NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Is dat niet min of meer de standaard van de Nederlandse horeca: "als je geluk hebt, dan tref je een goede tent"?
Terwijl je bij onze zuiderburen goed je best moet doen om een foute te vinden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Er zijn wel een paar goede tentjes hoor. Ook langs de routes. Maar het lijkt wel de tendens. Te veel randzaken? Iets met schoenen en een leest. :winkie:

Hoe dan ook tijd om de matskist weer in het leven te roepen. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

In ieder geval wordt hier langs de route geen oploskoffie duur verkocht
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

We komen om te fietsen niet om te vreten :bier:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Reed vanochtend op de racer even langs beide routes, ziet er lekker sompig uit hier en daar :tong

Ook veel groepen (dus geen groepjes) senioren bikers met de bekende sponsor, maar niet gesponsord, shirts aan gezien. Ach wat was het lekker rustig op de weg met racer vandaag :wink:
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Iemand nog een rondje op LV of HV geweest vandaag? Ben benieuwd of er veel plassen en modder lag
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Was heel goed te doen. Weinig water. Wel typische zondagochtend dus druk.

De oversteekplaats ook, dat gaat nog ongelukken opleveren. Wat een drukte daar. Is een mooie houten brug niet een idee? Zoals je in het veldrijden ziet? Ik wil wel meebouwen:-)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Route ligt er fantastisch bij
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Niels63 schreef: zo 24 oktober 2021, 13:32 Was heel goed te doen. Weinig water. Wel typische zondagochtend dus druk.

De oversteekplaats ook, dat gaat nog ongelukken opleveren. Wat een drukte daar. Is een mooie houten brug niet een idee? Zoals je in het veldrijden ziet? Ik wil wel meebouwen:-)
Slim die houten brug !

Ja, dat van die potentiële ongelukken had ik ook al gemeld...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Stunning schreef: zo 24 oktober 2021, 15:01
Niels63 schreef: zo 24 oktober 2021, 13:32 Was heel goed te doen. Weinig water. Wel typische zondagochtend dus druk.

De oversteekplaats ook, dat gaat nog ongelukken opleveren. Wat een drukte daar. Is een mooie houten brug niet een idee? Zoals je in het veldrijden ziet? Ik wil wel meebouwen:-)
Slim die houten brug !

Ja, dat van die potentiële ongelukken had ik ook al gemeld...
Hulp bij aanleggen? Daar heb ik veel vertrouwen in. Die manschappen kom er wel.
Hulp bij het beheren ervan? Verkeersveilig houden? Onderhoud? Overleg en afstemmen met gemeente, omwonenden en eigenaren? Vergunningsaanvraag?
Wie biedt?

Ik denk dat het makkelijk is dat elke oversteker leert wat hij met verkeersles in de 5e klas/groep 7 heeft geleerd: stop, wacht, kijk links, kijk rechts, kijk weer links en steek dan over als het veilig is.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

bert l. schreef: zo 24 oktober 2021, 15:11
Stunning schreef: zo 24 oktober 2021, 15:01

Slim die houten brug !

Ja, dat van die potentiële ongelukken had ik ook al gemeld...
Hulp bij aanleggen? Daar heb ik veel vertrouwen in. Die manschappen kom er wel.
Hulp bij het beheren ervan? Verkeersveilig houden? Onderhoud? Overleg en afstemmen met gemeente, omwonenden en eigenaren? Vergunningsaanvraag?
Wie biedt?

Ik denk dat het makkelijk is dat elke oversteker leert wat hij met verkeersles in de 5e klas/groep 7 heeft geleerd: stop, wacht, kijk links, kijk rechts, kijk weer links en steek dan over als het veilig is.
Bert, dit is niet 'gezeik' of we nu één of ander lusje in de route leuk vinden of niet. Klim even uit je ivoren toren graag. We waarderen het allemaal dat jullie daar hard aan het werk zijn voor ons plezier. Maar dit betreft echt een stukje veiligheid, mensenlevens.

Jij weet net zo goed als ik dat er naast je verkeersles ook een verkeerspsychologische kant aan verkeersdeelname zit. Zeker als er in groepjes wordt gereden of mensen moe aan komen rijden.

Als een auto uit de richting van de Lage Vuursche komt gereden en pakt op de top van de weg het tweede heuveltje mee, met 60km p/u, de bestuurder ziet op dat moment de oversteekplaats niet. Vervolgens rijdt de bestuurder naar de beneden, dus langere remweg, voeg daar misschien nog nattigheid op de weg aan toe en op de oversteekplaats een groep bikers, waarvan de achterste moe is en al moeite heeft z'n groep bij te houden, maar er toch probeert bij te blijven en de aansluiting te houden, zelfs na de oversteek. Want de mannen voorin in de groep hebben Strava aan en willen doorpezen en wachten op niemand... Wat denk je zelf ? Dat de achterste rijder heel veel oog heeft voor z'n verkeersles ? Die pakt het risico bij de groep te blijven. We weten beide dat het zo werkt helaas.

