NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gaat lekker. Voor een MTB route moet er eerst van alles onderzocht worden, bezwaarschriften, beestjes, plantjes, zure besjes…. Maar een fietspad door kwetsbare natuur? Ga je gang joh. O, wacht er is een dingetje, Maak het nu maar af de natuur is nu toch al gemold.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Horsthil schreef: di 28 juni 2022, 20:35Dan is het wel fijn dat we kunnen laten zien met een kaart dat die route er is en al lang bestaat. De gemeente had die mtb route namelijk niet op hun eigen kaarten en "mental maps".
Heb je een PM gestuurd over de verschillende bronnen waar het bestaande MTB-pad op te zien was.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Tijgerhaai schreef: di 28 juni 2022, 22:41 Gaat lekker. Voor een MTB route moet er eerst van alles onderzocht worden, bezwaarschriften, beestjes, plantjes, zure besjes…. Maar een fietspad door kwetsbare natuur? Ga je gang joh. O, wacht er is een dingetje, Maak het nu maar af de natuur is nu toch al gemold.
Misschien wel leuk om erbij te vermelden dat de reden voor het stoppen van de aanleg niet gedreven is door zorgen over schade aan de natuur. In tegendeel: de gemeenteraad was vooral heel erg boos over het feit dat er grond is gekocht van de Meyer Bergman groep (de mensen die voor een prikkie het paleis hebben gekregen). Alles wat paleis soestdijk betreft, ligt nogal gevoelig in baarn. En als de raad dan ook nog heel slecht geïnformeerd wordt, dan is het natuurlijk helemaal foute boel. Dat er onherstelbare schade is aangebracht aan de natuur en bodem door het uitvlakken van stuifduinen etc. speelt slechts een beetje op de achtergrond...

Overigens zijn er wel allemaal onderzoeken gedaan, hoewel die ook zijn bekritiseerd. Het gebruikte bureau staat bekend om het breed interpreteren van de wet natuurbescherming. Ze keuren makkelijk iets goed. Dit zeggen andere mensen overigens, ik heb er zelf geen idee van
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Horsthil schreef: wo 29 juni 2022, 10:59
Tijgerhaai schreef: di 28 juni 2022, 22:41 Gaat lekker. Voor een MTB route moet er eerst van alles onderzocht worden, bezwaarschriften, beestjes, plantjes, zure besjes…. Maar een fietspad door kwetsbare natuur? Ga je gang joh. O, wacht er is een dingetje, Maak het nu maar af de natuur is nu toch al gemold.
Misschien wel leuk om erbij te vermelden dat de reden voor het stoppen van de aanleg niet gedreven is door zorgen over schade aan de natuur. In tegendeel: de gemeenteraad was vooral heel erg boos over het feit dat er grond is gekocht van de Meyer Bergman groep (de mensen die voor een prikkie het paleis hebben gekregen). Alles wat paleis soestdijk betreft, ligt nogal gevoelig in baarn. En als de raad dan ook nog heel slecht geïnformeerd wordt, dan is het natuurlijk helemaal foute boel. Dat er onherstelbare schade is aangebracht aan de natuur en bodem door het uitvlakken van stuifduinen etc. speelt slechts een beetje op de achtergrond...

Overigens zijn er wel allemaal onderzoeken gedaan, hoewel die ook zijn bekritiseerd. Het gebruikte bureau staat bekend om het breed interpreteren van de wet natuurbescherming. Ze keuren makkelijk iets goed. Dit zeggen andere mensen overigens, ik heb er zelf geen idee van
Dat laatste wens ik te bestrijden, Edelachtbare :P
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: wo 29 juni 2022, 12:42
Horsthil schreef: wo 29 juni 2022, 10:59

Misschien wel leuk om erbij te vermelden dat de reden voor het stoppen van de aanleg niet gedreven is door zorgen over schade aan de natuur. In tegendeel: de gemeenteraad was vooral heel erg boos over het feit dat er grond is gekocht van de Meyer Bergman groep (de mensen die voor een prikkie het paleis hebben gekregen). Alles wat paleis soestdijk betreft, ligt nogal gevoelig in baarn. En als de raad dan ook nog heel slecht geïnformeerd wordt, dan is het natuurlijk helemaal foute boel. Dat er onherstelbare schade is aangebracht aan de natuur en bodem door het uitvlakken van stuifduinen etc. speelt slechts een beetje op de achtergrond...

Overigens zijn er wel allemaal onderzoeken gedaan, hoewel die ook zijn bekritiseerd. Het gebruikte bureau staat bekend om het breed interpreteren van de wet natuurbescherming. Ze keuren makkelijk iets goed. Dit zeggen andere mensen overigens, ik heb er zelf geen idee van
Dat laatste wens ik te bestrijden, Edelachtbare :P
Laat ik dan die andere mensen voor de bus gooien :lol: : https://behoudhetborrebos.nl/
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bert l. schreef: di 28 juni 2022, 19:44 Wellicht eindelijk de TTF’s en de rockgarden, zoals velen al lang wensen
Dat dus naast de bestaande UHR routes, maar vanuit ander oogpunt aangelegd begrijp ik en staat ook compleet los vd UHR routes?
Maar dan idd geen gez**r om bakken met stenen meer om het MTB’en “leuk” te maken :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Maar het lijkt op een bedrijf dat iets wil, een grondeigenaar die het goed vindt en een overheid die geen bezwaar ziet.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Beiden parcours weer gedaan vandaag en was weer wat werk verricht zag ik :)

Fijn dat die afgestorven varens op het gedeelde stuk zijn verplaatst,nu kan je de bocht weer inkijken.

Wel jammer van het glad strijken van het klimmetje met de 2 balken,vond het juist een leuke
uitdaging en was nog goed te doen :)

Maar snap dat het gevaarlijke situaties kan opleveren.

Iig goed werk weer mannen :-q
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

VintigeBiker schreef: ma 11 juli 2022, 20:50 Beiden parcours weer gedaan vandaag en was weer wat werk verricht zag ik :)

Fijn dat die afgestorven varens op het gedeelde stuk zijn verplaatst,nu kan je de bocht weer inkijken.

Wel jammer van het glad strijken van het klimmetje met de 2 balken,vond het juist een leuke
uitdaging en was nog goed te doen :)

Maar snap dat het gevaarlijke situaties kan opleveren.

Iig goed werk weer mannen :-q
Klimmetje was idd een leuke uitdaging, maar ik denk dat 97% van de mensen daar bij voorbaat al afstapte en de boel dus heel snel ging eroderen, vandaar dat we dat hebben aangepakt.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Bulltat
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14 januari 2014, 10:19
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Erik1974 schreef: ma 11 juli 2022, 21:29
VintigeBiker schreef: ma 11 juli 2022, 20:50 Beiden parcours weer gedaan vandaag en was weer wat werk verricht zag ik :)

Fijn dat die afgestorven varens op het gedeelde stuk zijn verplaatst,nu kan je de bocht weer inkijken.

Wel jammer van het glad strijken van het klimmetje met de 2 balken,vond het juist een leuke
uitdaging en was nog goed te doen :)

Maar snap dat het gevaarlijke situaties kan opleveren.

Iig goed werk weer mannen :-q
Klimmetje was idd een leuke uitdaging, maar ik denk dat 97% van de mensen daar bij voorbaat al afstapte en de boel dus heel snel ging eroderen, vandaar dat we dat hebben aangepakt.
En terecht @Erik. Je hebt wederom met een ploeg puik werk geleverd 💪
MTB's zijn leuk, handig en interessanter dan je denkt want...Je komt altijd tegelijk met je fiets aan op het hoogste punt.
Hobby : Onderhoud UHR ( LV en HV)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

VintigeBiker schreef: ma 11 juli 2022, 20:50 Beiden parcours weer gedaan vandaag en was weer wat werk verricht zag ik :)

Wel jammer van het glad strijken van het klimmetje met de 2 balken,vond het juist een leuke
uitdaging en was nog goed te doen :)
Zondagmiddag heb ik ook beide routes gereden en idd verrassend de veranderingen binnen een weekje :-q maar een week eerder nat en idd die balken....die ik nooit eerder had gezien en toch soepeltjes omhoog kunnen rijden met de Conti's speed kings bandjes zonder enige nop te bekennen :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Erik1974 schreef: ma 11 juli 2022, 21:29
VintigeBiker schreef: ma 11 juli 2022, 20:50 Beiden parcours weer gedaan vandaag en was weer wat werk verricht zag ik :)

Fijn dat die afgestorven varens op het gedeelde stuk zijn verplaatst,nu kan je de bocht weer inkijken.

Wel jammer van het glad strijken van het klimmetje met de 2 balken,vond het juist een leuke
uitdaging en was nog goed te doen :)

Maar snap dat het gevaarlijke situaties kan opleveren.

Iig goed werk weer mannen :-q
Klimmetje was idd een leuke uitdaging, maar ik denk dat 97% van de mensen daar bij voorbaat al afstapte en de boel dus heel snel ging eroderen, vandaar dat we dat hebben aangepakt.
Help me ff; welk klimmetje is dat ook al weer? Is dat die in HV west, na een 90 gradenbocht naar links?
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

vibemaker schreef: di 12 juli 2022, 07:22
Erik1974 schreef: ma 11 juli 2022, 21:29
Klimmetje was idd een leuke uitdaging, maar ik denk dat 97% van de mensen daar bij voorbaat al afstapte en de boel dus heel snel ging eroderen, vandaar dat we dat hebben aangepakt.
Help me ff; welk klimmetje is dat ook al weer? Is dat die in HV west, na een 90 gradenbocht naar links?
Het was het laatste klimmetje op wat wij de rotonde noemen op LV. Dit stukje heet de rotonde omdat je daar steeds hetzelfde kleine rondje kan rijden.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Erik1974 schreef: di 12 juli 2022, 07:42
vibemaker schreef: di 12 juli 2022, 07:22
Help me ff; welk klimmetje is dat ook al weer? Is dat die in HV west, na een 90 gradenbocht naar links?
Het was het laatste klimmetje op wat wij de rotonde noemen op LV. Dit stukje heet de rotonde omdat je daar steeds hetzelfde kleine rondje kan rijden.
Ah ja, dan weet ik welke dat is. :-q
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

(Even alle eer en problemen naar mij toetrekken)

Als bedenker en bouwer van die twee balkjes is het belangrijk om te vermelden dat ze er absoluut niet in zitten voor de technische uitdaging. Echt puur om het zand vast te houden. Dat het leuk te fietsen is, is een gunstige bijkomstigheid. Dat het in totaal 4 stukken hout zijn, is bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat het iets beter rijdbaar is (een dikke balk zou te snel hoge opstap worden). Maar de onderste was ineens een opstap van 20-30cm geworden. Dan is de functie wel weg en kan zand ook onder de balken door weg. Dus even opvullen en alles strak trekken. Binnen korte tijd is er weer een opstap, maar we gaan het nog eens daar beter en leuker maken.
Plaats reactie