NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

NelizRijn, een CX/Gravelbike is echt meer dan een LdS bij slecht(er) weer of als er een oproep is om ze trails even met rust te houden. Inderdaad het beruchte T-woord. :winkie:
De lol van zo’n fiets is heel persoonlijk blijkt maar, voor mij persoonlijk een mooie mix van toch in het bos en lekker stuk trappen. Dit omdat het MTB’en een beetje op zijn gat ligt bij mij (komt wel weer).
Maar terug te komen op LV en CX: Het kan inderdaad en iemand met goede techniek komt een heel eind. Je moet wat netter rijden, want je hebt bijvoorbeeld geen verende voorvork die eea opvangt. Zelf een paar keer wat stukjes LV en ook Austerlitz gepakt op mijn rode bolide, maar voelt minder vertrouwd aan dan de MTB. Zegt meer over mij dan wat de fiets kan, maar telt bij al mijn fietsen.........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gravelen is een sport an zich. Ben erg content dat ik gravel, al doe ik het niet met een gravelbike. :wink: Met mijn ‘gravelbike’ de mtb routes op kan, is erg uitdagend n vermoeiend. Goed voor techniek, lijf en mentaal maar ik mijd het toch vooral, zeker op LV :wink:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik rij al jarenlang over allerlei onverharde wegen. Kasseistroken, strade bianche en hier en daar een bos of zandpad. Allemaal gewoon met de racefiets omdat ik nooit wist dat je daar een aparte fiets voor nodig had. :tong

Ook wel eens voor de lol een stukje Hoge Vuursche gedaan maar dat vond ik niet echt ideaal. Ik betwijfel echter of dat dan met een "officiële" gravelbike veel beter gaat.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Bottecchia schreef: wo 29 juli 2020, 15:56 Ik rij al jarenlang over allerlei onverharde wegen. Kasseistroken, strade bianche en hier en daar een bos of zandpad. Allemaal gewoon met de racefiets omdat ik nooit wist dat je daar een aparte fiets voor nodig had. :tong

Ook wel eens voor de lol een stukje Hoge Vuursche gedaan maar dat vond ik niet echt ideaal. Ik betwijfel echter of dat dan met een "officiële" gravelbike veel beter gaat.
Trendsetter !
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat kan beter.
Ik reed anno 1975 over de zandpaden en slingerpaadjes van GNR van school naar huis op mijn stadsfiets. Nooit geweten dat je daar speciale fietsen voor nodig had
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Voordat Pijnenburg werd afgesloten zag ik ook wel eens schooljeugd op een stadsfiets de pumptrack bij de kuil nemen.

Paar jaar terug deed ik wel eens hetzelfde op mijn stadsfiets, maar dan gewoon in bos Birkthoven bij Amersfoort, op weg naar huis vanuit school
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Die LdS achtige paden rijd ik ook gewoon op mijn racert. Vorige maand heb ik 25 i.p.v. 23 mm banden erop gegooid en all-season tegen lekrijden. Veel meer comfort viel me op al op de weg. Ik merk laatste tijd dat compact set eigenlijk tandje te klein is, kan een andere racert kopen of gravelbike of cx. Aangezien ik in de winter vaker op racert rijd dan zomer is zo'n type bike een optie.
Maar zou een gravelbike beter op de routes tot zijn rechtkomen dan CX wellicht wat meer demping door bredere banden en heeft wat luiere hoek.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

NelizRijn schreef: do 30 juli 2020, 10:29 Maar zou een gravelbike beter op de routes tot zijn rechtkomen dan CX wellicht wat meer demping door bredere banden en heeft wat luiere hoek.
Juist andersom. Veel gravelbikes kunnen vooral alleen maar rechtdoor en amper sturen. CX is het beste betreft wendbaarheid op de trails.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Horsthil schreef: do 30 juli 2020, 19:47
NelizRijn schreef: do 30 juli 2020, 10:29 Maar zou een gravelbike beter op de routes tot zijn rechtkomen dan CX wellicht wat meer demping door bredere banden en heeft wat luiere hoek.
Juist andersom. Veel gravelbikes kunnen vooral alleen maar rechtdoor en amper sturen. CX is het beste betreft wendbaarheid op de trails.
Dus geen enkele mountainbike komt de bocht om????
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Horsthil schreef: do 30 juli 2020, 19:47
NelizRijn schreef: do 30 juli 2020, 10:29 Maar zou een gravelbike beter op de routes tot zijn rechtkomen dan CX wellicht wat meer demping door bredere banden en heeft wat luiere hoek.
Juist andersom. Veel gravelbikes kunnen vooral alleen maar rechtdoor en amper sturen. CX is het beste betreft wendbaarheid op de trails.
Er is een grote overlap tussen fietsen die verkocht worden als een gravelbike en fietsen die verkocht worden als een crossfiets. Daar kun je alleen maar algemeenheden over opschrijven.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Mijn in basis Stevens crossfiets is ook perfect als gravel fiets te gebruiken. Andere bandjes en gaan. Maar met die gravel bandjes knal ik ook lekker op de droge routes hier in Harderwijk /Ermelo.
Binnenkort ook de UHR maar eens uitproberen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bert l. schreef: do 30 juli 2020, 20:44Er is een grote overlap tussen fietsen die verkocht worden als een gravelbike en fietsen die verkocht worden als een crossfiets. Daar kun je alleen maar algemeenheden over opschrijven.
Mijn Cannondale SuperX stond eind 2018 in de catalogus bij zowel de CX fietsen als de gravelracers eind 2018. Zal er vast mee kunnen crossen/MTB'en, maar laat ik aan de experts over.
Als ik LV/HV wil rijden pak ik toch liever mijn Scott.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Fred (mtb-sport) schreef: do 30 juli 2020, 21:45 Mijn Cannondale SuperX stond eind 2018 in de catalogus bij zowel de CX fietsen als de gravelracers eind 2018. Zal er vast mee kunnen crossen/MTB'en, maar laat ik aan de experts over.
Als ik LV/HV wil rijden pak ik toch liever mijn Scott.
Voordeel van geen mtb hebben. Hoef ik niet te kiezen.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Fred (mtb-sport) schreef: do 30 juli 2020, 21:45
bert l. schreef: do 30 juli 2020, 20:44Er is een grote overlap tussen fietsen die verkocht worden als een gravelbike en fietsen die verkocht worden als een crossfiets. Daar kun je alleen maar algemeenheden over opschrijven.
Mijn Cannondale SuperX stond eind 2018 in de catalogus bij zowel de CX fietsen als de gravelracers eind 2018. Zal er vast mee kunnen crossen/MTB'en, maar laat ik aan de experts over.
Als ik LV/HV wil rijden pak ik toch liever mijn Scott.
SuperX is nog steeds een crosser, maar doordat hij bredere banden toelaat dan de UCI regels voor cross banden, wordt hij ook aangeprezen als fiets voor graveltochten.

Hoe ik het zie is dat je iedere crossfiets wel kan gebruiken om graveltochten te rijden. Dan heb je niet altijd de dikste banden onder je fiets, maar je kan het wel. Gravel rijden kan met bijna iedere fiets, op race fietsen met condoompjes om de velg na. Maar veel gravelbikes zijn met sturen meer gebasseerd op racefietsen, hoewel sommige ook weer naar crossers neigen. Het is allemaal marketing, maar toch zal een gemiddelde crossfiets beter werken op een singletrack, dan een heleboel gravelbikes. Logisch ook, want een crosser is ook meer gebouwd voor kort sturen. En uiteraard kan het ook met een gravelbike, maar wordt je er echt vrolijk van? Uiteindelijk is LV misschien het leukste op een mtb. In ieder geval het meest comfortabel
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

(er is al een gravel-topic, gasten)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie