NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Jurriaan schreef: ma 15 augustus 2022, 12:40 LV kent een afsluiting. Geldt dit ook voor HV?
Het stuk tussen paalnummer 15 en 17 is op HV afgesloten. De afsluitingen zijn vanwege de te droge route.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Jurriaan schreef: ma 15 augustus 2022, 12:40 LV kent een afsluiting. Geldt dit ook voor HV?
Grootste gedeelte van LV is afgesloten.
HV zijn een paar kleine afsluitingen
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Officiële mededeling.

Droogte. Vanwege de aanhoudende droogte hebben we helaas een aantal delen van de parcoursen op de Utrechtse Heuvelrug moeten afsluiten. Dit zijn: grote delen van Lage Vuursche en delen van Hoge Vuursche. Van de route Leersum zijn Ginkelduin en de Donderberg afgesloten. Op de route Amerongen is het segment Harry Slinger dicht.
We verwachten dat we nog meer delen van de parcoursen moeten afsluiten als de droogte voortduurt.
Waarom sluiten we delen af: ze zijn niet meer begaanbaar en vallen tot mul zand uit elkaar.
Respecteer svp onze afzettingen en rijd de parcoursen niet verder kapot.

Afbeelding

(Vanwege de goede staat van het onderhoud, waarvoor driewerf hulde aan de crew "helden van de Vuursche", hebben we het nog lang open kunnen houden).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Helder !

En bedankt voor het delen, ik heb voor morgen een lange HV/LV/GNR rit gepland staan. Dan kan ik daar rekening mee houden. Of gewoon eventueel overslaan en de racer pakken :winkie:

Met name HV is heel lang goed geconserveerd gebleven tijdens deze omstandigheden, top :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Stunning schreef: wo 17 augustus 2022, 20:47 Helder !

En bedankt voor het delen, ik heb voor morgen een lange HV/LV/GNR rit gepland staan. Dan kan ik daar rekening mee houden. Of gewoon eventueel overslaan en de racer pakken :winkie:

Met name HV is heel lang goed geconserveerd gebleven tijdens deze omstandigheden, top :-q
HV is de laatste jaren ook heel hard aan gewerkt
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

De regen heeft zijn werk goed gedaan. Het ligt erbij als een racebaan met veel grip. En het stukje dat is afgesloten is maar een klein stukje. Dus niet een reden om de route links te laten liggen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik kwam vandaag rond 18:00u de route op via HV noord en er was net een lokale bui gevallen. Jôh, ik heb modder gezien en ze waren er weer, die grote gitzwarte plassen die donkere zijde van je ziel weerspiegelen :lol:

Verder: R A C E B A A N :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Stunning schreef: do 18 augustus 2022, 21:25 Ik kwam vandaag rond 18:00u de route op via HV noord en er was net een lokale bui gevallen. Jôh, ik heb modder gezien en ze waren er weer, die grote gitzwarte plassen die donkere zijde van je ziel weerspiegelen :lol:

Verder: R A C E B A A N :winkie:
The dark side of your soul. Dat is echt stunning.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

bert l. schreef: do 18 augustus 2022, 22:55
Stunning schreef: do 18 augustus 2022, 21:25 Ik kwam vandaag rond 18:00u de route op via HV noord en er was net een lokale bui gevallen. Jôh, ik heb modder gezien en ze waren er weer, die grote gitzwarte plassen die donkere zijde van je ziel weerspiegelen :lol:

Verder: R A C E B A A N :winkie:
The dark side of your soul. Dat is echt stunning.
Dan weet je eindelijk waar mijn nick name vandaan komt :-q

Groetjes,
Ruud
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Sabai schreef: do 18 augustus 2022, 13:54 De regen heeft zijn werk goed gedaan. Het ligt erbij als een racebaan met veel grip. En het stukje dat is afgesloten is maar een klein stukje. Dus niet een reden om de route links te laten liggen.
Er is toch ook nog een veel langer stuk afgesloten, dus totaal 2 afsluitingen? Althans dat was maandagavond nog zo.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Spook-E schreef: vr 19 augustus 2022, 06:46
Sabai schreef: do 18 augustus 2022, 13:54 De regen heeft zijn werk goed gedaan. Het ligt erbij als een racebaan met veel grip. En het stukje dat is afgesloten is maar een klein stukje. Dus niet een reden om de route links te laten liggen.
Er is toch ook nog een veel langer stuk afgesloten, dus totaal 2 afsluitingen? Althans dat was maandagavond nog zo.
Ik denk dat Sabai het over HV heeft. LV kent een grotere afsluiting idd.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Net Lage - en Hoge Vuursche willen doen. Dat werd een teleurstelling. Op 3 plaatsen was de baan afgesloten en werd je omgeleid via fietspaden.

Er is maar 1 legitieme reden om een baan af te sluiten, en dat is als er een gevaarlijke situatie ontstaan is. Na een storm bijvoorbeeld. Maar er is geen storm geweest, en op drie plaatsen bomen die vanuit het niets omvallen lijkt me statistisch onmogelijk.

Nu zie ik hierboven dat de afsluitingen er zijn vanwege droogte? Daar wil ik wel even wat over zeggen.

Vorige week Hoge Vuursche gedaan. En kwam vele mulle zanderige stukken tegen. De oorzaak hiervan was duidelijk te zien aan de veel meer gele kleur van het zand: opgevulde stukken baan.
De baan is dus niet afgesloten vanwege droogte, maar doordat er een zandbak van gemaakt wordt waar een gemiddelde speeltuin nog jaloers op is.

De oplossing is simpel: stop met het plavuizen van de baan met zand.
Ik ga niet naar een bos om met een MTB over fietspaden te moeten rijden.

Ik neem aan dat er nu al wel wat mensen zijn die driftig op de reageerbutton aan het rammen zijn. Maar bedenk eerst het volgende: we hebben in Nederland seizoenen. Wees hier blij mee, respecteer het. Dus accepteer dat de weersomstandigheden in de zomer anders zijn dan in de lente, winter en herfst. En dat elke seizoen z’n charme heeft. Lage Vuursche is juist leuk vanwege de verschillen in jaargetijden. In de zomer kun je dus lekker ploeteren door de zandduinen, in de lente is het een snelle baan. In de herfst kun je genieten van bladeren en modder. En ja, er zijn mensen die dit leuk vinden.

Het is dus compleet onnodig en zelfs zonde dat de trend is om de seizoensinvloeden op de baan te elimineren. Deze trend moet echt stoppen Op deze manier gaan we naar een situatie dat de baan alleen open is als “de weersomstandigheden perfect zijn.”

Dit moeten we dus echt niet willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De ondergrond op LV/HV is verschillend maar een groot deel bestaat uit zand. Sommige delen zijn zomers mul, dat is al jaren zo en geen reden tot sluiten voor zover ik weet. Met het aanbrengen van zand heeft dit verder niets te maken. Voor zover ik weet is het zand dat daarvoor wordt gebruikt leemhoudend en juist om de boel bij elkaar te houden.

Een groot deel van het huidige parcours is een paar jaar geleden aangelegd en enorm uitgebreid. Sindsdien wordt het intensief gebruikt en onderhouden. Is het langdurig droog dan loop je het risico dat de singletracks uit elkaar vallen en je brede zandpaden overhoudt. Dit is niet zo 1-2-3 te herstellen en dat zou zonde zijn.

By the way: een legitieme reden voor afsluiting is als de landeigenaren en/of de organisatie die de routes beheerd dat noodzakelijk vindt.

Persoonlijk ben ik nog altijd erg dankbaar voor al het werk dat er in het realiseren en onderhouden van de routes is gestoken. Dat er af en een toe een deel afgesloten is zie ik dan ook niet als een probleem. Als ik de reden niet meteen begrijp ga ik er van uit dat dit aan mijn beperkte kennis ligt :bier:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik kwam er gisteren overigens ook nog langs en heb ondanks de afsluitingen lekker gereden, met bepakking en al…
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Aan je betoog liggen twee misverstanden ten grondslag

1: Ik heb eergisteren LVHV gefietst en heb de witte loszand plekken ook gezien. Vrijwel allemaal ontstaan door droogte erosie en opgehoopt door de buien woensdag. Die droogte is de reden dat delen afgesloten zijn.

2: De kerntaak van het onderhoudsteam is de track stabiel houden. Alleen een harde ondergrond is tegen het intensieve gebruik van een van de dichtst bij de randstad gelegen tracks bestand. Een modderig of mul pad is hier binnen no time volledig onrijdbaar. Dat jij niet hoeft te klunen heb je aan het onderhoudsteam te danken.
Plaats reactie