Sint Pietersberg Route, Observant, Maastricht

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:22 dec. dus de officiele opening voor genodigden :-q .
Bij deze is dus het hele forum uitgenodigd! (?)

8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Hoeveel km bevat de route en hoeveel hm. Ik ben benieuwt naar de route. Is die nog te koppelen aan andere vaste routes zoals Sint-Geertruid bv.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Km/hm weet ik nog niet.
Observant deel = Nl, wordt gekoppeld aan Riemst deel = Blg., stuk tussen Vroenhoven en Kanne, ter weerszijde kanaal.
Soort ‘8’ dus.

Officiele koppeling naar de overige routes volgt, toekomstmuziek waar MOZL aan werkt.
Niet-officiele koppeling naar Eijsden (met pontje de Maas over in de lente/zomer of even omrijden in de winter) en vanaf daar start St Geertruid route of Voerstreekroute regelen we hier wel met een GPX-bestandje :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

bedankt voor de info
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat het pittig omhoog gaat geloof ik onmiddellijk (dat gaat alles voor mij), dat er bocht combinaties inzitten waar je op kan verkijken heeft er ook alles van weg (als MOZL correcte foto's op hun website gebruiken), maar is het de volgende evolutie van bochtige slinger routes (met veel hoogteverschil voor de verandering) of kunnen we ook wortels, stenen, jumps, drops, ... verwachten*?

* in vergelijking met bijv Beringen (terril) als referentie aangezien a) die van dezelfde hand is en b) het gewoon puur een XC rondje betreft


Filmpjes die ik voor 'Observant' kan vinden dateren allemaal van (ruim) voor de aanleg begonnen zou zijn.

Afbeelding
(foto geleend van MOZL website)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pittig XC.
Er lag nog niets op de Observant, dus moest het een voor iedereen te rijden vaste route worden. Geen jumps etc. Maar een beginner gaat het er zwaar krijgen. Steile klimmen, lastige hobbels. Geen racerondje, werken en sturen, zeker als het glad is.
De singletrail-lus is ongeveer 5,5km hoorde ik, met geschat 150 a 200hm. Met de Belgische lus erbij totaal ongeveer 17km.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Wat een geweldig nieuws zeg. Complimenten aan de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt. :-q

Voor mij een reden om weer eens een keer een weekend Limburg te plannen met de mtb. Dat is alweer even geleden. Op zaterdag de Voerstreek + Epen, 's avonds lekker bijkomen met een biertje en dan op zondag d'n Observant en weer naar huis.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een droomcombi :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Dat klinkt goed klimmen hou ik van hier in Zuid Holland stellen die korte klimmetjes niks voor.
Sjeff91
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 16:21

Liggen de drop en jumps aan de achterkant van de observant er nog? En blijven deze of moeten ze weg?
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Iemand al eens rondgegaan met een gopro?
Hier staat niets.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Sjeff, er is 'alleen' een geheel nieuwe singletrack aangelegd, de rest van de berg is niet gewerkt. Wat er lag ligt er dus nog gewoon.
Formeel was de Pietersberg eigenlijk altijd al verboden om te fietsen, al werd er zelden/nooit gehandhaafd. Dus of de eigenaar de drops, jumps etc wil laten liggen, geen idee. Als ze 'natuurlijk' zijn wel, als ze 'aangelegd' zijn misschien niet??). Wat ook uitmaakt: lagen ze op het Nl'se deel (zuidhelling Observant zelf, waar je nu omhoog klimt via de nieuwe trail), of op het Blg'se deel (vlakkere stuk net zuidelijk van de helling/nieuwe trail, met al die diepe kuilen/gaten in het bos waar je omheen circelt).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Het heeft wat voeten in de aarde gehad voordat de route er kwam.
Maar het lijkt mij een hele gave route te zijn geworden.
Single trails en lekker klimmen, voor mij helemaal top.

Kijken wanneer ik hem kan gaan rijden.
Wir wollen leben!
Sjeff91
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 16:21

aurelius schreef:@Sjeff, er is 'alleen' een geheel nieuwe singletrack aangelegd, de rest van de berg is niet gewerkt. Wat er lag ligt er dus nog gewoon.
Formeel was de Pietersberg eigenlijk altijd al verboden om te fietsen, al werd er zelden/nooit gehandhaafd. Dus of de eigenaar de drops, jumps etc wil laten liggen, geen idee. Als ze 'natuurlijk' zijn wel, als ze 'aangelegd' zijn misschien niet??). Wat ook uitmaakt: lagen ze op het Nl'se deel (zuidhelling Observant zelf, waar je nu omhoog klimt via de nieuwe trail), of op het Blg'se deel (vlakkere stuk net zuidelijk van de helling/nieuwe trail, met al die diepe kuilen/gaten in het bos waar je omheen circelt).
duidelijk zal binnenkort dan maar ff kijken. Maar na de regenval van de afgelopen dagen is die kleigrond niet echt top
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘Help mee en houd de route heel’, bericht van de trailcrew op FB:

‘MAINTENANCE - De pas aangelegde trails in combinatie met het winterweer zijn geen ideale combinatie. De ondergrond van de pas aangelegde singeltrails is nog te los en heeft tijd nodig om in te klinken. Daarom vragen wij jullie om voorlopig de nog niet officieel opgeleverde mtb route op en rondom de Sint Pieters Berg (SPB) te mijden. Zodra de nodige herstelwerkzaamheden zijn verricht horen jullie weer van ons!

Alvast bedankt voor jullie begrip.’
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie