NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

worstkaas schreef: za 20 november 2021, 22:32 Wie kan de verkeersregelaar instrueren om alle auto's met mountainbikes op de trekhaak te laten parkeren bij het hoge erf restaurant.
Plek zat daar en verlicht ook de druk op de kuil en de parkeerplaatsen in lage Vuursche zelf.
Wisten we dat maar. Geef het aan iedereen door die je kent, dat is een eerste stap. Voordeel van deze parkeerplaats is ook dat je lage vuursche kan starten. Waarom dan nog al die kilometers extra rijden naar de kuil. Want het duurt nog wel wat minuten voordat je vanaf theehuis bij de kuil ben en hebt geparkeerd. In die tijd zou je misschien al wel op de fiets kunnen zitten.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Horsthil schreef: zo 21 november 2021, 12:20
worstkaas schreef: za 20 november 2021, 22:32 Wie kan de verkeersregelaar instrueren om alle auto's met mountainbikes op de trekhaak te laten parkeren bij het hoge erf restaurant.
Plek zat daar en verlicht ook de druk op de kuil en de parkeerplaatsen in lage Vuursche zelf.
Wisten we dat maar. Geef het aan iedereen door die je kent, dat is een eerste stap. Voordeel van deze parkeerplaats is ook dat je lage vuursche kan starten. Waarom dan nog al die kilometers extra rijden naar de kuil. Want het duurt nog wel wat minuten voordat je vanaf theehuis bij de kuil ben en hebt geparkeerd. In die tijd zou je misschien al wel op de fiets kunnen zitten.
Ik leer nu iig kennen dat het voor mij ook 24 minuten rijden is ipv 29 naar de kuil. dat is er vast 1 :lol: !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

I_do schreef: ma 22 november 2021, 13:26
Horsthil schreef: zo 21 november 2021, 12:20

Wisten we dat maar. Geef het aan iedereen door die je kent, dat is een eerste stap. Voordeel van deze parkeerplaats is ook dat je lage vuursche kan starten. Waarom dan nog al die kilometers extra rijden naar de kuil. Want het duurt nog wel wat minuten voordat je vanaf theehuis bij de kuil ben en hebt geparkeerd. In die tijd zou je misschien al wel op de fiets kunnen zitten.
Ik leer nu iig kennen dat het voor mij ook 24 minuten rijden is ipv 29 naar de kuil. dat is er vast 1 :lol: !
En dan ook nog terug!
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Kuddegedrag.
Op de Amerongse Berg staat het ook helemaal vol. Andere parkeerplaatsen zijn veel minder druk
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Ik heb dit al eens eerder opgemerkt maar waarom moeten mensen naast de track parkeren als je toch al een fiets bij je hebt? 10 minuten fietsen naar de trai is toch niet erg? Ik fiets vanuit huis altijd al 25 minuten naar de trail en ook weer terug. Ben je meteen lekker warm.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Erik1974 schreef: ma 22 november 2021, 14:34 Ik heb dit al eens eerder opgemerkt maar waarom moeten mensen naast de track parkeren als je toch al een fiets bij je hebt? 10 minuten fietsen naar de trai is toch niet erg? Ik fiets vanuit huis altijd al 25 minuten naar de trail en ook weer terug. Ben je meteen lekker warm.
Omdat ik kom om te mountainbiken? Ik stap toch niet in de auto om dan op een kwartier fietsen van de route te parkeren? Dan fiets ik wel van Utrecht naar lage vuursche (wat ik ook regelmatig doe) Ik gebruik wel graag een alternatieve (rustiger) parkeerplaats wanneer deze beschikbaar is.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

I_do schreef: ma 22 november 2021, 15:03
Erik1974 schreef: ma 22 november 2021, 14:34 Ik heb dit al eens eerder opgemerkt maar waarom moeten mensen naast de track parkeren als je toch al een fiets bij je hebt? 10 minuten fietsen naar de trai is toch niet erg? Ik fiets vanuit huis altijd al 25 minuten naar de trail en ook weer terug. Ben je meteen lekker warm.
Omdat ik kom om te mountainbiken? Ik stap toch niet in de auto om dan op een kwartier fietsen van de route te parkeren? Dan fiets ik wel van Utrecht naar lage vuursche (wat ik ook regelmatig doe) Ik gebruik wel graag een alternatieve (rustiger) parkeerplaats wanneer deze beschikbaar is.
In je laatste zin geef je het dus eigenlijk al aan dat jij dus geen onderdeel van het 'probleem' parkeerdtruk bent omdat je dus graag op een rustiger parkeerplaats staat, en als deze dan wat verder weg is is dat toch geen probleem?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Erik1974 schreef: ma 22 november 2021, 15:22
I_do schreef: ma 22 november 2021, 15:03

Omdat ik kom om te mountainbiken? Ik stap toch niet in de auto om dan op een kwartier fietsen van de route te parkeren? Dan fiets ik wel van Utrecht naar lage vuursche (wat ik ook regelmatig doe) Ik gebruik wel graag een alternatieve (rustiger) parkeerplaats wanneer deze beschikbaar is.
In je laatste zin geef je het dus eigenlijk al aan dat jij dus geen onderdeel van het 'probleem' parkeerdtruk bent omdat je dus graag op een rustiger parkeerplaats staat, en als deze dan wat verder weg is is dat toch geen probleem?
Als die andere parkeerplaats verder weg is, vind ik dat dus wel een probleem, ik stond vooralsnog dan ook vrijwel altijd in de kuil :lol: . Ik kom wel altijd buiten de drukste tijden, dus dat scheelt wel in mijn bijdrage aan het probleem :bier:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Grootste problemen met parkeren worden gelukkig door massa's wandelaars veroorzaakt. Het aandeel mtbers dat de route bezoekt tov andere routes in Nederland is hoog. Maar het aantal mtbers is niks op de vuursche tov van de hoeveelheid wandelaars die er komt. We hebben het dan over duizenden fietsers tegen over meerdere miljoenen aan wandelaars. Voor corona bijna 2-2,5 miljoen, zal waarschijnlijk flink hoger zijn nu. Fietsers vallen alleen erg op..
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Een vraag van een hele andere orde..., voor de parcours bouwers / UHR crew.

De aangelegde singletracks die er liggen, zijn die eigelijk aangelegd op basis van de natuurlijke UHR grond die daar voor handen is, of wordt er 'speciale' grond aangevoerd en gebruikt ?

Niks sinisters, gewoon een interesse vraag :)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Stunning schreef: ma 22 november 2021, 23:27 Een vraag van een hele andere orde..., voor de parcours bouwers / UHR crew.

De aangelegde singletracks die er liggen, zijn die eigelijk aangelegd op basis van de natuurlijke UHR grond die daar voor handen is, of wordt er 'speciale' grond aangevoerd en gebruikt ?

Niks sinisters, gewoon een interesse vraag :)
In principe 100% de originele grond. Je zal versteld staan van de grote variatie die er is aan grondsoorten op de route. Kan in 100 meters soms gigantisch verschillen. Dat snappen wij zelfs soms niet eens.

Echter, het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat er allemaal gele bulten langs de route liggen. Dat is leem wat we gebruiken voor sommige klimmen en bochten die bestaan uit stuifzand dat heel mul kan worden in de zomer. Daar is eigenlijk niet op te fietsen zonder ingreep. Of niet ingrijpen brengt serieuze schade aan de heuvels aan
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Horsthil schreef: ma 22 november 2021, 23:38
Stunning schreef: ma 22 november 2021, 23:27 Een vraag van een hele andere orde..., voor de parcours bouwers / UHR crew.

De aangelegde singletracks die er liggen, zijn die eigelijk aangelegd op basis van de natuurlijke UHR grond die daar voor handen is, of wordt er 'speciale' grond aangevoerd en gebruikt ?

Niks sinisters, gewoon een interesse vraag :)
In principe 100% de originele grond. Je zal versteld staan van de grote variatie die er is aan grondsoorten op de route. Kan in 100 meters soms gigantisch verschillen. Dat snappen wij zelfs soms niet eens.

Echter, het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat er allemaal gele bulten langs de route liggen. Dat is leem wat we gebruiken voor sommige klimmen en bochten die bestaan uit stuifzand dat heel mul kan worden in de zomer. Daar is eigenlijk niet op te fietsen zonder ingreep. Of niet ingrijpen brengt serieuze schade aan de heuvels aan
:-q

Interessant ! Ja ik rijd daar al sinds de opening van LV1.0, maar grappig genoeg viel het mij afgelopen zaterdag pas echt goed op aan de hand van de staat van beide routes.

Precies jouw opmerking, dat het in 100 meter , maar zeker als je de verschillende karakters bekijkt van beide routes in z'n geheel, enorm kan verschillen. Zo heb je ook rondom dat technische gedeelte op de HV een heel klein strookje met wat gravel/kiezelgrond die je eigenlijk alleen op de zuidelijke UHR routes tegen komt.

Sorry, de quasi geoloog komt in ene bij mij omhoog :wink:
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Stunning schreef: di 23 november 2021, 00:01
Horsthil schreef: ma 22 november 2021, 23:38

In principe 100% de originele grond. Je zal versteld staan van de grote variatie die er is aan grondsoorten op de route. Kan in 100 meters soms gigantisch verschillen. Dat snappen wij zelfs soms niet eens.

Echter, het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat er allemaal gele bulten langs de route liggen. Dat is leem wat we gebruiken voor sommige klimmen en bochten die bestaan uit stuifzand dat heel mul kan worden in de zomer. Daar is eigenlijk niet op te fietsen zonder ingreep. Of niet ingrijpen brengt serieuze schade aan de heuvels aan
:-q

Interessant ! Ja ik rijd daar al sinds de opening van LV1.0, maar grappig genoeg viel het mij afgelopen zaterdag pas echt goed op aan de hand van de staat van beide routes.

Precies jouw opmerking, dat het in 100 meter , maar zeker als je de verschillende karakters bekijkt van beide routes in z'n geheel, enorm kan verschillen. Zo heb je ook rondom dat technische gedeelte op de HV een heel klein strookje met wat gravel/kiezelgrond die je eigenlijk alleen op de zuidelijke UHR routes tegen komt.

Sorry, de quasi geoloog komt in ene bij mij omhoog :wink:
Dan vind je het vast interessant om te weten dat we tijdens het graven zelfs wel eens een grindlaag tegen komen!
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Stunning schreef: di 23 november 2021, 00:01
Horsthil schreef: ma 22 november 2021, 23:38

In principe 100% de originele grond. Je zal versteld staan van de grote variatie die er is aan grondsoorten op de route. Kan in 100 meters soms gigantisch verschillen. Dat snappen wij zelfs soms niet eens.

Echter, het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat er allemaal gele bulten langs de route liggen. Dat is leem wat we gebruiken voor sommige klimmen en bochten die bestaan uit stuifzand dat heel mul kan worden in de zomer. Daar is eigenlijk niet op te fietsen zonder ingreep. Of niet ingrijpen brengt serieuze schade aan de heuvels aan
:-q

Interessant ! Ja ik rijd daar al sinds de opening van LV1.0, maar grappig genoeg viel het mij afgelopen zaterdag pas echt goed op aan de hand van de staat van beide routes.

Precies jouw opmerking, dat het in 100 meter , maar zeker als je de verschillende karakters bekijkt van beide routes in z'n geheel, enorm kan verschillen. Zo heb je ook rondom dat technische gedeelte op de HV een heel klein strookje met wat gravel/kiezelgrond die je eigenlijk alleen op de zuidelijke UHR routes tegen komt.

Sorry, de quasi geoloog komt in ene bij mij omhoog :wink:
Die grond met grind erin zit op meer plaatsen. Technische stuk is er inderdaad een. Het zit ook in het kleine lusje achter het bosbad, in de afdaling van het gedeelde stuk richting de zevenlindenweg, het laatste stuk langs de kloosterlaan, het vals platte stuk richting parkeerplaats theehuis, klein strookje begin HV noord (maar echt letterlijk 3 bochten) en op het nieuwe stuk pijnenburg achter de camping
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Moeder Natuur heeft rond Lage Vuursche heel veel verschillende grondsoorten neergelegd.
Als je op een geologische kaart kijkt, dan wordt je tureluurs
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie