NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Goed idee :-q slecht plan :-{ weet jij veel wat je beet pakt :-? nee, dus is het niet verstandig :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Mario070 schreef: za 8 mei 2021, 13:54 Goed idee :-q slecht plan :-{ weet jij veel wat je beet pakt :-? nee, dus is het niet verstandig :roll:
Gewoon handschoenen aantrekken. Wij ruimen tijdens het onderhoud op de route ook altijd alles op en wanneer het kan, pak ik tijdens mn rondje fietsen ook wat mee. Mondkapjes pak ik altijd met handschoenen. Heb helaas morgen geen tijd @bighit76, had je anders graag geholpen. Vandaag wel weer wat rotzooi gevonden en opgeruimd. Maar over het algemeen vind ik het wel meevallen op de route bij ons. Heb wel eens erger gezien elders
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

erikvlugt schreef: vr 7 mei 2021, 20:06
balboa schreef: do 6 mei 2021, 19:53 Vanochtend weer een rondje HV en een deel LV gedaan op de singlespeed. Wat een genot. Er is echt een hoop werk verricht zeg. Mooi nieuw stuk i.p.v. over een breder - vaak nat - bospad redelijk aan het begin van HV na de Kuil. Super!

Enige stuk wat ik wat minder vind en eigenlijk gewoon oversla is dat kleine stukje boven bij de camping. Als het een beetje geregend heeft is dat één grote modderbende.

Maar hulde voor de onderhoudsploeg!
Dat stukje door de varens heen zeg maar, dat skip ik ook altijd.
Plus 1
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Lijkt me niet het juiste moment om op zondag rommel te gaan ruimen. Razend druk op de route tot een uur of 4.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

worstkaas schreef: za 8 mei 2021, 17:21 Lijkt me niet het juiste moment om op zondag rommel te gaan ruimen. Razend druk op de route tot een uur of 4.

Of juist wel, dan kan iedereen zien dat het - helaas - noodzakelijk is. Maar zoals eerder gezegd vind ik het op HV/LV over het algemeen meevallen. Leersum Amerongen kom ik meer zooi tegen. Al heb ik het idee dat het daar ook regelmatig opgeruimd wordt. Heeft wellicht ook met de aard van de route te maken. Je stuitert er wat meer en in de afdalingen ligt meestal ook wat meer rommel, lees bidons. Kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat men bewust zooi op de route gooit.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

balboa schreef: za 8 mei 2021, 17:41
worstkaas schreef: za 8 mei 2021, 17:21 Lijkt me niet het juiste moment om op zondag rommel te gaan ruimen. Razend druk op de route tot een uur of 4.

Of juist wel, dan kan iedereen zien dat het - helaas - noodzakelijk is. Maar zoals eerder gezegd vind ik het op HV/LV over het algemeen meevallen. Leersum Amerongen kom ik meer zooi tegen. Al heb ik het idee dat het daar ook regelmatig opgeruimd wordt. Heeft wellicht ook met de aard van de route te maken. Je stuitert er wat meer en in de afdalingen ligt meestal ook wat meer rommel, lees bidons. Kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat men bewust zooi op de route gooit.
Het scheelt inderdaad dat wij niet zo veel van die remkuilen hebben, waardoor de bidons van de fiets gaan. Meeste zooi die ik zie langs de trail bestaat overigens uit fietsonderdelen. Het zijn vooral reflectoren of een stuk trapper. Dat verlies je vaak onbewust (of niet, omdat je net even keihard ergens tegenaan bent gegaan met de trappen.

Wel bijzonder was dat er vandaag een huurfietser voorbij kwam zonder ketting op zn fiets. Hij moest de snelste weg het bos uit hebben. Waar ik alleen benieuwd naar ben, is waar die ketting nu gebleven is. Dus mocht je hem langs de trail zien, dan kun je heb bij outdoor travels (oid) afgooien.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die huurfietsen zijn een redelijk nieuw verschijnsel toch? De verhuur in de kuil was mij nog niet eerder opgevallen in ieder geval maar vandaag zag ik dat alle beschikbare fietsen daar onderweg waren. Het is af en toe best druk maar dat vind ik ook wel leuk eigenlijk. Ik was er vrijdag met één van mijn kinderen en het leek wel afgesproken werk, stapels ouders met kids, erg leuk. Vandaag heb ik HV noord even meegepakt op mijn gravelrondje en meerdere groepen huurfietsen in verbazing achtergelaten. Die verkeerden waarschijnlijk in de veronderstelling dat je een mtb nodig hebt :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

George schreef: za 8 mei 2021, 18:05 Die huurfietsen zijn een redelijk nieuw verschijnsel toch? De verhuur in de kuil was mij nog niet eerder opgevallen in ieder geval maar vandaag zag ik dat alle beschikbare fietsen daar onderweg waren. Het is af en toe best druk maar dat vind ik ook wel leuk eigenlijk. Ik was er vrijdag met één van mijn kinderen en het leek wel afgesproken werk, stapels ouders met kids, erg leuk. Vandaag heb ik HV noord even meegepakt op mijn gravelrondje en meerdere groepen huurfietsen in verbazing achtergelaten. Die verkeerden waarschijnlijk in de veronderstelling dat je een mtb nodig hebt :winkie:
Het is inderdaad een vrij nieuw verschijnsel. Eigenlijk sinds de tweede lockdown.

Die in de kuil bij het restaurant staat er sinds twee weken. Die verhuurder die dat doet werkt samen met restaurant. In overigens eentje die ook in amerongen verhuurt. Laatst zag ik namelijk fietsen rijden waarvan ik dacht: "hè die zie ik altijd in Amerongen". Geen toeval dus blijkt maar weer.

Van de zomer hadden we al een verhuurder uit hilversum, die overigens geen vignetten mee gaf (ja echt)

Sinds deze winter verhuurt de camping op de zevenlindenweg trek fietsen.

Dan is er de bruin uit soest die trek fietsen met eigen naam erop verhuurt

En we hebben van hal uit soest met gif groene merida's en een aantal blauwe exemplaren. Vooral deze laatste is een grote plaag. Flinke groepen groene fietsen en vaak zijn het deze treintjes die ook de boel grandioos kapot lopen. De eerste valt en de rest volgt. We hadden er vandaag wel eventjes last van.

Het bos wordt dus aardig uitgemolken voor commercieel gewin. Zonde...
En met al die onervaren fietsers is ons werk als vrijwilliger alleen maar moeilijker en tijdrovender. Maar we gaan gewoon gestaag verder. Alleen is het wel moeilijker om uitdaging te creëren als alles wordt gesloopt
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Tja, ik kan me wel iets voorstellen bij die frustratie van dat kapot rijden. Zijn 'chickenruns' bij bepaalde stukken niet een optie? Zag afgelopen donderdag ook hordes jongeren -met helm - op huurfietsen. Ze hadden de grootste schik en daar kun je dan alleen maar van genieten. Als er uit zo'n groep eentje echt interesse krijgt en meer gaat fietsen is dat toch al winst. Je moet ergens beginnen. Niet iedereen is geboren met de techniek van MvdP :wink:

Maar fietsen verhuren zonder vignet. Serieus, dan heb je iets niet helemaal begrepen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

balboa schreef: za 8 mei 2021, 19:54 Maar fietsen verhuren zonder vignet. Serieus, dan heb je iets niet helemaal begrepen.
Het is verrassend hoeveel ondernemers profiteren van andermans terrein en inspanningen. En het ook de gewoonste zaak van de wereld vinden
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bouwpakket schreef: za 8 mei 2021, 20:05
balboa schreef: za 8 mei 2021, 19:54 Maar fietsen verhuren zonder vignet. Serieus, dan heb je iets niet helemaal begrepen.
Het is verrassend hoeveel ondernemers profiteren van andermans terrein en inspanningen. En het ook de gewoonste zaak van de wereld vinden
Ach dit is NL VVD land. In het land der burgers is de ondernemer koning. Geen strobreed zal hun in de weg worden gelegd, mogen vrijelijk nemen wat van anderen is (dit is vrij normaal in deze wereld :(( en in andere landen nog erger).

Afgezien daarvan zorgen teveel huurfietsen/rijders voor overbelasting van de trails en is er voor de sportieve fietser geen doorkomen meer aan. Net alsof je een kudde Dafjes vooraan laat starten bij de Porsche Cup of zo.

Zeker als er geen vignetten worden gekocht zou ik die ondernemers eens aanspreken, daarna evt de handhaving.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

balboa schreef: za 8 mei 2021, 19:54 Tja, ik kan me wel iets voorstellen bij die frustratie van dat kapot rijden. Zijn 'chickenruns' bij bepaalde stukken niet een optie? Zag afgelopen donderdag ook hordes jongeren -met helm - op huurfietsen. Ze hadden de grootste schik en daar kun je dan alleen maar van genieten. Als er uit zo'n groep eentje echt interesse krijgt en meer gaat fietsen is dat toch al winst. Je moet ergens beginnen. Niet iedereen is geboren met de techniek van MvdP :wink:

Maar fietsen verhuren zonder vignet. Serieus, dan heb je iets niet helemaal begrepen.
De fietsers zelf zijn ook niet het probleem direct hoor, maar degene die het faciliteren zij wel een probleem. Er zijn momenten/dagen dat je tussen 10 en 15 uur alleen maar huurfietsen ziet en af en toe iemand met een eigen fiets. Je begrijpt vast wel dat er een extra drukte wordt gecreëerd waar de route niet op berekend is. Wij maken kosten en anderen verdienen aan die hoge druk. Het is nog toegangkelijker om te fietsen, wat ergens goed is, maar een limiet zou fijn zijn. En dat er groepen van 5-10 man op huurfietsen rijden is ook niet echt fijn voor de beeldvorming naar andere bosgebruikers
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

balboa schreef: za 8 mei 2021, 19:54 Tja, ik kan me wel iets voorstellen bij die frustratie van dat kapot rijden. Zijn 'chickenruns' bij bepaalde stukken niet een optie?
Dan kun je van de hele route wel een chickenrun maken denk met zulk soort mensen.
Deze routes zijn prima te rijden wanner je een beetje beheerst kunt sturen en remmen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Horsthil schreef: za 8 mei 2021, 21:22En dat er groepen van 5-10 man op huurfietsen rijden is ook niet echt fijn voor de beeldvorming naar andere bosgebruikers
Of het een groep huurfietsen is of een club, groepen fietsers in het bos heb ik nooit echt begrepen. Kan me inderdaad wel iets voorstellen bij het beeld dan anderen dan over MTB’ ers vormen en helaas hebben ze nog vaak gelijk ook.
Overigens dat ook op de weg waar groepen wielertokkies het imago van iemand op een racefiets goed naar de klote weten te werken. Maar dat deden ze ook voor COVID-19 en heeben daar ook schijt aan.

Mbt huurfietsen etc: Ondernemers duiken er nu vol in, er is een behoefte en geef ze eens ongelijk (of je het leuk vindt of niet). Overigens tijdje terug op FB zo’n wervelend filmpje met mooie stukken LV/HV en dat vulde ze aan met paar beelden met hoge bergen. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat we die niet hadden bij LV/HV……….
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Na dat Adventure Bikes uit Veenendaal een aantal routes voorzien had van richting stickers en ik soms nog wel eens een mannetje tegenkwam op een geelzwarte fiets met een geelzwart pakkie aan is het alleen maar drukker geworden.
Ik begrijp de onderhouds ploegen zeer goed maar het is een tendens die je even door moeten komen. Ik ben er van overtuigd dat wanneer dat corona gedoe achter de rug is er heel veel mb op marktplaats staan en de '"zondagrust" weer terug keert.
Het enge waar ik nog bang voor ben is dat een dikkebandenfiets met zijspan zijn intrede gaat doen.
Plaats reactie