nightbiken waar mag het?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Gebbetje schreef:Nou nou nou, niet zo van dat benauwde. Je mag dit niet en je mag dat niet...bladiebladiebla. Zolang er mensen met een vergunning op zak legaal s'morgens vroeg en laat in de middag in het donker dieren aan flarden mogen schieten fiets ik gewoon daar en wanneer ik dat wil. Zolang er nog door de scouting georganiseerde fakkeltochten in het donker in de bossen plaatsvinden fiets ik gewoon daar en wanneer ik wil. Zolang er nog complete stukken bos worden gerooid voor een handjevol op stervens na dooie golfers fiets ik gewoon daar en wanneer ik wil. En nou kappen met dit gezeik, ketting smeren en op de fiets mensen!

Genoemde voorbeelden zijn ook wel uitersten.
Ben zelf lid van Scouting, en wij dienen altijd een vergunning aan te vragen, daarnaast hebben wij nauw contact met de boswachters.

Tevens hebben jagers een heel strikt beleid wat betreft het schieten van dieren, afhankelijk van oppervlakte gebied en de telling. Het is niet zomaar schieten wat je schieten kan.

Misschien wat kortzichtig om het zo te stellen.

Wat betreft je vraag biken in het donker is af te raden, zoals de opengesteld bordjes aangegeven is het betreden toegestaan tussen zonsopgang en zonsondergang, dit is beter voor het behoud van de flora en fauna, reewild graast in de schemer en zullen schrikken van het licht wat je bij je draagt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

--
Laatst gewijzigd door bert l. op di 6 december 2016, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Gebbetje schreef:Nou nou nou, niet zo van dat benauwde. Je mag dit niet en je mag dat niet...bladiebladiebla. Zolang er mensen met een vergunning op zak legaal s'morgens vroeg en laat in de middag in het donker dieren aan flarden mogen schieten fiets ik gewoon daar en wanneer ik dat wil. Zolang er nog door de scouting georganiseerde fakkeltochten in het donker in de bossen plaatsvinden fiets ik gewoon daar en wanneer ik wil. Zolang er nog complete stukken bos worden gerooid voor een handjevol op stervens na dooie golfers fiets ik gewoon daar en wanneer ik wil. En nou kappen met dit gezeik, ketting smeren en op de fiets mensen!
Dat slaat allemaal kant noch wal....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

--
Laatst gewijzigd door bert l. op di 6 december 2016, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

jorryt schreef:
Gebbetje schreef:Nou nou nou, niet zo van dat benauwde. Je mag dit niet en je mag dat niet...bladiebladiebla. Zolang er mensen met een vergunning op zak legaal s'morgens vroeg en laat in de middag in het donker dieren aan flarden mogen schieten fiets ik gewoon daar en wanneer ik dat wil. Zolang er nog door de scouting georganiseerde fakkeltochten in het donker in de bossen plaatsvinden fiets ik gewoon daar en wanneer ik wil. Zolang er nog complete stukken bos worden gerooid voor een handjevol op stervens na dooie golfers fiets ik gewoon daar en wanneer ik wil. En nou kappen met dit gezeik, ketting smeren en op de fiets mensen!
Dat slaat allemaal kant noch wal....
Tegengas? Prima! Maar wel goed onderbouwen aub. Zeggen dat iemand zijn visie geen hout snijdt zonder met een uitleg, of nog mooier met iets beters, te komen is natuurlijk niet kies.

Mijn reactie slaat wel degelijk ergens op, te weten de eerdergenoemde stelling dat nachtfietsen nadelig voor flora en fauna zou zijn. Dat zal ook vast wel zo zijn maar de door mij aangehaalde voorbeelden zijn echter schering en inslag en veel desastreuser in tegenstelling tot het nachtfietsen dat nauwelijks voorkomt in NL.
Ik wil er nog wel een voorbeeld aan toevoegen hoor, enig idee hoeveel mensen op de A1 hun koplampen doven in het donker als ze het stuk naderen dat door de veluwe loopt? Dat is eigenlijk ook een 'pad' dat dwars door de natuur loopt, toch?
Laatst gewijzigd door Gebbetje op ma 5 december 2016, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

gelukkig dat ik in de Belgische ardennen woon :winkie:

Ik ga hier regelmatig 's avonds een uurtje biken en ik zie niet in wat voor kwaad ik daarmee aanricht. Wilde dieren horen me van verre aankomen, ik ben trouwens nog niet echt veel tegengekomen, ja een haas die het pad snel overstak op zo'n 10m voor me, een keertje een vos, en ik hoor af en toe wat geritsel in de struiken. Overdag kom ik ook herten, vossen, en everzwijnen tegen, dus wat is er zoveel anders?
Het enige is dat ik natuurlijk iets minder risico neem, dus niet de meest technische afdalingen ga nemen, want als het mis gaat, kan dat erg vervelend zijn.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

@Gebbetje, ik zei het zo kort want Fadje had alles al uitgelegd en daar was ik het wel mee eens. Als je dat ook eens leest dan merk je dat het eigenlijk niet klopte.
De wallen zijn vaak ontzettend hoog aan de kant van de weg dus het bos word amper belicht. En de dieren die blijven daar ook wel van weg. En nu rijd er dus bijna niemand 's nachts. Maar als één schaap over de dam is dan volgt de rest van zelf.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

bert l. schreef:
Bowiex schreef: Er dient een expliciet gebod, verbod of APV (zelf navragen gemeente) te gelden. Indien dit niet het geval is, is het bos gewoon toegankelijk.
@Bowiex: Vraag het even na bij Ralf.

Elk bosgebied in Nederland is particulier terrein. De APV is niet van toepassing. Ook als het bos van Staatsbosbeheer is, is het nog steeds particulier terrein. Aan de rand van het bos staan de huisregels zoals deze door de eigenaar worden bepaald. Daar is hij vrij in. Hij kan bijv. naar eigen inzicht wel of niet fietsen op onverharde paden toestaan om maar een bekende dwarsstraat te noemen. Of dat beperken tot 'daartoe aangewezen paden' oftewel MTB-routes.

Dus in alle gevallen geldt het advies: Kijk wat er op de bordjes aan de rand van het bos staat. Bij twijfel: bel de boswachter of de eigenaar en vraag het na.

Er zijn een paar uitzonderingen.
Stadsparken, openbare zandwegen in het buitengebied, fietspaden, schelpenpaden, halfverharde paden (zolang er maar een bordje 'fietspad' staat)
[/quote]

Daarom stelde ik ook dat een expliciet verbod (dmv bebording) moet staan.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

--
Laatst gewijzigd door bert l. op di 6 december 2016, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gebbetje schreef:... maar de door mij aangehaalde voorbeelden zijn echter schering en inslag en veel desastreuzer in tegenstelling tot het nachtfietsen dat nauwelijks voorkomt in NL.
Of is het omdat nachtfietsen juist niet voorkomt... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zolang er geen verboden toegang van zonsondergang tot zonsopkomst staat mag het...

Om nu middenin de nacht te gaan fietsen is ook weer zo wat, maar vanaf dat het gaat schemeren tot niet al te lang in het donker kan prima.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Er dient een expliciet gebod, verbod of APV (zelf navragen gemeente) te gelden. Indien dit niet het geval is, is het bos gewoon toegankelijk

@Bowiex: Vraag het even na bij Ralf.

Elk bosgebied in Nederland is particulier terrein. De APV is niet van toepassing. Ook als het bos van Staatsbosbeheer is, is het nog steeds particulier terrein. Aan de rand van het bos staan de huisregels zoals deze door de eigenaar worden bepaald. Daar is hij vrij in. Hij kan bijv. naar eigen inzicht wel of niet fietsen op onverharde paden toestaan om maar een bekende dwarsstraat te noemen. Of dat beperken tot 'daartoe aangewezen paden' oftewel MTB-routes.

Dus in alle gevallen geldt het advies: Kijk wat er op de bordjes aan de rand van het bos staat. Bij twijfel: bel de boswachter of de eigenaar en vraag het na.

Er zijn een paar uitzonderingen.
Stadsparken, openbare zandwegen in het buitengebied, fietspaden, schelpenpaden, halfverharde paden (zolang er maar een bordje 'fietspad' staat)

Daarom stelde ik ook dat een expliciet verbod (dmv bebording) moet staan.
Art. 461 Wetboek van Strafrecht (bebording) is geen milieudelict. Geen misdrijf en dus ook geen strafblad.
De APV is van toepassing op de gehele gemeente dus ook op grond die niet van de gemeente zelf is (eigendom). APV is dus ook van toepassing op gebieden van natuurorganisaties en/of andere particulieren.
Verder kan je niet alles op de bebording zetten als eigenaar gezien dit niet in strijd mag zijn met (andere) wetgeving.
Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen met fietsen met een 'bouwlamp' op je stuur en/of helm of je op zo een moment wel natuurliefhebber bent in het bos. Er zijn in Nederland veel dieren die (noodgedwongen door mensen) 's nachts actief zijn.
Ze zijn gewend om hun rust te hebben en hebben dit ook nodig gezien de vele bebouwing en wegen. Als je met je 'bouwlamp' kriskras door het bos gaat rijden kan je er vanuit gaan dat veel wild gaat rennen. Dus op dat moment ben je aan het verstoren met als risico aanrijdingen wat vervelend is voor zowel het dier als de automobilist/fiets o.i.d. die daar flinke schade door op kan lopen.

Vanuit de APV
Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden

1. Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, onder z, Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990, een bromfiets als bedoeld in artikel 1, onder i, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of met een fiets of een paard.

2. Het college kan terreinen aanwijzen waarvoor het in het eerste lid gestelde verbod niet van toepassing is. Het kan daarbij regels stellen ten aanzien van het gebruik van deze terreinen:

a. in het belang van het voorkomen van overlast;
b. in het belang van de bescherming van natuur- of milieuwaarden;
c. in het belang van de veiligheid van het publiek.

3. Het verbod in het eerst lid geldt niet voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsen en voor fietsers of berijders van paarden:

a. ten dienste van politie, brandweer en geneeskundige hulpverlening en van andere krachtens artikel 29, eerste lid, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 door de minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen hulpverleningsdiensten;
b. die worden gebruikt in verband met beheer, onderhoud of exploitatie van de terreinen als in het eerste lid bedoeld;
c. die worden gebruikt in verband met werken die krachtens wettelijk voorschrift moeten worden uitgevoerd;
d. van de zakelijk gerechtigden, huurders en pachters van percelen die gelegen zijn binnen de terreinen als in het eerste lid bedoeld;
e. voor het verkeer ten behoeve van bezoek en van de verzorging van de onder d bedoelde personen.

4. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt voorts niet:

a. op wegen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;
b. binnen de bij of krachtens de Provinciale verordening 'Stiltegebieden' aangewezen stiltegebieden ten aanzien van motorrijtuigen die bij of krachtens die verordening zijn aangewezen als 'toestel'.

5. Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Waarom krijg ik bij het lezen van dergelijke teksten altijd de indruk dat het juist zo onduidelijk mogelijk is opgesteld. :roll: :lol:

Thanks voor de toelichting Ralf. :-q
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Net als Gebetje verbaas ik me er wel over als ik soms zie hoe sommige organisaties als SBB en Natuurmonumenten hun eigen regels schenden. Zoals die keer dat ze een pick-up volladen met BN'ers gewapend met zoeklichten en daarmee 's nachts over de veluwe rijdend op zoek naar grofwild. Die gingen er, nadat de BN'ers de schijnwerper erop zetten, dan ook als een haas vandoor. Tussendoor ook nog even een nachtelijk interview middenop een ecoduct om te vertellen hoe belangrijk die oversteekplaatsen en rustgebieden zijn. Zo zijn er nog legio voorbeelden. Kan je die mensen dan nog serieus nemen? Het zijn duidelijk niet de dieren in het bos die de vergunningen uitschrijven.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij gelden voor ons bikers diezelfde regels die er voor BNers, interviews en dergelijke gelden: Incidenteel en na goedkeuring door de betreffende grondeigenaar mag dit. Dus niet altijd en overal. Maar aangezien er meerdere nachtelijke mtb toertochten worden uitgezet mogen wij als bikers dus ook af en toe in het donker het bos in. En verder moeten we, net als elke andere persoon, in het donker het bos met rust laten. Zo ingewikkeld is het allemaal toch niet?
Door toch s'nachts te gaan rijden waar en wanneer dat niet mag verneuk je het hooguit voor de rest van de bikers en die tochten die nu wel s'nachts toestemming krijgen. Maar een beetje verder denken dan je eigen neus langs is schijnt tegenwoordig nogal lastig te zijn...hé Gebbetje? (ik gok zomaar dat jij op een rotonde ook geen richting aangeeft :lol: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie