NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

bouwpakket schreef: ma 27 januari 2020, 00:14
Singletrack Sundays schreef: zo 26 januari 2020, 23:52

Snap ik, maar zodra er iemand (niet alleen ik) kritiek of opmerkingen over de route heeft wordt dat weggewuifd.
feature waar we het nu al paar pagina's over hebben is een hoop gravel die al tijdje langs de weg ligt, is dat dan iets aanleggen?
Gaat iemand op de doorgaande route een feature staan graven snap ik je/jullie volkomen.
Wegwuiven? Gaat dit over HS? We plegen onderhoud aan HS. Dit zie je duidelijk aan het zand en de sporen als je daar fietst. Jij geeft aan dat er mensen vallen. Waarop ik aangeef dat mensen moeten kijken en hun remmen moeten gebruiken. Vervolgens krijg ik het verwijt dat ik commentaar wegwuif? Als je fietst moet je toch kijken en waar nodig remmen? Of mogen we niet meer onderhouden?

Een hoop zand(of gravel) ombouwen is inderdaad aanleggen. Maar dat weet je best. En die aanleg is niet in overleg met de eigenaar uitgevoerd. Dus ook geen discussie
Er ligt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid bij de mbt-ers zelf. Alle gevaar/risico uitsluiten is sowieso niet mogelijk en als je 0 risico wilt lopen moet je niet op een mtb gaan zitten.
De landeigenaar/beheerder kan idd aansprakelijk gesteld worden, dus die zal er wel naar streven zo veel mogelijk op save te spelen. dus extreme dingen ga je niet tegen komen. dat er een 8 jarig jochie een keer op zn plaat gaat.. tja sowhat. Zolang de routes een laag aanvaadbaar risico hebben en er geen sprake is van nalatigheid is dit gewoon een incident en moet dat ventje misschien eerst een wat meer skills gaan op doen op makkelijkere terrein.

Aangezien ik jaren lang les heb gegeven in de alpen zie ik wel veel vergelijkingen. In de gevallen dat er onenigheid is over de veiligheid van een piste, meestal na een ongeluk, buigen de rechtbanken in de Alpen zich over de vraag of het skigebied genoeg heeft gedaan om te zorgen dat het gevaar niet excessief was. Wat hierbij opvalt is dat rechters een hoge mate van eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers verwachten en dat veel gevaar volgens hen inherent is aan het bezig zijn in de bergen. Een plotselinge ijsplaat waar iemand na val zn duim opbreekt is een typsiche gevaar die hoort bij afdalen op een piste en dus waarbij je als wintersporter geacht wordt deze risicos te aanvaarden. Het is met moutainbiken op een route niet anders. Als jij besluit een hoop zand te gebruiken die niet tot de officiele veilig geachte route behoord gebruikt, dan zijn de gevolgen voor jezelf. Gister was weer zo n mega drukke dag waarbij je vele mensen in een niet toereikende uitrusting op slecht materieel, zonde kunde de gekste dingen ziet doen, gelukkig gaan die vaak zo langzaam dat een val iha zonder ernstige gevolgen blijft. Wat je ook doet mensen zullen blijven vallen en blijven geblesseerd raken. De schuld en de verantwoording ligt bijna altijd bij de mtb-er zelf
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Singletrack Sundays schreef: zo 26 januari 2020, 20:57 Later kwam ik Void nog tegen van het forum en deze geprobeerd een stukje te volgen, dat lukte maar net :lol: :lol:
@Void i dropped out, parked my car near the crossing by theehuis 't hooge erf.
Het was leuk je te ontmoeten. :-q
Laatst gewijzigd door void op ma 27 januari 2020, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rutger S schreef: ma 27 januari 2020, 12:56 Er ligt natuurlijk een grote verantwoordelijkheid bij de mbt-ers zelf. Alle gevaar/risico uitsluiten is sowieso niet mogelijk en als je 0 risico wilt lopen moet je niet op een mtb gaan zitten.
De landeigenaar/beheerder kan idd aansprakelijk gesteld worden, dus die zal er wel naar streven zo veel mogelijk op save te spelen. dus extreme dingen ga je niet tegen komen. dat er een 8 jarig jochie een keer op zn plaat gaat.. tja sowhat. Zolang de routes een laag aanvaadbaar risico hebben en er geen sprake is van nalatigheid is dit gewoon een incident en moet dat ventje misschien eerst een wat meer skills gaan op doen op makkelijkere terrein.

Aangezien ik jaren lang les heb gegeven in de alpen zie ik wel veel vergelijkingen. In de gevallen dat er onenigheid is over de veiligheid van een piste, meestal na een ongeluk, buigen de rechtbanken in de Alpen zich over de vraag of het skigebied genoeg heeft gedaan om te zorgen dat het gevaar niet excessief was. Wat hierbij opvalt is dat rechters een hoge mate van eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers verwachten en dat veel gevaar volgens hen inherent is aan het bezig zijn in de bergen. Een plotselinge ijsplaat waar iemand na val zn duim opbreekt is een typsiche gevaar die hoort bij afdalen op een piste en dus waarbij je als wintersporter geacht wordt deze risicos te aanvaarden. Het is met moutainbiken op een route niet anders. Als jij besluit een hoop zand te gebruiken die niet tot de officiele veilig geachte route behoord gebruikt, dan zijn de gevolgen voor jezelf. Gister was weer zo n mega drukke dag waarbij je vele mensen in een niet toereikende uitrusting op slecht materieel, zonde kunde de gekste dingen ziet doen, gelukkig gaan die vaak zo langzaam dat een val iha zonder ernstige gevolgen blijft. Wat je ook doet mensen zullen blijven vallen en blijven geblesseerd raken. De schuld en de verantwoording ligt bijna altijd bij de mtb-er zelf
Laten we deze om de 5 pagina's terugkomen! Goed beschreven :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Singletrack Sundays schreef: zo 26 januari 2020, 23:33 (in de herhaal stand)
Ik begrijp wat je wilt, maar je zit op hetzelfde niveau als deze opmerking:
boldrides schreef: ma 27 januari 2020, 09:56 Ik miste wel een echte klim, ...
Hoe kun je een "echte klim" verwachten? Wat wordt bedoeld met "echte klim"? We zitten op HV/LV zelfs buiten de UHR, daar zijn geen noemenswaardige hoogteverschillen!

Wat er nu gebeurt in NL is ongeveer de max van wat mogelijk is en wat je zou kunnen verwachten. Leuke slingerpaden, binnen de mogelijkheden heel wat op en af. En zo aangelegd dat het onderhoud minimaal is en je toch het hele jaar kunt rijden zonder dat de paden binnen een paar weken niet meer begaanbaar zijn.


Ja, ik wil ook ruiger spul. Maar het grappige is dat je dat ook bij de trail centers in GB niet echt gaat vinden. Daar halen ze ook het maximale uit het terrein, maar omdat het terrein al ruiger is, is een route automatisch ruiger. Maar nog lang niet op het niveau van een enduro wedstrijd in Finale. Wat verwacht je dan in NL?

Daarbij kom je op de ruige paden in het buitenland nauwelijks iemand tegen, 90% fietst ook gewoon op de weinig uitdagende paden. Waarschijnlijk omdat dat al spannend genoeg is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 13:19
boldrides schreef: ma 27 januari 2020, 09:56 Ik miste wel een echte klim, ...
Hoe kun je een "echte klim" verwachten? Wat wordt bedoeld met "echte klim"?
Misschien had ik dan "echte klim" anders moeten definiëren: Ik miste überhaupt een klimmetje :) Maar wat ik al zei, dat mocht de pret niet drukken. Ik heb genoten van het rondje.
Wat er niet is in de omgeving kan je ook niet missen om het maar even in krom Nederlands te zeggen hehe. Dus eigenlijk precies wat je hier zegt:
Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 13:19 We zitten op HV/LV zelfs buiten de UHR, daar zijn geen noemenswaardige hoogteverschillen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

boldrides schreef: ma 27 januari 2020, 13:48 Misschien had ik dan "echte klim" anders moeten definiëren...
Ik begreep hem wel, maar hij was te mooi om niet te gebruiken :bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 13:51
boldrides schreef: ma 27 januari 2020, 13:48 Misschien had ik dan "echte klim" anders moeten definiëren...
Ik begreep hem wel, maar hij was te mooi om niet te gebruiken :bier: :kiss:
Ja dat te mooi om niet te gebruiken ken ik wel met jou..."bovenop een heuvel achter zon en schild"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Horsthil schreef: ma 27 januari 2020, 18:17
Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 13:51

Ik begreep hem wel, maar hij was te mooi om niet te gebruiken :bier: :kiss:
Ja dat te mooi om niet te gebruiken ken ik wel met jou..."bovenop een heuvel achter zon en schild"
Alles wat je hier schrijft kan en zal tegen je gebruikt worden :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 18:42
Horsthil schreef: ma 27 januari 2020, 18:17

Ja dat te mooi om niet te gebruiken ken ik wel met jou..."bovenop een heuvel achter zon en schild"
Alles wat je hier schrijft kan en zal tegen je gebruikt worden :winkie:
En wordt er een heel topic aan je opgedragen :bier:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik ben gewaarschuwd :winkie:
(En natuurlijk heel trots op het feit, dat er een topic door mij is ontstaan). Maar ik zal niet naast mn schoenen lopen. Zal dezelfde blijven als 2 jaar terug, toen ik hier begon met reageren. Dus gewoon ontzettend vervelend
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

[/quote]Hoe kun je een "echte klim" verwachten? Wat wordt bedoeld met "echte klim"? We zitten op HV/LV zelfs buiten de UHR, daar zijn geen noemenswaardige hoogteverschillen![/quote]


Hoge en Lage Vuursche behoren wel degelijk tot de Utrechtse Heuvelrug.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Blastfromthepast schreef: di 28 januari 2020, 11:13
Hoe kun je een "echte klim" verwachten? Wat wordt bedoeld met "echte klim"? We zitten op HV/LV zelfs buiten de UHR, daar zijn geen noemenswaardige hoogteverschillen!

Hoge en Lage Vuursche behoren wel degelijk tot de Utrechtse Heuvelrug.
Goed, buiten die heuvelrug waar de andere routes op/tegenaan liggen (Zeist en Austerlitz liggen er ook niet 'op').
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Je hebt een klein lesje geografie nodig Lars:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Utrecht ... _(stuwwal)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Horsthil schreef: di 28 januari 2020, 12:32 Je hebt een klein lesje geografie nodig Lars:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Utrecht ... _(stuwwal)
Prima, maar waarom is er dan geen 60 meter hoogteverschil op HV/LV of Zeist?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ja hoor 'es, als het dan toch op de heuvelrug ligt, dan mag je toch zeker wel minstens 60 meter hoogteverschil verwachten? Volgens mij zoek je gewoon niet goed genoeg?

:winkie: :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie