Vernieuwde route de Graafschap (Lochem en omstreken)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

Voor de geïnteresseerde Gorssel Noord en Zuid op video gezet:

Noord
https://www.youtube.com/watch?v=AXYwzjpMHPc

Zuid
https://www.youtube.com/watch?v=VVUENqa36lM
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag de mooiste dag van december (tot nu toe :winkie: ) een werkelijk heerlijke tocht gemaakt.

Start bij Gorssel N naar Z via Zutphen naar Vorden dan Lochem en door naar Ruurlo en weer terug. Wel hier en daar wat moeten inkorten vanwege beschikbaarheid daglicht (of we hadden gewoon eerder moeten beginnen natuurlijk .. :lol: )

Maar goed uiteindelijk toch nog goed voor 105 km fantastisch MTB/gravel plezier. Het bleef de hele dag rond 0 gr dus het was op heel veel plekken nog mooi wit. En zo rustig. Aantal bikers wat we gezien hebben op max 2 handen te tellen.

En nergens modder. Onderhoud van de routes is echt top :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Hoe ligt het er hier bij na een paar dagen neerslag? Te doen, of kan ik beter iets anders gaan doen??
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat hangt natuurlijk erg af van welke route je wilt gaan rijden. Hellendoorn en Holten lagen er vorige week nog top bij.

Toen ik reed was het allemaal opgevroren maar zou ik persoonlijk de routes Gorssel en Zutphen en Ruurlo niet gereden hebben. Die hadden zichtbaar geleden onder de dagen ervoor met regen en modder. Vorden en Lochem zijn toch meer zandgrond. Maar na de nattigheid van vandaag denk ik dat het voor bijna alle routes te vroeg is ... 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Vorden en Lochem zijn het plan. Hellendoorn lag er op oudjaarsdag fantastisch bij, Nijverdal was iets minder.

Ga wel richting Holten en Hellendoorn, verdergaan waar ik vorig jaar ben opgehouden zal ik maar zeggen.

Bedankt!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik was op oudjaarsdag ook op Hellendoorn. Op de gravelbike welteverstaan :winkie: en dus gecombineerd met Holten.

Kwam nog iemand tegen die op een (opgevoerde) E-mtb rond scheurde. Nog even mee staan te kletsen achteraf.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Iemand die weet hoe het nu is op de routes? Met name Lochem? Wil er een eindje voor rijden, maar als het te blubberig is doe ik dat liever een andere keer :wink:
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Zelf maar even wezen kijken, ligt er fantastisch bij! Heerlijke dagje gehad :-D
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

Weet iemand hoe de route er bij ligt sinds de storm? Ik wil er deze week graag heen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de Facebook site van MTB Achterhoek staat een overzicht per 25 februari.
Samenvatting: ja de stormen hebben ook hier huis gehouden.
De site geeft per route de stand per 25/2 weer.
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Deze week worden er door de grondeigenaren gevallen bomen verwijderd. De exacte stand van zaken, weet ik niet.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Vraagje: ik ben nieuw met de route Lochem, maar is vrij rijden offroad buiten de route toegestaan, ik had namelijk bijna een aanrijding omdat er iemand met hoge snelheid van een helling naar beneden kwam zetten en de route wou kruisen.
Ik hoorde wel iemand een lang rem/ slipspoor trekken, maar door de bomen en struiken had ik geen idee waar dat weg kwam, tot ik dat smalle pad kruiste en vanuit mijn ooghoek die persoon aan zag komen.
Ik heb geen idee waar dat precies was, dacht dat ik dat wel terug kon vinden, maar niet dus.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
wilmar
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:19
Mijn mountainbike: YT Izzo

Vandaag voor het eerst Lochum gereden, gelijk maar twee keer. Ik rij vaak rijk van Nijmegen en op de UHR maar Lochem topt er voor mij net overheen . Erg mooie route , pittige klimmetjes en mooie afdalingen. De route lijkt heel “natuurlijk” . Alsof ie er al jaren ligt. Eerste ronde was ff zoeken maar er staan echt wel bordjes. Natuurlijk zijn er remknippen en los zand alsook stukken op brede paden / verharde weg . Maar alles bij elkaar ,TOPROUTE! Onderweg ook meerdere punten waar iets geconsumeerd kan worden. Voor een beginnende mountainbiker misschien wat lastig maar als je het rustig aan doet kan je overal naar boven en beneden, voor de gevorderde ligt er genoeg uitdaging. Voor mij helaas een uur rijden maar zeker de moeite waard om vaker terug te komen.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Lochem staat bij mij ook wel vrij hoog, al heb ik lang niet alle routes in Nederland gereden. De wat langere klimmen en afdalingen tov UHR vind ik wel een toevoeging, wat minder een knikkerbaan gevoel. het grote voordeel van Lochem is ook dat het er in het weekend minder druk is dan UHR.
Einde positieve berichten, anders is mijn laatste punt niet meer geldig :D
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

wilmar schreef: wo 10 augustus 2022, 14:58 Vandaag voor het eerst Lochum gereden, gelijk maar twee keer. Ik rij vaak rijk van Nijmegen en op de UHR maar Lochem topt er voor mij net overheen . Erg mooie route , pittige klimmetjes en mooie afdalingen. De route lijkt heel “natuurlijk” . Alsof ie er al jaren ligt. Eerste ronde was ff zoeken maar er staan echt wel bordjes. Natuurlijk zijn er remknippen en los zand alsook stukken op brede paden / verharde weg . Maar alles bij elkaar ,TOPROUTE! Onderweg ook meerdere punten waar iets geconsumeerd kan worden. Voor een beginnende mountainbiker misschien wat lastig maar als je het rustig aan doet kan je overal naar boven en beneden, voor de gevorderde ligt er genoeg uitdaging. Voor mij helaas een uur rijden maar zeker de moeite waard om vaker terug te komen.
Holenbeer schreef: wo 17 augustus 2022, 11:50 Lochem staat bij mij ook wel vrij hoog, al heb ik lang niet alle routes in Nederland gereden. De wat langere klimmen en afdalingen tov UHR vind ik wel een toevoeging, wat minder een knikkerbaan gevoel. het grote voordeel van Lochem is ook dat het er in het weekend minder druk is dan UHR.
Einde positieve berichten, anders is mijn laatste punt niet meer geldig :D
Ik vind Lochem ook een hele fijne route, maar als ik jullie posts lees vraag ik me wel ff wat jullie onder ‘UHR’ verstaan. Hebben jullie ooit Amerongen gereden of is jullie referentiekader alles ten noorden van Zeist. (Overigens kun je Zeist met de beste wil van de wereld ook niet meer omschrijven als een ‘knikkerbaan’)

Nogmaals, dat Lochem een heerlijke route is staat voor mij buiten kijf, maar als ik het in één zin zou moeten omschrijven dan is het ‘een miniatuur versie van Amerongen’.
Plaats reactie