MTB track in Bentwoud?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Renzolw
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 22:42

Tussen Zoetermeer en Waddinxveen is de laatste jaren een mooi nieuw natuur/recreatiegebied ontwikkeld. Voor veel gebruikers al geschikt: natuurliefhebbers, wandelaars, hardlopers, fietsers, wielrenners. Alleen nog niet voor ons MTB'ers. Terwijl er nog veel ruimte over is.

Ik ken de projectleider van het Bentwoud ontwikkelingsproject van de PZH. Vandaag sprak ik hem en vroeg hem naar de plannen voor een MTB-track in het Bentwoud. Die waren er ooit wel, maar zijn nu nog niet erg concreet (hoge kosten en geen contacten met wielerverenigingen). Maar als er MTB- of wielerverenigingen zijn die zich in willen zetten bij de ontwikkeling en het onderhoud, dan liggen er mogelijk kansen. Hij vertelde me dat er al eens contact is geweest met Patrick Jansen van Track & Trails. Hij is bereid te bemiddelen tussen Provincie en Staatsbosbeheer.

Ik zou me graag in willen zetten hiervoor. Maar kan dat niet alleen. Daarom: zijn er mensen of clubs rondom het Bentwoud (Zoetermeer, Alphen, Boskoop, Hazerswoude, Benthuizen, Moerkapelle, Waddinxveen, ...) die zich hiervoor hard willen maken? Zodat we in de toekomst een mooi rondje Bergschenhoek-Zoetermeer-Bentwoud kunnen maken...

Renzo
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Denk dat TV Zoetermeer '77 de dichtstbijzijnde vereniging is met een MTB tak. Misschien hen eens mailen?

Ben je trouwens niet bang dat het daar in de winter 1 grote modderbende wordt? Kan me van afgelopen winter nog herinneren dat de hond het prachtig vond daar, maar mijn schoenen wat minder :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Een oud topic misschien maar toch vraag ik me af of hier nog meer mensen zitten in deze omgeving. Ik woon zelf in Waddinxveen maar er is hier geen bal te beleven op mtb gebied.
Als je op de kaart kijkt bij mtbroutes.nl dan zie je precies een overal stippen van routes maar een heel gat valt er in dit gebied.. er is gewoon niets.. Ja Bergschehoek en Zoetermeer maar dat vind ik net even te ver soms om "even" heen te fietsen doordeweeks.

Je hebt hier natuurlijk geen bossen.. ja aangelegd zoals het Bentwoud.. Het Weegje.. het Gouwebos..Winterdijk is wel leuk.. en de geluidswal is ook wel geinig.. maar dat is eigenlijk allemaal voetpad.. en op wat stukjes na behoorlijk vlak.. en loslopende honden enz..
Er zou toch iets te maken moeten zijn hier in deze omgeving?..
Een soort van polder route ofzo.. 8)
Galibier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 00:40

Ik heb me inderdaad verbaasd dat er in die regio geen enkele MTB route te vinden is. Het Bentwoud is aangelegd voor extensieve recreatie. Een MTB-route past daar perfect in. En er moeten toch wel enthousiaste bikers in die omgeving wonen?
Er moet inderdaad een groep zijn die zich actief met ontwerp, aanleg en onderhoud bezig wil houden. Uit eigen ervaring (Broekpolder Vlaardingen) weet ik dat dat niet perse een vereniging hoeft te zijn. Het kan ook een groep enthousiaste bikers zijn die het leuk vindt om zich hiervoor in te zetten.
Aandachtspunt in het Bentwoud is wel de natte ondergrond. In de Broekpolder is dat ook een probleem. De track is daar direct op maaiveld aangelegd en het blijft een terugkerend probleem dat water op de track blijft staan omdat je geen natuurlijke afwatering kunt realiseren. Tip: zorg ervoor dat er eerst een soort taludje wordt aangelegd dat een tijdje kan inklinken en dat daarop vervolgens pas de repac track wordt aangelegd.
Daarnaast is het van belang om de route aantrekkelijk te maken in zo'n vlak gebied. In Spijkenisse hebben ze dat ook geprobeerd, maar dat is toch niet helemaal gelukt naar mijn mening. Aan de andere kant: Als de basis er ligt kun je wellicht later nog zaken toevoegen. Echter heuvels moet je direct aanbrengen, want grondverzet is later nauwelijks meer mogelijk.
Op dit moment wordt het inpassingsplan van de Verlengde Bentwoudlaan gepresenteerd (woe 23 augustus) die door het Bentwoudgebied gaat. De aanleg van die weg biedt zeker aanknopingspunten om een MTB-route te ontwikkelen. Met de aanleg van de weg is namelijk grondverplaatsing nodig en dan zou je direct de grond voor de MTB-route kunnen aanbrengen. Bovendien schijnt er een groot grondlichaam te worden aangelegd. Van het hoogteverschil zou een MTB-route dankbaar gebruik kunnen maken.
filo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 september 2020, 19:33

