NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: di 17 september 2019, 15:49 Het was meer dat Funride nog enig vertrouwen had in de Nederlandse mountainbiker... .
Vraag is als je die wortels niet haalt of je je zelf wel mountainbiker mag noemen :lol:

maar inderdaad ik kijk eigenlijk nooit zo naar andere bikers op de route en fiets meestal alleen, als ik strava bekijk ben ik meestal middenmoot
(ook op de wat technischere afdalingen) en waarschijnlijk daarom het idee dat meeste bikers dit wel kunnen rijden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ze zijn allemaal leuk. Heb je daar wat aan? :winkie:

Het hangt er natuurlijk vanaf hoelang je wil fietsen, waar je vandaan komt, en of je primair komt voor wat meer hoogtemeters of wat meer flow. Maar je plan van Amerongen, Hoge Ginkel en Leersum gaat je absoluut een geweldige rit bezorgen. Daar liggen de meeste hoogtemeters. Heb je erg veel zin kun je daar Rhenen (voor de flow) of Kwintelooijen (voor de hoogtemeters) nog aan vastknopen.

De combi Hoge & Lage Vuursche staat ook garant voor fietsplezier met de nadruk op Flow. Waarbij Lage het kleine ruige broertje van Hoge is.
De combi Zeist & Austerlitz is ook een hele goede optie als je vooral voor flow komt. Austerlitz is denk ik de meest toegankelijke track maar ook zeker de moeite.
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

38x10 schreef: di 17 september 2019, 17:24 Je bedoelt dat je op het optionele lusje een optionele exit wil maken? Trailception!
Nee, dat zeker niet! Ben het met je eens dat er niet steeds maar "makkelijkere" opties hoeven te zijn :-q Ik denk alleen dat hoe uitdagend een route is meer met je eigen creativiteit te maken heeft dan met de route zelf. Vandaar het voorbeeld dat je nog steeds de optie hebt om via de wortels te gaan. Gevolgd door een trackstand er boven op, daarna een sprong eraf en dan met een wheelie je weg te vervolgen.. :D :-q Ik ga zo weer ff kijken of het gaat lukken (al weet ik het antwoord al wel :D )
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

GeertMTB schreef: di 17 september 2019, 22:08 Ik ben van plan aanstaande zondag naar de UHR te gaan, welke route(s) raden jullie aan?

afstand maakt niet uit, gekoppelde routes helemaal prima.

ik neig naar amerongen, leersum en hoge ginkel
Als je nog nooit op de UHR bent geweest zou ik Amerongen/ Leersum/ Hoge Ginkel pakken. Deze hebben voor Nederland erg mooie stukken
+ hoogte verschil.
De Vuursche routes, Zeist, en Rhenen zijn ook mooi maar minder uniek.
Daarnaast is UHR veel keren en draaien waar je van moet houden, in afdalingen en in klimmen is dit wel een meerwaarde (persoonlijke mening)
In de wat vlakkere routes kan dit op een gegeven tegen gaan staan omdat je steeds moet afremmen en opnieuw moet aanzetten (goeie interval training)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

funride schreef: wo 18 september 2019, 09:39 De Vuursche routes, Zeist, en Rhenen zijn ook mooi maar minder uniek.
Nou, nou, nou...minder uniek. Hoge vuursche is de route met de meeste singletrack kilometers op de UHR. En Rhenen minder uniek noemen vind ik ook krom als je wel Leersum, Amerongen en Hoge ginkel in een adem durft te noemen. En ik denk dat er weinig routes zijn die zo veel drop-offs en mini jumpjes hebben als Zeist.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nu weet Geert nog niet wat 'ie moet kiezen!

(ik zou ook voor het trio Amerongen, Leersum, HG gaan. Mooiste combi van flow, leuke afdalingen, bescheiden jumpjes en soms pittige klimmetjes)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

38x10 schreef: wo 18 september 2019, 16:01 Nu weet Geert nog niet wat 'ie moet kiezen!
Oeps, maar ik zou toch ook Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel aanraden. Voor vele een Nederlandse mtb bucketlist. Natuurlijk zij het ook gewoon echt hele toffe routes en echt uniek in NL (ja ik zwak mn argument nu af). Maar kom vooral ook terug om de rest van de heuvelrug te doen! Die zijn misschien nog wel leuker zoals de fantastische Vuursche routes, goed te combineren met Zeist Austerlitz.

En stem trouwens ook op de vuursche :D http://mtbtrailawards.com/Stem.html
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Horsthil schreef: wo 18 september 2019, 15:50
funride schreef: wo 18 september 2019, 09:39 De Vuursche routes, Zeist, en Rhenen zijn ook mooi maar minder uniek.
Nou, nou, nou...minder uniek. Hoge vuursche is de route met de meeste singletrack kilometers op de UHR. En Rhenen minder uniek noemen vind ik ook krom als je wel Leersum, Amerongen en Hoge ginkel in een adem durft te noemen. En ik denk dat er weinig routes zijn die zo veel drop-offs en mini jumpjes hebben als Zeist.
Minder uniek is niet minder leuk he ;)
bedoel hier mee dat er meerdere rondjes in NL zijn die hier beetje op lijken qua landschap (allicht wel met een bochtje minder)
Amerongen/HG/Leersum is ook route 2.0 maar heeft wat unieks voor NL, namelijk een beetje hoogte verschil.
ik denk dat er weinig plekken in Nederland te vinden zijn waar je een afdaling van langer dan een minuut hebt.
Als je dan weet ik veel hoeveel uur in de auto moet zitten om naar UHR te komen zal ik daar zeker de voorkeur aan geven.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kun je wel online kopen.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En dan de digitaal sticker op je bike plakken :lol: nee geen koppelingen en ook niet digitaal op je mobiel :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

GeertMTB schreef: wo 18 september 2019, 23:18 amerongen/ leersum/ hoge ginkel it is!

wel jammer dat je een vignet nog steeds niet online kan kopen, verkooppunt gaat pas om 09.00 open en ik wou eigenlijk eerder te gaan.

iemand een oplossing?
Netjes na afloop de sticker aanschaffen. :-D
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat Fred zegt. Na afloop.
Of naar hotel de Bergse Bossen. Dat is 24 uur p.d. open
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Wordt er nooit meer gecontroleerd dan (niet dat ik ooit een keer gecontroleerd ben, maar toch...)?

Rein Veenendaal fietsen verzendt tegen brieftarief (87 cent..). Daar bestellen, en als ze niet op tijd binnen zijn het betaalbewijs meenemen voor die 0.1% kans dat je gecontroleerd wordt (ik neem aan dat dit wel door de vingers gezien wordt)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Omleiding: Van het rondje rond de kuil gaat de oostelijke punt er uit. Na de oversteek van het brede pad, de stulpseweg, een stukje terug en dan west langs het huisje. Ze zijn er al aan de gang. Wij en SBB worden er een beetje door het nieuws overrompeld. het is nog niet afgezet. Dat doen we zo snel mogelijk
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hè, dat was nu juist een leuk technisch lusje.... komt er wel wat voor terug?
Plaats reactie