NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

worstkaas schreef: ma 30 september 2019, 10:35 Dat zeg ik niet, ik wil alleen niet dat er meer gekapt wordt dan dat er aangeplant wordt.
Is het ook goed genoeg voor jou dat op de plekken waar de bomen gekapt zijn vanzelf weer jongere bomen de kans krijgen om te groeien? Of moet er per se door de mens aangeplant worden?

Je kan er van op aan dat er meer bomen terug komen dan gekapt zijn op die percelen. De jaren daarna worden die percelen selectief gedund zodat een aantal bomen de ruimte krijgen om goed door te groeien.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 30 september 2019, 10:40 Je kan er van op aan dat er meer bomen terug komen dan gekapt zijn op die percelen. De jaren daarna worden die percelen selectief gedund zodat een aantal bomen de ruimte krijgen om goed door te groeien.
Planten is meer, dunnen is minder. Gaat lekker zo.

Ander nieuws, de Neerslag-Tekort-O-Meter gaat de goede kant uit :-q
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mwah...

Afbeelding

Twee spaden diep is het nog steeds zo droog als een zandbak in de volle zomerzon.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Willem12 schreef: ma 30 september 2019, 10:47
bouwpakket schreef: ma 30 september 2019, 10:40 Je kan er van op aan dat er meer bomen terug komen dan gekapt zijn op die percelen. De jaren daarna worden die percelen selectief gedund zodat een aantal bomen de ruimte krijgen om goed door te groeien.
Planten is meer, dunnen is minder. Gaat lekker zo.

Ander nieuws, de Neerslag-Tekort-O-Meter gaat de goede kant uit :-q
:lol:

Als je goed voor en na een kaalkap kijkt zie je op zo'n perceel veel meer jonge bomen terug komen dan wat er aan bomen voor die kap stonden. Het is best interessant om een keer op pad te gaan die wat meer weet te vertellen over het bosbeheer. En als je wat vaker zou komen klussen Willem, dan zou je het ook zelf kunnen waarnemen.


En ja, ik vind dat kappen ook een verschrikkelijk gezicht. Maar het idee dat we hiermee in ieder geval in een deel van onze hout behoefte zelf kunnen voorzien vind ik prima (ipv gewoon elders bomen laten kappen en verschepen).

En inderdaad wat betreft regen wordt het weer ouderwets putjes scheppen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik vind gewoon dat Fred dat hout niet moet opstoken :bier:

Morgen ‘droog’ en woensdagochtend zon. Dan doe ik woensdagochtend een rondje heide. Ben daar wel benieuwd naar want normaal gesproken is het daar verboden voor niet wandelaars. Elk nadeel heb ze voordeel :-q
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Willem12 schreef: ma 30 september 2019, 10:47Ander nieuws, de Neerslag-Tekort-O-Meter gaat de goede kant uit :-q
Eerlijk gezegd, de regen nu al zat................
bert l. schreef: ma 30 september 2019, 11:00Twee spaden diep is het nog steeds zo droog als een zandbak in de volle zomerzon.
Klopt, maar zo diep gaan de bandensporen niet (niet bij mij...)
bouwpakket schreef: ma 30 september 2019, 11:03En inderdaad wat betreft regen wordt het weer ouderwets putjes scheppen
Daar zijn ze voor :D
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zoveel groene natuurliefhebbers met een interesse in bosbouw en ecologie bij elkaar! Zullen we een keer een excursie organiseren olv een of andere bosbouwer/ecoloog?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Even buiten alle politieke voorkeuren om .
Is er niet met SBB te overleggen dat ze langs de route wat meer bomen laten staan?
Door het weghalen van de anker bomen vergroot je de kans dat mensen de bochten gaan afsnijden en trails breder worden.
Maar nog belangrijker je ziet met name op HV dat er door de kap stukken muller zijn geworden.
Trails die eerst nog in de beschutting lagen en minder zon kregen lijken nu in een zandbak te veranderen omdat de wind en zon veel meer invloed hebben.
Zeker met die droge zomers kan dat wel problemen opleveren en heb je liever trails die zo lang mogelijk in de schaduw liggen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 580
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

bert l. schreef: ma 30 september 2019, 14:48 Zoveel groene natuurliefhebbers met een interesse in bosbouw en ecologie bij elkaar! Zullen we een keer een excursie organiseren olv een of andere bosbouwer/ecoloog?
Ik hou me aanbevolen :-D Mijn "bosbouw-projectjes" zijn nog wat te jong/klein om op excursie naar te gaan. Over 10 jaar ofzo :-q
funride schreef: ma 30 september 2019, 19:31 Even buiten alle politieke voorkeuren om .
Is er niet met SBB te overleggen dat ze langs de route wat meer bomen laten staan?
Door het weghalen van de anker bomen vergroot je de kans dat mensen de bochten gaan afsnijden en trails breder worden.
Maar nog belangrijker je ziet met name op HV dat er door de kap stukken muller zijn geworden.
Trails die eerst nog in de beschutting lagen en minder zon kregen lijken nu in een zandbak te veranderen omdat de wind en zon veel meer invloed hebben.
Zeker met die droge zomers kan dat wel problemen opleveren en heb je liever trails die zo lang mogelijk in de schaduw liggen.
Lijkt me zeker iets waar rekening mee gehouden kan worden tijdens het uitzetten van de route. Oudere bossen probeert men waarschijnlijk te ontzien voor recreatie, maar in de jongere meer productiebossen kan je in principe de toekomstbomen zo zien staan in het perceel. Ik weet alleen niet of we daar dan juist strak langs mogen, of juist afstand moeten houden :P
Door het deels kappen veranderen inderdaad de route-omstandigheden, maar ook de leefomstandigheden voor de bomen. Plekken die nu opengetrokken worden staan over een jaartje vol met jonge aanwas van enkele meters hoog. Dan komt er niet zo veel licht meer op de grond en zou het mulle weer moeten verdwijnen. Ik maak me er dan ook weinig zorgen om dat er wat veranderende omstandigheden optreden. Is eerder een mooie graadmeter van hoe "toekomstbestendig" de routes zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: ma 30 september 2019, 14:48 Zoveel groene natuurliefhebbers met een interesse in bosbouw en ecologie bij elkaar! Zullen we een keer een excursie organiseren olv een of andere bosbouwer/ecoloog?
Jullie hebben zo een leuke, vrouwelijke boswachter rond lopen... 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Met Hanne wil ik best een rondje fietsen :-q
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Rayb81 schreef: ma 30 september 2019, 23:54 Met Hanne wil ik best een rondje fietsen :-q
Foto's ??
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

awinkel schreef: di 1 oktober 2019, 09:04 Zie hier heel wat info
Deze is van een andere club ;)
De “bekende” vrouwelijke boswachter van SBB heet Marieke.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Nee jongens, Corien is onze heldin van de heuvelrug. Maar ik vrees wel dat ik jullie dromen kapot moet maken, omdat de boswachter van de Vuursche een man is...
Plaats reactie