NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://neerslagkaart.nl/neerslagkaart_ ... =Amerongen

Afbeelding

Eén enorme stortbui net westelijk van Amersfoort gisteren
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: zo 11 oktober 2020, 18:21 https://neerslagkaart.nl/neerslagkaart_ ... =Amerongen

Afbeelding

Eén enorme stortbui net westelijk van Amersfoort gisteren
Het was echt niet normaal Bert
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bert l. schreef: zo 11 oktober 2020, 18:21 https://neerslagkaart.nl/neerslagkaart_ ... =Amerongen

Afbeelding

Eén enorme stortbui net westelijk van Amersfoort gisteren
Idd Soest........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Was donderdag geweest, maar toen vielen de vele plassen me ook al op. Deed mij ook herinneren aan de oude route van LV. Bij het klimbos was - net voor je de parkeerplaats op rijdt - echt een enorme plas. Soms kon je over de plas heen springen, soms er vol door heen. Het waren donderdag niet de beste omstandigheden om te fietsen, maar de plassen leken er al wat langer te liggen.

Heeft deze route meer/sneller last van plassen dan bijvoorbeeld Zeist of Amerongen?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Horsthil schreef: zo 11 oktober 2020, 18:39
bert l. schreef: zo 11 oktober 2020, 18:21 https://neerslagkaart.nl/neerslagkaart_ ... =Amerongen

Afbeelding

Eén enorme stortbui net westelijk van Amersfoort gisteren
Het was echt niet normaal Bert
Dat is wat de klimaatwetenschappers voorspeld hebben: langere droge periodes en dan ineens lokaal een heel heftige bui. Het stomme van die stortbuien is dat dan ineens veel te veel water hebt en dat moet dan heel snel weggevoerd worden. Daar heb je qua droogtebestrijding dus verder niks an.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: zo 11 oktober 2020, 19:58
Horsthil schreef: zo 11 oktober 2020, 18:39

Het was echt niet normaal Bert
Dat is wat de klimaatwetenschappers voorspeld hebben: langere droge periodes en dan ineens lokaal een heel heftige bui. Het stomme van die stortbuien is dat dan ineens veel te veel water hebt en dat moet dan heel snel weggevoerd worden. Daar heb je qua droogtebestrijding dus verder niks an.
Je kan hier geen stap in de weilanden en akkers zetten zonder helemaal weg te zakken, zo nat het hier is
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

balboa schreef: zo 11 oktober 2020, 19:29
Heeft deze route meer/sneller last van plassen dan bijvoorbeeld Zeist of Amerongen?
Bepaalde delen van de route hebben extra last van water bij regen. Of het meer is, weet ik niet. Maar ik denk dat de hoeveelheid varens die op verschillende plekken in het bos bij ons te vinden zijn, wel aangeven dat het op de vuursche een nat bos is.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

vasquez schreef: zo 11 oktober 2020, 17:12

Ligt bijna letterlijk in de achtertuin, ik ging met stralende zon weg en was voor de de regen weer terug :~

Heerlijk al die aannames :lol:
Zaterdagochtend was inderdaad heel mooi (mooi laag zonnetje boven de hei gezien); maar toen het eenmaal losbarstte hield het ook niet meer op. Ondanks dat ik de eerste helft van mijn tochtje helemaal droog was gebleven, kwam ik door- en doornat thuis
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Van alle plassen, baggerbakken etc. was in ieder eind van deze middag weinig (lees niets) meer te merken. Paar plekken nog te zien dat de waterputten hun dienst meer dan bewezen hebben. Zelfs bij de camping tussen alle varens door zo goed als droog.
Verder weer eens uitstekend vermaakt op LV, ging zo lekker dat ik paar rondjes gepakt heb en HV heb laten schieten. Dus hoe HV er bij ligt? Geen idee.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat betekenen de verscherpte maatregelen voor jou als mountainbiker? En wat betekenen ze voor het gebruik van de singletracks op de Utrechtse Heuvelrug?

Bewaar altijd en overal de voorgeschreven afstand van 1,5 meter.:
Die 1,5 meter is op onze smalle singletracks alleen te handhaven als je achter elkaar rijdt. Inhalen is daar niet mogelijk en kan alleen op brede paden.

Groepen zijn maximaal 4 personen groot:
Dus niet met 2 of 3 groepjes van 4 vertrekken en dan onderweg toch elkaar opzoeken.

Vermijd drukke plekken en tijden.:
De Heuvelrugroutes worden sinds het begin van de coronacrisis zeer goed bezocht. Zondag- en zaterdagochtend zijn de drukste dagdelen van de week.

Vermijd onnodige reizen.
Kom op de fiets, kom niet onnodig met de auto, fiets in je eigen omgeving, blijf dicht bij huis, Houd er rekening mee dat er parkeerplaatsen afgesloten kunnen worden vanwege de eventuele toeloop.

Pas je fietsgedrag aan aan de nieuwe omstandigheden, zodat we zo snel mogelijk weer onze vrijheden weer terugkrijgen. Happy trails, be nice.

Meer informatie vanuit de NTFU vind je hier: https://www.ntfu.nl/home/nieuws/id/1202 ... ielersport
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik lees in een ander topic dat de toegang weg naar de P alweer afgesloten is (twee weken geleden) klopt dat?
Have fun!
Rinse.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Singletrack Sundays schreef: vr 16 oktober 2020, 13:46 Ik lees in een ander topic dat de toegang weg naar de P alweer afgesloten is (twee weken geleden) klopt dat?
Dat was eenmalig op zondag omdat het te druk werd. Ik heb verder niets vernomen over een permanente afsluiting. Ik zal zo even kijken voor je, ik ga even een rondje doen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Erik1974 schreef: vr 16 oktober 2020, 13:50
Singletrack Sundays schreef: vr 16 oktober 2020, 13:46 Ik lees in een ander topic dat de toegang weg naar de P alweer afgesloten is (twee weken geleden) klopt dat?
Dat was eenmalig op zondag omdat het te druk werd. Ik heb verder niets vernomen over een permanente afsluiting. Ik zal zo even kijken voor je, ik ga even een rondje doen.
Dat was eenmalig. Nu is die niet afgesloten. Maar weet dat bij grote drukte ze gewoon weer af gaan sluiten
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bouwpakket schreef: vr 16 oktober 2020, 13:54
Erik1974 schreef: vr 16 oktober 2020, 13:50

Dat was eenmalig op zondag omdat het te druk werd. Ik heb verder niets vernomen over een permanente afsluiting. Ik zal zo even kijken voor je, ik ga even een rondje doen.
Dat was eenmalig. Nu is die niet afgesloten. Maar weet dat bij grote drukte ze gewoon weer af gaan sluiten
Thanks👍
parkeer het weekend voor de zekerheid wel bij de groene afslag.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

De hekken staan wel klaar bij onder andere de kuil, dus mocht het te druk worden, dan kunnen ze het binnen een minuut afzetten
Plaats reactie