Nou, tis goed bedoeld en tevens het laatste wat ik erover zeg. Maar ik heb het in ieder geval aangegeven. Zoals de situatie nu is, gaan er ongelukken gebeuren.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik hoorde een auto heel hard remmen bij de nieuwe oversteek plaats. De oude oversteek plaats was wat dichter bij de stoplichten waardoor de snelheid van de auto's wat lager ligt.

Vandaag was het natuurlijk weer een extreem drukke dag in lage Vuursche, dat moeten we ook niet vergeten.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Niels63 schreef: zo 24 oktober 2021, 13:32 Was heel goed te doen. Weinig water. Wel typische zondagochtend dus druk.

De oversteekplaats ook, dat gaat nog ongelukken opleveren. Wat een drukte daar. Is een mooie houten brug niet een idee? Zoals je in het veldrijden ziet? Ik wil wel meebouwen:-)
Thanks voor de reacties
:)
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Stunning schreef: zo 24 oktober 2021, 15:37
bert l. schreef: zo 24 oktober 2021, 15:11
Hulp bij aanleggen? Daar heb ik veel vertrouwen in. Die manschappen kom er wel.
Hulp bij het beheren ervan? Verkeersveilig houden? Onderhoud? Overleg en afstemmen met gemeente, omwonenden en eigenaren? Vergunningsaanvraag?
Wie biedt?

Ik denk dat het makkelijk is dat elke oversteker leert wat hij met verkeersles in de 5e klas/groep 7 heeft geleerd: stop, wacht, kijk links, kijk rechts, kijk weer links en steek dan over als het veilig is.
Bert, dit is niet 'gezeik' of we nu één of ander lusje in de route leuk vinden of niet. Klim even uit je ivoren toren graag. We waarderen het allemaal dat jullie daar hard aan het werk zijn voor ons plezier. Maar dit betreft echt een stukje veiligheid, mensenlevens.

Jij weet net zo goed als ik dat er naast je verkeersles ook een verkeerspsychologische kant aan verkeersdeelname zit. Zeker als er in groepjes wordt gereden of mensen moe aan komen rijden.

Als een auto uit de richting van de Lage Vuursche komt gereden en pakt op de top van de weg het tweede heuveltje mee, met 60km p/u, de bestuurder ziet op dat moment de oversteekplaats niet. Vervolgens rijdt de bestuurder naar de beneden, dus langere remweg, voeg daar misschien nog nattigheid op de weg aan toe en op de oversteekplaats een groep bikers, waarvan de achterste moe is en al moeite heeft z'n groep bij te houden, maar er toch probeert bij te blijven en de aansluiting te houden, zelfs na de oversteek. Want de mannen voorin in de groep hebben Strava aan en willen doorpezen en wachten op niemand... Wat denk je zelf ? Dat de achterste rijder heel veel oog heeft voor z'n verkeersles ? Die pakt het risico bij de groep te blijven. We weten beide dat het zo werkt helaas.

Nou, tis goed bedoeld en tevens het laatste wat ik erover zeg. Maar ik heb het in ieder geval aangegeven. Zoals de situatie nu is, gaan er ongelukken gebeuren.
Op zich wel goede argumenten en zeker ook van Bert, ik bedoel, een betonnen brug kan men al lastig onderhouden zonder dat er ongelukken gebeuren, zie italie etc haha. Laat staan als je er zelf 1 van hout wil bouwen.
Maar goed, vroeger moesten we toch ook die weg over, alleen toen stonden er geen houten afzettingen etc om de snelheid eruit te halen. Is het nu niet al gewoon beter als dat het was?
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

erikvlugt schreef: zo 24 oktober 2021, 18:17 Op zich wel goede argumenten en zeker ook van Bert, ik bedoel, een betonnen brug kan men al lastig onderhouden zonder dat er ongelukken gebeuren, zie italie etc haha. Laat staan als je er zelf 1 van hout wil bouwen.
Maar goed, vroeger moesten we toch ook die weg over, alleen toen stonden er geen houten afzettingen etc om de snelheid eruit te halen. Is het nu niet al gewoon beter als dat het was?
De oude oplossing waarbij je op het fietspad uitkwam en grofweg bij/in de buurt van de stoplichten over moest steken lijkt me 100 keer veiliger dan hoe het nu is. Zelfs in het geval dat er wat mis gaat zou ik liever op een fietser botsen dan op een auto.....

Natuurlijk is het zo dat je als mountainbiker daar moet wachten en uit moet kijken, maar ik zou denken dat het een kwestie van tijd is voor het een keer fout gaat. De route is nota benen verlegt omdat mensen bij een niet-oversteek de N-weg over staken. Daar had je dan toch ook kunnen zeggen "ja dat is de eigen verantwoordelijkheid/we vertrouwen op het gezond verstand v/d biker". Ik vind het opvallend dat dat hier nu blijkbaar de insteek is waarbij in grofweg alle andere keuzes uit het verleden (oa trail onderhoud) de insteek is "laten we de biker tegen zichzelf beschermen, want wie weet gebeurt er wat".
Plaats reactie