NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

De eerste dag dat het open was stond er nog geen hek. Dat was pas gevaarlijk, want mensen staken gewoon blind over. Nu worden ze in ieder geval geattendeerd op een gevaarlijke oversteek dmv het hek en de borden. Deze oversteek is ook op de plaats van de oude ruiter oversteek. We hebben 3 oversteken (mtb, ruiter, recreatieve fietsers) geconcentreerd gehouden op deze locatie.

De oude route heeft mij altijd verbaasd dat er nooit wat gebeurd is. Daar kwam iedereen als een blinde volle bak dat fietspad opgedraaid (of over gedraaid)

We zullen het oversteekplaatsen ook nog onder de aandacht brengen bij de gemeente. Hopen dat zij mee willen werken hierin

Overigens zitten er ook ontzettend blinde (incapabele of associale) ebikers en racefietsers op dat fietspad. Ik stond daar in de rolstoel aan de kant van het fietspad en werd gewoon voor mijn sokken gereden. Totaal geen beleving van hun omgeving
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

bouwpakket schreef: ma 20 september 2021, 21:09 Overigens zitten er ook ontzettend blinde (incapabele of associale) ebikers en racefietsers op dat fietspad. Ik stond daar in de rolstoel aan de kant van het fietspad en werd gewoon voor mijn sokken gereden. Totaal geen beleving van hun omgeving
:-q dat bedoel ik dus. Het 'gevaar' komt van beide kanten.

Het is ook verder geen aanval of zo hoor, meer meedenken en zoals je zegt zou ik het zeker bij de gemeente aankaarten en vragen of ze extra aandachtspunten zoals verkeersborden en tekens op de weg kunnen plaatsen. Ik ben nu zelf een keer oversteker geweest vanaf de MTB route en iemand die vanaf de weg kwam aanrijden en ik vind het een lastig punt geworden. Wat dat betreft is de andere oversteek die er nog is op diezelfde weg veel overzichtelijker en er is daar meer daglicht. En er staat geen eens een hek (althans, niet dat ik mij zo voor de geest haal :~ ).
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Bij die andere oversteek wordt het zicht voor de bikers belemmerd door de dikke stammen van de laan. Vanuit de auto van beide kanten zie je de fietsers overigens heel snel en heel goed
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Stunning schreef: ma 20 september 2021, 20:51
bouwpakket schreef: ma 20 september 2021, 20:31
Want? Hoeveel meer maatregelen kunnen we nemen? Behalve de weg afsluiten voor autoverkeer
Vooral van rechts komend verkeer is linke soep.

Het gaat daar naar beneden...
Verkeer heeft daar dus meer vaart / langere remweg...
Niet alle auto's rijden met verlichting aan, sommige hebben ook donkere lak...
Het is een donkere laan door dat bladerendek daar...
Door het hek (begrijp mij niet verkeerd, goed dat het er staat!) op de MTB route komen de rijders vertraagd de weg op...
Er bestaat een kans dat sommige rijders op dat punt al behoorlijk vermoeid zijn en daardoor trager reageren / minder goed om zich heen kijken...
De rijders met klikpedalen, die om wat voor reden dan ook niet meteen inklikken of uit de pedalen schieten, kunnen dus in ene hun focus daarop leggen...
Zeker als ze in groepjes rijden en hun 'concurrent' in dat groepje net voor ze rijdt en/of als het tempo toch al te hoog was om echt goed te kunnen blijven aanhaken...

Gisteren kwam ik op de racer vanuit de LV over de Hoge Vuurscheweg en toen zag ik het al gebeuren. Ik fietste daar met een behoorlijk temp naar beneden en toen kwamen er nog ff een paar 'gauw' oversteken. Ik moest toch iets bijremmen in ene... Geen ramp, en ik neem niemand iets kwalijk, dat gebeurd nu eenmaal in de waan van iemand.

Maar ik kan het allemaal mis hebben natuurlijk.
(Ps. De oude oversteek bij de kruising is denk ik nog steeds de beste oplossing, dan hoef je ook geen wegen af te sluiten voor autoverkeer. Hoewel, als we het daar nu toch over hebben :winkie: )
Ik lees alleen maar een hoop speculatie. Daar kunnen we niks mee. Als als als, dan is alles gevaarlijk...
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

bouwpakket schreef: ma 20 september 2021, 21:09 [...] Ik stond daar in de rolstoel aan de kant van het fietspad en werd gewoon voor mijn sokken gereden. Totaal geen beleving van hun omgeving
Tja, wat doe je daar dan ook met een rolstoel?! :bier:
Je mag niet verwachten dat ze hun stuur vast kunnen houden én andere mensen kunnen waarnemen :winkie:
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

bouwpakket schreef: ma 20 september 2021, 20:32 Sprongen willen wij ook wel. Maar zet ze maar uit je hoofd, want die komen er niet
Doubles bij de kuil zijn super aardig. :-q
Veilig voor beginners, leuk voor ervaren riders.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

void schreef: di 21 september 2021, 08:47
bouwpakket schreef: ma 20 september 2021, 20:32 Sprongen willen wij ook wel. Maar zet ze maar uit je hoofd, want die komen er niet
Doubles bij de kuil zijn super aardig. :-q
Veilig voor beginners, leuk voor ervaren riders.
Waar we mogen en het past mooi dan doen we het.

Jij bent niet representatief, want jij springt alles :lol: :-q
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bouwpakket schreef: di 21 september 2021, 09:29
void schreef: di 21 september 2021, 08:47
Doubles bij de kuil zijn super aardig. :-q
Veilig voor beginners, leuk voor ervaren riders.
Waar we mogen en het past mooi dan doen we het.

Jij bent niet representatief, want jij springt alles :lol: :-q
Zelfs ik weet met mn ouwe lijf op LV nog wel op een aantal plekken te springen zonder al te veel moeite er voor te hoeven doen. :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Horsthil schreef: ma 20 september 2021, 22:02
Stunning schreef: ma 20 september 2021, 20:51

Vooral van rechts komend verkeer is linke soep.

Het gaat daar naar beneden...
Verkeer heeft daar dus meer vaart / langere remweg...
Niet alle auto's rijden met verlichting aan, sommige hebben ook donkere lak...
Het is een donkere laan door dat bladerendek daar...
Door het hek (begrijp mij niet verkeerd, goed dat het er staat!) op de MTB route komen de rijders vertraagd de weg op...
Er bestaat een kans dat sommige rijders op dat punt al behoorlijk vermoeid zijn en daardoor trager reageren / minder goed om zich heen kijken...
De rijders met klikpedalen, die om wat voor reden dan ook niet meteen inklikken of uit de pedalen schieten, kunnen dus in ene hun focus daarop leggen...
Zeker als ze in groepjes rijden en hun 'concurrent' in dat groepje net voor ze rijdt en/of als het tempo toch al te hoog was om echt goed te kunnen blijven aanhaken...

Gisteren kwam ik op de racer vanuit de LV over de Hoge Vuurscheweg en toen zag ik het al gebeuren. Ik fietste daar met een behoorlijk temp naar beneden en toen kwamen er nog ff een paar 'gauw' oversteken. Ik moest toch iets bijremmen in ene... Geen ramp, en ik neem niemand iets kwalijk, dat gebeurd nu eenmaal in de waan van iemand.

Maar ik kan het allemaal mis hebben natuurlijk.
(Ps. De oude oversteek bij de kruising is denk ik nog steeds de beste oplossing, dan hoef je ook geen wegen af te sluiten voor autoverkeer. Hoewel, als we het daar nu toch over hebben :winkie: )
Ik lees alleen maar een hoop speculatie. Daar kunnen we niks mee. Als als als, dan is alles gevaarlijk...

Duimzuigen doe ik al lang niet meer. Ik heb vooral veel van dit soort feitelijkheden gezien als ik op de routes rijd. En nu dus vanaf de weg ervaren ook. Ik kan mij niet voorstellen dat je dit als speculaties ziet.

Maar niet zo op je p*kk** getrapt. Neem het positief op. Gewoon aankaarten bij de gemeente, waarschuwingstekens op/langs de weg en dan heb je aan je verantwoordelijkheden gedaan. En anders doe ik het zelf graag.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

die doubles spring ik ook... maar beter bouw je die op een punt waar je niet omhoog fietst
anyway, ik ben geen trailcrew lid(wel geprobeerd me aan te melden, niet gelukt). ik ben superblij met al het onderhoud en nederland heeft een prachtnetwerk van mooie routes.
maar soms is t wel een beetje overgereguleerd...for obvious reasons kennelijk...
wanneer komen er klaar-overs om ons naar de overkant te helpen? of beter nog, duwhulpen met hesjes die te dikke 40 plussers omhoog duwen als hun accu leeg is.

damn, waar gaan we naartoe...
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

bighit76 schreef: di 21 september 2021, 20:52 die doubles spring ik ook... maar beter bouw je die op een punt waar je niet omhoog fietst
....
Dat valt nog te bezien. Nu moet je echt wel iets van techniek en wil hebben om los te komen. Leg je een sprong in een afdaling dan gaat dat vanzelf. Ook bij mensen die beter aan de grond blijven.

En iedereen die meer wil springen moet eens een rondje met Void gaan rijden. :D
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bighit76 schreef: di 21 september 2021, 20:52 die doubles spring ik ook... maar beter bouw je die op een punt waar je niet omhoog fietst
anyway, ik ben geen trailcrew lid(wel geprobeerd me aan te melden, niet gelukt). ik ben superblij met al het onderhoud en nederland heeft een prachtnetwerk van mooie routes.
maar soms is t wel een beetje overgereguleerd...for obvious reasons kennelijk...
wanneer komen er klaar-overs om ons naar de overkant te helpen? of beter nog, duwhulpen met hesjes die te dikke 40 plussers omhoog duwen als hun accu leeg is.

damn, waar gaan we naartoe...
Onder de routebouwers wordt geen bubbeltjesplastic samenleving nagestreefd (niet bij de personen die voor deze route verantwoordelijk zijn), dus maak je geen zorgen. Alle oversteek plaatsen zijn hardstikke veilig. Een simpel waarschuwingsbord was voldoende, als service is er nog een hek extra bij geplaatst. Zit op de fietsoversteek ernaast overigens ook. Mensen moeten verder ook gewoon hun gezond verstand gebruiken. En zoek vooral niet overal gevaren in. Want met redeneren van wat allemaal mis kan gaan, wordt je helemaal knettergek in je hoofd.

Gewoon gezond verstand, dat heeft iedereen, hoe dom ze ook kunnen zijn.
grapmg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 6 september 2016, 16:35

Stunning schreef: di 21 september 2021, 18:42
Horsthil schreef: ma 20 september 2021, 22:02

Ik lees alleen maar een hoop speculatie. Daar kunnen we niks mee. Als als als, dan is alles gevaarlijk...

Duimzuigen doe ik al lang niet meer. Ik heb vooral veel van dit soort feitelijkheden gezien als ik op de routes rijd. En nu dus vanaf de weg ervaren ook. Ik kan mij niet voorstellen dat je dit als speculaties ziet.

Maar niet zo op je p*kk** getrapt. Neem het positief op. Gewoon aankaarten bij de gemeente, waarschuwingstekens op/langs de weg en dan heb je aan je verantwoordelijkheden gedaan. En anders doe ik het zelf graag.
Wegbeheerder is gemeente Baarn kan geen kwaad om het te melden maar het is hier 60km/h er staan er al meerder waarschuwingsborden i.v.m. oversteek ruiters er is markering op de weg en ook een drempeltje bij de voetganger oversteek. Vraag me af wat de gemeente nog meer kan doen.
Persoonlijk vind ik de andere oversteek HV (bij de zwarteweg) met het slechte zicht door de bomen en de 80km/h veel gevaarlijker maar die is niet specifiek voor MTBers
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wie heeft er in de vijfde klas cq groep zeven verkeersles gehad?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: wo 22 september 2021, 09:07 Wie heeft er in de vijfde klas cq groep zeven verkeersles gehad?
Ik hoop iedereen
Plaats reactie