NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

bert l. schreef: za 18 september 2021, 20:33 Mijn schuur ligt er inmiddels mee vol. Tools, bandenwippers, pedaalreflectoren, lampjes
Die pedaalreflectoren kom je nu minder vaak tegen dan begin van het jaar :)

Had op het nieuwe gedeelte nog een mega schuiver over het voorwiel,zag er echter niet mul uit ofzo.

Gelukkig niets aan de hand,kon hem opvangen :)

Degene achter me schrok er meer van :)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

bouwpakket schreef: vr 17 september 2021, 13:18
Sabai schreef: vr 17 september 2021, 12:47 Die wortels zullen niet verdwijnen.Als dat zo is dan zou winterberg nu ondertussen ook glad zijn.
Toch beter opletten volgende keer. Er zijn genoeg wortels die versleten zijn door het intensieve gebruik van de routes

Vanochtend een rondje LV gedaan maar kon geen afgesleten wortels ontdekken, wel veel weg gehakte wortels gezien en de rest lag onder het zand vermoed ik :winkie: . Maar het nieuwe stuk vind ik zeker wel :-q . Wat mij wel een verbeterpunt lijkt is die "steile" afdaling met die mulle kuil. Alles is nu al zo kapot gelopen dat het zo mul is dat je amper snelheid kan houden. We hebben er even een paar minuten staan kijken en een chicken run lijkt mij daar op zijn plaats. Heb er 2 otb zien gaan en rest pakte allemaal zij routes om niet in het mulle gat te belanden om vervolgens naar boven te lopen. Staat ook zo'n lekkere boom precies in de val route als je gaat. Niet handig gedaan lijkt mij :~
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Jij zult het ongetwijfeld beter weten dan de mensen die het onderhoud daadwerkelijk uitvoeren. Toch een korte toelichting:

Wortels die niet groot en sterk genoeg zijn slijten en breken uiteindelijk af. Dan zie je ze inderdaad niet meer. Dat klopt. Of het moeten wat restanten zijn. Die restanten worden inderdaad wel eens weggewerkt omdat ze op dat moment geen enkele toevoeging voor de route meer zijn en soms wel een vervelend uitstekende punt vormen.

Om dat te voorkomen gaat er dus op sommige plekken soms wat zand op. Dan verdwijnen ze tijdelijk iets meer naar de achtergrond om meestal vrij snel weer terug te keren. De kunst is om het zo lang mogelijk te laten gaan zonder dat de boel stuk gaat want dan zijn we ze definitief kwijt en dat willen we niet.

Dat kuiltje gaan we inderdaad naar kijken hoe we dat in stand kunnen houden. Was een leuk stukje maar is in sneltreinvaart kapot gegaan doordat mensen het kennelijk wat te lastig vinden.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

Bottecchia schreef: zo 19 september 2021, 13:30 Dat kuiltje gaan we inderdaad naar kijken hoe we dat in stand kunnen houden. Was een leuk stukje maar is in sneltreinvaart kapot gegaan doordat mensen het kennelijk wat te lastig vinden.
'k Zou 't jammer vinden wanneer die kuil zou verdwijnen. 'k Had er hier al over gelezen voordat ik er afgelopen woensdag voor 't eerst doorheen kwam (zonder afstappen 8) ). Door dat inlezen had ik 'm moeilijker verwacht. Misschien dat "men" te voorzichtig wordt door het waarschuwingsbordje? :tong

Maar het onderhoud aan zo'n leuk feature moet ook wel leuk blijven ...
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Afgelopen jaar zijn er echt heel veel wortels gebroken met die drukte. Ging zo hard dat het soms niet te voorkomen was. Is nog een hele lijst die we kunnen herstellen
grapmg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 6 september 2016, 16:35

Bahco schreef: zo 19 september 2021, 14:21
Bottecchia schreef: zo 19 september 2021, 13:30 Dat kuiltje gaan we inderdaad naar kijken hoe we dat in stand kunnen houden. Was een leuk stukje maar is in sneltreinvaart kapot gegaan doordat mensen het kennelijk wat te lastig vinden.
'k Zou 't jammer vinden wanneer die kuil zou verdwijnen. 'k Had er hier al over gelezen voordat ik er afgelopen woensdag voor 't eerst doorheen kwam (zonder afstappen 8) ). Door dat inlezen had ik 'm moeilijker verwacht. Misschien dat "men" te voorzichtig wordt door het waarschuwingsbordje? :tong

Maar het onderhoud aan zo'n leuk feature moet ook wel leuk blijven ...
Vrijdag dit stukje gedaan en vond het kuiltje ook wel een leuke toevoeging. Was toen al mul zand maar prima te doen. Kan me voorstellen dat het kapot gereden en nog muller wordt maar is dan weer een uitdagingom er toch doorheen te komen. Wat mij betreft gewoon laten zitten en kijken wat er gebeurd.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Kom net terug van HV/LV. Heerlijke route. Nieuwe stuk moet echt ff de tijd krijgen. Kom er nu lastig in een lekker ritme. Kombochten zijn al aan gort gereden. Zitten een paar leuke slingers in en het kuiltje..... Tja, ik ben voorstander om daar zo min mogelijk aan te doen. Zelfs op de singlespeed ging die prima. Denk dat mensen er te hard in gaan, corrigeren en dan niet meer lekker weg komen.

Hier en daar krijgt de route echt karakter. Las dat er minder onderhoud was gepleegd op HV. Ik vind het leuker geworden ;)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Er gaat wel iets aan dat kuiltje worden gedaan.

Hij is te makkelijk aan het worden en doet al geen recht meer aan het bordje steile afdaling. Wacht maar af...
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

maak m dan om te beginnen een meter dieper ofzo.. ik snap niet zo goed waar alle heisa om te doen is, een kuiltje met mul zand..
Lage vuursche wordt overgins wel steeds leuker, al zou ik liever zien dat er een paar fatsoenlijke sprongen inkomen.
bijvoorbeeld dat stuk waar je de "lus" kan rijden heeft potentie.
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik ben wel benieuwd wanneer we het eerste ongeval kunnen verwachten bij de nieuwe oversteek van de Hoge Vuurscheweg...
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Stunning schreef: ma 20 september 2021, 20:04 Ik ben wel benieuwd wanneer we het eerste ongeval kunnen verwachten bij de nieuwe oversteek van de Hoge Vuurscheweg...
Want? Hoeveel meer maatregelen kunnen we nemen? Behalve de weg afsluiten voor autoverkeer
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

bighit76 schreef: ma 20 september 2021, 19:41 maak m dan om te beginnen een meter dieper ofzo.. ik snap niet zo goed waar alle heisa om te doen is, een kuiltje met mul zand..
Lage vuursche wordt overgins wel steeds leuker, al zou ik liever zien dat er een paar fatsoenlijke sprongen inkomen.
bijvoorbeeld dat stuk waar je de "lus" kan rijden heeft potentie.
Sprongen willen wij ook wel. Maar zet ze maar uit je hoofd, want die komen er niet
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bottecchia schreef: zo 19 september 2021, 13:30 Jij zult het ongetwijfeld beter weten dan de mensen die het onderhoud daadwerkelijk uitvoeren. Toch een korte toelichting:

Wortels die niet groot en sterk genoeg zijn slijten en breken uiteindelijk af. Dan zie je ze inderdaad niet meer. Dat klopt. Of het moeten wat restanten zijn. Die restanten worden inderdaad wel eens weggewerkt omdat ze op dat moment geen enkele toevoeging voor de route meer zijn en soms wel een vervelend uitstekende punt vormen.

Om dat te voorkomen gaat er dus op sommige plekken soms wat zand op. Dan verdwijnen ze tijdelijk iets meer naar de achtergrond om meestal vrij snel weer terug te keren. De kunst is om het zo lang mogelijk te laten gaan zonder dat de boel stuk gaat want dan zijn we ze definitief kwijt en dat willen we niet.
Hoe schadelijk zijn gebroken wortels voor een boom eigenlijk?
Ik neem aan dat een paar wortels meer of minder voor een boom niet veel uitmaakt?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

bouwpakket schreef: ma 20 september 2021, 20:31
Stunning schreef: ma 20 september 2021, 20:04 Ik ben wel benieuwd wanneer we het eerste ongeval kunnen verwachten bij de nieuwe oversteek van de Hoge Vuurscheweg...
Want? Hoeveel meer maatregelen kunnen we nemen? Behalve de weg afsluiten voor autoverkeer
Vooral van rechts komend verkeer is linke soep.

Het gaat daar naar beneden...
Verkeer heeft daar dus meer vaart / langere remweg...
Niet alle auto's rijden met verlichting aan, sommige hebben ook donkere lak...
Het is een donkere laan door dat bladerendek daar...
Door het hek (begrijp mij niet verkeerd, goed dat het er staat!) op de MTB route komen de rijders vertraagd de weg op...
Er bestaat een kans dat sommige rijders op dat punt al behoorlijk vermoeid zijn en daardoor trager reageren / minder goed om zich heen kijken...
De rijders met klikpedalen, die om wat voor reden dan ook niet meteen inklikken of uit de pedalen schieten, kunnen dus in ene hun focus daarop leggen...
Zeker als ze in groepjes rijden en hun 'concurrent' in dat groepje net voor ze rijdt en/of als het tempo toch al te hoog was om echt goed te kunnen blijven aanhaken...

Gisteren kwam ik op de racer vanuit de LV over de Hoge Vuurscheweg en toen zag ik het al gebeuren. Ik fietste daar met een behoorlijk temp naar beneden en toen kwamen er nog ff een paar 'gauw' oversteken. Ik moest toch iets bijremmen in ene... Geen ramp, en ik neem niemand iets kwalijk, dat gebeurd nu eenmaal in de waan van iemand.

Maar ik kan het allemaal mis hebben natuurlijk.
(Ps. De oude oversteek bij de kruising is denk ik nog steeds de beste oplossing, dan hoef je ook geen wegen af te sluiten voor autoverkeer. Hoewel, als we het daar nu toch over hebben :winkie: )
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef: ma 20 september 2021, 20:48
Bottecchia schreef: zo 19 september 2021, 13:30 Jij zult het ongetwijfeld beter weten dan de mensen die het onderhoud daadwerkelijk uitvoeren. Toch een korte toelichting:

Wortels die niet groot en sterk genoeg zijn slijten en breken uiteindelijk af. Dan zie je ze inderdaad niet meer. Dat klopt. Of het moeten wat restanten zijn. Die restanten worden inderdaad wel eens weggewerkt omdat ze op dat moment geen enkele toevoeging voor de route meer zijn en soms wel een vervelend uitstekende punt vormen.

Om dat te voorkomen gaat er dus op sommige plekken soms wat zand op. Dan verdwijnen ze tijdelijk iets meer naar de achtergrond om meestal vrij snel weer terug te keren. De kunst is om het zo lang mogelijk te laten gaan zonder dat de boel stuk gaat want dan zijn we ze definitief kwijt en dat willen we niet.
Hoe schadelijk zijn gebroken wortels voor een boom eigenlijk?
Ik neem aan dat een paar wortels meer of minder voor een boom niet veel uitmaakt?
De boom zit met de wortels aan de grond vast. Zonder wortels valt ie om. Hoeveel tenen kunnen jij en ik missen voor we omvallen? Wortels zorgen voor opname van voedingsstoffen, water en zuurstof. Ze hebben het vaak al niet te breed. Elke wortel is er een. Wij zorgen zo goed mogelijk dat ze behouden worden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie