NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

hanjovdberg schreef: vr 3 januari 2020, 18:12 Ik herinner me er idd ook eentje waarbij ik dacht .. wanneer en hoe komt die drop dan. Maar ach beter een keertje te vaak gewaarschuwd dan te weinig :-q
Eh nee. Dat is niet waar. Het tegenovergestelde bijna. :D
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Horsthil schreef: vr 3 januari 2020, 17:42 Er staat ergens op een oud stuk LV een drop off bordje, terwijl de drop door intensief gebruik en droogte deze zomer kapot gereden is en ingestort. Kan goed dit paaltje zijn.
Nee hoor dit randje zat zelfs al zo in de oude route, toen nog zonder bordje.
Ik kan me zelfs nog herinneren dat er ooit een getimmerde drop in heeft gezeten.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MTBarc schreef: vr 3 januari 2020, 18:52 Eh nee. Dat is niet waar. Het tegenovergestelde bijna. :D
Leg uit ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ongewenst waarschuwen is niet wenselijk. Met teveel waarschuwen geef je een verkeerd signaal af.

De biker hoort zelf op te letten en risico van een situatie t.o.v eigen vaardigheden te beoordelen en daarna te handelen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

funride schreef: vr 3 januari 2020, 18:56
Horsthil schreef: vr 3 januari 2020, 17:42 Er staat ergens op een oud stuk LV een drop off bordje, terwijl de drop door intensief gebruik en droogte deze zomer kapot gereden is en ingestort. Kan goed dit paaltje zijn.
Nee hoor dit randje zat zelfs al zo in de oude route, toen nog zonder bordje.
Ik kan me zelfs nog herinneren dat er ooit een getimmerde drop in heeft gezeten.
Ja dat randje zat ook in de oude, kan me niet herinneren dat daar ook een bord stond, blijkbaar wel dus. Ik heb het over een andere, volgens mij die bij het zand en dat schapenhek van de stulp


Edit: ik kijk de foto nu nog eens goed en zie waar het is. Waar de vraagtekens staan zie je dat het vlak is. Kan heel goed zijn dat er, toen de paal is geplaatst, wel wat zat, maar nu niet meer. Je moet eens weten hoe hard die route slijt en hoe snel wortels breken
Laatst gewijzigd door Horsthil op vr 3 januari 2020, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat is nu weer ongewenst waarschuwen? :~ Ongewenst gedrag dat ken ik maar je neemt zo’n bordje ter kennisgeving aan en het enige wat dit met je doet is een iets meer alerte rijstijl. Als ik drop zie staan geef ik wat extra gas en zet ik extra af. Als er geen bordje staat wordt het een slap aftreksel van zoiets. Dus ik ben het er niet mee eens. Het is een aankondiging van een evt uitdaging. Een ieder kan beslissen wat hij daarmee doet. Afremmen, eromheen sturen of juist extra gas geven.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Anders gezegd . Teveel waarschuwen of op een plaats waar het niet of niet meer aan de orde is ongewenst..

Het gewenst waarschuwen benoemd Bouwpakkert in zijn post. deze is voorafgaand aan een situatie die afwijkt van de route.

Overigens je jou beschrijving hoe je op waarschuwings bordjes reageerd. Komt roekeloos over. Daar kun je flinke brokken meemaken.
Het rijtechnisch aspecteven terzijde gelaten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ach noem mij maar roekeloos. In mijn ruim 20 jaar mtb ervaring nog nooit zwaar gecrashed :wink: denk dat je een inschattingsfout maakt .. maar ik ga morgen wschl nog een keer HV en LV doen. Zo leuk vond ik het en kom er toevallig langs op weg naar een verjaardag. Ga gerust mee mag je achteraf beoordelen of ik roekeloos rijd :D
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

"Ongewenst waarschuwen" is een joker die letterlijk voor je fiets springt omdat hij van mening is je van iets te moeten behoeden wat hij - waarschijnlijk op basis van 25 jaar toertocht ervaring - geen goed plan vindt."


Bij allerhande "waarschuwingssystemen" spreekt men wel van "false warnings", dus de momenten waarop de gebruiker een waarschuwing krijgt zonder dat dat er daadwerkelijk wat aan de hand is. Daar is wel onderzoek naar gedaan en op het moment dat die false warnings de overhand nemen, gaan gebruikers ze negeren waarmee een dergelijk systeem geen nut meer heeft. In die zin kun je niet spreken van "beter te vaak dan te weinig gewaarschuwd".

Nu kun je geval van de gevaarlijke/steile afdaling, drop, whatever bordjes misschien aanvoeren dat er altijd wel iets is, maar dat je erover kunt discussieren of het ueberhaupt het vermelden waard is. Maar ik geloof analoog, waarschijnlijk net als Corex en MTBarc, dat je ook te veel kunt waarschuwen waarmee als het 9x meevalt de 10x ook wordt gedacht "het zal wel meevallen".

Daarnaast werkt te veel waarschuwen ook een (achterlijke) cultuur in de hand waar voor alles een bordje geplaatst moet worden wat te verwachten, wat te doen, etc... en mensen hun beklag doen wanneer het anders uitpakt, in plaats van gewoon gezond-boeren-verstand te gebruiken en uit te gaan van een eigen verantwoordelijkheid.


Als er geen bordje staat en het wordt een slap aftreksel, loop je gewoon 10~20m terug en probeert het nog een keer. Of je stapt even af om eerst eens te gaan kijken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Er staan wel meer waarschuwing borden op HV/LV voor drop off alleen ontbreken de drops zelf.😂
Meest spannende is die uit de oude route, deze is 20cm hoog en prima te rollen.....
Maar volgens mij zijn ze ook op aandringen van SBB geplaatst, zal wel iets met aansprakelijk te maken hebben.
Laatst gewijzigd door funride op vr 3 januari 2020, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kijk dat algemene principe van teveel waarschuwen snap ik en ben ik het helemaal mee eens. Maar op HV/LV viel mij op dat er relatief best een aantal dropjes en potentiële schansjes inzitten. Ik noem mij zelf wel een ervaren rijder en schrik niet snel van een technische uitdaging. Maar zag alleen die dag al diverse kinderen, first timers en zelfs een opa op semi stad/hybride (zonder helm :oops: ) waarbij ik dacht die moeten dat soort hindernissen niet ineens voor hun wielen krijgen. We weten dat naarmate je minder ervaren en relaxed op je fiets zit je ook minder makkelijk kunt anticiperen op hindernissen. Dat was mijn gedachte om bij dit specifieke geval te zeggen een keertje teveel is hier niet zo erg.

Alleen nu wordt er net geschetst alsof zo’n bordje gelijk een probleem kan opleveren en dat vind ik eerlijk gezegd de boel omdraaien. Mocht een bordje door erosie niet meer nodig zijn is weghalen een goede optie maar het is niet meteen een ramp als die er nog even hangt :winkie:

En het dan gelijk persoonlijk trekken alsof ik roekeloos zou zijn vind ik helemaal onzinnig. Enige wat ik aangeef is dat ik bij een drop (mits daar ruimte is bij de landing en dat kan je zien door goed vooruit te kijken .. 😊) graag een stukje spring en niet lafjes een beetje naar beneden rol/mini jump. Tja is dat dan meteen roekeloos?

Ps edit bedenk ook dat je als ervaren mtb’er heel anders naar dit soort dropjes kijkt dan de huis tuin en keuken first time mtb’er. Vandaar ook de reacties hier dat er bijna geen dropjes zijn. Denk dat mensen die voor het eerst op een mtb zitten dat heel anders ervaren.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb beide routes al vaker gereden, maar heb helaas nog nooit een drop op route gezien.
Waar zitten die dingen verstopt?!?!
Ik ben er laatst met de MTB jeugdclub uit mijn dorp geweest, waarbij kinderen van 7 jaar zaten en heb niks gehoord over spannend, gevaarlijk of “heb je dat ook gezien?”
Het enige stuk waar er 3 onderuit gingen was bij de greppel naast de parkeerplaats bij de kuil...
Misschien daar ook maar bordjes neerzetten? :-D
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

hanjovdberg schreef: vr 3 januari 2020, 21:03 Kijk dat algemene principe van teveel waarschuwen snap ik en ben ik het helemaal mee eens. Maar op HV/LV viel mij op dat er relatief best een aantal dropjes en potentiële schansjes inzitten. Ik noem mij zelf wel een ervaren rijder en schrik niet snel van een technische uitdaging. Maar zag alleen die dag al diverse kinderen, first timers en zelfs een opa op semi stad/hybride (zonder helm :oops: ) waarbij ik dacht die moeten dat soort hindernissen niet ineens voor hun wielen krijgen. We weten dat naarmate je minder ervaren en relaxed op je fiets zit je ook minder makkelijk kunt anticiperen op hindernissen. Dat was mijn gedachte om bij dit specifieke geval te zeggen een keertje teveel is hier niet zo erg.

Alleen nu wordt er net geschetst alsof zo’n bordje gelijk een probleem kan opleveren en dat vind ik eerlijk gezegd de boel omdraaien. Mocht een bordje door erosie niet meer nodig zijn is weghalen een goede optie maar het is niet meteen een ramp als die er nog even hangt :winkie:

En het dan gelijk persoonlijk trekken alsof ik roekeloos zou zijn vind ik helemaal onzinnig. Enige wat ik aangeef is dat ik bij een drop (mits daar ruimte is bij de landing en dat kan je zien door goed vooruit te kijken .. 😊) graag een stukje spring en niet lafjes een beetje naar beneden rol/mini jump. Tja is dat dan meteen roekeloos?
Staat er eigenlijk bij die drop in ede een bordje? Ben er blind van afgereden maar schrok best hoe diep ik naar beneden viel.
Hoe hoog is die, iets van 50cm?
Op zich niet hoog natuurlijk maar ben aan de bordjes van LV/HV gewend geraakt dus dan verwacht je 10cm :lol:
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee idd en dat is best een serieuze. Maar daar moet je echt van het pad afsturen ..

Laat hem zelf ook wel eens rechts liggen :wink: ook omdat ik de landing daar niet zo ideaal vindt.

Ik zou bijvoorbeeld voor het technische stukje op HV alleen aan het begin een bordje zetten en niet per drop een bordje.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

funride schreef: vr 3 januari 2020, 21:01 Er staan wel meer waarschuwing borden op HV/LV voor drop off alleen ontbreken de drops zelf.😂
Meest spannende is die uit de oude route, deze is 20cm hoog en prima te rollen.....
Maar volgens mij zijn ze ook op aandringen van SBB geplaatst, zal wel iets met aansprakelijk te maken hebben.
Klopt, is bepaald door de terreineigenaar. Dus we kunnen er hier een hele discussie over voeren maar zo simpel ligt het. Zie het maar als wisselgeld voor de routes die we op hun terrein mogen rijden.
Plaats reactie