NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Horsthil schreef: za 18 januari 2020, 09:35 Toertocht tijdperk op de mtb heb ik ook achter me gelaten. Kozakkenputtocht in leusden gaf de doorslag. Laatste keer dat ik die reed was er waardeloos. Parcours was wel prima, maar het volk wat er allemaal heen kwam. Meerdere malen dat er lelijke dingen werden gezegd, omdat ik of te langzaam was of gewoon in de weg reed. Men reed die tocht ook alsof het een wedstrijd was. Bij een afdaling bij de piramide van Austerlitz, kwam ik voorop een hele grote groep. Die drukte zo hard in mn wiel. Afdaling gigantisch hard gegaan. Onderaan haakse bocht en de eerste 10 man (including me) miste hem vol. Die tocht was alles behalve relaxt.
Bovendien realiseerde ik mij, dat ik veel liever over singletracks rijdt dan vlakke paden. LV was al af en HV in de maak, dus ik kon ieder weekend wel een mooie tocht gaan maken.

Maar ik heb wel last van een andere tik. Een MTBer heeft nooit genoeg fietsjes en een gravel bike is wel aardig interessant voor de conditie. Dus komt er een 2.0 ik, die weer tochtjes gaat rijden? Wordt ook misschien wel sterk beïnvloed door iemand die bij Tempo zit en meehelpt met al hun graveltochten
Ik vond die Kozakkenputten tocht ook dramatisch slecht aangegeven heel veel waren er verdwaald . En idd een paar clubrijders die erg aso waren. Mijn broer werd vlak voor de verzorgingspost gewoon van zijn fiets geduwd.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Trekt inderdaad ook vervelend volk aan.
Schreeuwen, neus leegblazen voor je, opzij duwen/er tussen proppen waar het niet fatsoenlijk gaat.
Tijdje terug zelfs nog een die op volle snelheid tussen de mensen bij de bevoorrading vloog en gelijk de tocht vervolgde.

Vraag mij dan ook af waarom je dan aan zo'n tocht mee doe en niet gewoon de GPX download en zelf een keer ga rijden.

Wil niet generaliseren, maar misschien net zo iets als bij motorclubs invoeren.
Verboden voor teamkleding. :tong
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik stond achter zon en schild ergens bovenaan bij een klim wat te eten. Er was ruimte zat om me voorbij te gaan. Moet iemand nodig iemand anders inhalen op een rare lijn. Gaat hij zitten snauwen dat ik verkeerd sta. Ik denk echt zo van: vriend, je hebt letterlijk 5 meter ruimte.

Ook met inhalen net even met stuur aantikken, terwijl dat nergens voor nodig is. Alsof er even moest worden afgereageerd, dat jij niet zo snel rechtdoor bent als de meeste weglui. Ik heb nog nooit zo veel eikels in een dennenbos gezien, als bij de kozakkenputtocht. Wat een aso volk komt daar zeg...



Is het dan zo moeilijk om vriendelijk te zijn?! We doen toch dezelfde sport, we delen dezelfde passie. Dat is toch mooi! Gelijkgestemden. Blijkbaar telt dat niet voor sommige figuren die een MTB kopen. Zodra je op een fiets zit moet je iedereen het leven zuur maken? Onzin!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hmm, blijkbaar ben ik toch niet de enige die dit wintervolk verafschuwt. :lol:

Nog een paar maanden geduld, heren. :-{
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Er zijn her en der nog wel mooie tochten te rijden. Je moet qua timing echter slim kiezen. Rijd je mee in de massa dan krijg je bovenstaande taferelen. Start je net achter de massa dan kan je heerlijk genieten.

Zo herinner ik me nog de toertocht in Heerde. In het najaarszonnetje a 10gr.
Bij de start keek men mij om 10.15 beetje vreemd aan .. nu nog starten? Parcours wordt om 14.00 afgesloten hoor :lol:

Nou heerlijk gereden. Voordeel je haalt alleen nog wat langzamere rijders zoals een Horsthill in (die geef je nog een duwtje na :oops: :kiss: :winkie: ) en je hebt verder het rijk alleen.

Maar vroegah reed ik ook wel eens mee in dat soort groepjes. Alleen dat asociale kon ik mezelf niet toe zetten. Gevolg? Kon steeds gaten gaan dichtrijden omdat andere aso rijders uit de groep wel op onmogelijke plekken inhalen. Daar ben ik wel helemaal klaar mee.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Giant-E schreef: za 18 januari 2020, 11:43 Hmm, blijkbaar ben ik toch niet de enige die dit wintervolk verafschuwt. :lol:

Nog een paar maanden geduld, heren. :-{
Het is niet enkel kommer en kwel . Ik heb genoeg bwr vrienden die zich wel leuk gedragen. Gulpen tocht was qua sfeer bijvoorbeeld erg gemoedelijk en gezellig. Verder fiets ik gewoon wat later op de dag. Vorige week nog op Austerlitz samen met mijn zoontje om 15:00 gestart en heerlijk kunnen fietsen en alleen maar leuke reacties.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

hanjovdberg schreef: za 18 januari 2020, 11:52 Nou heerlijk gereden. Voordeel je haalt alleen nog wat langzamere rijders zoals een Horsthill in (die geef je nog een duwtje na :oops: :kiss: :winkie: ) en je hebt verder het rijk alleen.
Heeeeeey :evil: :lol: :-q

Nee maar toegegeven, was ik toen een veel slechtere fietser dan nu. Nu rij ik ook veel harder. Nog meer nuance; Gelukkig ken ik ook zat toertochten waar het wel normaal gaat. Zo heb ik bij tochten van Tempo nooit slechte ervaringen gehad. Alleen die kozakkenputtocht heeft me aan het denken gezet
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Veldtoertochten zijn disrupted, want ingehaald en vervangen door mtb-routes 2.0. Waar je tot een paar jaar terug nog elk weekend een veldtoertocht had waar 'iedereen' heenging en waar je op dit forum een 'before' en 'after' talk van vond, is dat ingehaald door de nieuwe mtb-routes waar 'iedereen' nu naar toe gaat etc.
De grote rij auto's met fietsendragers staat nu op de parkeerplaatsen bij de routes ipv bij de gymzaal aan de start. Ik ben daar zelf ook verrast over en ik laat het aan anderen over daar een waarde-oordeel over te vellen. Deelnemersaantallen lopen terug, aantal tochten loopt terug en het aantal vergunningen loopt terug.

Verder beken ik dat er niet alleen een mtb-er en een racefietser in mij woont, maar ook een bwr. Mijn wedstrijdverleden ligt ver achter me, maar een beetje stoeien in een treintje met andere bwr's vind ik nog erg leuk. Dat mag op het randje en een bodycheck hoort daarbij, Horsthill. Veldtoertochten van Tempo vond en vind ik geweldig. Ook de nieuwe opzet.
Veel, intensief en hard intervallen is volgens het boek (Fast over Fifty) dat ik van Bouwpakket, Dubbelop en MTBarc gekregen heb, exact wat ik moet doen om bij te blijven. Lange duurtrainingen heb je volgens zijn aanpak op onze leeftijd al meer dan genoeg gedaan, dus rammen met die bak en zoveel mogelijk gasten waar ik de vader of de grootvader zou kunnen zijn eraf rijden. :-q
Het lukt nog aardig.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt hoor Bert. Dat kan leuk zijn in wedstrijdvorm en niet als je nietsvermoedend een leuke toertocht denkt te rijden. Dan zijn er te veel en te vaak van die lui die je overal willen inhalen. Zelfs als jij ze net daarvoor op een klim hebt ingehaald en even netjes inhoudt voor een iets langzamere deelnemer voor je. Dat soort gasten mogen wet mij betreft ook met uitsterven bedreigd worden (figuurlijk gesproken natuurlijk) :lol:

Ik ben echt niet vies van een beetje doorrijden maar wat ik toch altijd hoog in het mtb vaandel heb staan is respect voor iedere biker. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Kan begrijpen dat het hoort bij racen, maar een bodycheck in de context hoe ik hem had, is gewoon onbeschoft.
Als we het over een wedstrijd hebben of racen tegen maten, dan mag van mij van alles. Bij bekenden doe ik ook wel eens smerige inhaalacties, maar dat is anders. Het zo omgaan met vreemden, buiten wedstrijd omstandigheden vind ik minder. Van de tempo tochten ken ik alleen maar een relaxte sfeer. Praatje maken met mede fietsers, die uit heel het land komen. In Leusden kennen ze dat minder.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Daar is maar éen remedie tegen: keihard terugpakken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bert l. schreef: za 18 januari 2020, 19:43Veldtoertochten zijn disrupted, want ingehaald en vervangen door mtb-routes 2.0. Waar je tot een paar jaar terug nog elk weekend een veldtoertocht had waar 'iedereen' heenging en waar je op dit forum een 'before' en 'after' talk van vond, is dat ingehaald door de nieuwe mtb-routes waar 'iedereen' nu naar toe gaat etc.
Had dat zich niet al eerder ingezet doordat:
a) je door gps niet meer aangewezen was om naar een tocht te gaan om een rondje in minder bekend gebied te rijden,
b) veel toertochten toch een aaneenschakelijk van zandpaden en (delen van) vaste routes werden in gebieden waar je niet vrij mag fietsen?

bert l. schreef: za 18 januari 2020, 19:43Verder beken ik dat er niet alleen een mtb-er en een racefietser in mij woont, maar ook een bwr. Mijn wedstrijdverleden ligt ver achter me, maar een beetje stoeien in een treintje met andere bwr's vind ik nog erg leuk. Dat mag op het randje en een bodycheck hoort daarbij, Horsthill.
Hmm, veel "bwr's" vinden vooral dat ze zelf mogen bodychecken* maar wanneer je niet aan de kant laat zetten of ze vervolgens op gelijk voet terugbetaalt zijn ze in de regel toch behoorlijk (of compleet) over de zeik... :-?

* zal het initief niet nemen maar heb wel de BMX gevorderden cursus gevolgd op dit punt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
brietje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 18 januari 2020, 20:35

Kan iemand mij vertellen hoelang sealant (latex) goed blijft in je band?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Niet alle toertochten is het "bingo". Sommige tochten is inderdaad een hype waar je "moet zijn" en dat verkoopt goed.
Mooiste optie is om net iets te vroeg te beginnen, fiets je voor de meute uit. Daarna doe je nog een rondje en rij je achter de meute aan.
Pak je ook wat extra km's voor hetzelfde geld...........................
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

brietje schreef: za 18 januari 2020, 20:54 Kan iemand mij vertellen hoelang sealant (latex) goed blijft in je band?
Gebruik je die sealant specifiek voor Lage en Hoge Vuursche? Of wil je dit weten voor andere locaties?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie