NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

suravida schreef: do 5 december 2019, 17:29Uiteraard is de UHR geen bikepark, maar dat lijkt een groot deel van de gebruikers niet door te hebben. De fietsen en kleding van de bikers die ik op de Bergweg zie (in de winter iets minder dan de rest van het jaar) lijken wel heel erg op wat ik bovenaan de lift in Livigno zie. (Full on DH fietsen uiteraard uitgezonderd, maar die raken ook daar in de minderheid)
Misschien snel een verbod voor fullface en protector jackets invoeren voor het te laat is...

Voorbeeld uit het aangrenzende Graubuenden:
These mountain railways do not transport downhill bikes (more than 180 mm suspension deflection). Moreover jackets with protectors and integral helmets are prohibited. Allowed are knee and elbow pads.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik persoonlijk heb geen probleem met endurorijders die afdalingen meerdere keren achterelkaar rijden.
Zolang ze maar niet in de weg staan/rijden.

Overigens ben ik ze zelf nog nooit tegengekomen in zo'n setting, maar ik ben er dit jaar ook niet zo vaak meer geweest.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik ben steeds langs de route lage vuursche bezig, en zelfs daar vond iemand het blijkbaar om met full body armour incl. full face rond te rijden :bier:
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@Cheeta: Veiligheid voor alles, zullen we maar zeggen. In feite fietst er van alles op de UHR: Van helmlozen met spijkerbroek oid tot wat jij zegt “full body protection”. Die laatste zijn natuurlijk op zoek naar het bike-park.........

@Rayb81: Inderdaad ook geen moeite met rijders in zo’n setting. Ik heb liever zo iemand dan voor me rijden, kan ik er misschien nog wat van leren dan dat iemand in mijn nek zit te hijgen omdat ik te langzaam ga :winkie:

Verder mooi aantal routes in aanbouw, wordt lastig kiezen straks. Luxe probleem, dat was pakweg 5 jaar toch heel anders. In dat opzicht een dikke :-q aan diegene die er voor gezorgd hebben dat het besef van reguleren ipv verbieden beter werkt.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fred (mtb-sport) schreef: vr 6 december 2019, 11:02 Die laatste zijn natuurlijk op zoek naar het bike-park.........
Het gerucht gaat dat er ergens tussen de routes HG en Amerongen een lift is...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Lars TB schreef: vr 6 december 2019, 13:11 Het gerucht gaat dat er ergens tussen de routes HG en Amerongen een lift is...
Dat klopt! In het lokale bejaardentehuis is een lift
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Linc schreef: do 5 december 2019, 16:48
38x10 schreef: do 5 december 2019, 16:16 En ondertussen heeft niemand mij nog kunnen uitleggen wanneer een trail ophoudt met een mtbroute te zijn en verworden is tot een bikepark :~

En wat er nou precies zo erg is aan een bikepark (trailpark is een betere naam denk ik) en waar precies de terreineigenaren niet op zitten te wachten.

Deze eenvoudige ziel probeert gewoon een beetje meer gevoel te krijgen over de overwegingen die er spelen..
Hier een definitie van google, hopelijk heb je er wat aan:

WHAT IS A BIKEPARK? A bike park is a piece of land specifically designed for off-road or mountain biking. Bike parks can be built in small urban areas areas, public lands or integrated with trail systems. A bike park may include skills courses, pump tracks, jumps, trails and features.

Aangezien de UHR er niet alleen voor Mountainbikers is, maar ook voor wandelaars, ruiters, wilde dieren, etc. is, kan je dus niet opeens een heel gebeid afzetten voor alleen jou als Mountainbiker.

Volgens mij is al 100 keer verteld wat de overwegingen zijn. De terrein eigenaar wil het niet hebben en die bepaald. Als blijkt dat mensen toch koppig zijn en denken ik doe het lekker toch, krijg je uiteindelijk dat er gewoon een hek komt of iets dergelijks a la dit, wat dus tussen Soest en Lage Vuursche is gebeurd:

Afbeelding

En dan kan je dus helemaal niet meer de route fietsen. Met andere woorden wees blij met wat je hebt en houdt je aan de regels. Opbouwende kritiek met verbeteringen zijn vast altijd welkom, maar snap wanneer iets niet kan.
Jemig, wat een hekwerk.
Op de UHR wordt alles duchtig aangepakt. Daarom liggen er ook zoveel fantastische flowtrails waar de rest van het land jaloers op mag zijn. Maar dan ook een 'fantastisch' hekwerk waar we dan weer, uhhhhh, minder jaloers op kunnen zijn.
Ik zou de UHR een 'trailhub' noemen. Een verzameling MTB routes die aan elkaar geknoopt zijn, je stapt zo van de een over op de ander.
Het is wel een grote 'flow-bubbel', het heeft wat minder te maken met 'puur' cross country. Met dat laatste bedoel ik gewoon fietsen waar je wil en dat moeten meesteren wat je tegenkomt. Dus met veel meer natuurlijke obstakels, niet-geeffende ondergrond of bochten. Wortelen, stenen, geulen, bomen, steile hellingen, etc.
Maar goed, het is zo druk in centraal Nl, rond de UHR, dat we blij mogen zijn dat dit alles daar überhaupt mogelijk is en mag. De terreineigenaren willen geen grotere uitdagingen ivm kans op ongelukken en aansprakelijkheidskwesties, so be it. En als er absolute beginners rondrijden en full army rijders (geen idee overigens waarvoor dat nodig zou zijn daar :winkie: ), dan moeten de routes voor iedereen toegankelijk en veilig zijn.

Ik rijd dan weer wat vrijer rond in Zuid-L, en ik doe het met dit soort hekwerken: categorie lief en schattig. 'Stegelkes', noemen we ze:
Afbeelding
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Shuttle service langs bergweg omhoog, mag dat?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

funride schreef: vr 6 december 2019, 13:45 Shuttle service langs bergweg omhoog, mag dat?
Alleen met deze:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@ Aurelius: Dat hekwerk is geen UHR dingetje, maar geplaatst tussen Soest en Lage Vuursche omdat de eigenaar van het perceel geen fietsers meer wenst over de brede gravelweg die al "eeuwen" werd gebruikt. Maar valt eigenlijk buiten dit topic evenals bikepark.....

Laten we het onderhand maar weer hebben over de toestand van de trails met dit "mooie" weer, kunnen we weer aantal pagina's vooruit :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Fred (mtb-sport) schreef: vr 6 december 2019, 14:04 @ Aurelius: Dat hekwerk is geen UHR dingetje, maar geplaatst tussen Soest en Lage Vuursche omdat de eigenaar van het perceel geen fietsers meer wenst over de brede gravelweg die al "eeuwen" werd gebruikt. Maar valt eigenlijk buiten dit topic evenals bikepark.....

Laten we het onderhand maar weer hebben over de toestand van de trails met dit "mooie" weer, kunnen we weer aantal pagina's vooruit :winkie:
I know, @Fred.
Hoe is de toestand daar met alle (komende) regen? 'Hier' is het 'pratsj'... kleverige kleiige modder. Yuk!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

aurelius schreef: vr 6 december 2019, 15:21
Fred (mtb-sport) schreef: vr 6 december 2019, 14:04 @ Aurelius: Dat hekwerk is geen UHR dingetje, maar geplaatst tussen Soest en Lage Vuursche omdat de eigenaar van het perceel geen fietsers meer wenst over de brede gravelweg die al "eeuwen" werd gebruikt. Maar valt eigenlijk buiten dit topic evenals bikepark.....

Laten we het onderhand maar weer hebben over de toestand van de trails met dit "mooie" weer, kunnen we weer aantal pagina's vooruit :winkie:
I know, @Fred.
Hoe is de toestand daar met alle (komende) regen? 'Hier' is het 'pratsj'... kleverige kleiige modder. Yuk!
Ik kom eraan Aurelius :-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

aurelius schreef: vr 6 december 2019, 15:21Hoe is de toestand daar met alle (komende) regen? 'Hier' is het 'pratsj'... kleverige kleiige modder. Yuk!
Van achter het (dubbel)glas met iPad op schoot ziet het er nat uit. Dus eea heeft deze jongen redelijk goed uitgekiend........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lars TB schreef: vr 6 december 2019, 13:11
Fred (mtb-sport) schreef: vr 6 december 2019, 11:02 Die laatste zijn natuurlijk op zoek naar het bike-park.........
Het gerucht gaat dat er ergens tussen de routes HG en Amerongen een lift is...
Die lift heet de Bergweg, de Amerongseberg op 😅
Heerlijke klim trouwens.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bouwpakket schreef: vr 6 december 2019, 15:28
aurelius schreef: vr 6 december 2019, 15:21

I know, @Fred.
Hoe is de toestand daar met alle (komende) regen? 'Hier' is het 'pratsj'... kleverige kleiige modder. Yuk!
Ik kom eraan Aurelius :-q
Wandelschoenen met noppen niet vergeten :winkie: !!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie