Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Rayb81 schreef: za 9 juli 2022, 23:19 Vandaag ook een paar stukjes Ermelo meegepakt, wat een mulle stukken, helaas de standaard bij aangelegde trails onder dit soort weersomstandigheden.
Gelukkig mag je nog vrij rijden op de Veluwe, als er alleen maar op deze banen mag worden gereden is de lol er snel af.
Is het daar in de bossen en heide rondom Ermelo ook nog helemaal vrij?
Bicycle, bicycle, bicycle
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ja.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gelukkig wel, voor zolang het nog duurt.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Laatste keer dat ik er was zag ik drie mountainbikers die niet op de route reden en vroeg ik mij dus ook af of dit toegestaan was. Wat wel naar was, was dat dit groepje een fietspad kruisten en daarbij een ouder echtpaar van de sokken reden. Niet dat ze die niet zagen aankomen, maar gewoon als een stel eenden achter elkaar aan reden, dus de eerste kon makkelijk oversteken, de tweede nog maar net en nummer drie had bijna een aanrijding. Die mensen werden echt boos. Dit gedrag kan wel een einde maken aan het vrij rijden. Beetje rekening met elkaar houden, toch?
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 12 augustus 2022, 10:41 Laatste keer dat ik er was zag ik drie mountainbikers die niet op de route reden en vroeg ik mij dus ook af of dit toegestaan was. Wat wel naar was, was dat dit groepje een fietspad kruisten en daarbij een ouder echtpaar van de sokken reden. Niet dat ze die niet zagen aankomen, maar gewoon als een stel eenden achter elkaar aan reden, dus de eerste kon makkelijk oversteken, de tweede nog maar net en nummer drie had bijna een aanrijding. Die mensen werden echt boos. Dit gedrag kan wel een einde maken aan het vrij rijden. Beetje rekening met elkaar houden, toch?
Tja, dat werkt ook vice versa. Ik rij vaak het 1e stuk over de fietspaden (die niet heel breed zijn) en het valt me altijd op dat de oudjes veelal stoicijns met z`n 2en naast elkaar blijven fietsen. Mijn vrouw (die op dit punt té sociaal is) is al diverse keren zo de berm in gedwongen.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Mochten er nog routebouwers meelezen; op Ermelo wellicht wat 'verboden toegang' en/of 'let op' bordjes plakken op de achterkant van routebordjes. Afgelopen zondag 4 keer wandelaars op de mtb route tegengekomen waarvan 2 zich rot schrokken toen ik ze tegemoet kwam.

Overigens hebben alle betrokkenen het overleefd
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Verboden toegang kan niet want de paden zijn vrij toegankelijk. "Let op" zou kunnen maar ben bang dat dat niet helpt. Het zou nu toch ook duidelijk moeten zijn.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kan niet meer schreef: di 30 augustus 2022, 16:24 Het zou nu toch ook duidelijk moeten zijn.
#toeristenmetoogenoorkleppen
Is geen kruid tegen gewassen
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Holenbeer schreef: di 30 augustus 2022, 14:23 Mochten er nog routebouwers meelezen; op Ermelo wellicht wat 'verboden toegang' en/of 'let op' bordjes plakken op de achterkant van routebordjes. Afgelopen zondag 4 keer wandelaars op de mtb route tegengekomen waarvan 2 zich rot schrokken toen ik ze tegemoet kwam.

Overigens hebben alle betrokkenen het overleefd
Wellicht kun je zelf beter de bestaande bordjes aan de voorkant van de routepaaltjes eens lezen:

'RESPECT, Deel het pad!'

Ja, je leest het goed, het is geen afgesloten circuit waar je als een malle kunt racen; de MTB routes lopen hier (gedeeltelijk) over bestaande bospaden die voor alle bos-bezoekers toegankelijk zijn. :roll:
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik ben het er mee eens dat de routes niet alleen maar exclusief voor “ons” zijn. Het zijn vaak prachtige paden, maar hetvpuntvis wel dat veel mensen geen weet hebben van de mountainbike routes omdat ze het teken op de paaltjes niet kennen. Ze kennen wel door het bos crossende fietsers die soms wel eens weinig rekening houden met anderen.
Wat verduidelijking op de paaltjes zou best wel eens wat frustratie aan beide kanten kunnen schelen.
mountainbiken: It's ok to be crap
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

McLambo schreef: di 30 augustus 2022, 19:13
Holenbeer schreef: di 30 augustus 2022, 14:23 Mochten er nog routebouwers meelezen; op Ermelo wellicht wat 'verboden toegang' en/of 'let op' bordjes plakken op de achterkant van routebordjes. Afgelopen zondag 4 keer wandelaars op de mtb route tegengekomen waarvan 2 zich rot schrokken toen ik ze tegemoet kwam.

Overigens hebben alle betrokkenen het overleefd
Wellicht kun je zelf beter de bestaande bordjes aan de voorkant van de routepaaltjes eens lezen:

'RESPECT, Deel het pad!'

Ja, je leest het goed, het is geen afgesloten circuit waar je als een malle kunt racen; de MTB routes lopen hier (gedeeltelijk) over bestaande bospaden die voor alle bos-bezoekers toegankelijk zijn. :roll:
Deels mee eens. Op gedeelde paden is het gedeelde beleefdheid/verantwoordelijkheid. Op bochtige singletracks is het gewoon gevaarlijk en is bewustwording wel handig. Maar aan de voorkant 'pas op wandelaars' is ook prima hoor. Het 'als een malle racen' is verder een aanname. Ik merkte vooral wederzijdse frustratie omdat er een voetganger/mountainbiker opdook waar je het niet verwachtte
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Het meerendeel is gewoon singletrack en daar mag men als wandelaar best wel rekening houden met fietsers. Op een aantal bordjes staat ook aangegeven dat het een route is gelukkig.

Ik ben overigens zelf nog geen wandelaars tegen gekomen op de routes maar met de volle campings in de zomer zie je wel meer rare dingen in de omgeving.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Holenbeer schreef: di 30 augustus 2022, 14:23 Mochten er nog routebouwers meelezen; op Ermelo wellicht wat 'verboden toegang' en/of 'let op' bordjes plakken op de achterkant van routebordjes. Afgelopen zondag 4 keer wandelaars op de mtb route tegengekomen waarvan 2 zich rot schrokken toen ik ze tegemoet kwam.

Overigens hebben alle betrokkenen het overleefd

Dat ga je met een paar " verboden toegang" bordjes niet oplossen , overal waar de singel tracks zijn zullen de mensen gebruik maken van een "pad" of dat nu oa: wandelaars, paarden, of Crossers zijn, maakt niet uit, ook de plaats maakt niet uit
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Is Ermelo/Harderwijk momenteel nog een beetje te doen qua droogte?
Ik zit dit weekend in die regio, dus wil ze eigenlijk allebei wel even pakken.
Bicycle, bicycle, bicycle
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

McLambo schreef: di 30 augustus 2022, 19:13

Wellicht kun je zelf beter de bestaande bordjes aan de voorkant van de routepaaltjes eens lezen:

'RESPECT, Deel het pad!'

Ja, je leest het goed, het is geen afgesloten circuit waar je als een malle kunt racen; de MTB routes lopen hier (gedeeltelijk) over bestaande bospaden die voor alle bos-bezoekers toegankelijk zijn. :roll:
Sorry maar dit is echt een kort door de bocht reactie. Veel singletracks zijn speciaal aangelegd door en voor mtbers. Veel gebieden kiezen daarom ook voor kleine verbodsbordjes met wandelaars/ruiters (ja ik weet dat rechtsgeldigheid een punt kan zijn maar dat geldt wel voor meer dingen). Dus voor singletracks kan dat zeker wel helpen. Het is dan als mtber ook beter uit te leggen dat het lopen op een singletrack niet handig is. En dat soort gesprekken verlopen eigenlijk altijd positief.

We worden al steeds meer verbannen naar alleen mtb routes en als we dan ook nog weer die singletracks moeten gaan delen dan houden we niets meer over.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie