Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

yo-eddy schreef: zo 1 november 2020, 20:10
hanjovdberg schreef: zo 1 november 2020, 15:33 Wat een waardige reactie :-q

ik denk dat ik dat niet zou kunnen :evil:
Bij dit soort volk schat ik mijzelf ook in voor een brake test .....of wil ook nog wel eens bewust op een boomstronk afrijden en dan zelf op het laatste moment een bunny hopje trekken ...... gewoon omdat het kan :bier:
Toch die bunnyhop maar eens goed gaan oefenen dan :lol:
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

toch hadden ze hun zin (een beetje) gekregen, vanaf de staringlaan waren er een paar kuilen dichtgemaakt op de route. Nu zijn dat in de winter ook wel behoorlijke modderkuilen, dus heel erg vond ik het niet :winkie: wel weer dank voor de lokale crew hiervoor! Harderwijk is droger, maar ermelo heeft juist door de slechtere omstandigheden wel meer een technisch karakter. Bijkomend voordeel is dat je een stuk minder BWR'rs tegenkomt :bier:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wat is er gebeurd met de route in Harderwijk? :o
De mooie zandklim naast het Beekhuizerzand is vervangen door een hoop planken en het dropje op ongeveer 3/4 van de route is kapotgemaakt/doorgang gemaakt zodat zelfs een wielrenner er nu kan rijden...
Wellicht dat de bordjes bij de omleiding met daarop de tekst "ATB" voldoende zegt...
Erg jammer dit...
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

De vlonder bij de Beekhuizerzand is om te verkomen om de klim kapot gereden word, de vlonder achter Sonnevank is volgens mij de zelfde reden maar dan met een dropje er in. In de bos van natuurmonumenten zijn ze bezig om bomen te rooien(de route is hierdoor een klein stukje verlegd).Ik las afgelopen week op facebook dat ze met de terrein eigenaren gaan overleggen over groot onderhout van beide routes.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Op zich wel begrijpelijk, ik vond het wel jammer dat deze leuke obstakels nu weg zijn, maar voor de duurzaamheid wel beter.

Wel zag ik dat er iemand blijkbaar hard naast was gekomen dus blijkbaar wel een verassing voor sommigen. Mooie plekjes voor een drop of een jump?

wel ERG druk zondag... begrijpelijk uiteraard met dat mooie weer
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik weet niet of de coronadrukte nog iets te maken heeft met de ingrepen die ze gedaan hebben. Afgelopen vrijdag de blauwe(Ermelo) route gereden en toen was het rustig, ik heb maar 2 spookrijders en 2 MTBers die van het uitzicht aan het genieten waren gezien.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Spookrijders bestaan niet echt rondom de vaste routes aangezien je daar nog vrij mag rijden.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Big Deef schreef: wo 11 november 2020, 13:21 Spookrijders bestaan niet echt rondom de vaste routes aangezien je daar nog vrij mag rijden.
Ik ervaar dat anders, voor mij staan de routes hier juist bekend om de spookrijders en ik denk dat het met vrij rijden deels te maken kan hebben. Maar dat is een persoonlijke ervaring en absoluut geen feit
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Het zijn 'routes', uitgestippelde ritten die dwars door openbaar bos gaan. Bos waar ook overige recreanten te voet, te paard, of per rijwiel zich begeven.
Geen afgesloten circuits met enkel de bedoeling om mountainbikers zo snel mogelijk de ronde te laten afleggen, in één richting.

Je hebt dus rekening te houden met de anderen, ook degenen die zich op de 'route' bevinden, in welke richting dan ook. Dit staat overigens zo'n beetje elke kilometer op een routepaaltje aangeplakt.

Sommige segmenten zijn echter gemarkeerd door de tegengestelde richting te waarschuwen met een 'verboden in te rijden' symbool omdat het vanwege snelheid of slecht zicht gevaarlijke situaties kan opleveren.

Hier heb ik als vrijrijder geen problemen mee, en deze stukken rijd ik dus niet in tegengestelde richting.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4718
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Deze discussie is al eens gevoerd een jaar geleden. En idd wat Horsthill schrijft. Er lijkt zeker rond Harderwijk/Ermelo een beetje onder de vrijrijders het gevoel te heersen dat de vaste route hun mogelijkheden inpikt.

Goed aangegeven door McL dat de aangelegde singletracks natuurlijk niet in tegengestelde richting gereden moeten worden. Dan creeer je alleen maar meer problemen en zullen terrein beheerders alleen maar eerder ‘besluiten’ het vrije rijden te beperken.

