MTB route Ysselsteyn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Niek123 schreef:
Goed om te horen dat er nog wat gedaan word aan de route. Ik heb hem vorig jaar een keer gefietst, vanaf die tijd eigenlijk altijd de route van Horst gepakt omdat ik deze wat saai vond. Binnenkort maar weer eens proberen :D
Let in ieder geval op als je hem dit weekend wil gaan fietsen.
De plaatselijke handboogvereniging heeft veldwedstrijden, of te wel handboogschieten in het bos. Een kleine kilometer is hierdoor niet toegankelijk, omleiding zal worden aangegeven.

Als je hem vergelijkt met Horst is onze route inderdaad saai. We proberen regelmatig weer stukjes single-track te realiseren, maar zijn afhankelijk van de bosbeheerder.
We maken ons ook geen illusie om te kunnen concureren met Horst. Onze route is volledig anders van opzet en is misschien daardoor wel een heel goede combi met Horst.
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

xerpat schreef:
Niek123 schreef:
Goed om te horen dat er nog wat gedaan word aan de route. Ik heb hem vorig jaar een keer gefietst, vanaf die tijd eigenlijk altijd de route van Horst gepakt omdat ik deze wat saai vond. Binnenkort maar weer eens proberen :D
Let in ieder geval op als je hem dit weekend wil gaan fietsen.
De plaatselijke handboogvereniging heeft veldwedstrijden, of te wel handboogschieten in het bos. Een kleine kilometer is hierdoor niet toegankelijk, omleiding zal worden aangegeven.

Als je hem vergelijkt met Horst is onze route inderdaad saai. We proberen regelmatig weer stukjes single-track te realiseren, maar zijn afhankelijk van de bosbeheerder.
We maken ons ook geen illusie om te kunnen concureren met Horst. Onze route is volledig anders van opzet en is misschien daardoor wel een heel goede combi met Horst.
Dankje! Dit is wel handig om te weten inderdaad! Horst is fijn om een kort snel en redelijk technisch rondje te fietsen. Daarvoor gaat mijn voorkeur meer naar Horst, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je niet te veel bochten hoeft, en meer een lekker stuk wil fietsen in een mooie omgeving en dan ook nog graag wat meer km maakt dat je liever voor Ysselsteyn kiest. Beide routes hebben zo hun plus en min punten. Ysselsteyn staat nog op de planning binnenkort, helaas niet dit weekend.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Op 2 december vind er een MTB toertocht plaats rond Ysselsteyn. De vaste route is de rode draad met diverse uitstapjes naar tracks die buiten deze route vallen.
Start en finish is bij Raceway Venray.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ik heb deze route al een aantal keer gereden en zal dat ook zeker blijven doen.
Het is leuk om te zien (en te ervaren) dat de route wat extra singletracks gekregen heeft.
Met een (terecht) zeer populaire mtb-route naast de deur zal Ysselsteyn voor velen niet de eerste keuze zijn. Maar voor de afwisseling is het toch zonder meer een leuke route.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Inmiddels zijn alle formaliteiten eindelijk rond en kan de tocht doorgang vinden!
Afbeelding
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Inmiddels hebben we weer een stukje asfalt uit de route kunnen schrappen. Het is maar 200 meter, maar toch.
Waar we eerst de toegangsweg van de raceway opdraaiden, gaan we nu net van te voren naar links. Via een singletrack gaan we vlak langs de bosrand tot bijna bij de Peelweg.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Er wordt binnenkort begonnen met onderhoud aan de bossen waar onze route doorheen loopt. Dit houd voornamelijk in het uitdunnen van diverse percelen bos. Op volgende stukken kun je overlast verwachten:

Paardekopbossen. Dit is het eerste bosgebied na het officiële startpunt van de route. Ook bevind zich hier op dit stuk het knooppunt met route Horst (De Schaak). Overlast zit hem voornamelijk in het eerste stuk tot de militaire begraafplaats en nog een paar honderd meter na het knooppunt.

Vliegveldbossen. Dit zijn de bossen die op iets meer dan de helft van de route liggen, na de oversteek van de Peelweg. Overlast vanaf de oversteek tot aan de raceway.

Er is beloofd de route zoveel mogelijk te ontzien en open te houden. Indien er toch omleidingen staan aangegeven dan deze graag ook respecteren voor jullie eigen veiligheid.
Aronv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 15:27

Komend weekend zit ik in de limburgse peel.
Weet iemand of er GPX is een gecombineerde route hort&Ysselsteyn?
Zo ja, dan zou ik deze graag willen ontvangen/downloaden.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Beide routes zijn goed bewegwijzerd en en er is een gemarkeerde verbindingsroute. Gps is niet nodig dus ;-)
Aronv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 15:27

Top! Dank voor de reactie!
Gisteren alvast Horst gedaan, ik voelde me net Valentino Rossi met alle bochten :lol:
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

De storm heeft afgelopen week zwaar huisgehouden op een gedeelte van de route. Eigenlijk het gehele gedeelte langs het defensiekanaal is hard getroffen. Hier liggen erg veel bomen om of hangen gevaarlijk over de route heen.
Wil je de route toch fietsen dan kun je het beste gewoon het brede pad volgen langs het kanaal.
We hopen de route op redelijk korte termijn te kunnen openen.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Er is de laatste tijd weer wat werk verzet aan de route en er zijn weer ettelijke honderden meters bospad verruild voor singletrack.
Dit in de Paardekopbossen en in de houtwal na de raceway. Daarnaast is in de Paardekop een gevaarlijke situatie opgelost waar je kortstondig even de weg op ging tegen het verkeer in!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Ziet er al veelbelovend uit. Zal binnenkort eens richting Ysselstein door fietsen om de nieuwe stukken te gaan rijden.

Bedankt voor inzet!
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

We zijn weer bezig met route aanpassingen in Ysselsteyn. Er gaan 2 langere stukken asfalt verbindingen verdwijnen.
De verbinding over de Haag en de Ossendijk komt te vervallen. Er wordt een nieuw aangelegd stuk singletrack in gebruik genomen, welke weer aansluit op het punt waar je vanaf de Ossendijk weer het bos in ging.
Dan komt ook de verbinding over het fietspad langs de Peelweg te vervallen. Een gedeeltelijk nieuw aangelegde singletrack en een overgenomen stuk van de vervallen route van Venray zorgt voor weer een stuk minder asfalt.

De nieuwe tracks moeten nog opgenomen worden in de route middels het plaatsen van route palen. Dit zal op redelijk korte termijn gaan gebeuren. Het is even wachten op het verwijderen van de route palen van de oude rode route van Venray. Nog even geduld dus.

Dan is er nog een aanpassing uit het oogpunt van veiligheid. Na de singletrack langs het Peelkanaal gaat de route vanaf nu meteen rechtsaf en pas na +/- 300 meter wordt de Deurneseweg overgestoken richting de Heidsepeel. Zo rijden we niet meer tegen het verkeer in.
Raven biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 augustus 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

Gisteren route Ysselsteyn gereden, route lag er goed bij. Veel single track door mooie omgeving.

Goed om te lezen dat er nog asfalt gaat verdwijnen :-q
Plaats reactie