Sint Pietersberg Route, Observant, Maastricht

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Routes nog steeds gesloten, tgv slechte weer en 'pas aangelegd' route beschadigd en herstelwerkzaamheden.
Check evt via de Facebookpagina: MTB Sint Pietersbergroute Maastricht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Ik zag afgelopen zondag nog heel wat MTB-ers over de route rijden. Een aantal van hen dacht dat de route geblokkeerd was door de befaamde 'takkenlegger'. Misschien moeten ze het postertje erbij hangen dat ook op Facebook staat. Dan zullen er vast veel minder mensen over de, nog niet opgeleverde, route rijden.

Afbeelding
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

is de route inmiddels weer open? er is de afgelopen weken een bak regen gevallen waardoor de staat van de route niet echt verbeterd zal zijn.

Maar op de site van trailz043 zag ik iets voorbij komen dat de route in gebruik genomen is op 22 december.
Wir wollen leben!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nog kleddernat hier, dus de route moet nog gespaard worden. 22/12 wel feestelijk ‘geopend’ inderdaad.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Route die nog beetje moet "settelen" in het midden van de winter openen is ook niet de meest logische keuze.....
Downhill is geen grapje
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

B100 schreef:Route die nog beetje moet "settelen" in het midden van de winter openen is ook niet de meest logische keuze.....
De afgelopen winter had het prima gekund!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Lichtelijk off topic maar hoe ligt het er in het zuiden bij qua modder? Ik wilde as zondag in Argenteau/ terugweg StPB rijden maar twijfel over banden (Minions eronder houden of Shorties)..

Iemand pas geleden nog in die buurt geweest?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kleddernat geweest, overal nog veel modder, en de St PB route is nog steeds dicht om de nieuwe trail te sparen.
Maar Argenteau/Richelle/Bos Vise is redelijk goed te doen met de komende mooie weersvoorspelling, als je maar banden met voldoende grip hebt.
St PB route op de terugweg alleen wel overslaan :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

aurelius schreef:Kleddernat geweest, overal nog veel modder, en de St PB route is nog steeds dicht om de nieuwe trail te sparen.
Maar Argenteau/Richelle/Bos Vise is redelijk goed te doen met de komende mooie weersvoorspelling, als je maar banden met voldoende grip hebt.
St PB route op de terugweg alleen wel overslaan :-q !
De route blijf ik sowieso vanaf tot hij goed uitgehard is (zal wel in het voorjaar worden). Gooi er voor de zekerheid die Shorties maar onder.

:-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De route is opengesteld, mooi nieuws:

“SILEX IS KING - De trail is volledig opengesteld en op diverse plaatsen met silex/grind verhard. We zijn nog bezig met deze werkzaamheden dus er liggen hier en daar nog hopen silex/grind deels op of naast de trail.

Op sommige delen is de trail door de hoeveelheid water in de grond -en ondanks de verharding- nog steeds erg zacht maar zal naar verloop van tijd beter berijdbaar zijn. Probeer niet te slippen tijdens het remmen. Met slippen trek je een spoor en doe je al het werk teniet (maar verlies je ook grip). Probeer ook zoveel mogelijk de route te volgen en geen ‘shortcuts’ te maken.

Door de storm van afgelopen week is het mogelijk dat er hier en daar nog een boom over de trail ligt... No worries, die worden t.z.t. verwijderd.

Dank voor jullie medewerking en enjoy the ride!”
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben er sinds lange tijd weer eens wezen fietsen, en ik moet zeggen: hij ligt er al heel goed bij!
Alles is te fietsen, ook de steilste klim, amper nog modderstukken (alleen aan de noordkant van de berg aan de schaduwzijde wat strookjes, zou aangepakt gaan worden, hoorde ik al). De silex werkt goed, hier en daar ook wat maaskeien, een vlonder over een gap, prima. De lijnen raken ook steeds meer ingesleten, glad gestrijkt, moet ik eigenlijk zeggen.
'Natuurlijke' flowlijnen zijn er weinig. De kunst is juist de flow te vinden op dit technische parcours, met vele gemene stukjes. De route vergt behoorlijk wat van je technische kunnen en conditie, je moet steeds spelen met je balans, goed blijven sturen. Het blijft lekker werken, pittig, maar prachtig!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zoals gezegd, 'de route laat je niet met rust', geen lange stukken met 'natural flow' of even tijd om bij te komen...
Persoonlijk vind ik dat een grote uitdaging, dus een pre, maar... da's vast niet naar ieders smaak danwel uithoudingsvermogen :winkie: ...

Dus, tip voor degenen die snakken naar even bijkomen, naar rust, voor ze beginnen aan een volgend rondje, aan de zwaarste klim:
Tussen de 2 zuidelijkst gelegen punten kun je, ipv over de trail, evt ook over het brede pad dat daar parallel rechts naast loopt fietsen, alvorens de lange steile klim naar de top weer begint (op dit kaartje van ongeveer het 1,5 km punt naar het 2 km punt, http://www.mtbroutes.nl/route/1129/Maastricht(St-Pietersberg-Observant" onclick="window.open(this.href);return false;)): 500 m relatieve rust.
En als dat niet genoeg is: bovenop de Observant aangekomen... daar staat een picknicktafel, met uitzicht :-q ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

De Observant heb ik altijd alleen maar genomen vanwege de kilometers, hoogtemeters en de uitdagende afdaling achterom. Leuk wel dat er nu een route is, maar ben bang dat die voor mij véél te technisch is.
Kan de voormalige weg wel gebruikt blijven worden, zoals het altijd al was?
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geen idee, en de trail is echt veel leuker :winkie:. Dan fiets je ‘m toch lekker rustig? Maar die weg ligt er gewoon nog, dus... het kan. Er is niets veranderd aan de oude wegen en trails. Er ligt gewoon een gloednieuwe singletrail bij. Of het formeel nog is toegestaan: ?.
De afdaling achterkant wordt nu deels gebruikt om omhoog te fietsen (de oude chickenrun naar beneden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

aurelius schreef:Geen idee, en de trail is echt veel leuker :winkie:. Dan fiets je ‘m toch lekker rustig? Maar die weg ligt er gewoon nog, dus... het kan. Er is niets veranderd aan de oude wegen en trails. Er ligt gewoon een gloednieuwe singletrail bij. Of het formeel nog is toegestaan: ?.
De afdaling achterkant wordt nu deels gebruikt om omhoog te fietsen (de oude chickenrun naar beneden).
Dan maar hopen dat de controles van sbb op het oude peil blijven. Fietsen was er nooit toegestaan, werd steeds gedoogd.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Plaats reactie