Rond Ede mag je ook nog op heel veel plekken vrij rijden. Dus dat doe ik ook weleens wanneer ik zin heb. Maar dan blijf ik ook buiten de vaste routes.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wat mij ook opviel, was dat de spookrijders vaak van vwv waren.
Routes zijn overigens overduidelijk in 1 richting, dat is ook duidelijk aangegeven. Dat half ontkennen, vind ik een beetje raar. Om het even in schuttingtaal te zeggen vind ik je verhaal een beetje bullshit McLambo. Behalve dan dat je altijd rekening moet houden met andere recreanten.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik kan me wel voorstellen waarom mijn post je niet aanstaat, maar dat zijn wel de feiten.

Om het nog verder te verduidelijken: de routes specifiek Harderwijk/Ermelo zijn niets anders dan uitgepaalde 'rondjes' in opengesteld bos. Net zoals er ook uitgepaalde routes staan om te wandelen.

Als we het even helemaal plat slaan:
- Niets geef een wandelaar, of MTB'er die een wandelroute, respectievelijk MTB route volgt privileges boven de andere recreanten;
- Niets verbiedt overige recreanten deze routes te betreden, zolang men zich houdt aan de voorwaarden van openstelling (op wegen en paden, tussen zonsopgang en zonsondergang, etc)
- uitzonderingen hierop zijn gebieden waar expliciet bepaalde soorten recreanten worden geweerd (bijvoorbeeld rondom de Leuvemse beek, waar een rolstoelpad is, en bordjes ' verboden te fietsen' geplaatst zijn, of zoals aangegeven; bepaalde segmenten van de route waar een ' verboden in te rijden' symbool staat, dat je overigens nooit ziet als je de route volgens de aangegeven richting rijdt :wink:
- daarbuiten; niets verbiedt men om de route, of stukken daarvan in een andere richting te rijden zoals uitgepaald staat.

Toegegeven; het kan bloedirritant zijn als je een segmentje wilt halen, en er komt je iemand tegemoet waardoor je moet afstappen, of afremmen, maar strict gezien doet niemand iets fout, en mijn mening is; dat hoort er nou eenmaal bij; volgende keer beter.

Je opmerking over de VWV: deze fietsverening traint waarschijnlijk al tientallen jaren in deze omgeving, en men heeft voor de verschillende groepen bepaalde rondjes in gebruik (met name jeugd). Hiervan zijn gedeeltes opgenomen in de groene en/of blauwe route want deze routes zijn voor een groot gedeelte al bestaande paden, die niet specifiek aangelegd zijn voor de MTB routes, en al vele jaren toegankelijk waren.

Zelf ben ik niet bij een fietsvereiging aangesloten, maar ik heb ook verschillende 'rondjes' die ik daar graag fietste, en de meeste heb ik moeten omleggen omdat de MTB routes er dwars doorheen gelegd zijn, en het gewoon onpraktisch is om dit te blijven volhouden. Soms als het rustig is pak ik nog eens een oude ronde, met name om te zien hoe mijn vooruitgang zich verhoudt met pakweg 3 jaar geleden (toen er nog geen routes waren), en ja daarbij ga ik dan bepaalde segmenten 'tegen het verkeer in' :kiss:
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Maar er is toch ook iets als gezond verstand? Ik pak in het weekend ook geen wandelroutes, en met 10 man van de tour club tegen een vaste route in rijden lijkt me ook geen goed idee, of het nu mag of niet.
Die weten in elk geval wél zeker dat er iets van de andere kant zal komen. Dat dan weer er wel
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik ben van mening dat het bos van iedereen is. Een wandelaar op de route behandel ik met respect en zal ik ook meestal groeten. Bewust tegen de route in rijden vind ik niet handig en doe ik zelf niet. In het begin nog wel eens gedaan en moet toegeven dat we afgelopen zondag ook een 100m tegen de route in gingen. Bij het begraafplaatsje achter Sonnevanck waar we er even niet aan ontkwamen tijdens een vrije rit. Maar nogmaals, niet handig en op veel stukken niet aan te raden omdat je er niet op rekent. Natuurlijk deden we in het verleden niet anders maar dan wist je dat je er rekening mee moest houden.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Is goed, ik zal de volgende keer eens bij mijn thuisroutes op de heuvelrug opletten waar wel en geen verboden in te rijden bordjes staan, zodat ik ook gewoon leuke stukken van Amerongen tegen de richting in kan rijden. Bedankt voor de tip :-q









:roll:


Maar je spreekt jezelf tegen, let daar op.
Plaats reactie