Grand TUHR (Ultieme Heuvelrug Ronde)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Tijgerhaai schreef: zo 26 april 2020, 10:43 Ploegen door de zandbak, hele halve medicijnkast opgesnoven, pijn in je reet. Niet mijn idee van een lekker stukje fietsen. Het idee is ook niet welke stoere jongen kan het het snelst onder de barste omstandigheden. Het idee is een mooie tocht rijden hier en daar eens pauze houden en genieten van het leven. Als je zo fit bent dat je dit in één dag kan prima, maar in twee of drie dagen mag ook. Wordt de genietboog alleen maar groter van. :-D Als je op voorhand al weet dat je pijn in je flikker krijgt en dan maar aan de drugs gaat om het te negeren ben je naar mijn mening verkeerd bezig. Beetje spierpijn hier en daar best lekker, maar als je dusdanige pijn krijgt dat je dingen moet gaan slikken om door te rijden dan wil je lichaam je iets vertellen.
Ik snap je reactie. Toch is ie stiekem best kort door de bocht.
Soms kun je het probleem simpelweg niet aanpakken.
Dan blijft het gevolg van het probleem aanpakken het enige wat over blijft.

Ik heb al een aantal jaar last van mijn rug. Op de race en mtb.
Al redelijk wat geprobeerd om het weg te krijgen.
Ik geef het nog niet op dat ik het eruit krijg, maar wellicht dat ik in de toekomst ook wel eens een paracetamol neem zodat ik wel lekker op tempo kan blijven fietsen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Laat ik me er ook maar (weer) eens mee bemoeien want ik heb ook "iets" met de UHR9............
Mbt pijn aan de reet: Natuurlijk ga je bij een UHR9 eea voelen, maar alles is te trainen en met goed zadel/fietsbroek met uitstekende zeem kom je een heel eind.
Of paracetamol ook daar tegen helpt weet ik niet. Ik nam in mijn marathontijd ook strip mee en bij Rad am Ring (24u solo) ging er heel veel door heen. Dat was destijds voor de voeten (blader maar lekker terug of lees de verslagen maar).
Ik wet dat het niet slim (lees ongezond en niet goed) was, maar wilde door en door. Nu bij voetenpijn, last Fredje een voetenpauze in. Inderdaad Fred 2.0.......................
Voor zadelpijn kan je Lidocaïne vaselinecreme 3% FNA gebruiken, echter op doktersrecept. Zou het niet standaard gebruiken, maar wil je een keer extreem lang gaan en je plezier niet willen laten bederven is dat een goede optie.

Dan kort reageren op opmerking van Tijgerhaai (no offence overigens): Denk dat iedereen wel eens een uitdaging zoek om zijn/haar let te verleggen. Het grote genieten is vaak niet onderweg (kutbergen, klote wind, klere zadel etc.) maar achteraf.
Ooit voor mij was dat een CristAlp, toen een Salzkammer en later 24u solo's. Hetzelfde idee waarom iemand de Mount Everest op wil of dichter bij huis een rondje Ijsselmeer op de racefiets.
De uitdaging kan dus ook een UHR9 op 1 dag zijn. Waarom? Omdat het kan, geen andere reden.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een enkele keer per jaar mag je je grenzen wel een keer opzoeken en overschrijden. Doet het dan pijn, dan doet het maar pijn. Mijn mooiste overwinningen en prestaties waren niet helemaal pijnvrij. Dat zijn wel de dingen die je onthoudt. Heb je wel wat te vertellen als je over 20 jaar met je 80e naar Huize Avondrood verhuist, Fred!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Nou, heb een hele discussie losgemaakt. De meest heroïsche prestaties waren moeizaam en pijnlijk, daar geniet ik vooraf, zelfs tijdens, en achteraf van. Bij sommige van dit soort avonturen kies ik bewust voor een beetje pijnstilling om de kans op succes wat groter te maken.
Geen gezeik, mountainbike!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zonder pijn de UHR9 rijden lijkt mij geen reet aan 8) Ik ben een aantal keren gestorven en weer door. Ik heb HV vervloekt, was de laatste van de 9 maar daar lag het niet aan :wink: HV ligt mij niet.
En na afloop, die blijdschap. En dan door naar huis fietsen.. Zaken als spierpijn of pijn in mijn reet kan ik mij niet meer herinneren, dus zal wel niet aan de orde zijn geweest :winkie:

Zelfmedicatie heb ik nog nooit tijdens fietsen gebruikt.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op di 28 april 2020, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik ben sinds april vorig jaar aan het oefenen om de UHR 9 te doen. Toen kon ik amper 25 km door het bos fietsen zonder kapot te zijn. Ben nu langzaam naar de 100km ritten aan het toe bouwen. Hopelijk ergens tegen het einde van de zomer een keer proberen, als de omstandigheden het ook toe laten. Anders wordt het volgend jaar sowieso!
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Horsthil schreef: zo 26 april 2020, 09:04 Als je zadelpijn krijgt moet je misschien zoeken naar een ander zadel. Mantel heeft een handige keuzehulp, maar er zijn ook zat fietsenmakers die je kunnen helpen.

Het is in ieder geval gezonder dan allerlei pillen onnodig te slikken
Moet zeggen dat ik momenteel wel het juiste zadel voor mij gevonden heb (Selle Italia SLR TM Boost Superflow). Geen slapende piepie meer, geen pijn aan de zitbotten meer. Met de UHR7 had ik aan het einde / de dag erna wel last van 2 schrale plekken. Dit is met een betere broek misschien wel wat uit te stellen, maar of het helemaal te verhelpen is. Als ik telkens de grens van de lange rit wat kan verleggen en de daarbij behorende pijntjes kan verhelpen / uitstellen vind ik het al snel prima. Conditie is vooralsnog het probleem niet.

Misschien is ooit een fully wel de oplossing.. :D
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Linc schreef: zo 26 april 2020, 22:39 Ik ben sinds april vorig jaar aan het oefenen om de UHR 9 te doen. Toen kon ik amper 25 km door het bos fietsen zonder kapot te zijn. Ben nu langzaam naar de 100km ritten aan het toe bouwen. Hopelijk ergens tegen het einde van de zomer een keer proberen, als de omstandigheden het ook toe laten. Anders wordt het volgend jaar sowieso!
Je kan ook beginnen met een kortere variant en/of aanrijden van buiten de UHR, zo pak je toch wat extra kilometers en kan je nog wat in- en uitfietsen. Hoe dan ook; goed bezig! :-q
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

The Flying V schreef: wo 29 april 2020, 08:56Misschien is ooit een fully wel de oplossing.. :D
Hoeft niet, deze ouwe reed op zijn Scale. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Even optimistisch blijven: Het kan ook pijnloos. Ik heb vorig jaar alles in de provincie utrecht gereden, inclusief soest en nieuwegein. Totaal ongeveer 220 km. Ik heb paar keer een minuut pijntje in mijn knie voelen opkomen dat niet doorzette. Had wel last van slikproblemen.

Ben er nu achter hoe dat komt. Je moet niet te snel eten als je sport omdat je slokdarm minder support krijgt. Normaal gesproken eet ik niet tijdens het fietsen,. Had daar dus weinig ervaring in. Energie komt uit de bidon.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dit is wel weer een hele nieuwe opvatting voor me die ik nu lees: niet eten tijdens het fietsen....
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Rayb81 schreef: wo 29 april 2020, 13:54 Dit is wel weer een hele nieuwe opvatting voor me die ik nu lees: niet eten tijdens het fietsen....
Er staat niet snel eten, dus rustig kauwen en slikken, niet schrokken zoals een hond :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Precies, rustig aan doen. Ik stikte er bijna in. Was niet leuk.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ooh dan heb ik het verkeerd gelezen, vond het al raar haha.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rayb81 schreef: wo 29 april 2020, 13:54 Dit is wel weer een hele nieuwe opvatting voor me die ik nu lees: niet eten tijdens het fietsen....
Kan in je verkeerde keelgat schieten..

Ik heb elk uur even gestopt om te eten. De rest van de energie kwam via isotone drank naar binnen.
Plaats reactie