Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

McLambo schreef: zo 16 mei 2021, 22:11

Top dat je hier zo mee bezig bent en ons op de hoogte houdt! 👍👍
Maar hier houdt het voor mij ook mee op. Ik wandel er vaak met mijn hond en ben voortdurend die takkenzooi aan de kant aan het gooien.
Het ergert me mateloos omdat enerzijds de militairen daar alles op de kop kunnen zetten en anderzijds de moutainbiker de zondebok is.
Daarom heb ik besloten om m`n wandelingetjes de andere kant op te doen.
Ermelo heb ik afgelopen donderdag ook nog even bekeken maar er is geen doorkomen meer aan. al zou je met z`n accu-kettingzaag daar best wel weer de boel op kunnen ruimen dus wie weet.

Deze live stream is morgenavond (17 mei) te volgen en per mail kan je ook reageren.
https://sprekend.gelderland.nl/recreati ... 52155.aspx
"This species has amused itself to death"
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Als alternatief kan je het eerstvolgende onverharde pad links nemen. Dan rij je parallel met de singletrack. Minder leuk maar wel onverhard. In iedergeval beter dan het verharde rechte stuk.
Ik ben vorig jaar via de singletracks wel een paar maal tussen de groene kamperende mannetjes en vrouwtje uitgekomen........
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Bedankt voor je inzet Kan Niet Meer. :-q
supertrom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 11:37
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

Ik merk dat men steeds een andere definitie aan 'aangegeven route' geeft. Voor zover ik weet hebben rond Ermelo altijd bordjes gestaan met 'fietsers op de aangegeven route'. Voorheen werd daar mee bedoelt dat je op paden moet blijven (waarbij single-tracks ook paden zijn) en dat je niet zomaar midden in het bos moet gaan fietsen. Iets waar ik me natuurlijk volledig in kan vinden. Met de aanleg van de route heeft men aangegeven dit beleid voort te zetten en het bos zou dus verder vrij toegankelijk voor fietsers moeten blijven.

Sinds de aanleg van de route heb ik de indruk dat men een andere definitie toekent aan de regel 'fietsers op de aangegeven route', zo blijkt ook wel uit de reactie van het college dat de route en perfect bij ligt. Natuurlijk vrij makkelijk om deze regel anders te interpreteren. Ik vrees dus dat in de toekomst MTB'en buiten de route onmogelijk wordt.
Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

Scott Scale 940 (2017) || Giant XTC 3 (2005)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Misschien goed om er een apart topic van te maken want ik hoor deze geluiden helaas steeds vaker.

Ook in de omgeving van Ede (waar ik woon) wordt dit argument nu gebruikt om je te 'verplichten' de vaste route te nemen. Er zijn zelfs mtbers die vinden dat je asociaal bent als je dat niet doet en nog gebruik maakt van het vrije rijden. Vaak lijken dit overigens nieuwelingen. Die zich niet bewust zijn van hoe het 'vroeger' was en wat voor de mountainbiker de definitie eigenlijk is van het beleven van de natuur en het zoeken van zijn eigen weg.

Ik voorzie juist door de toename aan routes dat we dit steeds meer zullen gaan horen en daarom pleit ik itt tot misschien voorheen om te stoppen met steeds meer routes aanleggen in gebieden waar vrij rijden nog is toegestaan. Het is misschien zelfs nodig om met elkaar een groep te worden die zich daarvoor inzet. Want helaas zie ik teveel stichtingen die in navolging van andere MTB stichtingen overal hun eigen route willen gaan aanleggen. En geloof me dat je daar als local lang niet altijd inspraak in hebt. Helaas kan ik uit eigen ervaring daar wel over meepraten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik kan wel melden dat er 1 iemand echt wel aan de voorgrond staat van het promoten van de vaste routes.

Voorheen dacht de gemeente Nunspeet niet aan een vaste route maar nu zijn ze daar toch over aan het nadenken, 1 omdat Harderwijk/ Ermelo nu een vaste route hebben maar anderzijds ook omdat ene PJ langs geweest is bij alle gemeentes op de Veluwe om zijn bedrijf te promoten....

Het is ook ontzettend vervelend dat andere bosgebruikers je nu naar je 'eigen' route sturen, dit was voorheen echt niet het geval, het doel waarmee de routes gebouwd worden ( gedachte om disciplines beter te stromen en daarmee het gezeur over en weer te voorkomen) faalt in mijn opzicht compleet.
Just do Ti, or did i die?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar ene PJ gaat vast niet uit zichzelf langs maar wordt aanbevolen en uitgenodigd.

Denk toch echt dat je het niet bij 1 persoon moet zoeken maar het is een soort olievlek die zich steeds verder verspreid. Soms ten positieve overigens want waar je voorheen echt niet naar de Achterhoek hoefde af te reizen voor mooie MTB routes liggen daar nu echt wel pareltjes.

Maar vooral het onderscheid tussen vrij rijden en 'verplichte' routes moet blijven en misschien wel de graadmeter zijn om wel of juist niet vaste routes aan te leggen.

Als je in bepaalde gebieden niets mag en je kunt nu middels een vaste route mooie singletracks aanleggen is het een aanwinst. Maar wanneer mooie paadjes afgesloten worden omdat je verderop toch een vaste route hebt gekregen ... is dat denk ik nu juist wat we niet moeten willen.

En ik doelde ook juist op die inspraak. Als local heb je zelfs als je je als vrijwilliger aanmeldt bijna geen invloed op de aan te leggen route.

Zo is Lunteren toch wel voor een deel aangelegd over stukken waar lang niet alle locals blij mee zijn. Hierdoor verdwijnt het unieke karakter steeds meer en word je voor je het weet ook daar geacht over de vaste route te rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Helemaal eens met wat hanjovdberg in de twee bovenstaande posts schrijft. Ik ben erg bang dat vrij rijden een steeds schaarser goed gaat worden terwijl dat naar mijn mening maar zelden ook echt problemen oplevert. Helaas denk ik ook dat we als mountainbikers wat dat betreft onszelf in de voet aan het schieten zijn met de pro MTB-route houding.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Noin schreef: ma 17 mei 2021, 19:56 Helemaal eens met wat hanjovdberg in de twee bovenstaande posts schrijft. Ik ben erg bang dat vrij rijden een steeds schaarser goed gaat worden terwijl dat naar mijn mening maar zelden ook echt problemen oplevert. Helaas denk ik ook dat we als mountainbikers wat dat betreft onszelf in de voet aan het schieten zijn met de pro MTB-route houding.
Te populair, te veel routes.
Ik denk dat de populariteit mede te danken is aan de routes en bijv. Komoot.
Zonder deze 2 factoren zouden er denk ik minder mensen mountainbiken, want dat eigen paden zoeken is maar niks voor een beginner.

Zelf heb ik het maken van nieuwe routes ook staan toejuichen, in deze omgeving was ik niet bekend en een route is makkelijk te volgen.
De laatste jaren rijd ik steed meer op GPS en dat is eigenlijk veel gaver dan een vaste route volgen.

Met de aankomende zonering van de Veluwe (die hopelijk nog even uitgesteld wordt) zal het er niet beter op worden ben ik bang.

Weet niet of deze al is langs gekomen:
https://www.veluweop1.nl/wp-content/upl ... Veluwe.pdf
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Ik heb nu de route richting Nunspeet ‘ontdekt’. Leuk om door middel van die losse singletracks ook richting die kant te rijden. Dank ook voor de aangeleverde GPX’jes

Heb je iets soortgelijks dan ook richting Ermelo en verder? Ik rij daar nu de aangelegde route, maar waar vind ik dan weer leuke verbindende stukken richting andere plekken die kant op? Ik rij het liefst single tracks ipv bredere zandpaden/bospaden.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Naast Sonnevanck,, net na het korte stukje fietspad en na een heuveltje ligt er opeens een omgewaaide boom op het pad. Iets te zwaar om op te tillen en was m'n zaag vergeten. Vandaar maar laten liggen
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Gisteren heerlijk twee plaatselijke rondjes gedaan: Ermelo en Harderwijk.
Wel een grote afwisseling tussen flinke blubber en heerlijke droge singletracks. De fiets had wel een schoonspuit beurt nodig daarna :)

Voor het eerst met een grotere groep gereden (in aparte groepjes van 5/6), ik wilde dit eens ‘ervaren’ omdat je het zo vaak ziet momenteel. Maar dit is me niet heel goed bevallen. Wel ontzettend gezellig! Gewoon even kletsen als we op elkaar moesten wachten, beetje ouwehoeren. Maar daardoor ook vooral veel treintje rijden. Vooral bij die nieuwe aangelegde vlonder bij de steile helling, gewoon een wachtrij en mensen die het nog een keer gingen proberen als ze het niet gehaald hadden... dat zorgt echt voor opstoppingen en drukte.

En over die vlonder, ik begrijp dat sommigen dit wel jammer vinden, want de klim is nu wel goed te doen voor het grootste gedeelte. En daar gaat het natuurlijk wel om. Maar ik mis inderdaad wel een stukje uitdaging nu daarin. Heel benieuwd hoe deze klim met bijv. de hierboven genoemde ingegraven boomstammen zou zijn geweest. Maar mij hoor je niet klagen hoor! Ben blij met alle onderhoud die altijd gedaan wordt op beide routes.

Ik snapte nu ineens ook weer waarom ik het zo fijn vindt om alleen te rijden. Dan haal je zo’n grote groep MTB’ers in en ben je de drukte weer kwijt. Snap ook dat echte natuurliefhebbers het slecht/jammer vinden voor de natuur en de dieren, ik vond het echt druk en dat merk je als je in een grotere groep gemiddeld zachter rijdt en dus veel meer grote groepen tegenkomt. Lawaai en drukte. Omdat ik vaak alleen rij merk ik dit nooit zo.

Al met al wel erg blij weer met het mooie weer. Heerlijk om weer even lekker los te gaan 💪
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Rayb81 schreef: ma 17 mei 2021, 20:20 Met de aankomende zonering van de Veluwe (die hopelijk nog even uitgesteld wordt) zal het er niet beter op worden ben ik bang.

Weet niet of deze al is langs gekomen:
https://www.veluweop1.nl/wp-content/upl ... Veluwe.pdf
Uitstellen.... Al een paar keer. Maar in oktober wordt de zoneringskaart uiteindelijk vastgesteld en vervolgens in januari definitief gemaakt. Dan wordt er de komende 10 jaar gewerkt aan de uitvoering van de maatregelen.
Dat gaat wat gevolgen hebben voor de gehele recreatie. Niet alleen MTB'en. Aan de openstellingsregels (vrij fietsen waar het nu mag) wordt (nog) niet gekoppeld aan de zonering. Maar dat kan veranderen. De TBO mag wel zelf bepalen wat zij op hun gebieden toe gaan staan aan openstelling.

En Tracks&Trails, een MTB stichting, een vereniging e.d. hebben nooit iets te zeggen waar wel en niet gefietst mag worden. Dat doet de TBO en die zijn ook weer aan regels verbonden, zoals natura2000 op de Veluwe en de Provincie. Een T&T gaat niet langs alle gemeentes om routes te verkopen. Dat is allemaal op uitnodiging/aanvraag.

Bij de NTFU zitten we bovenop de zonering en we hebben al het nodige bereikt. Als we het aan de TBO's hadden moeten overlaten (denkend aan de natuurwaarden waarom de zonering plaatsvindt) hadden we komende jaren geen MTB'en en routes meer gehad op zo'n 50 a 60% van de huidige mogelijkheden.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

nou ben benieuwd, ik heb een vakantie huisje aan het parcours van ermelo en ik kon inderdaad behoorlijk wat 'verkeer' horen langskomen, dus veel groepen. Om 6 uur heb ik nog een rondje harderwijk gedaan en ik ben echt niemand tegen gekomen... geweldig. Wel een vreemde mix van blubber en zand, maar daardoor wellicht nog wel leuker. wel de nodige 'omweggetjes' gezien bij de moddelpoelen, maar die zullen binnenkort wel opgedroogd zijn.

De brug bij de steile klim was nieuw voor me, maar het wel makkelijk erop te komen maar gezien de erosie wel een verstandige oplossing denk ik.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb de route van Ermelo afgelopen vrijdag middag nog gereden. Het was toen nog rustig op de route, ik ben maar 1 mede biker tegen gekomen. Het was ook de tijdstip dat de meeste gewoon aan het werk was.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Plaats reactie