Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

naze1975 schreef: za 1 juni 2019, 12:25 maar de blauwe route die ik tegen kwam op de zwarte, is die al rond of is het inderdaad nog maar van A naar B .
Toen ik er was op 15 mei was het nog een 'van A naar B-tje'
Zie https://mtb.waymarkedtrails.org/#route?id=9592542

(mogelijk is er nog een klein stukje een paar hodner meter zuideljk van wat je hier ziet, afgaande op de berichten).

Begreep dat het bouwen verdergaat na het broedseizoen. Afhankelijk van het gebied, eindigt dat meestal zo tussen 15 juni en 15 juli
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

In principe zijn beide routes nog niet af of verkort, het was dan ook heel ambitieus om het zo snel af te krijgen.

De nieuwe stukken ligt veel te veel zand bloot.... dat gaat niet goed komen, ook niet als er veel neerslag valt. Ik ben benieuwd welke methoden ze mogen gaan gebruiken om dit te verstevigen. Zo zie je bij het beekhuizerzand al dat mensen andere lijnen gaan rijden op de 'beter' berijdbare grond.

Al met al zou het nog steeds wel een goede combinatie kunnen zijn met het vrije rijden alleen met alle berichtgeving rondom de 'voorstanders'van een fietsvrij/weer de slopende mountainbikers groep krijg ik toch wel mijn twijfels.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Paar tips van uit deze kant van het land.

Om het uiteindelijk niet te verneuken voor je zelf en andere, blijf op de paden hoe mul het ook is. Dan maar een stukje lopen. Anders geef je tegenstanders een stok om mee te slaan.

Houtsnippers (uit het gebied) mulle plekken werkt redelijk. Dennennaalden ook lekker laten liggen deze werken als wapening. Dunne laag muk op de route werkt goed om vocht vast te houden. (Moet je wel kunnen beschikken over afgeplagde heide) kijk uit met snoeien liefst zo veel mogelijk schaduw op de route. Blijft het standje zandbak dan helpen alleen Schapenhekjes. Rijd voor geen meter maar werkt wel. Waar mogelijk ingraven en een mix van muk en zand er op vooral bij hindernissen waar geremd wordt.
◼︎ Go round the outside.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Heb uit contact met de makers/organisatie achter route begrepen dat ze vrij binnenkort bezig gaan met oplossingen tegen het mulle zand en alle nieuwe paadjes die daardoor ontstaan.

Gisteren een heerlijke stoffige ronde op het deel van Harderwijk gereden. Vind het toch wel een lekkere ronde met een goede flow.
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

openkaart schreef: do 30 mei 2019, 00:51 ........................................PS als iemand bezig is met de afspraken op dit gebied, dan wil ik daar best wel in proberen mee te denken, stuur me dan gerust een PM, ik hecht ook aan het vrij en zorgeloos kunnen fietsen :-q
Je maakt er een heel verhaal van :-q , waar ik kort op kan reageren:

Alles wat je uitgezocht hebt, zal vast allemaal kloppen. Mijn advies is....gooi het in de prullenbak....niet belangrijk. Ik ben geboren en getogen op de Veluwe. Ik heb altijd overal gefietst en dat doe ik nu nog.....en het is allemaal legaal. Nogmaals.....je mag hier overal fietsen ook achter de genoemde borden. Elk pad, elke singletrack mag bereden worden (singletracks zijn vaak als eerste gevormd door het wild en dus waren/zijn de boswachters er niet blij mee, dat de mountainbikers deze ook (gingen) berijden, dus deze kunnen een discussie opleveren met de boswachter).

Bij de veldtoertochten hebben we als wielervereniging nooit toestemming gekregen om hierover te mogen rijden, maar als individuele rijder, was/is het toegestaan!!!!.

Dus waar je ook fietst, op elk logisch pad, je zult GEEN boete krijgen. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt.....niet naast de paden, niet in stiltegebieden en niet achter borden waar heel LETTERLIJK op staat "verboden toegang".

Pak je fiets, gooi die tekst weg en geniet van de natuur hier, houd rekening met wandelaars, ruiters en het wild en neem het afval mee wat je tegen komt :-q :)
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Hoe is de staat van de groene Harderwijkroute? Ik heb vandaag gewandeld door het Leuvenemse bos en een aantal keer de groene route doorkruist, zag er leuk uit maar ook stukken met mul zand. Is het merendeel fietsbaar of wordt het vooral lopen?
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Het is redelijk te doen. Er zijn een aantal mulle stukken. Er mag, wat mij betreft, wat regen vallen.
dverhaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 juni 2019, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL 2019

Vandaag voor het eerst de blauw/zwarte route gefietst met mijn dochter, beide beginnende MTB'ers dus sowieso alles is nieuw, maar wij vonden het een leuke route met voor ons in ieder geval genoeg afwisseling en uitdaging om onze techniek te verbeteren.

Paar kleine regenbuitjes onderweg dus was niet al te stoffig en m.b.v. de paaltjes goed te volgen. GPX track liep mee maar was eigenlijk niet nodig. Deze gaan we nog wel vaker rijden en we zijn zeer benieuwd naar de uitbreidingen (voor als onze conditie en het niveau wat beter/hoger is.)
Met dank aan de mensen die de routes onderhouden!
Leef snel, sterf jong, dan ben je een mooi lijk.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Leuk rondje, die groene route. Lekker mul zondag maar daar hou ik van. Had een "vreemde" bike mee met 2.6 tractorbanden, ondanks dat lekker kunnen rijden. Za-mi nog een keer met een wat snellere/vertrouwdere/minder ruig geschoeide bike.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Gister de groene route gefietst met mijn zoon van 10. Het was zijn eerste ritje op een MTB en ging meteen volle bak van start. De laatste 3 km had hij het echter wel zwaar. Knalt ook gewoon alle mulle afdalingen af, hij heeft meer lef dan pappa. Hij heeft genoten, en ik wellicht nog meer.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Vandaag de groene en de blauwe route gereden. Van deur tot deur 57 km plezier. De steile afdaling achter Sonnevanck is al aardig weg geremd.
Het stuk vanaf de crosbaan tot de Staringlaan is genieten.
Het wordt een mooie route. :-q
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

boskees schreef: zo 18 augustus 2019, 17:33 Vandaag de groene en de blauwe route gereden. Van deur tot deur 57 km plezier. De steile afdaling achter Sonnevanck is al aardig weg geremd.
Het stuk vanaf de crosbaan tot de Staringlaan is genieten.
Het wordt een mooie route. :-q
Heb ‘m vanmorgen/middag ook groen en blauw gereden, ben alleen vanuit het strokelbos afgeweken naar ‘de houtsnip’ (die friettent bij de ullerberg), daar het Romeinse Marskamp-pad gevolgd, dan zie je uiteindelijk een 300 meter singletrack bij ‘het keteltje’ en van daar af is het altijd gokken welk pad naar de motorcrossbaan leid. Ik kwam bij de ronde heg uit, bij Drie :D

De staat van het parcours is erg goed, de mulle stukken zijn redelijk goed begaanbaar. Hoefde nergens af te stappen, alleen op het klimmetje na die afdaling achter sonnevanck. Dat heeft volgens mij nog niemand gehaald... toch?

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Even voor "Het Keteltje", aan de rand van de hei zit nog een stuk singletrack. Deze komt uit op een pad waar je gelijk rechts af slaat (sporen volgen). Na 50m weer rechts en je komt op een breed bospad uit wat eigenlijk parallel met de hei naar boven loopt. Deze blijf ik volgen tot ik aan mijn rechterkant een bruin bord zie van sbb. Daar loopt ongeveer een pad richting crossbaan.
Beetje puzzelen en het komt vanzelf.
dverhaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 juni 2019, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL 2019

Net na het verfrissende hoosbuitje een ander deel van de blauwe route gedaan, vanaf de Schoolweg tot aan de Starringalaan, leuk hoogteverschil en een fijne flow, dat was genieten voor papa en dochter.
Tot nu toe alleen een paar keer het kleine rondje blauw/zwart gedaan en dat is toch wel wat meer stuiteren.
Leef snel, sterf jong, dan ben je een mooi lijk.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Ik zag dat op het tweede paaltje op de route richting hulshorst (groen toch?) een extra rood MTB bordje was geplaatst.

Is dat een teaser voor de lus langs de snelweg voorbij Hulshorst?
Of gewoon een bijdehand geintje? ;)

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Plaats reactie