizeer dat dit wederom negatief over zal komen, maar dit soort keuzes maken het mountainbiken in Nederland steeds saaier en eentoniger :(. Moeten nu echt *alle* bochten kombochten worden... ? Keer op keer komt er hier op het forum de roep om meer technische passages terug. Ik snap best dat het niet zomaar kan om rockgardens, drops, en andere technisch interessante dingen te bouwen in het bos, maar dan zou ik ook zeggen, doe dan ook je uiterste best om dat kleine beetje uitdaging wat er hier en daar is te behouden. Door dit soort keuzes vind ik statements als "ja wij zouden ook wel willen dat het technischer kan/maar het mag niet" niet erg geloofwaardig overkomen (dat; of de bouwers hebben geen goed idee waar de uitdaging zit). Wat betreft water afvoer, was dat daar zo'n issue dan? Ik kom regelmatig op Amerongen, maar kan me niet echt heugen dat ik daar vaak door de modder moest. Wederom, ik snap dat kombochten minder werk zijn, maar waar houd het op? het hele parcours asfalteren is uiteindelijk vast ook onderhoudsvriendelijk.....

Ongetwijfeld dat ik met bovenstaande opmerkingen mensen op hun tenten getrapt heb. Mijn excuses daarvoor. Ik waardeer de tijd, en moeite die de trailcrew steekt in het bouwen en onderhouden van de routes. Daarvoor alle dank en lof. Dat neemt niet weg dat er soms keuzes gemaakt die niet iedereen kan waarderen. Hopelijk is/blijft er ruimte om ook kritische reacties aan te horen (en daar dan hopelijk in de toekomst wat mee te doen).
Gebruikersavatar
Wayne77
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 22:16
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF7 2022

38x10 schreef: ma 17 januari 2022, 16:01
Ah, is dat de bocht die we hier rond 4:00 nemen?
https://www.youtube.com/watch?v=g0axpy3OudM&t=186s

Zat net jullie geweldige filmpje te kijken..... En mijn favoriete HS komt ook voorbij...... ook de plek waar gisteren dat afschuwelijke ongeluk is gebeurd. En ineens begrijp ik, denk ik, waarom die persoon gisteren is gevallen.

Bij 8:12 ga je over 2 kleine bultjes. Wanneer je met een aardig vaartje over de 1e heen gaat, is er een redelijke kans, wanneer je de klap niet lekker opvangt, dat je gelanceerd wordt (over the bar). Als ik even terug ga, hoe die persoon erbij lag, is dit denk ik de oorzaak van het ongeval.

Wellicht dat de trailcrew dit eerste bultje wat "vriendelijker" kan maken?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Noin schreef: di 18 januari 2022, 00:01Ik realizeer dat dit wederom negatief over zal komen, maar dit soort keuzes maken het mountainbiken in Nederland steeds saaier en eentoniger :(. Moeten nu echt *alle* bochten kombochten worden... ? Keer op keer komt er hier op het forum de roep om meer technische passages terug. Ik snap best dat het niet zomaar kan om rockgardens, drops, en andere technisch interessante dingen te bouwen in het bos, maar dan zou ik ook zeggen, doe dan ook je uiterste best om dat kleine beetje uitdaging wat er hier en daar is te behouden. Door dit soort keuzes vind ik statements als "ja wij zouden ook wel willen dat het technischer kan/maar het mag niet" niet erg geloofwaardig overkomen (dat; of de bouwers hebben geen goed idee waar de uitdaging zit). Wat betreft water afvoer, was dat daar zo'n issue dan? Ik kom regelmatig op Amerongen, maar kan me niet echt heugen dat ik daar vaak door de modder moest. Wederom, ik snap dat kombochten minder werk zijn, maar waar houd het op? het hele parcours asfalteren is uiteindelijk vast ook onderhoudsvriendelijk.....

Ongetwijfeld dat ik met bovenstaande opmerkingen mensen op hun tenten getrapt heb. Mijn excuses daarvoor. Ik waardeer de tijd, en moeite die de trailcrew steekt in het bouwen en onderhouden van de routes. Daarvoor alle dank en lof. Dat neemt niet weg dat er soms keuzes gemaakt die niet iedereen kan waarderen. Hopelijk is/blijft er ruimte om ook kritische reacties aan te horen (en daar dan hopelijk in de toekomst wat mee te doen).
Je wens is ook de wens van de meeste vrijwilligers. Deze zin uit je verhaal dekt de lading waarom we ook andere keuzes maken (naast de beperkingen van de terreinbeheerders):
"doe dan ook je uiterste best "

Wij doen ons uiterste best en meer dan dat! De gebruikers ,wensen, verlangen en eisen alleen maar. Meer meer meer. Graag meer handbuild wordt er dan geroepen. Dat kleine stukje heeft meerdere weken van mijn leven gekost en vergt veel onderhoud. Of we dat eventjes uit willen breiden voor die wensende, verlangende en eisende gebruikers. Graag die off camber stukken behouden! Ga jij daar het onderhoud van doen dan? Je zal je bij onze keuzes neer moeten leggen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Wayne77 schreef: di 18 januari 2022, 00:10 Zat net jullie geweldige filmpje te kijken..... En mijn favoriete HS komt ook voorbij...... ook de plek waar gisteren dat afschuwelijke ongeluk is gebeurd. En ineens begrijp ik, denk ik, waarom die persoon gisteren is gevallen.

Bij 8:12 ga je over 2 kleine bultjes. Wanneer je met een aardig vaartje over de 1e heen gaat, is er een redelijke kans, wanneer je de klap niet lekker opvangt, dat je gelanceerd wordt (over the bar). Als ik even terug ga, hoe die persoon erbij lag, is dit denk ik de oorzaak van het ongeval.

Wellicht dat de trailcrew dit eerste bultje wat "vriendelijker" kan maken?
Dank voor je compliment. Dat stukje is mss wel het leukste deel van HS. Niets aan doen SVP. Je ziet op het filmpje dat junior daar iets te enthousiast is en er links bijna naast vliegt. Toch is er geen moment dat ik denk "gevaarlijk, dat ging maar net goed". De volgende keren landde hij wel netjes middenop (en ik heb wel heftigere near crashes, en full crashes van hem meegemaakt)

Ik begrijp de impact van die crash heel goed, maar MTB'en is niet geheel zonder risico en deze persoon had gewoon veel pech denk ik. Je kunt nou eenmaal niet alle risico uitsluiten (of nou ja, het kan wel, maar het biken gaat er niet leuker op worden)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

bouwpakket schreef: di 18 januari 2022, 00:35
Noin schreef: di 18 januari 2022, 00:01Ik realizeer dat dit wederom negatief over zal komen, maar dit soort keuzes maken het mountainbiken in Nederland steeds saaier en eentoniger :(. Moeten nu echt *alle* bochten kombochten worden... ? Keer op keer komt er hier op het forum de roep om meer technische passages terug. Ik snap best dat het niet zomaar kan om rockgardens, drops, en andere technisch interessante dingen te bouwen in het bos, maar dan zou ik ook zeggen, doe dan ook je uiterste best om dat kleine beetje uitdaging wat er hier en daar is te behouden. Door dit soort keuzes vind ik statements als "ja wij zouden ook wel willen dat het technischer kan/maar het mag niet" niet erg geloofwaardig overkomen (dat; of de bouwers hebben geen goed idee waar de uitdaging zit). Wat betreft water afvoer, was dat daar zo'n issue dan? Ik kom regelmatig op Amerongen, maar kan me niet echt heugen dat ik daar vaak door de modder moest. Wederom, ik snap dat kombochten minder werk zijn, maar waar houd het op? het hele parcours asfalteren is uiteindelijk vast ook onderhoudsvriendelijk.....

Ongetwijfeld dat ik met bovenstaande opmerkingen mensen op hun tenten getrapt heb. Mijn excuses daarvoor. Ik waardeer de tijd, en moeite die de trailcrew steekt in het bouwen en onderhouden van de routes. Daarvoor alle dank en lof. Dat neemt niet weg dat er soms keuzes gemaakt die niet iedereen kan waarderen. Hopelijk is/blijft er ruimte om ook kritische reacties aan te horen (en daar dan hopelijk in de toekomst wat mee te doen).
Je wens is ook de wens van de meeste vrijwilligers. Deze zin uit je verhaal dekt de lading waarom we ook andere keuzes maken (naast de beperkingen van de terreinbeheerders):
"doe dan ook je uiterste best "

Wij doen ons uiterste best en meer dan dat! De gebruikers ,wensen, verlangen en eisen alleen maar. Meer meer meer. Graag meer handbuild wordt er dan geroepen. Dat kleine stukje heeft meerdere weken van mijn leven gekost en vergt veel onderhoud. Of we dat eventjes uit willen breiden voor die wensende, verlangende en eisende gebruikers. Graag die off camber stukken behouden! Ga jij daar het onderhoud van doen dan? Je zal je bij onze keuzes neer moeten leggen.
Daar komt bij dat deze specifieke bocht met nat weer juist wel nat en modderig wordt, waardoor de bocht steeds wijder wordt/werd.
Als dat nu opgelost is, is dat prima :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Op Bergschenhoek liggen veel offcamberbochten met de afwatering naar buiten. Soms aan de buitenkant gestut door een balk. Waarschijnlijk omdat je van kattengrit wat lastig kombochten maakt, maar ‘t werkt goed. En je leert wél sturen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Voor liefhebbers van technische trails, ik lees net dat er vlak over de grens in april een legale “enduro “ route open gaat.
10 afdaling met gradatie groen - zwart, 30km en 1000hm.
Denk dat daar nog wel wat off camber stukken te vinden zijn.

Ik ben ook geen liefhebber van alleen maar kombochten.
Maar als de beheerders en vrijwilligers dit zo willen wie ben ik dan, ik kom er slechts paar keer per jaar fietsen.
Gelukkig is Leersum nog redelijk kombocht vrij, (alleen jammer dat daar het mooiste stuk gesloten is vanwege de storm)
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Noin schreef: di 18 januari 2022, 00:01 Wat betreft water afvoer, was dat daar zo'n issue dan? Ik kom regelmatig op Amerongen, maar kan me niet echt heugen dat ik daar vaak door de modder moest. Wederom, ik snap dat kombochten minder werk zijn, maar waar houd het op? het hele parcours asfalteren is uiteindelijk vast ook onderhoudsvriendelijk.....

Ongetwijfeld dat ik met bovenstaande opmerkingen mensen op hun tenten getrapt heb. Mijn excuses daarvoor. Ik waardeer de tijd, en moeite die de trailcrew steekt in het bouwen en onderhouden van de routes. Daarvoor alle dank en lof. Dat neemt niet weg dat er soms keuzes gemaakt die niet iedereen kan waarderen. Hopelijk is/blijft er ruimte om ook kritische reacties aan te horen (en daar dan hopelijk in de toekomst wat mee te doen).
Ben je wel eens op Amerongen 1.0 geweest? Daar kon je genoeg modder vinden. Daarom leggen we de paden schuin aan. Dat je weinig modder gezien hebt is omdat we daar met onze klussen op focussen.

De route Zeist was in eerste instantie vrijwel plat aangelegd. Daar hebben we met de hand door de jaren heen de paden schuin gelegd. Met als gevolg veel betere waterafvoer en veel minder bagger. En we hebben op heel veel plaatsen geprobeerd off camber bochten aan te leggen en te behouden, maar door het fietsen wordt er binnen no time een dijkje gevormd. Het water wordt niet meer afgevoerd en het wordt bagger.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Singletrack Sundays schreef: di 18 januari 2022, 09:22Voor liefhebbers van technische trails, ik lees net dat er vlak over de grens in april een legale “enduro “ route open gaat.
1. Nu is het allemaal relatief maar net over de grens, is vanuit Utrecht en omgeving nog steeds niet naast de deur om het echt als een direct alternatief kunt beschouwen. Voor de liefhebbers heb ik overigens ook gehoord dat je in de Vogezen en Alpen veel kunt vinden :bier:

2. Van Amerongen naar dat (tenminste zwart, waarvan eigenlijk de makkelijkere stukken getoond werden) is een wereld van verschil. Als je je weekend niet al besteed aan het opzoeken van trails die voor BEC gebruikt werden, dan zijn er veel goede redenen om eerst naar de buurgemeente - vanaf Utrecht gerekend tenminste - te gaan: Spa.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

cheeta schreef: di 18 januari 2022, 10:28
Singletrack Sundays schreef: di 18 januari 2022, 09:22Voor liefhebbers van technische trails, ik lees net dat er vlak over de grens in april een legale “enduro “ route open gaat.
1. Nu is het allemaal relatief maar net over de grens, is vanuit Utrecht en omgeving nog steeds niet naast de deur om het echt als een direct alternatief kunt beschouwen. Voor de liefhebbers heb ik overigens ook gehoord dat je in de Vogezen en Alpen veel kunt vinden :bier:

2. Van Amerongen naar dat (tenminste zwart, waarvan eigenlijk de makkelijkere stukken getoond werden) is een wereld van verschil. Als je je weekend niet al besteed aan het opzoeken van trails die voor BEC gebruikt werden, dan zijn er veel goede redenen om eerst naar de buurgemeente - vanaf Utrecht gerekend tenminste - te gaan: Spa.
Het is idd niet echt om de hoek, maar tussen Esneux* en Amerongen zijn nog genoeg andere routes te vinden waar je wat meer techniek te vinden is, zelf paar kilometer verderop bij kwintelooijen of Lunteren.

* ze gaan de Trails van BEC (vroeger easyphone enduro?) gebruiken voor een vaste legale route bij Esneux.
geloof zelfs dat dat op meer plekken in de Ardennen gaat gebeuren.
Have fun!
Rinse.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En van Amerongen naar Spa is ook al een wereld van verschil. Off-camber en modder zat, daar. Niet voor iedereen, ook al denken velen van wel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Als je modder had gewild dicht bij huis, dan was Hoge Vuursche de place to be tijdens de kerstvakantie. Zo veel blubber dat het een mudrun werd met de fiets aan de hand
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Singletrack Sundays schreef: di 18 januari 2022, 10:45*ze gaan de Trails van BEC (vroeger easyphone enduro?)
Verre van... Easyphone (= Patric Maes enduro cup) is zeer laagdrempelig, BEC is ongeveer het moeilijkste wat Belgie te bieden heeft...

Het eerste is ooit in Esneux gereden en dat wordt deels gebruikt (het aanzienlijk moeilijkere deel is recenter aangelegd), BEC kan ik me niet herinneren. Remouchamps waar nog wat gaande zou zijn en Bouillon waar 3 trails gerealiseerd zijn (ofschoon maar 1 een variatie op is) zijn wel BEC.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie