Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Daar kon je ondanks eerdere toezeggingen dat dit niet zou gaan gebeuren op wachten... :-(
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

awinkel schreef: ma 8 maart 2021, 00:06 Eigenlijk was er geen enkele local die op die route zat te wachten. Was vooral een politiek (lees: toerisme georiënteerd) idee.
Waarom zou je een vaste route willen hebben terwijl dit onderhoud kost en je toch overal mag rijden?!?!?
Wat ik heb begrepen kwam het initiatief ook van de gemeente Harderwijk en gemeente Ermelo af. Dat er vrij mag gereden mag worden komt weer van beide wielerverenigingen die mee hebben geholpen aan de route af.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
supertrom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 11:37
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

boskees schreef: ma 8 maart 2021, 09:56 Het "overal mogen rijden" gaat nog een discussie puntje worden. De terrein eigenaren hebben kort voor en na de opening van de route hun bepalingen via borden kenbaar gemaakt (De daarvoor bestemde paden). Denk daarbij ook aan het natura 2000 geval, zit geen dikkebandenfietser op te wachten maar wordt wel zachtjes doorgezet.
Wat betreft tegen de richting rijden is in het weekeind niet handig. Alleen werden de smalle paadjes hier altijd van 2 kanten gereden daar heb ik nooit enig probleem mee gehad als men rekening met elkaar wil houden. Dat laatste is soms een dingetje.
Deze bordjes met 'op de aangegeven route' hebben er altijd al gestaan en geven aan dat je op de paden moet blijven. Ik fiets al 20 jaar in omgeving Putten/Ermelo/Harderwijk en heb deze bordjes altijd zien staan.

Ik had laatst wel een aanvaring (niet mijn keuze, ik probeerde vriendelijk te blijven) met iemand die haar hond uitliet in het strokelbos en bij hoog en laag (al schreeuwend) beweerde dat je daar sinds kort niet meer vrij mag fietsen. Volgens mij is dat niet waar, maar heeft misschien een van jullie hier informatie over?
Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

Scott Scale 940 (2017) || Giant XTC 3 (2005)
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik ben een tijd geleden nog in gesprek geweest met natuurmonumenten.

Het klopt dat er inderdaad een soort van gedoogd vrij rijden is, deze gedoging is niet onstaan omdat de verenigingen mee zijn gaan scheppen maar was er altijd al. Nu er een vaste route is vind vooral de andere bosgebruiker dat je maar moet ophoepelen naar je vaste pad want daar is tie immers voor toch?

Vriendelijk blijven helpt vaak en helaas zijn het maar enkelen die het verkloten voor een hele groep, je zult merken dat als je wat verder het bos intrekt je ook minder last hebt van het 'overige'volk.

Natuurmonumenten moet ook net als alle andere gebruikers toegang blijven verlenen tot hun grondgebied aangezien ze daar subsidie voor krijgen maar kunnen hierin wel hun eigen regels bepalen. Feit blijft dat er voor de vaste route minder gezeik was omdat het minder druk was en de MTB'er wijder verspreid fietste.
Just do Ti, or did i die?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat punt herken ik ook op onze routes. Vooral rond Lunteren. Daar liggen hele mooie klimmetjes die met het opnemen in de vaste route door teveel mensen die ze niet halen worden kapot getrapt. Wat dat betreft ben ik ook helemaal niet een vaste route fan voor overal. De oude knarsende tanden route heeft genoeg mooie tracks. Behoudt de pareltjes voor locals en deel deze met de echte diehard mtbers. De rest is toch al snel tevreden met wat slinger aangeharkte flowtrails. :winkie:

Maar als je naar de Achterhoek kijkt is daar juist wel heel veel moois aangelegd wat er voorheen nauwelijks was. Dus het geldt niet overal.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

laatsts 3 groepjes tegengekomen die tegen de richting in reden, niet echt optimaal af en toe maargoed mekaar een beetje de ruimte geven doet een hoop. (waren meteen ook de enige MTB'ers die ik op het parcour tegenkwam)
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Er zijn gisteren weer een aantal singletracks buiten de route dichtgegooid. :-{ Lijkt erop dat de boswerkzaamheden gebruikt worden om een paar losse boompjes op de singletracks te gooien. Het gaat oa om het pad welke parallel ligt aan de zandweg langs het Harry Jakkersveld (tegenover de Ark).
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

DennisP schreef: do 18 maart 2021, 19:54 Er zijn gisteren weer een aantal singletracks buiten de route dichtgegooid. :-{ Lijkt erop dat de boswerkzaamheden gebruikt worden om een paar losse boompjes op de singletracks te gooien. Het gaat oa om het pad welke parallel ligt aan de zandweg langs het Harry Jakkersveld (tegenover de Ark).
Als ik het zo zie hier in omgeving Hierden dan hebben we te maken met een mtb-hater. (Gemeente of een jager) Zelfs waar een slagboom zit (wel toegankelijk)wordt de doorgang ernaast dichtgegooid. En wel 5 dagen in de week militairen met vrachtwagens, jeeps en heli`s die landen op het zand. Dan is Nunspeet toch wel wat vriendelijker tav de mountainbiker.
"This species has amused itself to death"
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Een paar weken geleden zag ik in de leuvenumse bos ook takken op een pad hebben gelegd(er waren toen ook bos werkzaamheden).
kan niet meer schreef: do 18 maart 2021, 22:07 Dan is Nunspeet toch wel wat vriendelijker tav de mountainbiker.
Dat Nunspeet vriendelijker is voor de mountainbiker wil ik niet zeggen, toen ze de groene route aan legden wouden ze ook over en om de Hulshorstezand alleen gemeente Nunspeet verleende geen vergunning(het is ook de reden dat er zo'n 2,5 KM geasfalteerd fietspad in zit). Wat de reden is is me niet echt duidelijk.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

zwaantje schreef: vr 19 maart 2021, 09:40 Een paar weken geleden zag ik in de leuvenumse bos ook takken op een pad hebben gelegd(er waren toen ook bos werkzaamheden).
kan niet meer schreef: do 18 maart 2021, 22:07 Dan is Nunspeet toch wel wat vriendelijker tav de mountainbiker.
Dat Nunspeet vriendelijker is voor de mountainbiker wil ik niet zeggen, toen ze de groene route aan legden wouden ze ook over en om de Hulshorstezand alleen gemeente Nunspeet verleende geen vergunning(het is ook de reden dat er zo'n 2,5 KM geasfalteerd fietspad in zit). Wat de reden is is me niet echt duidelijk.
Volgens mij heb ik al eerder hierop geantwoord, maar het is niet te wijten aan de gemeente Nunspeet qua vergunning verlening maar eerder aan het overleg in het voortraject. Ze willen met de tijd de zandverstuivingen gaan afsluiten voor toerisme en daar hoort de 'doorsteek' over het horsterzand ook bij ook al is het eigenlijk gewoon een verlengde van de klarenweg. Klinkt alsof ik belangen heb bij de gemeente Nunspeet maar dat is niet zo, ik heb wel namens de vereniging met hun rondom tafel gezeten. Volgens mij is vooral natuurmonumenten de grootste dwarsligger in deze.
Just do Ti, or did i die?
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Wat ik heb begrepen heb kon het college van de gemeente Nunspeet geen besluit nemen over de routes in die gemeente. Het afsluiten van natuurgebieden komt van de provincie Gelderland af als ik de media mag geloven, ik hoor laatste tijd ook berichten dat ze (een deel van) Kootwijkerzand en een paar andere Veluwse gebieden al dan niet in overleg met betrokkenen af willen sluiten voor toeristen. (https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... n?r=veluwe en https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -recreatie)
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

follow de link: https://gelderland.maps.arcgis.com/apps ... f0a12f7e8b

Dit laat goed zien wat de provincie wilt. :-(
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Knettergek die gasten... Waar kan je onderhand nog terecht in de natuur?
Ik zie zo enkele gebieden op de kaart staan dat als die gesloten gaan worden je heel mooie routes niet meer kunt rijden.
Bijvoorbeeld de lange singletrack van Harderwijk langs de A28 richting Nunspeet en verder richting het noorden.
Ook rondom Vierhouten lijkt alles dan dicht gegooid te worden.
Hoe willen ze dat gaan handhaven?!?!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Met BOA's op crossmotors, onder andere door mij.
Hoef zelfs geen salaris.
Degene die langzaam zijn vis je er snel uit, zo wordt het na een paar jaar echt leuk.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Logisch, want met crossmotoren verstoor je de natuur uiteraard niet.. :roll:
Plaats reactie