Hier, in het kwaliteitskader document voor het Bentwoud uit 2016 staat zelfs al een track in het Bentwoud ingetekend:

http://www.zuid-holland.nl/publish/page ... ntwoud.pdf

Weet iemand of er nog ontwikkelingen zijn?
no99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 10 oktober 2010, 09:30

Mooie kans lijkt mij. Er ontbreken hier in de regio goede singletracks naar voorbeeld Zeewolde, Sleen, etc. . Routes die niet direct conditioneel moordend zijn maar technisch interesssant, mooie flows, korte bochtjes en leuke features kent. Een route waar iedereen van beginner tot tijdfanatiekeling los kan. Ik wil mij graag inzetten als er een stichting gevormd kan worden om dit te realiseren.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Niet al te lang geleden heb ik eens gevraagd of het mogelijk was om een MTB track te creëren in het Bentwoud.

Het antwoord wat ik toen kreeg was, kom met een plan, mensen en geld..

dan zijn we nu al met 2 mensen :-q

Bentwoud is natuurlijk op 2 punten na zo plat als een dubbeltje, dus het zal eerder ATB dan MTB zijn. Maar bij gebrek aan route's hier geen punt.

Maar pumptrack tussen de bomen, hier en daar door een greppel zoals je dat in de uithof op 1 punt hebt, of een soort van northshore zoals je die in Zuid-laren hebt, maar dan over de slootjes en je bent al een heel eind. Wellicht kan het Gouwebos er ook nog bij betrokken worden.


Wat betreft mensen en plan.. Er zitten vlak bij Bentwoud twee actieve atletiek verenigingen (Boskoop en Waddinxveen) Die houden altijd een crosscompetitie in het najaar. Stel nou dat je daarmee samenwerkt.. Zeker nu dat Trailrunnen meer in opkomst is. Ik geloof wel in een SharedSpace principe. Zolang je daar maar duidelijk over bent. Hondenclub erbij zodat ze traildogs kunnen trainen..

nou nog geld :lol:
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Klinkt meer als kwantiteit dan kwaliteit... Qua mountainbiken dan. Misschien leuk als je gravelracer bent, maar met hetzelfde geld kan je beter in het nabijgelegen Zoetermeer een kwaliteitsimpuls aan de route daar geven.
Downhill is geen grapje
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

tja.. daarmee kom je in een discussie terecht die hier al op andere plaatsen ook gevoerd wordt, maar ik bekijk dat met enige nuance.

Zoetermeer is voor een hele grote groep mensen gewoon veel te technisch, hier in het gezin bijvoorbeeld zijn er die daar echt niks aan vinden, maar wel heel blij worden van Austerlitz, de kinderroute Ede, de Uithof of Zuid Laren. En ik weet dat zij niet de enige zijn. vanuit de ogen van die is kwaliteit een ander begrip dan vanuit jouw ogen bezien denk ik. Familievriendelijke routes (vergelijkbaar met de uithof maar dan met wat andere elementen) zijn wat mij betreft van harte welkom, waar dat type rijder niet het gevoel heeft iedereen in de weg te rijden. Het Bentwoud biedt daar echt wel mogelijkheden toe. Zo is er dan voor ieder wat wils, ook in deze regio.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Voor zover ik weet zijn er in Zoetermeer ook plannen voor een kinderroute.
En volgens mij staan ze daar best open voor eigen inbreng etc. Als je een goed idee hebt voor de route kun je die altijd voorleggen en als vrijwilliger helpen om die tot een realiteit te maken.
https://www.facebook.com/groups/2117207658397228
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Zoetermeer heeft al een route, indd éen in het Bentwoud maken is een goed plan. :-q

Persoonlijk vind ik Z'meer nét ff te ver van mijn huis voor ff tussendoor.. ben vaak aardig kapot na een werkdag.. het Bentwoud is bijv. wel te doen.
Zal voor meer mensen zo zijn lijkt me.
no99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 10 oktober 2010, 09:30

Ik ben het met @Poldertoerist eens waar het de kwaliteit interpretatie betreft. We hebben een prachtig technisch parcours maar dat spreekt niet iedereen aan.

Gezien ik met longproblemen te maken heb loop ik snel tegen beperkingen aan qua conditie. Daarmee is het technische aspect snel onderhevig aan boven naar zuurstof happen na weer een powerklim en daarmee is de lol er vlot vanaf. Ook met mijn tien jaar oude zoon zou ik hier niet vlot naartoe gaan. Voor Bergschenhoek, Noordwijk etc gaat dezelfde vlieger op en daarmee is voor mensen die dit wel aanspreekt in aanbod prima voorzien in de regio.

Op routes als sleen, zeewolde en zeist kan ik mij technisch uitdagend door het bos gooien, zonder mn longen te beschadigen aan mijn conditie werken en heb ik onde aan de streep veel meer plezier in deze hobby. Een beginner kan daar eveneens laagdrempelig terecht, zonder dat het voor de gevorderde per definitie van de lol weg neemt.

De wijk en woudenroute is conditioneel minder zwaar ondanks de afstand maar daar valt technisch weer weinig te halen.

Een route die gericht is op snelle singletrack met korte draaitjes, technische elementen en heuveltjes zou een prachtige aanvulling op het aanbod zijn. Zeker als de elementen op de route in verschillende moeilijkheden aangeboden worden. Dit biedt andere kwaliteiten maar ik zou niet weten waarom dit mindere kwaliteit zou zijn. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.

Door de ligging bedient het ook nog andere gemeenten. Het is ook denkbaar om een rondje te ontwikkelen om de drie parcours te verbinden.
filo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 september 2020, 19:33

Ik heb met mijn zoon ook de kinderroute in Ede gedaan, helemaal top! Zoetermeer heeft al een prachtig technisch track, dus juist een toegangkelijke kinderroute zou een prachtige aanvulling zijn, passend bij de (vlakke) aard van het Bentwoud en ook een breed publiek aantrekken met van die grote woonwijken in de buurt. Zo een kinderroute is echt niet kinderachtig, maar is net iets toegankelijker en heeft vooral als regel dat de volwassenen voorrang geven aan de kinderen en het dus wat minder gevaarlijk voor kinderen is.

Voor geinteresseerden heb ik hier een groep aangemaakt speciaal voor een Mountainbikebaan in het Bentwoud:
https://www.facebook.com/Mountainbikeba ... 687938214/

Meld je aan als je mee wil denken.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mooi initiatief!
In Gelderland was er onlangs een best riante subsidieregeling voor een pumptrack. Misschien is dat in ZH ook wel te regelen.

https://www.gelderland.nl/Nieuwsoverzic ... 0van%20VWS.
no99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 10 oktober 2010, 09:30

Vanuit het enthousiasme om een singletrail te realiseren door het Bentwoud, hebben we gisteren met een aantal forumleden bijeen gezeten. Het was een leuke en productieve bijeenkomst waaruit bleek dat we een gedeelde visie en heel veel zin om aan de slag te gaan hebben.

In het kort is de wens om in het Bentwoud een hoogwaardige maar ook toegankelijke route te realiseren. Hierin is ook voorzien in de oorspronkelijke plannen van het Bentwoud. Wij zien een route voor ons, waar beginnende mountainbikers en gezinnen laagdrempelig kunnen opstappen maar ook genoeg uitdaging en vermaak te vinden is voor de ervaren fietser. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan keuzes/variaties gedurende de route om technische elementen met verschillende gradaties in moeilijkheid te overwinnen.

Er worden de afgelopen jaren steeds meer routes in Nederland gerealiseerd, die hieraan voldoen en wij willen daarop verder bouwen. Door de ligging tussen de parcours in Bergschenhoek en Zoetermeer kan een route met een heel andere karakter een mooie aanvulling op en misschien zelfs nieuwe verbinding met het bestaande aanbod bieden.

Voorlopig zitten we nog in een voorstadium, waarbij we gaan onderzoeken wat er al is, wat mogelijk is en wat de ideeën van de verschillende betrokkenen en belanghebbenden zijn. De komende twee weken gaan wij contact leggen met o.a. Staatsbosbeheer, de aangrenzende gemeenten en de provincie.

We houden wij jullie via dit topic en beperkt via enkele Social Media (hierover later meer) op de hoogte. Zodra wij inzicht hebben in de haalbaarheid van dit plan, willen wij het initiatief in een meer officiële vorm (stichting/vereniging) gieten, zoeken naar de nodige expertise en zullen we meer mensen betrekken in het realiseren ervan.

Er zullen honderd ideeën, voorkeuren en visies bestaan op hoe deze route zou moeten worden. Dit is van onschatbare waarde in een later stadium… Zover zijn we alleen nog lang niet.

We houden jullie op de hoogte.
Plaats reactie